Gezondheid alle pijlers

Spiertje in oor aanspannen?

06-10-2009 10:49 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren voor een gehoortest bij de KNO arts. Alles was goed. Toen ik klaar was zei ik tegen hem dat ik een spiertje/spiertjes in beide oren aan kan spannen en dan een soort gerommel hoor dat het omgevingsgeluid overstemt.

De KNO arts lachtte dat hij hier nog nooit van gehoord had, maar zich voor kon stellen dat het trommelvlies iets vervormt als je 'iets' in je oor aanspant.

Nu kan mijn man dit ook en vragen wij ons af of wij raar zijn? :-) Het voelt alsof het achter het kaakgewricht zit, maar wel in het oor. Ik kan het niet lang volhouden trouwens. Kent iemand dit ook?
Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt, maar volgens mij zit dat niet in je oor... In de schelp dan, bedoel ik. Ik denk dat het net onder je kaak, tegen je oor aan zit. Kan dat? Of bedoel ik iets anders?
Ik weet niet precies waar het zit. Het voelt als ergens diep in de gehoorgang.
Ik kan dat ook. Even tellen hoe lang ik het volhou.... zes seconden! Het klinkt inderdaad als gerommel of ruis. Maar geen idee wat het is; misschien inderdaad iets met het trommelvlies, dat klinkt wel logisch.
Ik kan dat ook inderdaad. Ik doe het altijd als ik in een vliegtuig zit, dan heb ik niet zo'n last van mijn oren!
Ja, ik hou het ook zo'n 6 seconden vol. Wat grappig om te lezen. En wat raar dat een KNO arts hier nog nooit van gehoord heeft?
Ik zit me rot te oefenen meteen, maar tot nu toe kan ik alleen met mn oren wapperen (wat geen geluid maakt), en door mn onderkaak zijwaarts te bewegen heel even een wat hoger geluidje waarnemen.

Geen idee dus hoe je de boel aanspant.

Maarre, kan het zijn dat je iets doet met je buis van eustachius?

Als je daar druk (neus dicht en toch proberen te 'blazen' door je neus) op zet krijg ik namelijk wèl een 'ruis'.

Heeft te maken met drukverschil geloof ik.
Oeh. ik geloof dat ik m heb!
Er komt bij mij geen lucht aan te pas, ik span gewoon een spier aan in mijn oor, waarna ik ruis hoor. Ik denk dat het het verslappen of het spannen van het trommelvlies is.

Geen idee waarom een KNO arts er nooit van heeft gehoord. Misschien omdat er in de medische wetenschap niet zoveel aandacht is voor verschijnselen die geen kwaad kunnen en geen nut hebben (ze weten toch ook nog steeds niet precies waarom mensen de hik krijgen?).
Ik studeer logopedie en heb aardig wat audiologische achtergrond.

Het is (waarschijnlijk) idd wat Wurmpje zegt. De buis van eustachius.

Deze zorgt ervoor dat je middenoor belucht wordt, en dat de druk (voor en achter je trommelvlies) gelijk blijft.

Als je slikt hoor je dit waarschijnlijk ook.

Als je gaapt, gaat deze buis ook even open.

plaatje van je buis van eustachius : http://img133.imageshack.us/img133/686/ ... oorlh0.jpg (nummer 10)

Edit: @ ArlettaJakobs: je voelt die lucht zelf niet, het is gewoon een proces waarvan je weinig merkt, je hoort alleen het opengaan van die buis, omdat het natuurlijk in je oor zit.
Als ik slik hoor ik iets heel anders, als ik gaap ook.
oh, ik kan het geen zes seconde, maar ik kan wel iets aanspannen, zodat het een soort van rommelt. Het heeft wel iets weg van wat ik hoor als ik moet gapen hoor, dus zou het de buis van eustachius kunnen zijn?
oh, mosterd :(
whahahaa jullie hadden me moeten kunnen zien, mijn eerste reactie was 'kan ik dat ook?' en ging proberen me te concentreren op mijn oren... zonder resultaat overigens

maar gekke bekken trekken lukte daarbij wel gna gna... pff

nouja, geen idee dus waar dit over gaat. doei doeii
Ik heb dat gekraak dus ook, maar dan zonder dat ik er controle over heb. Ik word er soms helemaal gek van, dat kraakt maar door de hele dag. Al naar de KNO-arts geweest, maar alles ziet er gewoon normaal uit. Bij hard geluid of geluid van dichtbij (telefoon), kraken mijn oren mee. Als ik moe ben, wordt het nog erger. Ik kan het trouwens soms ook expres, maar liever wil ik er gewoon van af!
Bramble, bij mij klinkt het niet als het geluid bij gapen. Heb je nog een andere optie?

Aletta en Cat, is het bij jullie ook zo dat het als een soort spanning voelt, waardoor je het alleen lang vol kan houden als je je er goed op concentreert?

Doeps, dat lijkt me heel vervelend. Ik denk niet dat het hetzelfde is, want ik kan het altijd expres.
-
he, wat grappig. Ik kan wel mijn oren bewegen (vaak tot hilariteit van derden), maar ik krijg er geen geluid uit....
Precies hetzelfde hier!

En ik altijd maar denken dat ik gek was ;)

Ik hou het 8 tot 10 tellen vol. Ik merk wel dat ik mijn ogen iets dichtknijp als ik het doe.

Het klinkt als tromgeroffel, maar dan heel dof en gedempt.

Gelukkig niks ernstigs dus!
Ja hoor, dat kan ik ook! 5 seconden hou ik het vol
Ik kan het ook en behoorlijk lang:P is net of heel veel mensen aan het trommelen zijn:P
.
Maar er is dus niemand die weet wat het nou precies is?
-
Vind dat wel een beetje een rare redenatie Deejee1.

Ik kan het namelijk altijd, ongeacht of ik verkouden ben of niet.

Zolang ik me kan herinneren (en dat is al jaaaaaaaren) kan ik dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven