Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken, wie schrijft er mee?

27-12-2013 18:35 285 berichten
Goede voornemens, ik heb er eigenlijk nooit iets mee gehad. Maar ik wil eigenlijk heel graag stoppen met roken en ik vind dat januari daar een mooi moment voor is. In juni heb ik een mislukte poging gedaan, maar ik wil het echt niet meer. Helaas rookt mijn vriend wel (moeilijk) en mijn compagnon ook, maar ik wil er nu echt van af.

Dus wie wil er ook stoppen met roken en schrijft er mee? Om elkaar te steunen en om alle goede momenten te delen?

Om het overzichtelijk te houden, een tabel.

Naam Leeftijd Rookt sinds? Poging Methode Reden om te stoppen Bijzonderh. Elke2614eDrie Geen (tot nu toe) Heb er genoeg vanDoor verbroken relatie even uitgesteld, maar gaat nu echt stoppens.y.s.3116eVier Geen wil stoppen omdat ik de geur echt smerig vind-Geit3014e2 champix Ben het zat om afhankelijk te zijn van een stokje.-Sam-rookt 11 jaar2, voorheen 1 jaar gestopt - --Spininhoek2615e3 Geen Roken slaat nergens op-Melbrw2516twee accupunctuur -
66 redenen om niet te roken

Eigen gezondheid

Verhoogt het risico op longkanker

Verhoogt het risico op longemfyseem

Verhoogt het risico op hart- en vaatziektes

Verhoogt het risico op borstkanker

Verhoogt het risico van mond-, slokdarm- en andere vormen van kanker aan de luchtwegen

Verhoogt het risico op alle nog niet genoemde vormen van kanker

Verhoogt het risico van herseninfarct/hersenbloeding &nbs

Verhoogt het risico van longontsteking

Verhoogt het risico van bronchitis

Verhoogt het risico op oogziekten (o.a. ziekte van Graves)

Verhoogt het risico op rugklachten

Verhoogt het risico op oorklachten

Verhoogt het risico op hoge bloeddruk

Verhoogt het risico op vaatvernauwingen

Verhoogt het risico op COPD

Vermindert de kwaliteit van de ademhaling

Vermindert de werking van het immuunsysteem

Verslechtert de algemene lichamelijke conditie

Verhoogt de kans op impotentie (erectiestoornis)

Verhoogt de kans op onvruchtbaarheid

Vermindert de opnamecapaciteit van zuurstof in het bloed

Verhoogt het risico op gebitsziekten

Verhoogt het risico op vitamine C-tekort (daardoor o.a. lagere weerstand)

Gezondheid van anderen

Verhoogt de kans op miskraam of beschadiging van de ongeboren vrucht

Lager geboortegewicht van kinderen

Lagere mentale vermogen (IQ) van kinderen

Verhoogt de kans op wiegendood bij rokende ouders

Verhoogt de kans op kindersterfte door andere oorzaken

Verhoogt de kans op diverse vormen van ****** bij anderen in de omgeving

Verhoogt de kans op cara (o.a. astma) bij anderen in de omgeving

Schaadt de gezondheid van blootgestelde kinderen

Schaadt de gezondheid van (huis)dieren

Schaadt de gezondheid van anderen in de omgeving

Oogpijn en oogziektes bij anderen als gevolg van tabaksrook

Verhoogt de kans op ziekte door seksuele handelingen (sperma, vingers)

Risico van ziekten door het drinken van vervuilde moedermelk

Levenskwaliteit

Fysieke verslaving

Psychologische verslaving

Sociale verslaving

Verlies van smaakvermogen

Verlies van reukvermogen

Beperking relatiemogelijkheden

Persoonlijke hygiëne

Stinkend lichaam

Stinkende adem

Stinkende kleren

Gele, onprettig uitziende handen

Vaarwel witte tanden!

Huid veroudert snel en geeft een veel ouder uitziend uiterlijk

Huiselijke aspecten

Onfrisse lucht binnenshuis

Verhoogd brandgevaar

Vuile muren en plafonds

Vuile meubelen, huisraad en stoffering

Vieze, stinkende asbakken

Risico van vergiftigen van kinderen door het inslikken van sigarettenpeuken

Sociaal

Geeft overlast aan anderen in de omgeving

Bederft de omgang met anderen

Bemoeilijkt kansen op een baan

Moeilijker aan een relatie komen

Slecht voorbeeld voor opgroeiende kinderen

Algemeen

Vervuilt het milieu enorm

Voortdurend angst voor opraken rookgerei

Vaak op zoek naar aansteekgerei

Vaak op zoek naar een plaats waar je kan en mag roken

Veroorzaakt ongelukken door roken in de auto

Slaaf van het winstbejag van de tabaksindustrie

en O! de enorme kosten!
Alle reacties Link kopieren
Goeie lijst melbrw!!
Only dead fish go with the flow
Hadden jullie deze trouwens al gezien?

http://www.lindanieuws.nl ... ge-tweeling-goed-te-zien/
Hmmm, ik weet niet of dat verschil alleen door roken komt. Sproeten door roken?
quote:melbrw schreef op 06 januari 2014 @ 22:49:

Hmmm, ik weet niet of dat verschil alleen door roken komt. Sproeten door roken?ik heb me er eerlijk gezegd niet zo in verdiept
Hier op dag 5 en merk dat het idd steeds makkelijker wordt. Ik denk er nog wel vaak aan (maar wel minder), maar het gaat me makkelijker af dan dat ik had gedacht.

De champix gebruik ik nu al 2 dagen niet meer (gisteren en vandaag). Ik wil kijken of ik het echt volledig op eigen kracht kan doen. Heb besproken met mijn moeder dat zij ze van mij overneemt mocht ik daadwerkelijk gestopt zijn.

@Greetbilspleet, met alle respect maar je plaatje van die longen werkt voor mij niet motiverend, alleen maar averechts ik vind het maar goor en jammer dat je het topic ermee vervuilt. Zo'n plaatje is een beetje een open deur intrappen he, we stoppen niet met roken omdat het zo gezond is...
Goed bezig geit! Wil je moeder ook stoppen?

Vanmiddag heb ik mijn afspraak, daarna mag het niet meer. Vriend en ik hebben al iets leuks uitgezocht voor ons jubileum van drie dagen niet roken.
@boerderijgeit: Je bent alweer 4 dagen (ruim een halve week!) gestopt!!! En super dat je zonder Champix probeert.

@spininhoek: Je bent al bijna een week gestopt!!

GEFELICITEERD!!!

Gaan jullie vandaag een beloning voor jezelf kopen?

@melbrw: ben je inmiddels gestopt?

@DieFetteElke: jouw moment komt wel. Je bent al bezig met minderen, is al heel knap als je bedenkt dat je nu in een moeilijk periode zit.

Ik ben vandaag 3 maanden en 15 dagen gestopt. Soms denk ik er nog wel eens aan, maar dan denk ik aan die hoestbuien van toen, kortademigheid en de onrust van peuken in huis willen hebben en dan hoeft het niet meer. En natuurlijk het belangrijkste: ik stop niet meer alleen voor mezelf, ook voor het mensje in mijn buik.

Succes allemaal!!
Only dead fish go with the flow
@melbrw, uiteindelijk wel, als een schaap over de dam is he

@beloning, ik ga mezelf (nog) niet belonen (december was een dure maand), ik word wel helemaal blij van mijn bankafschrift, waar ik nu al een paar dagen geen -6 of -7 zie staan en het saldo hetzelfde is gebleven
Jaaa, wat goed Dreamglasses!!

Ik kon het niet toen ik zwanger was.

Wel stukken stukken minder, maar helemaal stoppen lukte me niet.

Toen was het nog wel 1 sigaret per zoveel dagen, gewoon omdat ik dan in het vooruitzicht had, dat ik er 'straks' echt wel 1 mocht, lukte het me om wat dagen uit te stellen, maar helemaal stoppen lukte niet. Ik MOEST die ene sigaret roken. Heel krom.

Iedereen is goed bezig!!

Ik heb nog niks uitgezocht.

Eerst maar eens nog 2 weken door zien te komen.

20 januari is blue monday, de maandag dat de meeste weer beginnen met roken.

Daarna wil ik naar de kapper, stukje eraf, en verf erin.

Ik mis het wel nog. Ik vind het gewoon nog steeds heerlijk, een sigaret. Gewoon na het eten, even naar buiten, lekker dat gevoel over je longen...
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Elke, vriend doet helaas niet mee. Samen begonnen met stoppen, maar helaas. Ik hoop dat hij van de week alsnog mee gaat. Het helpt echt niet dat ik ze thuis binnen handbereik heb.

Spininhoek, ging het goed bij de kaakchirurg?

Boerderijgeit, ik word ook misselijk van dat plaatje. Nou ja, het zakt vanzelf naar een 'vorige' pagina.

Dag 3 zit er bijna op. Ik zie erg op tegen morgen. Kan echt vanuit het niks onwijs boos worden. Maar goed. Dag voor dag maar.
I'm on a 30-day diet. So far I've lost 15 days.
quote:Spininhoek schreef op 05 januari 2014 @ 19:20:

Mooi verhaal Mats!

Ok je mist het dus geen moment. Ja ik dus wel.

Stom he? Ook al ben ik wel onwijs trots op mezelf dat ik nu al richting dag 5 ga. Ik heb gewoon al 60 sigaretten NIET gerookt.

En zo is het!

Ik had helaas wel heel erg last van chagrijnig zijn ( arme omgeving ) maar dat is voor elk weer anders.

Dat ik die peuk niet miste kwam door de onderdrukking van de verschijnselen door de pinnetjes, anders was het ook echt wel zwaarder geweest.

Ga zo door!
Yep, ik heb om één uur vanmiddag voor het laatst gerookt. Het valt me tot nu toe wel mee eigenlijk. Heb mijn sigaretten weggegeven.

Ben wel licht geïrriteerd..
Zet hem op melbrw!! Je kan het.

Knap dat je ze hebt weggegeven, ik heb ze gewoon opgerookt, en toen pas begonnen.

Vroeg naar bed, dan heb je er minder last van, de eerste avond zonder...

Ik moet wel zeggen dat ik het erg saaaaaai vindt, dat niet roken...

Heb ook nergens meer lol in, gewoon omdat je achteraf geen sigaret meer mag / kan roken.

Je kan je er niet op verheugen meer... klinkt enorm raar eigenlijk... verheugen op een sigaret.

Ik vind het vanavond weer even zwaar. Gister ging prima, maar vanavond... blehhh
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Tja, weggeven was meteen lastig, omdat vriend en zijn huisgenoot er meteen eentje opstaken, om het af te leren...grrrr.

Vroeg naar bed zit wel in de planning, ik moet morgen toch vroeg op.

Spin, dat saaie gaat over hoor. Ik snap wat je bedoeld, echt, volgende week is dat gevoel weg. Tanden op elkaar!
Moet zeggen dat het mij vies tegenvalt. Maargoed, ik hou me maar voor ogen dat het beter wordt . Ik wil er nu écht vanaf itt de vorige keer.
wij slapen nooit.
Hoi allemaal, ik ben gisteren om 8.00 uur gestopt. Wat een hel. Op mijn werk gaat het wel maar gisterenavond was ik verdrietig, kwaad, hysterisch tegelijk. Ik heb echt even een potje staan schreeuwen. Vandaag dag 2 en het gaat beter. Ik heb een app, quit smoking buddy, gedownload en heb nu al 30 sigaretten gemist. Ik heb een doel: van de 2260 euro per jaar die ik nu bespaar ga ik aan het eind van het jaar een mooie reis maken. Succes allemaal. Ik mis het roken echt!
Gaaf doel, een reis maken!

Zie je jezelf al zitten op het strand, ergens verweg, warm, onder de palmbomen met een coctail?

Ik mis het roken ook.
Ok, volgende week is het niet neer saai... Ik ga der voor

Nu naar bed...
Wat zijn de meeste hier allemaal goed bezig! Ik was een dag gestopt maar toch weer sigaretten gehaald, en wat baal ik van mezelf.

Ik wil echt stoppen en gooi nu de overgebleven sigaretten weg. Het lijkt namelijk wel hoe meer ik wil stoppen hoe meer ik ga roken. Ik ben het zo zat! Maar ben zo slap als een vloetje... Vanavond ook nog naar een vriendin die veel rookt...
Goedemorgen iedereen, vandaag vind ik het kut, ik kan er niets anders van maken.....

Ik zit nu op dag 6 en merk dat mijn lichaam toch denkt van "he, waar blijft die nicotine nou?". Vanmorgen onderweg naar werk liep ik langs de AH en dacht "zal ik?", maar ben snel doorgelopen ......merk dat ik met mezelf aan t discussieren ben in mijn hoofd "ah, joh maakt dat ene sigaretje nou uit?". "Je wordt echt niet gelukkiger van dat ene sigaretje hoor en je gaat weer stinken". "Als je weer neemt ga je je alleen maar schuldig voelen en moet je weer opnieuw beginnen".

@melbrw, lekker tof van je vriend en huisgenoot om zo voor je neus er een op te steken haha, maar goed dat je de verleiding hebt weerstaan! Hoe gaat het vandaag?

@PrinsesM, ik heb er 's avonds ook meer moeite mee dan overdag, 's avonds zit je lekker ontspannen op de bank en dan altijd een sigaretje erbij........

@icepeach! Idd na een week of 3 gaat het al een stuk beter.....de eerste 3 weken zijn waardeloos...

@Spininhoek, hoe gaat het met jou?
Ohh dat herken ik, die discussies in mijn hoofd. Dat heb ik op de zware momenten ook steeds.

Ik vond het gisteren even kut en nu valt het weer even mee, maar ergens in mijn hoofd zit nog wel dat stemmetje, 'ga gewoon 1 sigaret bij je moeder halen...' (die woont aan de overkant).

Ik was gister bij de kaakchirurg, en kreeg te horen dat ik een MRI scan krijg, omdat ik al maanden wat onder mn kaak, in mn keel voel zitten, met uitstralingspijn naar mn oor.

KNO arts doet geen flikker, en gelukkig wil de Kaak mij een MRI scan laten doen. Maar goed, wel spanning dus en eigenlijk wilde ik na afloop gisteren gewoon roken.

Dat is gewoon even zwaar kut. Nu gaat t weer...
Kan je een beetje snel terecht voor de MRI?

Ik heb morgen ook een beproeving hoor! Ik mag naar de gyneacoloog, ik was nav mijn uitstrijkje doorverwezen en toen ik (in november) behandeld moest worden kreeg ik een paniekaanval, dus verzet naar morgen, maar nu het steeds dichterbij komt word ik toch wel steeds zenuwachtiger.
22 januari scan

3 februari naar de kaak voor de uitslag...

als er iets ernstig te zien is, zullen ze wel bellen (eerder), toch??

Oeh, spannend, naar de gyn. Snap dat dat veel spanning geeft.

Eigenlijk wil je dat gewoon wegpaffen he? Maar we zijn sterk!!!

Nu kinderen van school halen...
Gister toch nog een sigaretje gerookt. Vandaag heb ik er een opgestoken, een hijs genomen en uitgemaakt. Stomme discussie in mijn hoofd.

Ik heb een andere app die wel werkt, smoke free. Als je zin hebt kan je op een knop drukken en dan krijg je een plaatje met een reden dat je niet meer wil.

Vandaag gaat mijn humeur wel beter. Heb wel mijn collega's gewaarschuwd voor overtrekkende bitchigheid en hissyfits.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven