Gezondheid alle pijlers

tekenbeet

20-07-2010 16:58 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn viend is 2 dagen geleden gebeten door een teek (noem je dat zo?). Ik heb hem er gisterochtend uitgetrokken (na 12 uur), en zoals ik het zag was hij er helemaal uit. Maar in ben geen expert, en had dit ook nog nooit eerdere gedaan. Het plekje was al wat rood toen de teek er nog aan hing, maar het is nu wat feller en er omheen is de huid een beetje gezwollen. Hij zegt dat het jeukt zoals een muggenbeet. Is dit normaal, of toch even naar de huisarts?
Met een tekenbeet zou ik altijd naar de huisarts gaan. Voor de zekerheid.
Huisarts, vooral als het plekje rood is.
Perfectionisme is niet perfect...
Klinkt normaal, maar het lijkt me beter dat zijn huisarts even uitlegt wat normaal is en waar je op moet letten, dan dat iedereen op dit forum van alles gaat roepen.
Hey Tinkeldel, ik ben niet de expert op dit gebied, maar heb wel al een aantal keer een tekenbeet gehad.

Je vriend moet sowieso noteren de datum van de tekenbeet en waar de teek heeft gezet (even in zijn agenda ofzo).

Heb je de teek verwijderd met een tekentang? Heb je daarna de wond ontsmet?

Na mijn tekenbeten is altijd een bobbeltje te zien, het is een klein wondje dus dat is normaal.

Mocht er een rode kring ontstaan, moet je vriend zeer zeker naar de huisarts. Maar als hij het niet vertrouwd, zal de huisarts ook een bloedtest (kunnen) doen zonder rode kring, want die komt niet meer altijd voor bij een tekenbeet terwijl er wel Lyme is overgebracht.
Direct naar de huisarts voor een antibioticakuur !
Ik kan uit je OP niet opmaken hoe je de teek eruit hebt gehaald. Wil je dat nog toelichten?

We waren op vakantie, dus dat helpt al lekker. Ik heb in Luxemburg een tekentang gekocht, mevrouw de apotheker heeft me uitgelegd hoe het werkte. En ik ben aan de slag gegaan. Hij zag er anders uit dan de tangen die we hier hebben, maar ik dacht...ik probeer het maar.

Nou ja...goed vastgezet op de huid en getrokken. Naar mijn idee was alles er uit, sowieso de kop (en het lijf). Trouwens niks ontsmet daarna.

Ik heb nog nooit eerdere een teek er uit gehaald, sterker nog ik had er nog nooit 1 in levende lijve gezien! Ik vind het toch wat griezelig, dus ik maak denk ik toch even een afspraak bij de huisarts voor de zekerheid.
Teken altijd met speciale tang eruit halen en wond ontsmetten, datum noteren en ik zou snel naar HA gaan. Ziekte van Lyme is geen pretje
je hoeft echt niet bij elke tekenbeet naar de huisarts, wél als er tussen nu en de komende maanden er een rode kring omheen ontstaat, er om heen he, dus niet op plek zelf.

waarschijnlijk heb je de teek er niet helemaal uit gekregen ? staat niet in je OP, zag je duidelijk pootjes bewegen toen hij er uit was ? zo niet, dan zit de kop er nog in en die komt er uit dmv een ontsteking.
Maak maar gewoon een afspraak bij de huisarts. Die testen het bloed van je vriend op Borrelia en/of geven een antibiotica kuur mee.

Niet te veel zorgen maken hoor! En een Nederlandse tekentang aanschaffen...

quote:dasminder schreef op 20 juli 2010 @ 17:15:

je hoeft echt niet bij elke tekenbeet naar de huisarts, wél als er tussen nu en de komende maanden er een rode kring omheen ontstaat, er om heen he, dus niet op plek zelf.

waarschijnlijk heb je de teek er niet helemaal uit gekregen ? staat niet in je OP, zag je duidelijk pootjes bewegen toen hij er uit was ? zo niet, dan zit de kop er nog in en die komt er uit dmv een ontsteking.Die rode kring is dus inmiddels weer achterhaald; die ontstaat niet bij iedere Lyme-besmetting.
Mij is verteld dat je een teek er altijd uit moet halen door hem tegen de klok in te draaien. Dan gaat het ook heel gemakkelijk en komt de kop er ook uit.
Kijk anders hier even: http://www.rivm.nl/cib/themas/teken-lyme/index.jsp

of hier: http://www.rivm.nl/cib/in ... meborreliose/FAQ_Lyme.jsp
huisarts, altijd!

Ze inenten hier in AT niet voor niks alle mensen tegen tekenbeten. Weet niet hoe de teken in Luxemburg zijn, maar ook daar is een verschil tussen, dus beter even naar laten kijken en een bloedtest laten doen. Er hoeft niks te zijn, maar het is beter als je het weet.
Gewoon naar de dokter gaan!

Als hij uiteindelijk de ziekte van lyme krijgt is dat echt verdomd moeilijk om te achterhalen. Heb er meerdere malen iets over gelezen/gezien en echt geloof me daar wil je niets mee te maken hebben .

Dus gewoon even naar de HA voor een kuurtje als ik jullie was, wil deze hem niet geven dan door naar de volgende arts. Tot er één is die wel geeft (maar dat zal allemaal wel meevallen denk ik )

Maar gewoon zorgen dat hij een antebiotica krijgt hoor, want Lyme kan namelijk ook pas na jaren toeslaan.

Succes ermee.
quote:dasminder schreef op 20 juli 2010 @ 17:15:

Sorry dasminder, maar dat ben ik dus niet met je eens .

Lyme kan zich onwikkelen in je lichaam (ook zonder rode kringen) en pas veel later toeslaan. Dus kan je maar beter ten alle tijden bij een teken beet naar de dokter gaan en zorgen dat je antibiotica krijgt
Had net mijn moeder ook al even aan de telefoon, en van haar kreeg ik ook al de gruwelverhalen van Lyme te horen. Ik ben morgen de eerste die belt, haha!

Ik maak me op zich niet heel erg zorgen hoor, maar wil ook even weten of ik het goed heb gedaan, voor een volgende keer. Ik heb nu geen kinderen, maar het is toch wel prettig dat je weet hoe het moet als je kinderen er eens één hebben.

Over dat draaien las ik trouwens ook verschillende verhalen. Het was eigenlijk niet helemaal duidelijk of je nou wel of niet moest draaien. Maar goed dat lazen we pas achteraf....dus daar hadden we toen al niks meer aan.
quote:muziekfrieq schreef op 20 juli 2010 @ 17:32:

Dus gewoon even naar de HA voor een kuurtje als ik jullie was, wil deze hem niet geven dan door naar de volgende arts. Tot er één is die wel geeft

Tuurlijk, vooral niet luisteren naar wat je HA te vertellen heeft, dat hij ervoor gestudeerd heeft is natuurlijk maar een wassen neus. Jij weet het 't beste want op het forum zeggen ze dat je antibiotica moet krijgen. En testen op Borrelia, niet vergeten hoor, die fantastische test is zo betrouwbaar, zonder kan echt niet.

Echt, al die mensen op het forum hebben er veeeeeeel meer verstand van dan die domme artsen.

Waarom trouwens niet iedereen de hele zomer aan de antibiotica. Iedereen kan gebeten worden door een teek, en soms merk je het helemaal niet.

Jeetje Ika, zo hoeft het nou ook weer niet. Ik neem aan dat je het sarcastisch bedoeld?
Hi Tinkeldel,

Ik heb al heel veel tekenbeten gehad en ben rustig een expert te noemen. Een tekentang moet je vastzetten en dan DRAAIEN niet trekken. Dat is dan voor de volgende keer.

Goed opletten dat je vriend geen kring krijg om de beet en als je het niet vertrouwt ga dan naar de huisarts.

Tekenbeten jeuken trouwens enorm en wel tot een maand of langer na de beet. En het wordt ook altijd rood. Ik zou me niet meteen teveel zorgen maken. Maar hou het in de gaten.
quote:Zubzub schreef op 20 juli 2010 @ 17:25:

Kijk anders hier even: http://www.rivm.nl/cib/themas/teken-lyme/index.jsp

of hier: http://www.rivm.nl/cib/in ... meborreliose/FAQ_Lyme.jsp

Dank je wel voor links! Daar staat nog wat meer informatie op dan de sites die ik gezien had.

Het ontsmetten en een afbeelding van die kring stonden er bijvoorbeeld niet op. Het was de site van de Stichting Lyme (ofzo), is dus niet helemaal volledig.
quote:Tinkeldel schreef op 20 juli 2010 @ 17:44:

Jeetje Ika, zo hoeft het nou ook weer niet. Ik neem aan dat je het sarcastisch bedoeld? Was sarcastisch bedoeld ja, en niet richting jou maar richting muziekfrieq. Ik krijg altij spontaan een allergische reactie van dat soort domme uitspraken :puke:
Even google doen op GGD en tekenbeet. Voorbeeld Nijmegen 4-daagse en Lyme-net

Dan zou ik gewoon even bellen naar de HA en daar om gericht advies vragen. Het is belangrijk om de komende tijd te controleren wat het gaat doen.

Ik heb zelf een keer 3 dagen met een teek gelopen en konden nergens langs. Als de teek besmet was dan loop je risico. Bij mij was er niets aan de hand, maar heb wel 2x per dag met een spiegeltje gekeken naar de plek van de beet (achter net boven mijn bil) en ook regelmatig anderen laten kijken.

Dan zou ik gewoon even bellen naar de HA en daar om gericht advies vragen. Het is belangrijk om de komende tijd te controleren wat het gaat doen. Maar de HA kan betere informatie geven. Er is nog niets aan de hand, maar wel aanwijzingen opvolgen van de arts om geen risico te gaan lopen. Zelfs als je de ziekte krijgt dan is het nog te genezen, maar daarvoor moet je wel controleren en doen wat de HA zegt.
quote:ika35 schreef op 20 juli 2010 @ 17:49:

[...]

Was sarcastisch bedoeld ja, en niet richting jou maar richting muziekfrieq. Ik krijg altij spontaan een allergische reactie van dat soort domme uitspraken :puke:Dat begrijp ik uit je bericht, ik denk alleen dat je meer bereikt als je het op een ietwat andere toon brengt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven