Gezondheid alle pijlers

Superfoods

03-12-2014 13:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik weet niks van superfoods af maar ik hoor er heel veel over. Is superfoods echt gezond? en helpt het bij afvallen en dergelijke?
Langleve de lol
Het is vast niet ongezond, maar volgens mij is het effect nogal beperkt.

Superfoods worden vooral gegeten door mensen die toch al met hun gezondheid bezig zijn. Maar als je al gevarieerd eet, met voldoende groenten, fruit, vezels en weinig suikers, dan zal het toevoegen van chiazaad of moerbessen aan je dieet geen moer uitmaken. Behalve voor je porteomonnee...
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Welnee, dikke marketingonzin. Broccoli is ook een superfood, maar daar hoor je niemand over, want daar is geen geld aan te verdienen
Superfoods zouden door een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten allerlei positieve effecten hebben op de gezondheid. Maar geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn over het algemeen niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd.

Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras. Maar ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis (omega-3-vetzuren), olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade worden wel als superfood gezien.

Het Voedingscentrum is van mening dat er geen superfoods bestaan. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... foods.aspx
Boerenkool is ook een superfood. Lekker van ons eigen platte land. In Amerika schijnt boerenkool een rage te zijn (geweest).
Hipstervoer. Niks van aantrekken, gewoon groente en fruit eten en sporten en je valt zo af.
quote:Dahlia74 schreef op 03 december 2014 @ 14:39:

Boerenkool is ook een superfood. Lekker van ons eigen platte land. In Amerika schijnt boerenkool een rage te zijn (geweest).Inderdaad: http://www.healwithfood.o ... nefits/kale-superfood.php

Grappig, hier hoor je niemand over boerenkool. Maar "ik eet gojibessen" klinkt toch net wat lekkerder dan "ik eet boerenkool".
Jee - zijn die er nog? Ik dacht dat die allang in het openbaar ontmaskerd waren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik eet wel eens van die superfoods, maar meer ter afwisseling en uit ook een beetje uit nieuwsgierigheid, hoe gojibessen smaken bijv.

Maarre, ik ben er niet van afgevallen hoor!
quote:nerdopviva schreef op 03 december 2014 @ 15:34:

[...]

Inderdaad: http://www.healwithfood.o ... nefits/kale-superfood.php

Grappig, hier hoor je niemand over boerenkool. Maar "ik eet gojibessen" klinkt toch net wat lekkerder dan "ik eet boerenkool".

Oh ja daar heb ik weleens een filmpje van gezien inderdaad. De gekste combinaties met boerenkool maakten ze.

Ik vind boerenkool overigens heerlijk.
ze wisselen steeds.

vroeger was het volkorenbrood nu is het spelt

vroeger was het frambozen nu is het gojibes

vroeger was het zemelen nu is het ciazaad

ze zijn duur want ze worden gehyped en ze komen vaak van ver. De alternatieven van eigen bodem zijn net zo goed en een stuk liever voor je portemonnee en het milieu
Tuurlijk helpt het bij afvallen, want als je die dure gojbessen eet ga je vanzelf denken: zonde om dat effect weer teniet te doen met een handvol chocola, en die laat je dan staan en zie: je valt af
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik krijg steeds sterker het idee dat e.a. vooral is gecreëerd om ons geld uit de zak te kloppen, vooral de zogenaamde bewerkte superfoods. Zag laatst dat in zo een poedertje superfood meer dan 10% suiker zit.

Aloe Vera werkt misschien wel om af te vallen daar het laxerende kwaliteiten heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De keuringsdienst van waarde heeft er een interessant item over gemaakt: http://www.npo.nl/keuring ... rde/30-10-2014/KN_1662284

Het is allemaal overdreven gehyped want die bedrijven verdienen geld aan een hype. Is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Het is exclusief vanwege de prijs en dan heb je altijd van die hipster achtige types die er dol op zijn.

Ik geef ook toe dat ik af en toe wel 'superfood' gebruik, maar dan is het ook echt iets waar ik wat aan heb.

Maca poeder en hennepzaadolie werken heel goed bij mij. Die hennepzaad olie is de goedkoopste en ook gewoon hennepzaad haal ik bij de dierenwinkel (normaal voor vogels) om de hoek Die is dan wel ongekookt.

Scheelt een hoop geld vergeleken met zo'n klein bakje wat mooi verpakt is.

Gewone rode kool of boerenkool van eigen bodem is ook super gezond. Een pompoen kan je ook in NL vinden.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
quote:viva-amber schreef op 03 december 2014 @ 18:57:

Ik krijg steeds sterker het idee dat e.a. vooral is gecreëerd om ons geld uit de zak te kloppen, vooral de zogenaamde bewerkte superfoods. Zag laatst dat in zo een poedertje superfood meer dan 10% suiker zit.

Aloe Vera werkt misschien wel om af te vallen daar het laxerende kwaliteiten heeft.Gedroogde pruimen ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven