Gezondheid alle pijlers

Tekenbeet; paniek

06-07-2019 00:44 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend een tekenbeet ontdekt op mijn bikinilijn. Iets waarin me nooit heb verdiept maar natuurlijk wel hier en daar meegekregen dat deze beestjes erg gevaarlijk kunnen zijn. In paniek heb ik het beestje gelijk losgetrokken; met met wijsvinger en duim. Later gelezen dat ik dit juist niet had moeten doen, omdat het gif dan kan vrijkomen. In paniek ook het beestje op de grond gegooit.

Vervolgens de huisarts gebeld en 2 antibiotica pilletjes gekregen. Ik maak me nu vreselijk zorgen, omdat de teek waarschijnlijk te lang zat en omdat het verkeerd is verwijdert. Nu blijf ik het plekje in de gaten houden.

Stel als de teek nog ergens thuis rondloopt, vormt hij nog gevaar voor mij en de kinderen. En is het echt heel gevaarlijk om een teek met vingers los te trekken. Please ik heb geruststelling nodig!!
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 12:56
1 geval ja.... maar ik heb veel casussen en onderzoeken gelezen. Dat verloop, na tientallen jaren nog ziek worden, dat komt zo vaak terug. Daarom geloof ik dat het bij mensen nog wel eens vergelijkbaar kan zijn als bij apen, namelijk dat de bacterie niet echt gedood wordt. Bij mijzelf was dat in het bloed (regulier getest, geen 'vaag' buitenlands lab of zo) heel duidelijk te zien, in ieder geval was dat het meest waarschijnlijke scenario volgens de (ook weer reguliere) artsen.
Geloof jij gerust dat het heel uitzonderlijk is (tenminste: mijn aanname misschien dat je er zo over denkt) dat zo'n kuur te kort blijkt, ik deel die mening niet. Nee, dat kan ik niet bewijzen, net als dat jij niet het bewijs hebt dat het wél voldoende is.
Ook het RIVM geeft aan dat zo'n 1000 mensen per jaar klachten houden na een korte behandeling. Dat zijn er nogal wat, elk jaar weer. En zoals gezegd, ik vraag me af of zij de groep in beeld hebben die dus eerst beter lijkt maar veel later nog ziek wordt. Of dat nou is omdat de borrelia niet doodgaat of omdat het immuunsysteem van slag raakt... of nog een andere oorzaak geen idee.
Maar ik vind dat er te makkelijk gedaan wordt over de groep waarbij behandeling dus niet slaagt... dan moet er toch heel hard gezocht worden naar de oorzaak daarvan (en ook: hoeveel zijn dat er, de groep meegeteld die na een jaar of 10 nog ziek wordt) en misschien is een herziening van de richtlijn wel nodig. Misschien niet... maar ik vind 1000 mensen per jaar gewoon onacceptabel veel. Ik heb de oplossing niet nee, maar ik zie nog weinig inzet om te voorkomen dat mensen überhaupt in de 'chronische' fase terecht komen.
Dat hangt helemaal af van het totale aantal besmettingen.
Zijn dat er 1001, ja, dan is 1000 veel, maar zijn er een miljoen besmettingen per jaar, dan is 1000 maar heel weinig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 12:56
1 geval ja.... maar ik heb veel casussen en onderzoeken gelezen. Dat verloop, na tientallen jaren nog ziek worden, dat komt zo vaak terug. Daarom geloof ik dat het bij mensen nog wel eens vergelijkbaar kan zijn als bij apen, namelijk dat de bacterie niet echt gedood wordt. Bij mijzelf was dat in het bloed (regulier getest, geen 'vaag' buitenlands lab of zo) heel duidelijk te zien, in ieder geval was dat het meest waarschijnlijke scenario volgens de (ook weer reguliere) artsen.
Geloof jij gerust dat het heel uitzonderlijk is (tenminste: mijn aanname misschien dat je er zo over denkt) dat zo'n kuur te kort blijkt, ik deel die mening niet. Nee, dat kan ik niet bewijzen, net als dat jij niet het bewijs hebt dat het wél voldoende is.
Ook het RIVM geeft aan dat zo'n 1000 mensen per jaar klachten houden na een korte behandeling. Dat zijn er nogal wat, elk jaar weer. En zoals gezegd, ik vraag me af of zij de groep in beeld hebben die dus eerst beter lijkt maar veel later nog ziek wordt. Of dat nou is omdat de borrelia niet doodgaat of omdat het immuunsysteem van slag raakt... of nog een andere oorzaak geen idee.
Maar ik vind dat er te makkelijk gedaan wordt over de groep waarbij behandeling dus niet slaagt... dan moet er toch heel hard gezocht worden naar de oorzaak daarvan (en ook: hoeveel zijn dat er, de groep meegeteld die na een jaar of 10 nog ziek wordt) en misschien is een herziening van de richtlijn wel nodig. Misschien niet... maar ik vind 1000 mensen per jaar gewoon onacceptabel veel. Ik heb de oplossing niet nee, maar ik zie nog weinig inzet om te voorkomen dat mensen überhaupt in de 'chronische' fase terecht komen.
wetenschap gaat over bewijs niet over geloof. de richtlijnen zijn onderbouwd door vele studies wereldwijd. jij kan onmogelijk in je eentje die onderbouwing doorgronden. dus waag je daar dan niet aan
Solomio schreef:
07-07-2019 13:00
Dat hangt helemaal af van het totale aantal besmettingen.
Zijn dat er 1001, ja, dan is 1000 veel, maar zijn er een miljoen besmettingen per jaar, dan is 1000 maar heel weinig.
en dan ook nog de vraag of dit een hypothetisch getal is of daadwerkelijk. en gaat het over mensen of apen etc.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
07-07-2019 12:34
Oh, zo had ik het ook niet gelezen. Zet dat er dan even bij ;-)

Als ik destijds, na/ondanks de korte antibioticakuur, de bekende griepachtige verschijnselen had gekregen of bv gewrichtsontstekingen had ik wel aan de bel getrokken. Dat was niet zo. Om nou bij elk dingetje wat ik voel aan Lyme te denken, dat vind ik niet zo'n verstandige manier om in het leven te staan. Zo'n tekst als die van jou kan ook angst zaaien, ik zou daar toch wat terughoudend mee zijn, ook al schrijf je het met de beste bedoelingen en vanuit je eigen ervaring.
Klopt, ik zal iets voorzichtiger zijn. Maar is lastig, want de waarschuwingen die ik geef, had ik zelf graag gekregen... Maar ik probeer wel altijd erbij te schrijven dat het natuurlijk ook mogelijk is dat de klachten wel wegblijven of dat de bacterie misschien wél gedood is.
Ze zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen en op die van mede-lymepatienten (ik reken dan alleen even degenen mee met een reguliere diagnose en/of EM met daarna klachten, als het is vastgesteld door een frequentie-apparaat o.i.d. ; iets alternatiefs dus... dan heb ik ook wel eens mijn twijfels). Maar goed, dat is natuurlijk het deel dat wél klachten krijgt en ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot de groep die geen klachten krijgt. Als er inderdaad maar heel weinig mensen klachten zouden houden of terugkrijgen... tja, dan begrijp ik wel dat de richtlijn zo blijft.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 13:09
1.55% gewijzigd
ik wil dat linkje wel eens zien dat de Rivm zegt dat 1000 mensen per jaar klachten houden.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-07-2019 13:03
en dan ook nog de vraag of dit een hypothetisch getal is of daadwerkelijk. en gaat het over mensen of apen etc.
https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

Duidelijke aantallen en duidelijk dat er onderzocht wordt waarom sommige mensen klachten houden.
Zo fijn, richtlijnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, maar de ILADS-richtlijn is óók gebaseerd op wetenschap en kwamen op grond daarvan tot hele andere conclusies. Die wetenschappelijke onderzoeken zijn (denk ik) niet slechter opgezet... dus waarom zou de CBO-richtlijn prima zijn (10 dagen dus) en de ILADS (4-6 weken bij een acute besmetting) niet? Beide gebaseerd op wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 13:08
Tuurlijk, maar de ILADS-richtlijn is óók gebaseerd op wetenschap en kwamen op grond daarvan tot hele andere conclusies. Die wetenschappelijke onderzoeken zijn (denk ik) niet slechter opgezet... dus waarom zou de CBO-richtlijn prima zijn (10 dagen dus) en de ILADS (4-6 weken bij een acute besmetting) niet? Beide gebaseerd op wetenschap.
In Amerika zijn ze volgens mij sowieso veel onvoorzichtiger met AB, dus of die langere kuur ook goed is als je naar het grotere plaatje kijkt waag ik te betwijfelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-07-2019 13:00
Dat hangt helemaal af van het totale aantal besmettingen.
Zijn dat er 1001, ja, dan is 1000 veel, maar zijn er een miljoen besmettingen per jaar, dan is 1000 maar heel weinig.

Nou, er is natuurlijk wel degelijk reden tot zorg als het om besmettingen door tekenbeten gaat. Er komen door overdracht ziekten bij, en hoe dat zich gaat ontwikkelen met die Hyalomma-teek is ook maar de vraag.
Hopelijk heeft de overheid en het RIVM wel wat geleerd van het drama met de Q-koorts.
nounou
Solomio schreef:
07-07-2019 13:05
https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

Duidelijke aantallen en duidelijk dat er onderzocht wordt waarom sommige mensen klachten houden.
Zo fijn, richtlijnen.
Ah 1000 op de miljoen!!!
Solomio schreef:
07-07-2019 13:05
https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

Duidelijke aantallen en duidelijk dat er onderzocht wordt waarom sommige mensen klachten houden.
Zo fijn, richtlijnen.
En dan ook nog de vraag of er wel causaliteit bestaat
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-07-2019 13:10
Ah 1000 op de miljoen!!!
Een miljoen beten ja... maar het aantal besmettingen ligt dus op ongeveer 27.000 volgens het RIVM.
Van die 27000 houden er duizend a 2,5 duizend dus langdurige klachten (dat zijn dan neem ik aan schattingen, het werkelijk aantal kan lager liggen, maar even zo goed hoger). Dat vind ik toch geen cijfers om over naar huis te schrijven... moet beter kunnen. Nu weet ik ook niet precies hoe (of niet precies... gewoon niet) , maar ik zou graag meer drive zien om dit aantal terug te dringen. Al weet ik niet precies wat er achter de schermen plaatsvind. Dat het RIVM aanwezig was bij de scholing van de Amerikaanse arts, dat vind ik bijvoorbeeld dan wel weer heel goed. Kennis uitwisselen met andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Even een link naar een filmpje in een bericht naar aanleiding van de Hyalomma-teek. De video gaat echter vooral over de schapenteek, Lyme en het belang van jezelf goed checken aan het einde van de dag, als je een teek opgelopen zou kunnen hebben.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/314288/De ... chapenteek
nounou
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 13:25
Een miljoen beten ja... maar het aantal besmettingen ligt dus op ongeveer 27.000 volgens het RIVM.
Van die 27000 houden er duizend a 2,5 duizend dus langdurige klachten (dat zijn dan neem ik aan schattingen, het werkelijk aantal kan lager liggen, maar even zo goed hoger). Dat vind ik toch geen cijfers om over naar huis te schrijven... moet beter kunnen. Nu weet ik ook niet precies hoe (of niet precies... gewoon niet) , maar ik zou graag meer drive zien om dit aantal terug te dringen. Al weet ik niet precies wat er achter de schermen plaatsvind. Dat het RIVM aanwezig was bij de scholing van de Amerikaanse arts, dat vind ik bijvoorbeeld dan wel weer heel goed. Kennis uitwisselen met andere landen.
Tja, het percentage kankerpatiënten waarbij de behandeling niet aanslaat is ook behoorlijk, maar dat neemt niet weg dat die behandeling op dit moment wel de beste is die we hebben.
Er is nader onderzoek, naar Lyme, tot die tijd is de richtlijn duidelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 12:28
Zeker kan het zo zijn dat je de bacterie nog bij je hebt. De borrelia heeft nogal wat trucjes, die laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Of jij 'm nog bij je draagt... geen idee. Misschien niet. Maar ik zou het laten testen (al zijn er geen 100% betrouwbare testen, maar je moet ergens beginnen). En als het er nog zit, dan ook absoluut lang behandelen. Hoe en wat precies, laat ik maar even in het midden. Dat moet een arts maar bepalen, maar dan wel een arts die veel weet over lyme.

Hier nog 1x het onderzoek naar aangetroffen borrelia na 28 dagen doxycycline. Dat is dus duidelijk langer dan dat jij gehad hebt maar zelfs dat is niet altijd (of vaak niet??) genoeg. https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 143613.htm
En een rode kring betekend dat dan ook dat je lyme heb?

De huisarts weer er niks vanaf, dat is wel gebleken. Dus dan zal ik opzoek moeten naar een andere arts.
En als ik het nog heb dan laten behandelen.

Tis allemaal nog wel wat als je geen klachten heb.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Loesiepoesie schreef:
07-07-2019 14:45
En een rode kring betekendt ;) dat dan ook dat je lyme heb?

De huisarts weer er niks vanaf, dat is wel gebleken. Dus dan zal ik opzoek moeten naar een andere arts.
En als ik het nog heb dan laten behandelen.

Tis allemaal nog wel wat als je geen klachten heb.

Op gevaar af dat dit een medische diagnose genoemd wordt:
Ja (het is een heel vroeg symptoom, goed te behandelen).
Je stelde de vraag niet aan mij, maar toch:
https://www.nhg.org/themas/publicaties/ ... ma-migrans
https://www.biomaatschappij.nl/lyme-symptomen/

@Dagdromer, ik heb je een pb gestuurd met een vraag.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Beantwoord! En ja, een rode kring is het bewijs voor een besmetting inderdaad.
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 13:25
Een miljoen beten ja... maar het aantal besmettingen ligt dus op ongeveer 27.000 volgens het RIVM.
Van die 27000 houden er duizend a 2,5 duizend dus langdurige klachten (dat zijn dan neem ik aan schattingen, het werkelijk aantal kan lager liggen, maar even zo goed hoger). Dat vind ik toch geen cijfers om over naar huis te schrijven... moet beter kunnen. Nu weet ik ook niet precies hoe (of niet precies... gewoon niet) , maar ik zou graag meer drive zien om dit aantal terug te dringen. Al weet ik niet precies wat er achter de schermen plaatsvind. Dat het RIVM aanwezig was bij de scholing van de Amerikaanse arts, dat vind ik bijvoorbeeld dan wel weer heel goed. Kennis uitwisselen met andere landen.
Maar je weet helemaal niet of die klachten gerelateerd zijn aan lyme. Ik ken ook iemand die zogenaamd lyme heeft, gediagnosticeerd door een kwakzalver. De klachten zijn slapeloosheid concentratiestoornis en stemmingsstoornissen kortom heel Nederland heeft lyme
en die ‘langdurige klachten’ vindt dus plaats bij 10%. Dat is niet bepaald een groot aantal
Alle reacties Link kopieren
Maar je weet ook niet dat die klachten NIET gerelateerd zijn aan lyme. Net als dat ik inderdaad niet weet of het WEL gerelateerd is, dat klopt. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Misschien vaker dan jij denkt en vast ook wat minder vaak dan ik denk. Ik had (en in wat lichtere mate: heb) dus ook echt heel vage symptomen, geen arts die aan lyme dacht en dat begrijp ik, want het is erg aspecifiek ... totdat de bloedtest dus heel positief was en ik goed reageerde op antibiotica.

Over één ding zijn we het eens: lyme is ook wel een goudmijn voor kwakzalvers... als mensen bij een (naar mijn idee) dubieuze geneeskundige (artsen zijn het niet) hun diagnose hebben, heb ik ook zeker wel mijn bedenkingen, vooral als er verder geen voorgeschiedenis is van een (opgemerkte) beet, gevolgd door klachten.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 16:48
1.94% gewijzigd
Het blijft me verbazen hoeveel mensen internet afstruinen en daar allerlei info bij elkaar sprokkelen en daar dan een verhaal van maken dat past bij wat ze willen denken, zonder cijfers, zonder dat het wetenschappelijk voldoende onderbouwd is en dat dan als waarheid zien. En de reguliere geneeskunde, die wel wetenschappelijk onderbouwd is, afdoen als incompetent en onwetend.
En nog erger dat op een forum zoals dit die meningen als kennis worden neergezet en als zoete koek worden geslikt door lezers.
dagdromer1986 schreef:
07-07-2019 16:45
Maar je weet ook niet dat die klachten NIET gerelateerd zijn aan lyme. Net als dat ik inderdaad niet weet of het WEL gerelateerd is, dat klopt. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Misschien vaker dan jij denkt en vast ook wat minder vaak dan ik denk. Ik had (en in wat lichtere mate: heb) dus ook echt heel vage symptomen, geen arts die aan lyme dacht en dat begrijp ik, want het is erg aspecifiek ... totdat de bloedtest dus heel positief was en ik goed reageerde op antibiotica.

Over één ding zijn we het eens: lyme is ook wel een goudmijn voor kwakzalvers... als mensen bij een (naar mijn idee) dubieuze geneeskundige (artsen zijn het niet) hun diagnose hebben, heb ik ook zeker wel mijn bedenkingen, vooral als er verder geen voorgeschiedenis is van een (opgemerkte) beet, gevolgd door klachten.
Jawel, ik ken de richtlijnen van de medische wetenschap op dit gebied. Daar ga ik op af. Niet op de mening van een leek
Jij weet ook niet of jouw klachten wel van de lyme komen, zeker niet als het vage klachten zijn. Veel mensen hebben vage klachten en het is ook aangetoond dat heel veel vage klachten een somatoforme oorsprong hebben
Jawlensky schreef:
07-07-2019 16:48
Het blijft me verbazen hoeveel mensen internet afstruinen en daar allerlei info bij elkaar sprokkelen en daar dan een verhaal van maken dat past bij wat ze willen denken, zonder cijfers, zonder dat het wetenschappelijk voldoende onderbouwd is en dat dan als waarheid zien. En de reguliere geneeskunde, die wel wetenschappelijk onderbouwd is, afdoen als incompetent en onwetend.
En nog erger dat op een forum zoals dit die meningen als kennis worden neergezet en als zoete koek worden geslikt door lezers.
eens, 100% eens
En daarom is Google handig maar je moet ook weer niet teveel Googlen, nuchter blijven en goed kunnen filteren. Ik heb ook wel eens een kwaal die ik had gegoogled gewoon om te kijken wat het kon zijn en dat eventueel met mijn huisarts kon bespreken. Kwam ik de meest vreselijke verhalen tegen over verschillende soorten kanker als eerste hits. Maar toen ik bij de huisarts was ging het om iets onschuldigs wat ik zelf ook al dacht...
Alle reacties Link kopieren
Mijn antistoffen waren 10x verhoogd dus 200+ , inclusief duidelijke IGM-verhoging, wat vaak past bij een actieve infectie, al weet ik ook dat het een serologisch litteken kan zijn. Het feit meegerekend dat ik opknapte door antibiotica maakt dat ik er geen enkele twijfel over heb, S-Meds, artsen zagen dit ook zeker als persisterende lyme.
dagdromer1986 wijzigde dit bericht op 07-07-2019 18:58
10.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven