Spiraaltje + menstruatiecup = probleem? Eruit trekken
woensdag 7 juni 2023 om 14:09
Ik ben aan het bedenken welke anticonceptie ik wil gaan gebruiken. Ik heb een nieuwe relatie en een gierende kinderwens, maar die combinatie is niet zo handig, dus wil ik iets dat me beschermd. Condooms vind ik gevaarlijk voor mezelf, omdat ik dan ergens bang ben dat hij en ik op een veel te vroeg moment denken 'we zijn zo verliefd, we gaan er gewoon voor'.
De pil heeft dat gevaar ook een beetje in zich. Het is wel iets minder impulsief, maar ik wil juist ook niet de hele tijd in mijn hoofd ermee bezig zijn, met of we er volgende maand voor zullen gaan of niet.
Daarom dacht ik: spiraal! Heb ik nog niet eerder gehad, maar vooral koperspiraal spreekt me wel aan. Ik heb weinig last van ongesteldheid en pms, en heb wel een heerlijke high de eerste 1,5 week na mijn ongesteldheid, dus die wil ik wel houden. Iets hormoonloos zou daarom goed zijn.
Maar nu zit ik op thuisarts.nl te lezen, en zie ik dat ze afraden een spiraaltje in combinatie met een menstruatiecup te gebruiken. Omdat je hem dan eruit kunt trekken
Is dit bij jullie bekend? Heeft de huisarts het daar met de spiraaldragers onder jullie over gehad? Er staat niet bij hoe vaak dat gebeurt, dus ik weet niet of het een minieme kans is maar dat ze het voor de zekerheid maar erbij zetten, of dat het een reeel risico is.
Ugh, ik kom er niet uit, waarvoor ik moet kiezen qua anticonceptie. Ik vind het allemaal maar stom eigenlijk
Dus wijze adviezen daarover zijn ook welkom.
De pil heeft dat gevaar ook een beetje in zich. Het is wel iets minder impulsief, maar ik wil juist ook niet de hele tijd in mijn hoofd ermee bezig zijn, met of we er volgende maand voor zullen gaan of niet.
Daarom dacht ik: spiraal! Heb ik nog niet eerder gehad, maar vooral koperspiraal spreekt me wel aan. Ik heb weinig last van ongesteldheid en pms, en heb wel een heerlijke high de eerste 1,5 week na mijn ongesteldheid, dus die wil ik wel houden. Iets hormoonloos zou daarom goed zijn.
Maar nu zit ik op thuisarts.nl te lezen, en zie ik dat ze afraden een spiraaltje in combinatie met een menstruatiecup te gebruiken. Omdat je hem dan eruit kunt trekken

Ugh, ik kom er niet uit, waarvoor ik moet kiezen qua anticonceptie. Ik vind het allemaal maar stom eigenlijk

donderdag 8 juni 2023 om 13:52
Ik denk dat de problemen komen door het ontbreken van de juiste voorlichting. Ik wist het ook niet toen ik -zeker 10 jaar geleden- voor het eerst cups ging gebruiken.
Het vervelende is ook, als vrouwen met een cup willen beginnen en ze lezen dit soort topics, of ze hebben ergens wat opgepikt, dan beginnen ze misschien toch niet aan die cup omdat ze bang zijn dat hun spiraal los raakt. Terwijl ze, als ze gewoon het vacuüm verbreken, er niets aan de hand is (100% veilig is nooit te bereiken schijnt het). Ik vraag me af of het tegenwoordig niet op de verpakkingen van die menstruatiecups staat. Op die van mij niet (en op hun website stond het toen ook niet).
vrijdag 9 juni 2023 om 09:34
Toch denk ik niet dat het gewoon onwetendheid/onkunde is. Ik denk dat je ook bij bepaalde houdingen toch een lichte druk op je cup kan zetten die lichte “zuigkracht” kan geven. En je zou zeker bij iets langere touwtjes evt ook per ongeluk een touwtje kunnen pakken bij het pakken van de cup, zelfs al was het om vacuüm te verbreken. Het schijnt dat bij bepaalde studie zelfs bij 17% van cup-en-spiraal combi de spiraal er uit kwam. Dus oké, 83% gaat goed, maar toch…Choco-fan schreef: ↑08-06-2023 13:52Ik denk dat de problemen komen door het ontbreken van de juiste voorlichting. Ik wist het ook niet toen ik -zeker 10 jaar geleden- voor het eerst cups ging gebruiken.
Het vervelende is ook, als vrouwen met een cup willen beginnen en ze lezen dit soort topics, of ze hebben ergens wat opgepikt, dan beginnen ze misschien toch niet aan die cup omdat ze bang zijn dat hun spiraal los raakt. Terwijl ze, als ze gewoon het vacuüm verbreken, er niets aan de hand is (100% veilig is nooit te bereiken schijnt het). Ik vraag me af of het tegenwoordig niet op de verpakkingen van die menstruatiecups staat. Op die van mij niet (en op hun website stond het toen ook niet).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in