Geld & Recht alle pijlers

Webshop weigert herroeping

28-11-2025 16:21 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs heb ik verpakte chocolade besteld bij een webshop. De bestelling kwam in twee delen: een gedeelte kwam zaterdag en het andere deel heb ik dinsdag opgehaald. Nu wil ik die bestelling herroepen en dat heb ik direct dinsdag gemaild. Op de site staat dat je de bestelling binnen 14 dagen kunt herroepen. Er zijn wat uitzonderingen, maar daar valt mijn bestelling niet onder. Er staat niet bij wat het adres is waar het retour naartoe moet, dus ik heb in de mail om het retouradres gevraagd.

Woensdag kreeg ik mail dat ik i.v.m. hygiënevoorschriften niet mag retourneren. Dit is onzin. Op hun site staat dat geopende verpakkingen niet retour mogen i.v.m. hygiëne, maar alles zit nog dicht en het plastic zit er nog omheen. Dit heb ik teruggemaild en ik heb nogmaals om het adres gevraagd, maar tot nu toe krijg ik geen reactie.

Nu denk ik erover de dozen morgen gewoon terug te sturen naar het adres dat op de dozen staat. Maar ik ben een beetje bang dat ze de dozen gaan weigeren. Is het verstandig de dozen aangetekend te gaan versturen, of zal dat niet zo veel uitmaken? En zal ik de klantenservice dan mailen dat ik de dozen teruggestuurd heb en verwacht dat ze de factuur crediteren? (Ik heb betaald via Klarna.) Het gaat om een bedrag van ruim €200,-.

Of zal ik nog wat langer afwachten of ze nog reageren? Nadat je hebt aangegeven te willen herroepen, heb je nog 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen, maar ik wil de dozen graag weg hebben.
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Wat staat er in de algemene voorwaarde. Het klopt namelijk dat voor voedsel niet altijd het herroepingsrecht geldt.
Ik zou even afwachten, over een paar dagen eventueel nog een keer melden dat je wil retourneren en het daarna via Klarna laten oplossen. Hele goede ervaring mee met een webshop die ook niet reageerde, waarna Klarna ervoor gezorgd heeft dat de betalingsverplichting kwam te vervallen.
Liesje68 schreef:
28-11-2025 16:21
Of zal ik nog wat langer afwachten of ze nog reageren? Nadat je hebt aangegeven te willen herroepen, heb je nog 14 dagen de tijd om de bestelling terug te sturen, maar ik wil de dozen graag weg hebben.

Nee je hebt 14 dagen om aan te geven dat je wil herroepen. Als je je kans wil vergroten op teruggave van je geld dan wacht je met terugsturen totdat de webshop jou de retourinstructies geeft. Eerder dan dat terugsturen en dan ook nog naar een adres wat zij niet opgegeven hebben moet je alleen doen als je het geld niet belangrijk vindt.
Inderdaad, nooit zomaar terugsturen. Een postadres/kantooradres is vaak anders dan het adres van het logistiek centrum. Als het op kantoor aankomt moet je maar hopen dat ze het daar af kunnen en willen handelen.
WaterGirl schreef:
28-11-2025 16:24
Wat staat er in de algemene voorwaarde. Het klopt namelijk dat voor voedsel niet altijd het herroepingsrecht geldt.

Op hun site worden (samengevat) de volgende uitzonderingen genoemd:
Producten waarvan de verzegeling is verbroken (om hygiënische redenen)
Producten die snel kunnen bederven of een beperkte houdbaarheid hebben
Gepersonaliseerde of speciaal samengestelde producten

Ze gooiden het dus op de eerste reden die sowieso niet opgaat. Maar ook als ze de tweede reden willen gebruiken, mag dat niet. Ze zijn aangesloten bij webwinkelkeur en daar staat zelfs als voorbeeld in een blog dat je een chocoladereep die nog maanden houdbaar is niet mag uitsluiten van het herroepingsrecht. De tweede reden gaat op voor bijvoorbeeld verse maaltijden die echt maar een week houdbaar zijn. Deze producten zijn tot in de zomer houdbaar.
S-Groot schreef:
28-11-2025 16:34
Nee je hebt 14 dagen om aan te geven dat je wil herroepen. Als je je kans wil vergroten op teruggave van je geld dan wacht je met terugsturen totdat de webshop jou de retourinstructies geeft. Eerder dan dat terugsturen en dan ook nog naar een adres wat zij niet opgegeven hebben moet je alleen doen als je het geld niet belangrijk vindt.

Ja, je hebt 14 dagen de tijd om aan te geven dat je wilt herroepen. Dat heb ik direct afgelopen dinsdag dus al gedaan. Maar op hun site staat dat je vervolgens nog 14 dagen de tijd hebt om de bestelling terug te sturen.
Maar jullie advies is duidelijk. Ik wacht met terugsturen. Als ze maandag nog niet reageren, zal ik weer een mail versturen.
Ik zou contact opnemen met Klarna.

Ze hebben er laatst voor gezorgd dat ik een bestelling niet hoefde te betalen nadat de webwinkel niet op hun vragen reageerde.
Ik snap het wel een beetje van de website.

Waarom zou je voor 200€ chocolade bestellen om het dan terug te willen sturen?
De bestelling is toch een bewuste beslissing geweest?

Vind je het er niet goed uitzien?
Even nieuwsgierig: wat is de reden dat je de chocolade niet meer wilt? Want het lijkt me juist iets dat met online bestellen niet mis kan gaan.
Is het niet veel simpeler de chocolade aan iemand cadeau te doen?
Carola_456 schreef:
28-11-2025 18:07
Is het niet veel simpeler de chocolade aan iemand cadeau te doen?
Gaat om chocola ter waarde van 200 euro dus kan me wel voorstellen dat dat niet de voorkeur heeft.
Kikkertje schreef:
28-11-2025 18:10
Gaat om chocola ter waarde van 200 euro dus kan me wel voorstellen dat dat niet de voorkeur heeft.
Oeps, ff overheen gelezen.

@TO: gezien het bedrag, heb je het als consument of zakelijk gekocht?
De reden is irrelevant. Je hebt 14 dagen de tijd om op je beslissing om het te kopen terug te komen. Daarbij hoef je geen reden te geven die de webwinkel dan kan beoordelen of hij wel goed genoeg is ofzo. Al is het omdat je vanochtend met je verkeerde been uit bed bent gestapt. Als je binnen 14 dagen aangeeft te herroepen, dan heeft de webwinkel het daarmee te doen.
Danae schreef:
28-11-2025 18:13
De reden is irrelevant. Je hebt 14 dagen de tijd om op je beslissing om het te kopen terug te komen. Daarbij hoef je geen reden te geven die de webwinkel dan kan beoordelen of hij wel goed genoeg is ofzo. Al is het omdat je vanochtend met je verkeerde been uit bed bent gestapt. Als je binnen 14 dagen aangeeft te herroepen, dan heeft de webwinkel het daarmee te doen.
Ik ben gewoon benieuwd naar de reden. Ik betwist niet haar rechten.
Misschien is het toch de vraag of chocolade niet onder producten valt die kort houdbaar zijn. Zeker omdat dit toch wel zo kan zijn als het verkeerd is bewaard. Ik zou zelf het best logisch vinden dat dit niet retour mag.
Ik zou zelf niet graag chocolade ontvangen die door een ander is retour gestuurd.
Nina-tje schreef:
28-11-2025 18:32
Misschien is het toch de vraag of chocolade niet onder producten valt die kort houdbaar zijn. Zeker omdat dit toch wel zo kan zijn als het verkeerd is bewaard. Ik zou zelf het best logisch vinden dat dit niet retour mag.
Ik zou zelf niet graag chocolade ontvangen die door een ander is retour gestuurd.
Ik moest hier eigenlijk ook aan denken.

Je zou maar net een koper hebben die de chocolade in de zon heeft gezet. Of juist in een ijskoude ruimte.
Chocolade is temperatuurgevoelig en kan bij schommelingen echt kwaliteit (lees smaak en structuur) verliezen. Ik zie dit ook als reden staan bij meerdere online chocoladeverkopers als reden voor uitzondering op het herroepingsrecht.
Where is my mind?
Nina-tje schreef:
28-11-2025 18:32
Ik wou net hetzelfde zeggen.
Ik begrijp het bedrijf.
Met welke reden kan je dat nu terugsturen?
Zou het gewoon op eten, dan ben je er ook vanaf.😄
Groetjes!
Op hun site staat toch echt dat je mag herroepen en mijn bestelling valt niet onder de uitzonderingen. En inderdaad, de reden doet er niet toe. Die hoef ik niet op te geven.

Maar ik snap best dat jullie nieuwsgierig zijn naar de reden. Vorige week woensdag bestelde ik 9 producten, eentje voor mezelf en de rest om cadeau te doen. Vrijdag (toen ik de bestelling nog niet eens binnen had) kreeg ik mail van de webshop met Black Friday deals: dat product was nu €7,50 goedkoper. Dat scheelt dus €67,50 in totaal. Ik mailde de klantenservice met het verzoek de factuur aan te passen: ik zou immers ook kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, maar dat was wel veel gedoe en niet milieuvriendelijk. Ik kreeg een mail terug dat ze de factuur niet aan konden passen. Ze gingen niet in op mijn opmerking over kunnen terugsturen en opnieuw bestellen, dus ik belde de klantenservice. Maar de dame was zo klantonvriendelijk dat ik daarom alles wil terugsturen. (Nee, hier kunnen we niet aan beginnen, stel je voor dat iedereen dit wil. U wist toch dat Black Friday eraan kwam…) En toen ik opmerkte dat ik het ook kon terugsturen, probeerde ze me daarvoor af te schrikken door te schetsen dat de bestelling wellicht beschadigd aan zou komen en dat ik dan mijn geld niet terug zou krijgen, en dat ze het dan op mijn kosten weer naar mij zouden sturen. Ze noemde niet dat terugsturen volgens hen helemaal niet zou mogen. Dat zou ook raar zijn, gezien wat er op hun site staat. Wel proefde ik uit wat ze zei dat het herroepingsrecht op de site staat, omdat dat verplicht is, maar dat ze zoveel mogelijk doen om eronderuit te komen.

Nou ja, ik heb even getwijfeld of ik het er maar bij zou laten zitten, maar ik vond de houding zo klantonvriendelijk dat ik toch heb besloten alles terug te sturen.
Sorry, maar ik sta toch wel aan de kant van de winkel.

Het gaat om chocolade, je wist dat er eventueel korting aan kon komen met de black friday, maar dat heb je niet gedaan en je vond de prijs blijkbaar prima om het dan te bestellen.

Er zijn winkels die coulant zijn met kortingen, maar dat hoeven ze niet. Zou ook wat zijn zeg. Je hebt het gevraagd en een nee gekregen, helaas.

Maar het gaat om etenswaren, ik begrijp heel goed dat ze die niet terugnemen. Pak je verlies van de korting omdat je week eerder heb besteld en geef het gewoon cadeau zoals je gepland had.
Ik snap dat ze niet verplicht zijn om coulant te zijn, maar de manier waarop de vrouw van de klantenservice tegen me praatte, gaf voor mij echt de doorslag om de bestelling wel retour te sturen. En volgens hun site mag dat ook gewoon.
Etenswaren vind ik wel gek om terug te sturen. Maar als zij aangeven dat je mag retourneren en er staat niet iets vermeld over etenswaren, dan zou je het wel moeten kunnen terugsturen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven