Gezondheid alle pijlers

Tanden

08-11-2014 08:22 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje gekke topictitel misschien.

Maar ik kwam er van de week achter dat mijn kiezen en tanden niet muurvast zitten , maar dat je ze een beetje kunt bewegen.

Hebben meer mensen dat?

Verder nooit gaatjes gehad of iets , maar dit ook nooit geweten.
Heb je geen parodontitis?
Nee in principe niet , mijn tanden zijn altijd goedgekeurd geweest
Parodontitus gaat over je tandvlees, je tanden kunnen dan prima in orde zijn maar raken los en kunnen gaan uitvallen.
Oh jakkes wat een eng verhaal...mijn tandvlees zit eigenlijk al jaren wat teruggetrokken. Maar daar heeft de tandarts echt nooit iets over gezegd.
Ik zou als ik jou was maar eens bij een andere tandarts ernaar vragen. Dan kun je een verwijsbrief krijgen voor de parodontoloog. Hopelijk ben je wel goed verzekerd?
Of pockets. Meestal kan het genezen met hulp van de mondhygiëniste.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Van de site Tandarts.nl:

"Onder bepaalde omstandigheden zal de tandplak de kans krijgen, om dieper in de ruimte tussen de tand en gingiva, te komen. De ruimte die hierdoor ontstaat wordt de pocket genoemd.

De schadelijke producten van de bacteriën in de pocket zorgen ervoor dat het lichaam afweercellen en ontstekingseiwitten in dit gebied gaat loslaten. Het gevolg van deze strijd is dat ook het kaakbot en de ligament vezels tussen de wortel en het bot worden afgebroken. Hierdoor zal de pocket dieper worden. Links is plak, die zich in de pocket bevindt, te zien. Dit wordt subgingivale plak genoemd. In deze pockets verkalkt de tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Deze voortschrijdende ontsteking met afbraak van vezels en kaakbot heet parodontitis."
Ik zou een behandeling aanvragen bij een mondhygiëniste. Je tandvlees is net zo belangrijk als je tanden zelf.

Flos of stook je wel?
Als de parodontoloog heeft geïnventariseerd zal de mondhygiënist alles schoonmaken (ook onder de pockets). Bij mij heeft dat vier sessies van een uur geduurd, en het is onder verdoving gebeurd. Verder kan het zijn dat er ook een anti-bacteriële behandeling volgt.
Ik stook elke dag soms 2 keer per dag.

Hij heeft nog nooit iets gezegd over dat tandvlees. IK heb wel een afspraak gemaakt voor de korte termijn.

Eigenlijk heb ik nooit begrepen wat het verschil is tussen een tandarts en een mondhygieniste.
Een tandarts zou je moeten doorsturen naar de mondhygiëniste als er iets is met tandvlees of veel tandsteen hebt.
Ok dus zij is eigenlijk degene voor het gedetailleerdere werk?
De mondhygiënist maakt de boel schoon en legt je uit wat je zelf moet doen om het goed schoon te houden. De parodontoloog kijkt of er niet iets anders aan de hand is en hoe vergevorderd het is.
Tanden horen een heel klein beetje te bewegen als je ze manipuleert, dat is volkomen normaal.
Kijk Samosa dat is nou een geruststellend bericht ;)
Ze moeten niet kunnen bewegen in die zin dat je ze kan voelen of zien wiebelen want dan is er iets mis. Maar je kan er een steeds dikkere flosdraad tussen wurmen als je dat echt wil en ook gebitsregulatie is het bewijs dat het kan: als je de hele dag constante druk uitoefent op een bepaald element dan gaat hij ietsje losstaan met de bedoeling op te kunnen schuiven.
Je moet even naar de kleur van je tandvlees kijken. Als dat heel lichtroze is, is er niets aan de hand. Als het wat rood is zou ik zeker even laten checken.

Bij mij zei de tandarts ook nooit wat, totdat ik een nieuwe kreeg. Die verwees mij met spoed door naar de parodontoloog. Daar bleek dat ik al jaren ontstoken tandvlees had. Daardoor ben ik zelfs een gezonde kies kwijtgeraakt.
quote:samosa schreef op 08 november 2014 @ 10:02:

Tanden horen een heel klein beetje te bewegen als je ze manipuleert, dat is volkomen normaal.

O jee, die van mij doen dat niet... wat nu?

Jaren geleden wel, en toen had ik pockets die behandeld moesten worden.
Pink11, dat is interessant, dat jouw tanden muurvast zitten Jouw vingernagels kun je ook geenszins bewegen?
Mijn tandvlees is nu absoluut mooi roze. Voorheen bloedde het vaak met flossen en nu bijna nooit meer.

Tegenwoordig doe ik mijn gebit niet meer met flosdraad maar met van die ragers.De dunste past er nu doorheen.
quote:shoplustige78 schreef op 08 november 2014 @ 13:16:

Mijn tandvlees is nu absoluut mooi roze. Voorheen bloedde het vaak met flossen en nu bijna nooit meer.

Tegenwoordig doe ik mijn gebit niet meer met flosdraad maar met van die ragers.De dunste past er nu doorheen.Die ragers zijn echt supergoed! Toch zou ik je aanraden om naar een mondhygiënist te gaan, die kan je precies vertellen waar je extra op moet letten. Sowieso als je tandvlees nog af en toe bloed kan het zijn dat het nog wel wat ontstoken is.
Ja ik geloof idd dat ik maar eens op zoek ga naar een mondhygieniste.
Mijn tanden en kiezen kunnen ook een klein beetje bewegen, altijd al gedaan. Ik was in de veronderstelling dat dat normaal was...
quote:ikdus2010 schreef op 08 november 2014 @ 16:29:

Mijn tanden en kiezen kunnen ook een klein beetje bewegen, altijd al gedaan. Ik was in de veronderstelling dat dat normaal was...Als daar bloedend tandvlees bij komt is dat niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven