Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje plaatsen

01-05-2010 10:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk laat ik binnenkort een spiraaltje plaatsen. Alleen lees ik overal dat het het beste is om dat tijdens je menstruatie te doen, maar ik kan nooit precies zeggen wanneer ik ongesteld word.

Hoe doe ik dat nu op m'n werk?

Ik ben nog geen 2 maand geleden met mijn nieuwe baan begonnen en ik vind het ze daar niks aangaan dat ik een spiraaltje laat plaatsen, maar ik wil die dag wel het liefste vrij hebben. Het staat nogal vreemd als ik een dag vrij vraag en die dan ineens wil verzetten.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
Bij de eerste dag van je menstruatie bel je voor een afspraak voor de volgende dag (eind vd dag) of de dag daarna. En tegen je werk zeg je dat je iets eerder weg moet omdat je naar de huisarts moet... Makkie toch

en oja, ik heb twee keer een Mirena laten zetten maar kan me niet herinneren dat dit tijdens mijn menstruatie geplaatst moest worden. Maar het kan best dat ik aan het dementeren ben hoor...
Zeggen dat je op de wachtlijst staat voor een kleine onschuldige ingreep en dat je pas kort vantevoren wordt opgeroepen en dus pas op het laatst de exacte datum door kunt geven.
Precies, je moet even tegen de huisarts / assistente zeggen dat je een onregelmatige cyclus hebt en dat je er graag 'tussen wilt' op het moment dat je ongesteld bent. En wat Mirrex zegt: laat het aan het eind van de dag plannen en neem de volgende dag vrij. Niet te moeilijk over doen, ze hebben er op je werk idd niks mee te maken, en dus hoef je er ook niet verder over uit te wijden.

Toen ik dat ding liet plaatsen had ik ook net een nieuwe baan en heb ik het gedaan zoals Oslo schrijft: gezegd dat ik 'morgen' een ingreep had en dat ik de dag erna thuis moet blijven. Het woord ingreep klinkt in ieder geval ernstig genoeg om ook gewoon vrij te mogen nemen (mocht je ergens werken waar ze daar moeilijk over doen).

En het klopt inderdaad dat het beter is om ongesteld te zijn als dat ding wordt geplaatst.
als je al een bevalling achter de rug hebt is het meestal niet nodig om hem te laten plaatsen tijdens je menstruatie. Je baarmoedermond schijnt dan al voldoende "opgerekt" te zijn. Als je nog niet eerder bevallen bent dan is het wel handig om het tijdens de menstruatie te doen (kan eerste dag, kan laatste dag.... dus dat zou je misschien wel beetje moeten kunnen plannen met je werk), omdat je baarmoedermond dan wat "open" staat.

Ik vond plaatsing overigens erg pijnlijk!!! Het is bij mij de eerste keer (bij huisarts) ook niet gelukt en moest naar de gynaecoloog. Had de dag zelf ook veel pijn en was blij dat ik op de bank kon liggen met een kruik.

Het idee van; doe het op het einde van de dag (iets eerder van je werk weg), en zorg dat je de dag erna thuis kunt zijn (ziekmelden, vrij nemen, zaterdag?), dat lijkt me een goed plan!
Ik ga inderdaad gewoon aangeven dat ik iets eerder weg moet ivm dokter en probeer het op een vrijdag te plannen.

Mocht dat niet lukken dan gooi ik het op de kleine ingreep.
Ik ben voor de mirena doorverwezen naar het ziekenhuis omdat het bij de huisarts niet ging in verband met de pijn die het deed.

In het ziekenhuis plaatselijk verdoofd en niets meer aan de hand. Kon ook gewoon weer aan het werk, dus in mijn ervaring is het niet nodig de volgende dag vrij te hebben, maar dat kan verschillen.

Daarnaast bleef ik wel negen maanden bloeden en heb het onding er toen maar weer uit laten halen... Maar dat is weer een ander verhaal.

Op je werk moet je inderdaad gewoon vrij kunnen krijgen op korte termijn voor een afspraak bij de dokter, gaat niemand wat aan wat je er gaat doen.
Kleine toevoeging: iedere vrouw reageert er compleet verschillend op. Ik heb, voordat ik de spiraal liet plaatsen, allerlei fora afgestruind en bij de ene doet het zeer, de ander voelt er niets van; de een heeft bloedverlies en buikpijn, de ander stapt vrolijk fluitend op de fiets (ik behoorde bij de laatste groep ). Dus laat je niet al te bang maken.

Ik heb een uur voordat de spiraal geplaatst werd een pijnstiller ingenomen (op advies van de HA). Het deed alsnog erg pijn bij het inbrengen, maarrrrr... dat was zo kort dat ik het eigenlijk direct erna alweer vergeten was. Verder geen bloedverlies of andere klachten gehad, dus ik kon direct weer aan het werk. Succes ermee!
even off topic, maar hoe is dat als ze hem eruit halen, is dat pijnlijk?

mijne zit er net een jaar in hoor, dus ik kan 9 jaar verder, maar ben even benieuwd.

ik heb hem trouwens laten zetten tijdens mijn verlof nog, was 6 weken ervoor bevallen en was een fluitje van een cent. ibuprofennetje ingenomen van tevoren en het deed echt geen pijn. ook daarna niet. wel meeeeega ongesteld sindsdien, al gaat het nu wat beter dan in het begin.
Sam, heb jij een Mirena? Bij mij mocht ie nl vijf jaar blijven zitten... Weet je zeker dat het bij jou tien jaar is?
@sam Ben jij ook nog steeds ongesteld? Ik had dat dus na negen maanden echt wel gehad. Eruit halen doet echt geen pijn, even op de tanden bijten. En mijne ging er dus niet in bij de huisarts omdat het dus pijn deed, eruit wel gewoon bij de HA.
@ Sam: erin deed pijn, dus ik was heel gespannen toen hij eruit moest. Ik lag daar, zegt de HA "zo, gebeurd". Ik had er niet eens iets van gemerkt!

Verder eens met de anderen: een spiraal zit er normaalgesproken maximaal 5 jaar is, dus dat zou ik even nakijken als ik jou was...
Over een week is het waarschijnlijk zo ver. Maar wat ik me nog afvraag, ik moet de afspraak plannen tijdens mijn menstruatie, maar hoe doe ik dat? Kort vantevoren tampon uit en maandverband gebruiken?
Tampon uit als je bij de huisarts binnenbent. En als de spiraal geplaatst is maandverband aan.

Ik kreeg een maandverband van de arts toen het ding geplaatst was.
een koperspiraal mag 10 jaar blijven zitten, hoewel ik geloof dat dat nog wel verschilt per soort spiraal. Maar het kan dus wel.
Een Mirena heeft hormonen voor 5 jaar, daarna moet je hem echt laten vervangen. Een koperspiraal kan minimaal 10 jaar blijven zitten.

het inbrengen hangt erg af van of je wel of geen kinderen hebt gehad (nou ja, eigenlijk of je ooit ontsluiting hebt gehad..).

Bij een Mirena denkt iedereen dat je stopt met vloeien, helaas is dat een groot misverstand.

In 30% van de gevallen is dat zo, na 6-12 mnd vaak

In 30% blijfr de vrouw onregelmatig vloeien, ook na 12 mnd

In 30% van de gevallen verandert er niets.

Het is notmaal dat een plaatsing van een spiraal 'tussendoor' gaat, je kunt er geen afspraak voor maken omdat het inbrengen het liefst gebeurt op de 1ste of 2de dag van je menstruatie en dat valt bij een eigen cysclus niet te plannen meestal.

Dus op je werk maar een leugentje om bestwil:o)
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven