Gezondheid alle pijlers

Stomme vraag over de Pil

26-04-2011 15:42 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik heb een beetje een stomme vraag over de pil. (mijn HA is op vakantie en in mijn omgeving kan ik deze vraag ook niet echt kwijt vandaar het forum).

Ik ga beginnen met de pil. En ik ben vandaag ongesteld geworden dus vandaag moet ik de eerste pil nemen. Ik dat er op sommige strips gewoon 1,2,3 staat maar bij mij staat er ma,di,wo.

Het lijkt mij nu logisch dat ik vandaag de pil neem van dinsdag (dus de 2e pil op de strip), Ik heb alleen geen zin om over 9 maanden een kind uit te persen terwijl ik dacht dat ik het goed deed.

Dus om een lang verhaal kort te maken: Moet ik de eerste pil(ma) van de strip nemen of de tweede(di).

De pil waar het over gaat is ethinylestradol/levonorgestrel.

Alvast bedankt.
Pil met dinsdag nemen, daarna de volgende 20 pillen slikken, daarna stopweek van zeven dagen.

... en daarna weer de volgende strip beginnen op dinsdag
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Al die pillen zijn hetzelfde, dus het maakt niet uit. Het staat er alleen maar bij om het makkelijker voor jou te maken om te zien of je hem al geslikt hebt vandaag. Het is dus het makkelijkst als je gewoon met de dinsdag begint.
Het is zoals het is
De ma, di, wo en do en zo staan er alleen op als geheugensteuntje. Elke pil in de strip van de soort pil die jij hebt is hetzelfde. Als je een drie-fasen-pil had gehad was het anders, maar in dit geval kan je gewoon op de di beginnen, maakt niet uit waar in de strip, zolang je maar de hele strip opmaakt en elke dag 1 pil neemt, liefst op hetzelfde tijdstip.
is het een meer fase pil? Zo nee dan maakt het niet uit met welke je begint het kan allemaal.

Ow en we hebben op de kinderpijler een topic voor dit soort vragen. Alleen jammer dat het niet opvalt als je daar een vraag stelt.

dus ik spam mijn vraag ff hier:

Hoe zat het ook alweer?

Ik heb meerdere strips na elkaar geslikt. Nu blijkt dat ik waarschijnlijk vrijdag geen pil genomen heb en zaterdag wel. Vanaf zondag ben ik gestopt ivm spotting.

Alleen kan het nou zo zijn dat ik vruchtbaar kan zijn omdat ik in de 1e week zit?
Apotheek?

En verder lijkt mij dat je met de dinsdag moet beginnen, want dat is je startdag. Bij mijn pil staan alle weekdagen erop. Dus de dag dat ik mijn eerste pil moet nemen (is bij mij de donderdag), pak ik dus een pil uit het vakje met een donderdag erbij.
Nope
#
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik denk dat je zwanger bent.
Bij mij staan ook de weekdagen erop. En ik slik de pil die bij de dag hoort. Ik begin mijn strip op een vrijdag, geloof iki, terwijl maandag de eerste is. Maakt niks uit bij een 1-fasepil. Ik heb de pil bij de maandag trouwens nog nooit bekeken als 1e pil van de strip.
Je begint nu op dinsdag en neemt dus ook een pil uit een vakje met dinsdag en aan het einde van de strip zul je je laatste pil dus op maandag nemen en dan dus een 'maandagpil' slikken.
De driefase pillen zijn tegenwoordig zonder dag-aanduiding om de kosten te drukken (waardoor ik dus altijd vergeet of ik hem wel geslikt heb en de dagen moet gaan zitten tellen, heel onpraktisch).

Hoe dan ook: al jouw pillen bevatten dezelfde stof, gewoon met de dinsdag-pil beginnen dus.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 15:45:

is het een meer fase pil? Zo nee dan maakt het niet uit met welke je begint het kan allemaal.

Ow en we hebben op de kinderpijler een topic voor dit soort vragen. Alleen jammer dat het niet opvalt als je daar een vraag stelt.

dus ik spam mijn vraag ff hier:

Hoe zat het ook alweer?

Ik heb meerdere strips na elkaar geslikt. Nu blijkt dat ik waarschijnlijk vrijdag geen pil genomen heb en zaterdag wel. Vanaf zondag ben ik gestopt ivm spotting.

Alleen kan het nou zo zijn dat ik vruchtbaar kan zijn omdat ik in de 1e week zit?Voor zover ik geinformeert ben, tellen alle weken die je doorgeslikt hebt als 3de week.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 15:45:

Hoe zat het ook alweer?

Alleen kan het nou zo zijn dat ik vruchtbaar kan zijn omdat ik in de 1e week zit?Als je in de eerste week van de strip zit kun je vruchtbaar zijn. Dus komende maand veilig vrijen.
quote:moeilijkenaam schreef op 26 april 2011 @ 15:56:

[...]

Voor zover ik geinformeert ben, tellen alle weken die je doorgeslikt hebt als 3de week.Oh, echt? In dat geval mag je mijn opmerking negeren. Dat zou handig zijn, zeg. Ik ga eens googlen.
Dank voor alle snelle reacties,

Ik dacht het zelf ook al maar het is fijn om het te horen van anderen.

In mijn omgeving is dit onderwerp namelijk nogal taboe.
Tenzij je een 3fase pil hebt (verschillende kleurtjes op je strip.. Heel herkenbaar).. Moet je gewoon de goede dag pakken. Alle pilletjes zijn hetzelfde .
quote:lady_of_the_sunshine schreef op 26 april 2011 @ 16:11:

Dank voor alle snelle reacties,

Ik dacht het zelf ook al maar het is fijn om het te horen van anderen.

In mijn omgeving is dit onderwerp namelijk nogal taboe.Dan wil ik even zeggen dat ik het dapper van je vind dat je toch aan de anticonceptie gaat.
Ik zat in mijn derde week maar ik heb dus de laatste een dag te laat ingenomen en ben daarna wel mijn stopweek in gegaan.

Door vrijdag vrij en pasen enzo was ik in de war.
quote:AlettaJacobs schreef op 26 april 2011 @ 15:59:

[...]

Oh, echt? In dat geval mag je mijn opmerking negeren. Dat zou handig zijn, zeg. Ik ga eens googlen.

Het zit zo: De eerste week na je menstruatie is áltijd de 1e week..

De laatste week vóór je menstruatie is altijd de 3e week..

Hoeveel weken je daartussen ook geslikt hebt, die tellen allemaal als een 2e week. Of je kan het zien als een 3e week die je telkens opnieuw begint..
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 16:16:

Ik zat in mijn derde week maar ik heb dus de laatste een dag te laat ingenomen en ben daarna wel mijn stopweek in gegaan.

Door vrijdag vrij en pasen enzo was ik in de war.De standaard regel is, óf minimaal nog 7 dagen de pil correct slikken (de 3e week dus overnieuw beginnen) óf direct stoppen (de 3e week verkorten).. Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken, maar let even op of je menstruatie komt ..(Dat doe je natuurlijk sowieso al..)
quote:SweetSummer schreef op 26 april 2011 @ 16:18:

[...]

De standaard regel is, óf minimaal nog 7 dagen de pil correct slikken (de 3e week dus overnieuw beginnen) óf direct stoppen (de 3e week verkorten).. Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken, maar let even op of je menstruatie komt ..(Dat doe je natuurlijk sowieso al..)Menstruatie is er dus al. Maar je kan toch tijdens de menstruatie ook al een eisprong krijgen. Ik wordt altijd zo zenuwachtig van dit soort dingen. Zal echt blij zijn als ik kan stoppen en gewoon zeker weet dat ik wel zwanger kan worden.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 16:24:

[...]

Menstruatie is er dus al. Maar je kan toch tijdens de menstruatie ook al een eisprong krijgen. Ik wordt altijd zo zenuwachtig van dit soort dingen. Zal echt blij zijn als ik kan stoppen en gewoon zeker weet dat ik wel zwanger kan worden.

Je menstruatie is op gang gekomen dus je hoeft niet bang te zijn dat je van afgelopen maand zwanger bent. Als ik jou was zou ik 5 stopdagen houden (je nam immers je laatste pil een dag te laat) en niet 7. Je mag je stopweek altijd verkorten, maar nooit verlengen. Je mag namelijk nooit te laat beginnen met je 1e week omdat er dan de kans bestaat dat je en eisprong krijgt. Volgens mij ben je, als je 5 stopdagen doet, gewoon veilig.

Maar meid, anders vraag je het toch eventjes aan de huisarts? Of de apotheker ..
Ik begin gewoon vanavond weer. Voorlopig nog geen steken gevoeld die op een eisprong kunnen duiden.
Waarom slaan jullie die stopweek gewoon niet over?

Die stopweek is bedacht door de fabrikanten en die stopweek is feitelijk een fake bloeding.

Ik mag hem gewoon doorslikken van mij gynocoloog en hoef nooit meer ongesteld te worden.
quote:Maja82 schreef op 26 april 2011 @ 16:24:

[...]

Menstruatie is er dus al. Maar je kan toch tijdens de menstruatie ook al een eisprong krijgen. Ik wordt altijd zo zenuwachtig van dit soort dingen. Zal echt blij zijn als ik kan stoppen en gewoon zeker weet dat ik wel zwanger kan worden.

Ik dacht dat je nog min 3 weken, (dus 1 pilstrip) moest slikken of meteen moest stoppen.

Ook ik heb als ik 1 pil vergeet dat ik meteen een doorbraakbloeding krijgt. Dan stop ik op dat moment, maar voor de zekerheid gebruiken we dan wel een condoom, de eerste week. Op een baby zitten we nog niet te wachten.... Ik zou dus voor de zekerheid wel de eerste week condooms gebruiken (of geen sex, dat kan ook), maar misschien is het wel overbodig.

Volgens mij heb je echt niets aan mijn post.....Sorry!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven