Gezondheid alle pijlers

Stottertherapie is duur, wie is goed?

18-01-2019 10:33 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden, ik heb jullie hulp even nodig!

Mijn zoon stottert vanaf dat hij ging praten. We hebben logopedie gehad, jarenlang, in groepjes en individueel. De logopediste was een autoriteit op stottergebied en toen zoon 10 was was hij volgens haar “uitbehandeld”.

Nu is hij bijna 19, het stotteren belemmert hem in zoveel dingen. Hij heeft ook last van toenemende angstklachten waarvoor hij EMDR krijgt nu.

Ik zie dat Hausdörfer-methode behandelt vanuit de visie dat stotteren een angstprobleem is. Dat past wel in het totale beeld rond hem.
Maar 1800 euro zonder vergoeding... OMG!!

Graag jullie ervaringen met stottertherapie zoals del Ferro, Hausdorfer, BOMA en zo meer. Wat adviseren jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast heeeel veel dank... er moet echt iets gebeuren
Alle reacties Link kopieren
Hoi Solanger,

Ik heb ook even een speciaal account aangemaakt om te reageren. Ikzelf heb namelijk ruime ervaring met de Hausdörfer-methode.

Ik begrijp eerlijk gezegd de bovengenoemde reactie dat het een waize methode zou zijn helemaal niet, want ik heb het juist als een zeer heldere en doeltreffende methode ervaren.

Hausdörfer gaat er inderdaad (m.i. geheel correct) vanuit dat stotteren een angstprobleem is. Dat was voor mij in het begin een hele omschakeling omdat ik dacht dat ik nooit angst had tijdens het stotteren. Door me er meer in te verdiepen zag ik echter dat angst inderdaad mijn (verborgen) probleem was en ben ik zodoende helemaal vrij geworden van stotteren met Hausdörfer. Een geweldig gevoel, dat ik iedereen die stottert toewens. Ik denk niet dat ik dit ooit met logopedie of een andere therapie had kunnen bereiken, omdat die er vanuit gaan dat stotteren een fysiek probleem is (timingstoornis, middenrif, ...etc.), terwijl het dat (volgens mij) werkelijk niet is.

Daarnaast ben ik ook uitstekend begeleid door de therapeut, Jan Heuvel, die altijd open stond voor vragen en verdere verdieping. Het is mede ook dankzij zijn toewijding dat ik echt vrij ben geworden.

Ik heb het nogmaals zeer positief ervaren en kan zelfs wel zeggen dat het m'n leven heeft veranderd.

Uiteraard is het aan iedereen zelf om een keuze voor een therapie te maken waar hij/zij zich het beste bij voelt.

Mocht je nog twijfelen, dan kun je altijd contact opnemen met het Hausdörfer-instituut en waarschijnlijk ook eens een informatiemiddag bezoeken.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Mieky80 schreef:
19-01-2019 20:44
Tot 1 februari kun je nog een aanvullende verzekering afsluiten. Misschien een optie om alsnog te doen.
Dat is ook zo, Micky! Ik ga meteen kijken!
Alle reacties Link kopieren
En Cavavis, heeeeel erg bedankt voor jouw reactie ook! Dat is erg hoopgevend!

We gaan in ieder geval naar de informatiebijeenkomst, dat is duidelijk.

Heel fijn jullie steun meiden, dank dank! :heart: :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven