Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol

05-05-2023 21:44 1534 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk moet de titel zijn: Gestopt met alcohol.
Dit is namelijk dag 5 dat ik geen alcohol drink en ik heb het zwaar vanavond. Normaal is de vrijdag mijn ‘drinkavondje’.

Er gaan alweer gedachten door mijn hoofd: 1 avond per week moet wel kunnen, toch? Maar ik heb het laatste jaar wel bewezen dat ik dat niet kan. Er volgt altijd nóg een avond, en nog een.

Dus ik wil helemaal stoppen en gestopt blijven. En ik ben ook wel echt gemotiveerd en verwacht dat mijn leven op termijn alleen maar prettiger kan worden. Maar op dit moment vind ik er echt geen reet aan.

Meer mensen die radicaal gestopt zijn met alcohol? Of anderen die ook willen stoppen? Ik kan wel wat steun gebruiken. :flag:
Buzzie, gecondoleerd. Wat ontzettend goed en fijn dat je geen gehoor hebt gegeven aan de alcoholstem. Heel veel sterkte
500 dagen vandaag ☺️
Super gedaan! Op naar de 600!!!!
Wat goed! Gefeliciteerd Plinkie!
Plinkie schreef:
16-09-2025 21:25
500 dagen vandaag ☺️
Wow echt goed van je! Ik zie dit topic voor het eerst. Iemand uit mijn omgeving is gestopt, diegene was niet eens verslaafd maar kon wel echt dronken worden. Pas daarna realiseerde ik me hoeveel stress het mij gaf als diegene dronken werd. Ik heb dus ergens een angst voor alcoholgebruik opgedaan en heb er nog steeds een hekel aan als mensen om me heen dronken worden. Ik vind het echt een verademing dat diegene is gestopt, ook al had ik er niet eens veel mee te maken.

In de generatie van mijn ouders en iets jonger (zeg even 60+) lijkt het echt volkomen normaal te zijn om functionerend verslaafd te zijn trouwens...? Bizar.
Super goed Plinkie! Heel knap dat je -ondanks de moeilijke periodes waar je doorheen bent gegaan- toch geen troost in alcohol hebt gezocht. Chapeau!
Fiorah schreef:
17-09-2025 20:25
Wow echt goed van je! Ik zie dit topic voor het eerst. Iemand uit mijn omgeving is gestopt, diegene was niet eens verslaafd maar kon wel echt dronken worden. Pas daarna realiseerde ik me hoeveel stress het mij gaf als diegene dronken werd. Ik heb dus ergens een angst voor alcoholgebruik opgedaan en heb er nog steeds een hekel aan als mensen om me heen dronken worden. Ik vind het echt een verademing dat diegene is gestopt, ook al had ik er niet eens veel mee te maken.

In de generatie van mijn ouders en iets jonger (zeg even 60+) lijkt het echt volkomen normaal te zijn om functionerend verslaafd te zijn trouwens...? Bizar.
Ik word 52 volgende week en in mijn generatie ook best wel. Een terrasje bezoeken met vrienden en vriendinnen in de zomer kan blijkbaar echt niet zonder een 'lekker rose-tje'. Dat 'hoort erbij'. En ik snap er nog steeds niets van. Alles wat slecht is moet achter slot en grendel maar alcohol is zo normaal dat het schap wijn en bier in de super nog groter is dan het schap met fris/sap en water. Echt bizar.

Of in een goed restaurant; "willen we starten met een aperitiefje mevrouw/meneer" en de "hier hebben we een heel mooie wijn bij". Rot op. Ik drink tonic of een ander frisje.
Deze week de Amstel in de reclame (en dus op een pontificale plek) bij de plaatselijke supermarkt. Wilde bijna gaan mailen of ze dit nou heel handig leek: gevaarlijk verslavend gif in de reclame waar zoveel mensen een serieus probleem mee hebben.
Afgelopen week had ik een evaluatie/borrel van mijn hobby. Ben niet lang gebleven, omdat ik doodmoe was na een hele dag cursus. Maar in de auto op weg naar huis voelde ik me zo dankbaar:

- dankbaar dat ik gewoon kon besluiten niet lang te blijven, omdat ik niet het idee had dat ik 'moest drinken'.
- dankbaar dat ik het prima vond om thee te bestellen (ik had het koud, dus lekker warme thee).
- dankbaar dat ik niet na elke slok hoefde te denken: niet te snel drinken Plinkie, anders ben jij veel sneller dan anderen toe aan een nieuw glas.
- dankbaar dat ik niet hoefde te 'rekenen' hoeveel ik wel of niet moest drinken, om in elk geval genoeg gedronken te hebben.
- dankbaar dat ik me niet af hoefde te vragen hoe veel ik eigenlijk nog in huis had en of ik thuis dus wel door kon drinken.
- dankbaar dat ik me niet schuldig hoefde te voelen (zoals ik de laatste jaren van mijn alcoholgebruik eigenlijk standaard deed).

Het was een hele fijne ervaring :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven