Spiraal--> Gyn óf huisarts?
maandag 19 augustus 2013 om 11:47

maandag 19 augustus 2013 om 11:53
Ik heb het laatst opgezocht; in het ziekenhuis waar ik zou willen gaan kost plaatsing van een mirena tegen de 500 euro. En ik weet niet of het ding er zelf dan ook bij in zit.
Dan is het dus afhankelijk van wat je verzekeraar vergoedt, hoeveel geld je er zelf aan moet betalen. In principe wordt anticonceptie boven de 21 jaar niet vergoed. In mijn geval moet ik dus alles zelf betalen.
Zo veel kost het bij de huisarts zeker niet. Hoeveel dan wel, weet ik ook nog niet.
Dan is het dus afhankelijk van wat je verzekeraar vergoedt, hoeveel geld je er zelf aan moet betalen. In principe wordt anticonceptie boven de 21 jaar niet vergoed. In mijn geval moet ik dus alles zelf betalen.
Zo veel kost het bij de huisarts zeker niet. Hoeveel dan wel, weet ik ook nog niet.

maandag 19 augustus 2013 om 11:56
Ik heb hem bij casa laten zetten. Vergoed door de verzekering. Het zijn daar artsen, maar geen gyn. Wel doen ze dat dagelijks dus zeer ervaren. Eerst een gesprekje over de verschillende spiraaltjes en welke je wil met wat voorlichting. Vervogens wordt je direct geholpen. Ik heb gekozen voor de T-safe: 10 jaar en geen hormonen.
Voordeel van CASA is dat ze een verdoving doen. Ik heb besloten dat niet te doen omdat ik het idee een prik in mn vagina te krijgen erger vond dan wat pijn. Het zetten was toen alles behalve prettig, dus is wel aan te raden.
Ze deden daarna ook direct en echo om te kijken of ie goed zat.
Pijn erna was oncomfortabel en heeft tot de avond geduurt, die avond al wel weer gevreeën zonder pijn dus dat viel alles mee. Eerste paar keer ongesteld erna wel meer en meer pijn maar ook dat is weggetrokken, nu is t zelfs minder!
Ik geloof dat ik 2 weken later nog een keer terug moest naar Casa om opnieuw een controleecho te laten maken en te bespreken hoe het met me ging. Erg goed geholpen, erg vriendelijke artsen!
Voordeel van CASA is dat ze een verdoving doen. Ik heb besloten dat niet te doen omdat ik het idee een prik in mn vagina te krijgen erger vond dan wat pijn. Het zetten was toen alles behalve prettig, dus is wel aan te raden.
Ze deden daarna ook direct en echo om te kijken of ie goed zat.
Pijn erna was oncomfortabel en heeft tot de avond geduurt, die avond al wel weer gevreeën zonder pijn dus dat viel alles mee. Eerste paar keer ongesteld erna wel meer en meer pijn maar ook dat is weggetrokken, nu is t zelfs minder!
Ik geloof dat ik 2 weken later nog een keer terug moest naar Casa om opnieuw een controleecho te laten maken en te bespreken hoe het met me ging. Erg goed geholpen, erg vriendelijke artsen!

maandag 19 augustus 2013 om 12:03
Hm ik heb 'm ook laatst laten plaatsen bij gyn en niet nagedacht over de kosten eigenlijk...
Ik wilde zeer zeker naar de gyn want dan weet je zeker dat het goedkomt. Maar daar moet ik op terugkomen want er zijn genoeg huisartsen die het ook goed kunnen en regelmatig doen. Ik zal wel even aan je huisarts vragen met welke regelmaat hij/zij spiraaltjes plaatst.
Gyn maakt inderdaad een echo. Ook van tevoren om te kijken hoe je baarmoeder eruit ziet en erbij ligt. Dat vond ik wel prettig want dan kom je niet tijdens het plaatsen voor eventuele verassingen.
Als het op geld aankomt kun je beter naar huisarts.
Ik wilde zeer zeker naar de gyn want dan weet je zeker dat het goedkomt. Maar daar moet ik op terugkomen want er zijn genoeg huisartsen die het ook goed kunnen en regelmatig doen. Ik zal wel even aan je huisarts vragen met welke regelmaat hij/zij spiraaltjes plaatst.
Gyn maakt inderdaad een echo. Ook van tevoren om te kijken hoe je baarmoeder eruit ziet en erbij ligt. Dat vond ik wel prettig want dan kom je niet tijdens het plaatsen voor eventuele verassingen.
Als het op geld aankomt kun je beter naar huisarts.
maandag 19 augustus 2013 om 12:07
Het kan bij de huisarts, maar tegenwoordig is het de richtlijn om vrouwen die nog niet bevallen zijn van een kind door te verwijzen naar een gynaecoloog. Zij doen dit vaker en hebben dus meer ervaring. Ik zal je mijn slechte ervaringen met de mirena besparen, aangezien deze helemaal niet representatief zijn voor de doorsnee vrouw. Ik ben bij een gynaecoloog geweest en ben daar blij mee, moet wel zeggen dat het toen nog door de verzekering werd betaald (of eigen risico, maar dat maak ik sowieso ieder jaar al op).

maandag 19 augustus 2013 om 12:24
Ik heb een doorverwijzing gekregen (medische indicatie voor plaatsing van de mirena vanwege de vorm van mijn baarmoeder) en bij de gyn laten plaatsen onder algehele narcose. Dus niets gevoeld, maar ik raad het je niet aan, een narcose is ook geen peulenschil. De huisarts heeft hem er wel uitgehaald en dat was prima, alleen de eendenbek is bij mij superpijnlijk (ook weer vanwege de vorm van mijn baarmoeder).
maandag 19 augustus 2013 om 12:31
Bij de gyn doen ze inderdaad een echo.
Daarom is de gezondheidszorg zo duur in NL.
Slaat namelijk nergens op, je kan heel goed "voelen" of het spiraaltje goed zit.
Voel je dit niet dan volgt er een echo om te kijken waar hij gebleven is.
Mijn spiraaltjes zijn 2x door de HA en 1x door de gyn gezet.
Het doet wel pijn maar was voor mij prima te dragen hoor.
Daarom is de gezondheidszorg zo duur in NL.
Slaat namelijk nergens op, je kan heel goed "voelen" of het spiraaltje goed zit.
Voel je dit niet dan volgt er een echo om te kijken waar hij gebleven is.
Mijn spiraaltjes zijn 2x door de HA en 1x door de gyn gezet.
Het doet wel pijn maar was voor mij prima te dragen hoor.
maandag 19 augustus 2013 om 13:08
Voor de gyn heb je toch een verwijzing van de huisarts nodig?
Mijn huisarts kreeg hem bij mij niet geplaatst (schijnt heel erg uitzonderlijk te zijn) waardoor ik een verwijzing voor gyn kreeg. Deze heeft hem trouwens geplaatst zonder eerst een echo te laten maken. Ik moest na een aantal weken terug komen en toen heeft hij gekeken of hij goed zat. Ook nu werd er weer geen echo gemaakt. Dit was niet nodig volgens de gyn. De huisarts heeft dezelfde werkwijze.
Ik vond het plaatsen trouwens helemaal niet pijnlijk (heb kinderen en dat schijnt het minder pijnlijk te maken). Bij de gyn was hij ook zo geplaatst. Echt appeltje eitje. Ik heb ook geen pijnstillers hoeven slikken. Wel in de periode erna regelmatig een zeurende buikpijn maar die is na een aantal maanden geheel verdwenen.
Mijn huisarts kreeg hem bij mij niet geplaatst (schijnt heel erg uitzonderlijk te zijn) waardoor ik een verwijzing voor gyn kreeg. Deze heeft hem trouwens geplaatst zonder eerst een echo te laten maken. Ik moest na een aantal weken terug komen en toen heeft hij gekeken of hij goed zat. Ook nu werd er weer geen echo gemaakt. Dit was niet nodig volgens de gyn. De huisarts heeft dezelfde werkwijze.
Ik vond het plaatsen trouwens helemaal niet pijnlijk (heb kinderen en dat schijnt het minder pijnlijk te maken). Bij de gyn was hij ook zo geplaatst. Echt appeltje eitje. Ik heb ook geen pijnstillers hoeven slikken. Wel in de periode erna regelmatig een zeurende buikpijn maar die is na een aantal maanden geheel verdwenen.
maandag 19 augustus 2013 om 14:42
BIj de gyn laten zetten. Na mijn tweede geplande keizersnede. Wel bevallen dus maar niet op de natuurlijke weg. Vervelend, maar ook niet al te pijnlijk. Een gynaecoloog weet vaak beter hoe je zo goed mogelijk kunt gaan verzitten in de stoel om het zo min mogelijk naar te laten voelen. Soms helpt het nl om je benen nog veel verder op te trekken, etc. Omdat een gynaecoloog veel vaker handelingen als toucheren uitoefent, heeft deze meer ervaring met houdingen.
Verder is die liggingsecho van je spiraal niet onnodig geld verspillen, aangezien je lang niet altijd voelt als het mis is en je spiraal je baarmoederwand in verdwijnt danwel te laag ligt.
Overigens heb ik niks aan kosten gezien: spiraal kwam gewoon uit zkh dus hoefde ik niet eerst zelf aan te schaffen, en kosten gingen rechtstreeks naar zorgverzekeraar. Ik heb een hoog eigen risico.
Verder is die liggingsecho van je spiraal niet onnodig geld verspillen, aangezien je lang niet altijd voelt als het mis is en je spiraal je baarmoederwand in verdwijnt danwel te laag ligt.
Overigens heb ik niks aan kosten gezien: spiraal kwam gewoon uit zkh dus hoefde ik niet eerst zelf aan te schaffen, en kosten gingen rechtstreeks naar zorgverzekeraar. Ik heb een hoog eigen risico.
maandag 19 augustus 2013 om 14:45
ik heb de mijne bij de HA laten zetten. Dat ging prima!
De pijn was even de tanden op elkaar, maar vond ik nog meevallen. Heb wel een dag een zwaar gevoel in mijn baarmoeder gehad.
Mijn HA wou me een maand later nog even terug zien om te controleren of alles goed was blijven zitten.
Volgende zou ik zonder verdoving weer bij de HA laten zetten.
De pijn was even de tanden op elkaar, maar vond ik nog meevallen. Heb wel een dag een zwaar gevoel in mijn baarmoeder gehad.
Mijn HA wou me een maand later nog even terug zien om te controleren of alles goed was blijven zitten.
Volgende zou ik zonder verdoving weer bij de HA laten zetten.

maandag 19 augustus 2013 om 16:57
Ik heb hem toen door de gyn laten plaatsen omdat ik het niet prettig vond door mijn mannelijke huisarts.
Maar geen verdoving ( was ook niet nodig, vond het niet echt pijnlijk). Verdoving werd toen ook niet over gepraat, is dat nieuw?
Ook geen echo. Wel aantal weken later een echo om te kijken of hij goed zat.
We hebben het over 8 jaar geleden.
Maar geen verdoving ( was ook niet nodig, vond het niet echt pijnlijk). Verdoving werd toen ook niet over gepraat, is dat nieuw?
Ook geen echo. Wel aantal weken later een echo om te kijken of hij goed zat.
We hebben het over 8 jaar geleden.

maandag 19 augustus 2013 om 19:23
Mijn eerste huisarts plaatste mijn koperspiraal zonder moeite.
Ik vond mijn tweede huisarts vreselijk klungelig bij het plaatsen van mijn eerste Mirena. Hij had ook niet de goede instrumentjes in zijn set en moest toen weer weglopen naar de assistente voor de juiste schaar.
Ik lag met mijn benen omhoog en speculum in, terwijl hij de kamer uitliep. Niet echt een geweldige ervaring.
Het volgende spiraaltje door de gynaecoloog, met een echo erna. Een stuk sneller, minder pijnlijk.
Ik vond mijn tweede huisarts vreselijk klungelig bij het plaatsen van mijn eerste Mirena. Hij had ook niet de goede instrumentjes in zijn set en moest toen weer weglopen naar de assistente voor de juiste schaar.
Ik lag met mijn benen omhoog en speculum in, terwijl hij de kamer uitliep. Niet echt een geweldige ervaring.
Het volgende spiraaltje door de gynaecoloog, met een echo erna. Een stuk sneller, minder pijnlijk.