Gezondheid alle pijlers

spiraal versus overtijdbehandeling

30-10-2017 23:11 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
beste dames, er is een grote kans dat ik zwanger aan het raken ben, zo’n 4 dagen geleden is het condoom kapot gegaan ( extra dun, gebruik alleen de normale want extra dun kan blijkbaar eerder kapot, ik vertouwde teveel op de fabrikant ) en ik zat in mijn vruchtbare dagen wel een dag na de eisprong vermoed ik dus te laat voor de morning-afterpil want die voorkomt alleen een ovulatie lees ik overal en geen innestelling. Morgen is de laatste dag voor een noodspiraal maar dit lijkt mij zo eng, zo’n ding wat geplaatst wordt en kans op infecties etc. En hoe erg en treurig ook, ik kan ook kiezen voor een overtijdbehandeling tussen 10- en 16 dagen dan wordt met een dun buisje de baarmoeder leeggezogen. Kan iemand mij vertellen wat minder pijnlijk en minder heftige ervaring is. De meeste mensen zouden kiezen voor een spiraal maar dit lijkt mij gruwelijk en en pijnlijk net als die curretage. Graag serieuze reacties want ik ben echt bang nu. Ik ga nog naar de huisarts maar wil geaag ervaringen van vrouwen die het meegemaakt hebben. De huisarts adviseert alleen van de professie. Hartelijk dank!
Waarom niet eerder een morning after pil gehaald?

Heb je al een test gedaan dan? Ben je zwanger?
ben je al overtijd dan?
omdat een morning after pil geen zin heeft als je al geovuleerd hebt. Ik zat op dag 16 en had al een paar dagen vrichtbaar slijm. morningafterpillen voorkomen ern ovulatie en geen innestelling. het is nog te vroeg om te testen na 4 dagen. over een weekje nod. De kans is groot dat rond dag 14/15 eisprong is geweest gezien mijn normale cyclus en ook qua slijm etc. eicel Leeft 24-48 dus tijdens knappen condoom waarschijnlijk bevrucht. morgen laatste dag noodspiraal vandaar mijn haast.
merel2014 schreef:
30-10-2017 23:40
omdat een morning after pil geen zin heeft als je al geovuleerd hebt. Ik zat op dag 16 en had al een paar dagen vrichtbaar slijm. morningafterpillen voorkomen ern ovulatie en geen innestelling. het is nog te vroeg om te testen na 4 dagen. over een weekje nod. De kans is groot dat rond dag 14/15 eisprong is geweest gezien mijn normale cyclus en ook qua slijm etc. eicel Leeft 24-48 dus tijdens knappen condoom waarschijnlijk bevrucht. morgen laatste dag noodspiraal vandaar mijn haast.
Maar je bent nog niet over tijd? Dan kan een overtijdbehandeling ook niet.
dan zou ik morgen om 8 uur de dokter bellen voor advies. succes.
Volgens mij is een overtijdbehandeling hetzelfde als een curretage (en dus gelijk aan abortus alleen klinkt 'overtijdbehandeling' wat gunstiger).

Ik heb ervaring met curretage en plaatsen van een spiraal. Ik kan alleen iets zeggen over plaatsing/behandeling, niets over effectiviteit om zwangerschap te voorkomen (dat was bij mij nooit de aanleiding zeg maar).

Bij beide behandelingen zijn er mogelijkheden tot verdoving. Bij de curretage kreeg ik een prik in de baarmoedermond (echt geen pretje), de curretage zelf was niet fijn maar te doen. Napijn te vergelijken met menstruatiepijn. De spiraal werd bij mij gezet rond mijn menstruatie omdat dan de baarmoedermond iets meer open staat en dus makkelijker te zetten is. Dat ging niet zoals de instructie dus weer zo'n rotprik. Aangezien jij het als noodmaatregel laat zetten (en dus niet menstrueert) zullen ze ook zo'n prik zetten. Een vriendin van mij heeft destijds bij haar gyn de mogelijkheid gekregen voor een 'roesje'. Ik heb die spiraal weer heel snel laten verwijderen vanwege bijwerkingen maar anderen zweren erbij (Mirena).

Verder is er nog een optie ipv curretage: overtijdbehandeling met tabletten. Daarvoor zal de huisarts jou moeten doorverwijzen, net zoals bij een curretage.

Ik zou de opties met de huisarts doornemen, hij/zij kan ook beter adviseren met het oog op jouw gezondheid en wensen.
butterfly- schreef:
30-10-2017 23:42
Maar je bent nog niet over tijd? Dan kan een overtijdbehandeling ook niet.
nee maar als ik wel zwanger blijk te zijn dan is dat na overmorgen nog de enige optie aangezien ik het kind niet wil houden
Mij lijkt spiraal minder pijnlijk dan curretage (zelf spiraal gehad), vraag wel om verdoving bij spiraal... Het klopt van je eisprong/morning after pil, en je moet nu kiezen wat wijsheid is. Ik denk dat je ook wat aan de late kant bent qua aanvraag, je huisarts moet het spiraaltje bestellen en je moet eigenlijk nog een SOA-test of antibiotica voordat je hem geplaatst krijgt.
Zou morgen even bellen met de huisarts! De kans is namelijk ook groot genoeg dat je niet zwanger wordt omdat het eitje niet is bevrucht of niet innesteld.
Een overtijdsbehandeling is trouwens geen curettage hoor, zoals jij beschrijft. Je krijgt dan een "abortuspil".
Gewoon even de dokter bellen dus.
Dat had je trouwens al 4 dagen geleden moeten doen.
lemoos2 schreef:
30-10-2017 23:54
Volgens mij is een overtijdbehandeling hetzelfde als een curretage (en dus gelijk aan abortus alleen klinkt 'overtijdbehandeling' wat gunstiger).

Ik heb ervaring met curretage en plaatsen van een spiraal. Ik kan alleen iets zeggen over plaatsing/behandeling, niets over effectiviteit om zwangerschap te voorkomen (dat was bij mij nooit de aanleiding zeg maar).

Bij beide behandelingen zijn er mogelijkheden tot verdoving. Bij de curretage kreeg ik een prik in de baarmoedermond (echt geen pretje), de curretage zelf was niet fijn maar te doen. Napijn te vergelijken met menstruatiepijn. De spiraal werd bij mij gezet rond mijn menstruatie omdat dan de baarmoedermond iets meer open staat en dus makkelijker te zetten is. Dat ging niet zoals de instructie dus weer zo'n rotprik. Aangezien jij het als noodmaatregel laat zetten (en dus niet menstrueert) zullen ze ook zo'n prik zetten. Een vriendin van mij heeft destijds bij haar gyn de mogelijkheid gekregen voor een 'roesje'. Ik heb die spiraal weer heel snel laten verwijderen vanwege bijwerkingen maar anderen zweren erbij (Mirena).

Verder is er nog een optie ipv curretage: overtijdbehandeling met tabletten. Daarvoor zal de huisarts jou moeten doorverwijzen, net zoals bij een curretage.

Ik zou de opties met de huisarts doornemen, hij/zij kan ook beter adviseren met het oog op jouw gezondheid en wensen.
Overtijdsbehandeling geldt niet als abortus als het binnen zoveel dagen gebeurt na verwachtte menstruatie. (weet niet de exacte dagen)
Bij mij werd geen verdoving gebruikt :/ (ook noodspiraal) en 't is een koperspiraal, die zorgt er voor dat baarmoederslijmvlies ondoordringbaar wordt. Mirena werkt anders en is niet hiervoor geschikt.
Ik heb ervaring met zowel curettage als spiraal Curettage gebeurt onder narcose. Het stelde allebei weinig voor. Van de spiraal heb je vervolgens wel 5-15 jaar plezier.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Oddish schreef:
31-10-2017 00:01
Overtijdsbehandeling geldt niet als abortus als het binnen zoveel dagen gebeurt na verwachtte menstruatie. (weet niet de exacte dagen)
Bij mij werd geen verdoving gebruikt :/ (ook noodspiraal) en 't is een koperspiraal, die zorgt er voor dat baarmoederslijmvlies ondoordringbaar wordt. Mirena werkt anders en is niet hiervoor geschikt.
Het enige verschil is dat je niet met die verplichte wachtdagen zit leert Google mij. De behandeling (als je niet kiest voor tabletten) is hetzelfde. Dat de Mirena anders is geloof ik direct maar voor het plaatsen heb ik geen verschil gemerkt tussen koperspiraal of Mirena (alleen achteraf zeg maar, qua bijwerkingen).
Wacht nou maar eerst eens rustig over of je echt over tijd gaat zijn.
Wie weet, ga je gewoon menstrueren.
Gut wat leerzaam dit. Ik wist niet zoveel over de MAP maar heb net even gegoogeld. Als je tijdens je eisprong onbeschermde seks hebt, heeft de MAP zin omdat je baarmoederslijm verdikt waardoor geen innesteling kan plaatsvinden. Mocht het vruchtje toch al zijn ingenesteld dan is de MAP niet schadelijk.
TO heeft echter helemaal niets geslikt dus mocht ze zwanger zijn dan moet het geaborteerd worden (overtijdbehandeling). Volgende keer toch maar die MAP, dat lijkt me in ieder geval iets om geprobeerd te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven