terugkerende puist op bil
maandag 12 januari 2015 om 15:38
Hoi,
Meestal vind ik via google wel de informatie die ik zoek als ik iets 'heb' waarvan ik niet weet wat het is of wat er mee moet. Maar nu kan ik het eigenlijk niet vinden...
Ik heb al een tijd (misschien al wel een jaar) een puist/ pijnlijke bult op mijn bil die steeds opnieuw terugkomt. Vaak heb ik er weken geen last van, en is het heel klein bultje. En dan, ik ben er nog niet achter wat de aanleiding is, voel ik dat ie groter wordt en wordt het ook heel pijnlijk, kan amper zitten en fietsen is ook vreselijk. Dit duurt een aantal dagen, dan is het echt een grote, rode, vaak ook warme bult en dan wordt het weer minder.
Bij alles wat ik vind op internet gaat het om puisten die ook 'rijp' worden en waar troep uit komt. Dat gebeurt bij mij niet. Het trekt gewoon weer weg. Om na een aantal weken weer opnieuw te beginnen.
Iemand een idee wat dit is? Heb ik toch een steenpuist, maar dan eentje die niet rijp wordt? Of is het iets anders? En wellicht belangrijker, wat kan ik er mee??
(Betadine helpt niet, dat heb ik al geprobeerd, ook heb ik er wel eens sudocreme opgesmeerd, maar ook zonder resultaat).
Meestal vind ik via google wel de informatie die ik zoek als ik iets 'heb' waarvan ik niet weet wat het is of wat er mee moet. Maar nu kan ik het eigenlijk niet vinden...
Ik heb al een tijd (misschien al wel een jaar) een puist/ pijnlijke bult op mijn bil die steeds opnieuw terugkomt. Vaak heb ik er weken geen last van, en is het heel klein bultje. En dan, ik ben er nog niet achter wat de aanleiding is, voel ik dat ie groter wordt en wordt het ook heel pijnlijk, kan amper zitten en fietsen is ook vreselijk. Dit duurt een aantal dagen, dan is het echt een grote, rode, vaak ook warme bult en dan wordt het weer minder.
Bij alles wat ik vind op internet gaat het om puisten die ook 'rijp' worden en waar troep uit komt. Dat gebeurt bij mij niet. Het trekt gewoon weer weg. Om na een aantal weken weer opnieuw te beginnen.
Iemand een idee wat dit is? Heb ik toch een steenpuist, maar dan eentje die niet rijp wordt? Of is het iets anders? En wellicht belangrijker, wat kan ik er mee??
(Betadine helpt niet, dat heb ik al geprobeerd, ook heb ik er wel eens sudocreme opgesmeerd, maar ook zonder resultaat).
maandag 12 januari 2015 om 15:43
Helaas, je moet naar de HA omdat dat blijkt te moeten met een puist 3 keer op dezelfde plaats.
https://www.salusi.nl/terugkerende-puis ... oplossing/
https://www.salusi.nl/terugkerende-puis ... oplossing/
maandag 12 januari 2015 om 15:45
De reden dat het telkens terug komt lijkt mij dat het ding dus niet open gaat.
Vrouw hier heeft dat ook eens gehad, en toen het eenmaal openging werd het allemaal wel heel erg onsmakelijk.
Foto zal ik er ook niet van plaatsen.
Daarna wel nooit meer terug gekomen.
Om bovenstaande ellende te voorkomen (want dat wil je echt niet) zou ik als ik jou was er mee naar de huisarts gaan.
Vrouw hier heeft dat ook eens gehad, en toen het eenmaal openging werd het allemaal wel heel erg onsmakelijk.
Daarna wel nooit meer terug gekomen.
Om bovenstaande ellende te voorkomen (want dat wil je echt niet) zou ik als ik jou was er mee naar de huisarts gaan.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
maandag 12 januari 2015 om 15:53
Nooit trekzalf erop smeren. Je kunt puisten wel laten rijpen met een warm compres.
Maar ik zou naar de huisarts gaan, een steenpuist kan ook naar binnen springen en zo lelijke infecties veroorzaken.
Ik heb zelf ooit een steenpuist in mijn lies gehad die maar niet wegging. Er bleek uiteindelijk een grote bloedprop in te zitten die operatief verwijderd is. Huidflapje meteen netjes weggesneden bij het hechten gelukkig.
Maar ik zou naar de huisarts gaan, een steenpuist kan ook naar binnen springen en zo lelijke infecties veroorzaken.
Ik heb zelf ooit een steenpuist in mijn lies gehad die maar niet wegging. Er bleek uiteindelijk een grote bloedprop in te zitten die operatief verwijderd is. Huidflapje meteen netjes weggesneden bij het hechten gelukkig.
maandag 12 januari 2015 om 15:59
quote:paulaner schreef op 12 januari 2015 @ 15:45:
Had je er wel een foto van gemaakt dan?
Had je er wel een foto van gemaakt dan?
maandag 12 januari 2015 om 16:12
maandag 12 januari 2015 om 16:39
maandag 12 januari 2015 om 16:56
Je zult wel naar de huisarts moeten. Ik heb ook een puist op mijn bil gehad en de mijne heb ik zelf verzorgd. Ik kan je vertellen hoe, maar garantie tot het eind van mijn post, haha. Ik heb er heel dik, echt een laag van 1 cm, zinkzalf op gedaan en ingepakt met gaas en leukoplast en zo gaan slapen. Ik slaap op buik/zij. Zo drie nachten geslapen en toen ging het open. Dan moet je het goed schoonhouden, wassen met zeep, jodium en pleister erop, paar keer per dag verschonen. Ik weet niet hoe diep de mijne zat maar er zit nu een deukje. Maar ik had wel mazzel want ik heb hier al vaker gelezen dat men ermee naar de huisarts/het ziekenhuis moest. Het kan ook een haarnestcyste zijn. Beterschap iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.