Tandvlees wijkt terug
zaterdag 27 juli 2013 om 00:36
Omdat ik te vaak (na elke maaltijd) en te hard gepoetst heb, wijkt mijn tandvlees nu bij twee tanden wat terug. Je ziet zeg maar de wortel zitten. Toen de tandarts dit zei schrok ik wel maar heb er niet meer echt over na gedacht. Net poetste ik weer en voelde me opeens angstig worden: wat als die tand er uit valt? Ik weet dat tandvlees niet meer terug groeit, maar kan het uitvallen als ik niet meer zo hard/vaak poets? Ik wil niet op mijn 22e al een tand missen.. zijn er hier nog tandarts(assistentes) die mij wat meer informatie kunnen geven?

zaterdag 27 juli 2013 om 00:48
Houdt je tandenborstel vast als een pen, en duw zo hard op de borstel als je met eem pen op papier duwt als je schrijft.
Koop altijd de meest simpele zachte tandenborstelen gebruik een niet schurende tandpasta.
Zo:
Poets je elektrisch:
Oral b, ronde kop extra soft, nooit op je tandvlees poetsen, wel 't randje van tand-tandvlees.
Zo:
Sonicare: kleine kop, hoek van 45 graden, geen druk!
Zo:
Google eens op: mccall festoon, recessies.
Kijk eens naar de youtube filmpjes van mondhygiënist Lieneke.
Koop altijd de meest simpele zachte tandenborstelen gebruik een niet schurende tandpasta.
Zo:
Poets je elektrisch:
Oral b, ronde kop extra soft, nooit op je tandvlees poetsen, wel 't randje van tand-tandvlees.
Zo:
Sonicare: kleine kop, hoek van 45 graden, geen druk!
Zo:
Google eens op: mccall festoon, recessies.
Kijk eens naar de youtube filmpjes van mondhygiënist Lieneke.
zaterdag 27 juli 2013 om 01:21
zaterdag 27 juli 2013 om 01:42
Weet je zeker dat het door poetsen komt? Ik had iets soortgelijks: tandvlees ging omlaag bij 2 tanden (beneden) tandarts bleef hameren op poetsgedrag, toen heb ik een andere tandenborstel aangeschaft/tandpasta etc etc. maar niks hielp. Ik was in het buitenland en een van mijn vullingen brak af dus hup naar de lokale tandarts en die constateerde dat ik een kleine operatie in het tandvlees moest krijgen (frenectomy) omdat ik iets dikkere 'draadjes' had bij twee tanden die mijn tandvlees omlaag trokken.
zaterdag 27 juli 2013 om 02:03
Dat zei ze, maar ze zei ook dat het ontstoken was. Ik heb ook een gaatje dus als ik daar voor behandeld ga worden zal ik vragen om een behandeling voor de ontsteking,. Misschien moet het inderdaad geopereerd worden maar daar heeft ze de vorige keer in elk geval niets over gezegd. Hopelijk wordt het niet erger tot midden augustus.

zaterdag 27 juli 2013 om 02:46
Ik had die angst ook bij mijn tanden, en bij mijn onderste 2 tanden is mijn tandvlees echt heel erg teruggetrokken zodat je zelfs het been van de tand kan zien (klinkt erger dan dat het is) vanwege een piercing. Met mijn tandarts erover gesproken en zij gaf aan dat het nog veeeeeeeeeel erger moest zijn voordat je tanden eruit vallen. Dus maak je geen zorgen, poets, flos en verzorg je tanden en dan is het echt niet zo erg. Kan me niet voorstellen dat een operatie hiervoor nodig is. Chill, het is zeer waarschijnlijk niet zo erg als je denkt nu!
zaterdag 27 juli 2013 om 08:40
Ik heb ook teruggetrokken tandvlees, bij één tand. Waarschhijnlijk door het draadje achter mn tanden.
Ik ben door de tandarts doorgestuurd naar de paradontoloog. Die meten het op, maken fotos en dan wordt gekeken of het dmv mondhygiene nog iets kan verbeteren.
Als dat niet lukt ( zoals bij mij) kun je het laten opereren. Een tandvlees transplantatie. dan halen ze tandvlees uit je gehemelte en naaien het op je tanden .
Ik durf dit (nog) niet, maar ben net als jij bang dat anders mijn tand er uiteindelijk uit moet ( op de lange termijn)
Ik snap trouwens dat je er van baalt.. ik ook!
Ik ben door de tandarts doorgestuurd naar de paradontoloog. Die meten het op, maken fotos en dan wordt gekeken of het dmv mondhygiene nog iets kan verbeteren.
Als dat niet lukt ( zoals bij mij) kun je het laten opereren. Een tandvlees transplantatie. dan halen ze tandvlees uit je gehemelte en naaien het op je tanden .
Ik durf dit (nog) niet, maar ben net als jij bang dat anders mijn tand er uiteindelijk uit moet ( op de lange termijn)
Ik snap trouwens dat je er van baalt.. ik ook!
zaterdag 27 juli 2013 om 08:45
Ik heb het ook bij mijn ondertanden behoorlijk. Had eerst altijd erg ontstoken tandvlees, ben toen elke dag gaan flossen en rageren maar het werd nog steeds niet minder. Poets ook electrisch met een zachte borstel voor tandvlees en nog trekt het terug. De tandarts zegt dat ik een splint ervoor moet nemen omdat ik mijn kaken klem en het daardoor komt. Ik heb daar echter nog nergens bevestiging voor kunnen vinden dus ik weet nog niet of ik dat ga doen..
zaterdag 27 juli 2013 om 09:35
Klem je of knars je toevallig?
Bij mij is het ook terug getrokken, helaas mis ik 4 kiezen, waar het is teruggetrokken, daar komt veel druk op! Je kan teruggetrokken tandvlees krijgen ook door klemmen of knarsen, mijn mondhygieniste zegt dat.
Zorg dat je ongeveer 1a2 keer per jaar naar de mondhygniste gaat. Die kan alles goed schoonmaken en goede instructies geven.
En idd tussen de tanden schoonmaken liefs ragers en flossen enz
Bij mij is het ook terug getrokken, helaas mis ik 4 kiezen, waar het is teruggetrokken, daar komt veel druk op! Je kan teruggetrokken tandvlees krijgen ook door klemmen of knarsen, mijn mondhygieniste zegt dat.
Zorg dat je ongeveer 1a2 keer per jaar naar de mondhygniste gaat. Die kan alles goed schoonmaken en goede instructies geven.
En idd tussen de tanden schoonmaken liefs ragers en flossen enz
zaterdag 27 juli 2013 om 09:39
quote:Tomatensoep schreef op 27 juli 2013 @ 08:45:
De tandarts zegt dat ik een splint ervoor moet nemen omdat ik mijn kaken klem en het daardoor komt. Ik heb daar echter nog nergens bevestiging voor kunnen vinden dus ik weet nog niet of ik dat ga doen..
Het kan idd zo zijn. Een splint helpt zeker, het beschermt je tanden en verdeelt de druk.
Baat het niet, schaad het niet;)
De tandarts zegt dat ik een splint ervoor moet nemen omdat ik mijn kaken klem en het daardoor komt. Ik heb daar echter nog nergens bevestiging voor kunnen vinden dus ik weet nog niet of ik dat ga doen..
Het kan idd zo zijn. Een splint helpt zeker, het beschermt je tanden en verdeelt de druk.
Baat het niet, schaad het niet;)

zaterdag 27 juli 2013 om 12:34
quote:blommit schreef op 27 juli 2013 @ 10:55:
Tandvlees kan zeker wel teruggroeien als de oorzaak van het probleem wordt opgeheven.
Mocht overigens het tandvlees rond een kroon zich terugtrekken zodat je de aansluiting ziet dan is daar ook weer het een en ander aan te doen zonder de kroon te hoeven vervangen.
Volgens mij kan het tandvlees niet terug groeien. Mijn tandarts, mondhygniste en bijzonder tandheelkunde zeggen dat;)
Daarom word er ook extra opgelet denk ik, het enige wat helpt is een flap operatie maar dan moet het heel erg zijn.
Tandvlees kan zeker wel teruggroeien als de oorzaak van het probleem wordt opgeheven.
Mocht overigens het tandvlees rond een kroon zich terugtrekken zodat je de aansluiting ziet dan is daar ook weer het een en ander aan te doen zonder de kroon te hoeven vervangen.
Volgens mij kan het tandvlees niet terug groeien. Mijn tandarts, mondhygniste en bijzonder tandheelkunde zeggen dat;)
Daarom word er ook extra opgelet denk ik, het enige wat helpt is een flap operatie maar dan moet het heel erg zijn.
zaterdag 27 juli 2013 om 16:39
quote:parelvisser schreef op 27 juli 2013 @ 13:28:
Ik knars inderdaad, heb zelfs dat mijn kaak een beetje los zit daardoor.
Een splint word ook wel opbeetplaat genoemd, het is een soort bitje wat over je tanden zit, en dat beschermt je tanden, en verdeelt de druk meer...
Niet bij iedereen hoeft het te werken, sommige mensen knarsen dan stuk minder...bij mij beschermt het alleen,
Met mondwater zou ik wel uitkijken, als er alcohol in zit is het niet goed voor gevoelig tandvlees;)
Ik knars inderdaad, heb zelfs dat mijn kaak een beetje los zit daardoor.
Een splint word ook wel opbeetplaat genoemd, het is een soort bitje wat over je tanden zit, en dat beschermt je tanden, en verdeelt de druk meer...
Niet bij iedereen hoeft het te werken, sommige mensen knarsen dan stuk minder...bij mij beschermt het alleen,
Met mondwater zou ik wel uitkijken, als er alcohol in zit is het niet goed voor gevoelig tandvlees;)