Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol

05-05-2023 21:44 1512 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk moet de titel zijn: Gestopt met alcohol.
Dit is namelijk dag 5 dat ik geen alcohol drink en ik heb het zwaar vanavond. Normaal is de vrijdag mijn ‘drinkavondje’.

Er gaan alweer gedachten door mijn hoofd: 1 avond per week moet wel kunnen, toch? Maar ik heb het laatste jaar wel bewezen dat ik dat niet kan. Er volgt altijd nóg een avond, en nog een.

Dus ik wil helemaal stoppen en gestopt blijven. En ik ben ook wel echt gemotiveerd en verwacht dat mijn leven op termijn alleen maar prettiger kan worden. Maar op dit moment vind ik er echt geen reet aan.

Meer mensen die radicaal gestopt zijn met alcohol? Of anderen die ook willen stoppen? Ik kan wel wat steun gebruiken. :flag:
Plinkie schreef:
26-06-2025 21:45
Bericht 1500!!!

Ik weet ook zeker dat het me gaat lukken. Ik ga sowieso niet drinken. Maar ik ben bang dat ik het een stom feestje vind en me continu bewust ben van mezelf.
Ja, het gaat je lukken! Je bent echt al zo ver, ik heb daar bewondering voor, zeker omdat je in de tussentijd flinke tegenslagen hebt gehad en je die niet verwerkt hebt door alcohol te nemen en te dempen. Al reageerde ik niet in dit topic, ik las elke nieuwe post.

Als je het een stom feestje vind, dan komt dat misschien omdat de rest van de feestgangers zich laat gaan en jij denkt dat je je niet kunt ontspannen en het niet leuk kunt vinden? Ik heb van mijn eerste feestje na afkicken enorm genoten, ik was niet meer wazig in mijn hoofd, niet meer afwezig door in mijn eigen gedachten vast te zitten, ik was er 'bewust', genoot ervan dan ik weer lekker kon dansen (ik had door de vele wijn in al die jaren tekort aan vitamine B coördinatie problemen).

Ik hoop dat je morgen geniet. Als je het moeilijk hebt, denk dan aan alles wat je bereikt hebt!
Ja, ik krijg er wel een beetje zin in nu. Als ik me 'te' bewust ben van mezelf, dan moet ik maar gewoon onthouden dat de rest aan de alcohol zit en morgen echt niet meer weet of ik me ongemakkelijk voelde of niet.
Mijn vrienden gaan 's middags al, dus best kans dat ze al veel op hebben als ik kom.
Mijn 'doel' is een beetje sfeer proeven, ervaren hoe het is om alcoholvrij daar te zijn, beetje kletsen met mensen en weer naar huis als iedereen te dronken wordt. Als iedereen al dronken ís als ik er kom (omdat ze 's middags al gaan), dan ben ik ook zo weer thuis.

Zal toch moeten 'leren' om alcoholvrij naar zulke dingen te gaan. Of nou ja, moeten niet, maar ik wil het graag omdat ik ook niet helemaal festivalloos door het leven wil gaan.
Het valt mij juist steeds meer op dat er best wel veel mensen zijn die geen alcohol drinken. Ik hoop dat jou dat ook op gaat vallen en dat je daardoor een hele leuke dag gaat hebben :)
Hallo allemaal!
Even up! Vanaf de camping!

Over 3 weken ben ik 2 jaar alcoholvrij. 2e jaar op rij nuchter op vakantie. Vorig jaar slikte ik nog refusal. Het gaat me makkelijk af hoor. Als ik de buuf met een wijntje zie, kan ik wel even balen dat ik dat dus niet kan, maar dat is het dan ook. Ik heb een aantal alcohol vrije biertjes mee en verder verschillende soorten fris en thee.

Vroeger dronk ik véél op vakantie. Vroeg beginnen vooral en elke dag
Ook elke dag een kater, dat ook.
Nu zit ik elke ochtend om half 8 met koffie voor de caravan, heerlijk. Morgenochtend lekker rondje hardlopen hier, voordelen zijn er genoeg! Ik ben ook een stuk gezelliger als moeder, badmintonnen gaat nu wél om 21u 😁
Friezin71 schreef:
13-08-2023 21:32
Hier ook dag 4 afgekruist. Ik lees het boek van Clare Pooley, mooie hart onder de riem.

Belangrijkste reden om te stoppen is omdat ik niet meer wil verdoven. En meer energie hoop te krijgen.
Ik ben jaaaaaaren geleden gestopt met roken met hulp van het boek van Allen Carr. Dat hielp me enorm en aan het einde van het boek was de knop om en heb ik nooit meer naar een sigaret verlangd. Ergens hoop ik op eenzelfde ervaring met niet-drinken ;-) Ach, so far so good en het voelt goed om weer de regie te pakken en er doorheen te gaan ipv alles weg te stoppen.
Twee jaar later en nog steeds gestopt. Waarbij dit voor de buitenwereld 'gekker' is dan voor mezelf. Vaak bij etentjes of een borrel de opmerking 'wat knap dat je nog steeds niet drinkt'. Alsof het elke dag op wilskracht is ofzo. Dat is het al láng niet meer, gelukkig. Ik drink geen alcohol. Punt.

Dus voor degenen die nog in de eerste weken / maanden zitten, het wordt normaal (voor jou dan ;-)) om geen alcohol te drinken. Ik heb in ieder geval niet meer dat snákken naar alcohol als ik me boos, verdrietig, blij, gespannen, moe voel. Of om iets te vieren. Met de opmerking dat ik de smaak van Leffe Blond 0.0 heel lekker vind (ik drink verder alleen thee en koffie, geen frisdrank) waardoor ik niet het gevoel heb dat ik iets 'mis'.
En het allergrootste voordeel van geen alcohol drinken voor mij is dat mijn basis anxiety, dat onrustige gevoel, is verdwenen. Ook doordat ik rustiger en dieper slaap, waarschijnlijk. Maar ik voel me emotioneel stabieler en veerkrachtiger dan ooit, ondanks ingewikkelde thuissituatie. Had niet gedacht dat drinken zoveel invloed had...
Herkenbaar Friezin! Elk woord!

Mijn dochter van 12 vroeg gister toen ik een alcoholvrij biertje opende: "mam, ga je ooit nog wijn drinken? 1 slok bijvoorbeeld?".
Niet de bedoeling schat, ik denk het niet.

Ik wil het ook echt niet, want ik weet dat direct het hek van de dam is. Ik vraag me wel af of ik het nog lekker zou vinden. Ik vind wijn goor ruiken, vooral uit de mond van iemand die het drinkt hahaha.

Mijn partner drinkt overigens wel en nu op vakantie kan ik me daaraan irriteren, want het is elke dag. Dat gesprek ben ik wel aangegaan, toen vroeg hij: triggert het jou?
Ik moest er even over nadenken, maar dat is het niet. Ik irriteer me als ik een gedragsverandering zie, dus daar gaat hij rekening mee houden, maar niet drinken is blijkbaar geen optie. Zegt ook wel wat he?
Charize1981 schreef:
01-08-2025 08:17
Herkenbaar Friezin! Elk woord!

Mijn dochter van 12 vroeg gister toen ik een alcoholvrij biertje opende: "mam, ga je ooit nog wijn drinken? 1 slok bijvoorbeeld?".
Niet de bedoeling schat, ik denk het niet.

Ik wil het ook echt niet, want ik weet dat direct het hek van de dam is. Ik vraag me wel af of ik het nog lekker zou vinden. Ik vind wijn goor ruiken, vooral uit de mond van iemand die het drinkt hahaha.

Mijn partner drinkt overigens wel en nu op vakantie kan ik me daaraan irriteren, want het is elke dag. Dat gesprek ben ik wel aangegaan, toen vroeg hij: triggert het jou?
Ik moest er even over nadenken, maar dat is het niet. Ik irriteer me als ik een gedragsverandering zie, dus daar gaat hij rekening mee houden, maar niet drinken is blijkbaar geen optie. Zegt ook wel wat he?

Ruim drie jaar nadat ik gestopt ben heb ik een slokje likeur geprobeerd, dat vond ik erg lekker toen ik nog dronk, ik vond het echt zo vreselijk smerig. Toen ook wijn geprobeerd en bier en tot mijn aangename verrassing lust ik het allemaal niet meer. Ook het "oeh-aangenaam-gevoel-klikje" in mijn hersens was weg.

Wat valt die gedragsverandering op als je zelf niet drinkt hè? Ik ben blij dat mijn familie allemaal heel weinig meer drinkt maar als mijn zus belt en ze heeft een glas wijn op dan hoor ik dat meteen. Volgende week even weg met mijn beste vriendin en die drinkt ook niks, vind ik stiekem wel fijn.
Plinkie, hoe is het met jou?
Ik heb vorig jaar aan een likeurtje geroken (soort baileys) en mijn speekselklieren gingen meteen wateren, dus ik doe het niet 😁
Sjaantje37 schreef:
01-08-2025 12:39
Plinkie, hoe is het met jou?
Goed wel. Onderwijs, dus 6 weken vakantie. :) lekker hoor. We zijn alcoholvrij in Frankrijk wezen kamperen en dat ging eigenlijk prima. Zag vaak meerdere biertjes/wijntjes bij mensen op tafeltjes staan als ik naar het toiletgebouw liep en ik merkte dat ik dan dacht: blij dat ik dat niet meer doe (omdat ik geen maat kan houden). Bij ons stonden alleen flesjes alcoholvrij bij de tent ☺️

Dat dat onrustige gevoel weg is herken ik heel erg. Heel fijn is dat! Alleen al het niet meer bezig hoeven zijn met hoeveel ik die avond ga/kan drinken en of ik daar de dag erna dan niet te veel last van heb.
Ik sport me een slag in de rondte. Ook heel fijn.

Qua verdrieten enzo: dat is nog wel echt aanwezig, zeker nu in de vakantie. Maar dat is oké en mag er zijn. Er is in elk geval geen link meer met zucht naar alcohol.
Plinkie schreef:
01-08-2025 22:01
Goed wel. Onderwijs, dus 6 weken vakantie. :) lekker hoor. We zijn alcoholvrij in Frankrijk wezen kamperen en dat ging eigenlijk prima. Zag vaak meerdere biertjes/wijntjes bij mensen op tafeltjes staan als ik naar het toiletgebouw liep en ik merkte dat ik dan dacht: blij dat ik dat niet meer doe (omdat ik geen maat kan houden). Bij ons stonden alleen flesjes alcoholvrij bij de tent ☺️

Dat dat onrustige gevoel weg is herken ik heel erg. Heel fijn is dat! Alleen al het niet meer bezig hoeven zijn met hoeveel ik die avond ga/kan drinken en of ik daar de dag erna dan niet te veel last van heb.
Ik sport me een slag in de rondte. Ook heel fijn.

Qua verdrieten enzo: dat is nog wel echt aanwezig, zeker nu in de vakantie. Maar dat is oké en mag er zijn. Er is in elk geval geen link meer met zucht naar alcohol.
Zo fijn om van je te horen en ook dat het goed met jou gaat maar ook met jouw man.

Fijn he dat je niet meer onrustig wordt. Ik heb ook nog eens na zitten denken over jouw laatste post. Ik merk dat ik bepaalde evenementen niet meer zo leuk vind. Ik vond ze leuk omdat ik dan kon drinken en blowen.

Mijn leven is sinds ik gestopt ben heel erg veranderd. Het had echt tijd nodig en ondanks dat ik nu een anderhalf jaar gestopt ben loop ik nog steeds tegen uitdagingen aan.
Ik ben wel gestopt mijzelf te kwellen zo van ik moet dat feestje of evenement ook zonder alcohol en drugs leuk vinden en doorkomen. Ik blijf dan liever thuis of ga wat anders doen.
Ik heb voor het eerst in mijn leven het gevoel dat ik echt voor mezelf kies. Ik ga vandaag koffie drinken met een iemand die ik in de sportschool heb leren kennen, echt heel leuk.

Plinkie, geniet van je vakantie!!! Dikke knuffel!!!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven