Ik vind AI zo stom en onethisch
zaterdag 8 november 2025 om 19:48
Binnenkort moet ik vooral naar een studiedag waar ik ga leren nog beter gebruik te maken van AI en ik wil niet.
Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?
Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?
Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Ergens voel ik me steeds weggezet als iemand die in de negentiende eeuw stond te protesteren tegen de trein. Misschien ben ik ook wel zo iemand. Maar in alle eerlijkheid: ik ben zo bang dat we enorm dom worden van AI.
Op dit forum zie je steeds vaker mensen die hele lappen tekst uit een AI-programma geknipt en geplakt hebben. Is het waar wat er staat? Geen idee. Gaat het voorbij aan het doel van een forum? Wat mij betreft wel.
Op mijn werk: collega's die lesmateriaal maken met Chatgpt. Er komt weer een salarisverhoging aan, lijkt me dat leerlingen mogen verwachten dat ik mijn materiaal zelf maak. Erger nog: collega's die Chatgpt gebruiken als ze zelf de examenopgave niet goed uitgelegd krijgen. Ik moet ervan huilen.
Kutliedjes die gemaakt worden met Suno. "Heb je het al aan de computer gevraagd?" We recyclen kennis van onduidelijke bronnen waarvan we niet eens weten of het wel waar is.
Zijn er straks nog mensen die de nuances van taal begrijpen of is alles een prompt?
Ik word er zo somber van. Ben ik te ouderwets? Te pessimistisch? Te dom?
Alsjeblieft niet voor de grap hier posten wat de mening van Chatgpt is over de morele implicaties van toegenomen AI-gebruik.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 8 november 2025 om 20:01
Ik ben van mening dat AI geen slechte ontwikkeling is, maar dat we er nog goed mee moeten leren omgaan. Net als toen Google nieuw was en hele werkstukken met kopiëren en plakken van Google werden overgenomen. Nu gaan we daar beter mee om, checken we bronnen en combineren we informatie tot een tekst in eigen woorden. Maar dat had tijd nodig.
Ook AI kan een heel goed hulpmiddel zijn, maar we moeten nog wel leren hoe we ook daarbij bronnen checken en de informatie gebruiken om tot een eigen eindproduct te komen. Ook dat heeft weer tijd nodig en ook instructie. Dus ga zeker naar de cursus!
Ook AI kan een heel goed hulpmiddel zijn, maar we moeten nog wel leren hoe we ook daarbij bronnen checken en de informatie gebruiken om tot een eigen eindproduct te komen. Ook dat heeft weer tijd nodig en ook instructie. Dus ga zeker naar de cursus!
zaterdag 8 november 2025 om 20:03
Ik ben juist groot fan van AI. En ja, no tea no shade maar ik vind je klinken als iemand in de prehistorie die de trein, tv, computer, telefoon en Google/Wikipedia verfoeide.
Is het waar wat er staat? Dat moet je zelf even checken natuurlijk. En ChatGPT lappen tekst op een forum vind ik ook niet kunnen, maar dat vind ik ook van lappen Wikipedia tekst. Like, als ik die wil lezen kan ik die zelf vinden maar ik wil graag een antwoord (een ervaring of mening) van een MENS.
Ik gebruik Copilot om code voor me te schrijven, dat scheelt me veel tijd. Hij kan helaas alleen simpele code schrijven, dus het moeilijke werk doe ik nog steeds zelf. En hij helpt me bug fixen, stuk efficienter dan Stack Overflow afstruinen bedelend om een medestakker met dezelfde bug en een antwoord.
Ik heb zojuist 2 liedjes zitten maken met Suno AI. Ik ben groot groot fan van Suno en overweeg zelfs een abbo, alleen dan ga ik loesoe in hyperfocus op Suno terwijl ik eigenlijk met een ander groot creatief project bezig ben dus dat is niet handig. Ik heb inmiddels ook al wat AI nummers van wat AI bands in mijn Spotify bieb staan. Ze waren zo briljant en de kwaliteit is tegenwoordig zo goed.
En ik gebruik ChatGPT om me te helpen een storyline te bouwen voor een spel. Hij denkt mee met het verhaal en de mechanics, heel fijn. En ik gebruik Dall-E en ChatGPT voor bijpassende plaatjes.
Overigens moet je juist de nuances van taal begrijpen, want als je AI niet de goede vraag stelt op de goede manier krijg je niet het beste antwoord. If anything vind ik een groot deel van de tijd het juiste antwoord tijdens het formuleren van mijn vraag, en dat vind ik al veel waard.
Is het waar wat er staat? Dat moet je zelf even checken natuurlijk. En ChatGPT lappen tekst op een forum vind ik ook niet kunnen, maar dat vind ik ook van lappen Wikipedia tekst. Like, als ik die wil lezen kan ik die zelf vinden maar ik wil graag een antwoord (een ervaring of mening) van een MENS.
Ik gebruik Copilot om code voor me te schrijven, dat scheelt me veel tijd. Hij kan helaas alleen simpele code schrijven, dus het moeilijke werk doe ik nog steeds zelf. En hij helpt me bug fixen, stuk efficienter dan Stack Overflow afstruinen bedelend om een medestakker met dezelfde bug en een antwoord.
Ik heb zojuist 2 liedjes zitten maken met Suno AI. Ik ben groot groot fan van Suno en overweeg zelfs een abbo, alleen dan ga ik loesoe in hyperfocus op Suno terwijl ik eigenlijk met een ander groot creatief project bezig ben dus dat is niet handig. Ik heb inmiddels ook al wat AI nummers van wat AI bands in mijn Spotify bieb staan. Ze waren zo briljant en de kwaliteit is tegenwoordig zo goed.
En ik gebruik ChatGPT om me te helpen een storyline te bouwen voor een spel. Hij denkt mee met het verhaal en de mechanics, heel fijn. En ik gebruik Dall-E en ChatGPT voor bijpassende plaatjes.
Overigens moet je juist de nuances van taal begrijpen, want als je AI niet de goede vraag stelt op de goede manier krijg je niet het beste antwoord. If anything vind ik een groot deel van de tijd het juiste antwoord tijdens het formuleren van mijn vraag, en dat vind ik al veel waard.
zaterdag 8 november 2025 om 20:04
Voor mij is AI juist als een voedzame hoop koeienstront op een armetierig arm stukje aarde. Ik ben sinds lange tijd niet zo creatief geweest als met AI.Lady*Voldemort schreef: ↑08-11-2025 20:01Ik vind het ook helemaal niks. De doodslag voor de creativiteit ook.
zaterdag 8 november 2025 om 20:10
Met Suno maak je toch geen liedjes? Dat doet Suno toch?Ugli schreef: ↑08-11-2025 20:03
Een echt liedje maak je zelf. Door te hannesen met een instrument of met een (dom)computerprogramma.
Liedjes van AI luister ik principieel niet.
paradise wijzigde dit bericht op 08-11-2025 20:11
50.92% gewijzigd
zaterdag 8 november 2025 om 20:12
zaterdag 8 november 2025 om 20:12
Maar waarom zou AI daar geen ondersteuning voor kunnen en mogen zijn? Er zijn wel meer dingen die we vroeger zonder digitale ondersteuning deden, maar nu met. Ik denk dat het bij veel mensen het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' van toepassing is.
zaterdag 8 november 2025 om 20:14
Tja, niet al deze uitvindingen hebben voor iedereen en in alle omstandigheden vooruitgang geboekt. Met de TV als beste voorbeeld. Maar met Google als goede tweede.
Wikipedia ben dan weer fan van. Maar niet alle vooruitgang is ook goed. Vind ik ook een dooddoener.
Waarbij ook gezegd moet worden: mensen op Youtube die nog een echt ambacht beheersen worden zeer gewaardeerd. Filmpjes worden zeer goed bekeken.
zaterdag 8 november 2025 om 20:14
Ik heb een vrij creatief brein en een creatief beroep (in elk geval zoals ik mijn beroep invul). Ik wil leerlingen vooral stimuleren zelf te denken en ik geloof in de kracht van goede verhalen en fantasie. Voor mijn gevoel gaat AI dus in tegen alles wat ik belangrijk vind.
zaterdag 8 november 2025 om 20:15
Ik ben niet onbekend met AI. Ik ben geen klapmalloot, ik begrijp het concept wel. Maar ik ben er niet gelukkig mee. Ik begrijp het concept kalashnikov ook, ben ik ook niet blij mee.Raisonneur schreef: ↑08-11-2025 20:12Maar waarom zou AI daar geen ondersteuning voor kunnen en mogen zijn? Er zijn wel meer dingen die we vroeger zonder digitale ondersteuning deden, maar nu met. Ik denk dat het bij veel mensen het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' van toepassing is.
zaterdag 8 november 2025 om 20:15
Ondersteuning? Eerst zelf maar eens leren. Waarbij ik ervan overtuigd ben dat iedereen kan creëren. Dat is menselijk.Raisonneur schreef: ↑08-11-2025 20:12Maar waarom zou AI daar geen ondersteuning voor kunnen en mogen zijn? Er zijn wel meer dingen die we vroeger zonder digitale ondersteuning deden, maar nu met. Ik denk dat het bij veel mensen het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind' van toepassing is.
Ik ben vooral niet onbekend met muziek bijvoorbeeld. Het zelf maken op een instrument. Dus dat onbekend maakt onbemind werkt ook de andere kant op.
zaterdag 8 november 2025 om 20:18
Ik ben op dit moment ook teleurgesteld in wat de laatste (betaalde) versie van ChatGPT allemaal kan.
En dan heb ik het over informatie oplepelen (klopt vaak niet), stukken schrijven (niet heel erg sterk) of creatieve formats bedenken (totaal niet creatief of origineel).
Dat het voor het schrijven van code is, handig is, geloof ik onmiddellijk. Maar ook daar stond laatst een kritisch stuk over in de krant. Over dat de nieuwe generatie mensen die coderen dat steeds slechter kunnen, dankzij AI.
En dan heb ik het over informatie oplepelen (klopt vaak niet), stukken schrijven (niet heel erg sterk) of creatieve formats bedenken (totaal niet creatief of origineel).
Dat het voor het schrijven van code is, handig is, geloof ik onmiddellijk. Maar ook daar stond laatst een kritisch stuk over in de krant. Over dat de nieuwe generatie mensen die coderen dat steeds slechter kunnen, dankzij AI.
zaterdag 8 november 2025 om 20:18
zaterdag 8 november 2025 om 20:20
Ik vind dat de vergelijking tussen een digitaal hulpmiddel en een instrument of een geweer niet opgaat.
AI kan je in een creatief proces prima helpen wanneer je bijvoorbeeld vastloopt, zodat je weer verder kunt. AI iets laten maken en dat klakkeloos overnemen, noem ik geen creëren. Dat valt onder knippen/plakken.
Wanneer we AI beter leren inzetten door betere prompts te formuleren, is dat ook niet meer nodig. Daar gaat wat tijd overeen.
AI kan je in een creatief proces prima helpen wanneer je bijvoorbeeld vastloopt, zodat je weer verder kunt. AI iets laten maken en dat klakkeloos overnemen, noem ik geen creëren. Dat valt onder knippen/plakken.
Wanneer we AI beter leren inzetten door betere prompts te formuleren, is dat ook niet meer nodig. Daar gaat wat tijd overeen.
raisonneur wijzigde dit bericht op 08-11-2025 20:21
0.34% gewijzigd
zaterdag 8 november 2025 om 20:21
En dan nog dit: laatst wilde ik iets opzoeken. De persoon naast mij wilde hetzelfde opzoeken.
Hij deed er langer over middels ChatGPT. Want eerst een heel verhaal intypen. En naar de bronnen keek deze persoon niet. Hij lepelde op wat ChatGPT zei.
Ik was sneller met gewoon Google. En de informatie was betrouwbaarder.
Ik vind dit verarming. Dat mensen het gebruiken snap ik. Dat mensen er niet kritisch naar kijken vind ik gevaarlijk en zonde.
Hij deed er langer over middels ChatGPT. Want eerst een heel verhaal intypen. En naar de bronnen keek deze persoon niet. Hij lepelde op wat ChatGPT zei.
Ik was sneller met gewoon Google. En de informatie was betrouwbaarder.
Ik vind dit verarming. Dat mensen het gebruiken snap ik. Dat mensen er niet kritisch naar kijken vind ik gevaarlijk en zonde.
zaterdag 8 november 2025 om 20:21
Eens AI ik heb er niks mee.Lady*Voldemort schreef: ↑08-11-2025 20:01Ik vind het ook helemaal niks. De doodslag voor de creativiteit ook.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
zaterdag 8 november 2025 om 20:22
Ik weet niet of ik fan ben van ai, maar ik kan het niet tegenhouden. Net als dat ik geen fan ben van iedereen altijd op de mobiel, maar dat kan ik ook niet tegenhouden.
Dus ik gebruik ai bij zaken waar ik zelf niet zo’n zin in heb (of nutteloos vind), en om tijd te besparen. De dingen die ik wel leuk vind doe ik zelf. Ik denk alleen niet dat we kunnen beïnvloeden hoe andere mensen het gebruiken.
Dus ik gebruik ai bij zaken waar ik zelf niet zo’n zin in heb (of nutteloos vind), en om tijd te besparen. De dingen die ik wel leuk vind doe ik zelf. Ik denk alleen niet dat we kunnen beïnvloeden hoe andere mensen het gebruiken.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
zaterdag 8 november 2025 om 20:32
Voor mij is het heel dubbel. AI is vaak een geweldig hulpmiddel, maar ik heb nu weinig plezier meer in het creatieve aspect van mijn werk. Dat wordt bijna volledig door AI overgenomen, zodat ik de creatieve werkzaamheden niet meer leuk vind om te doen. Tuurlijk is het handig en slim dat AI snel iets in elkaar zet, maar ik vond het juist leuk om zelf aan de slag te gaan.
zaterdag 8 november 2025 om 20:33
AI heeft zijn voor-en nadelen. Aan de ene kant vind je er veel nuttige informatie waar ik ook gebruik van maak als ik iets wil weten. Maar aan de andere kant staat er ook wel eens onzin tussen en krijg je soms niet het juiste antwoord op je vraag. Ik ben dus kritisch over die vragen die ik stel. Maar voor snelle informatie kan het heel handig zijn. Mijn creativiteit gebruik ik nog steeds en laat ik niet door AI beinvloeden.
Je pense donc je suis
zaterdag 8 november 2025 om 20:33
En dit!Vraagteken schreef: ↑08-11-2025 20:32Voor mij is het heel dubbel. AI is vaak een geweldig hulpmiddel, maar ik heb nu weinig plezier meer in het creatieve aspect van mijn werk. Dat wordt bijna volledig door AI overgenomen, zodat ik de creatieve werkzaamheden niet meer leuk vind om te doen. Tuurlijk is het handig en slim dat AI snel iets in elkaar zet, maar ik vond het juist leuk om zelf aan de slag te gaan.
Je pense donc je suis
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in