Gezondheid alle pijlers

tintelingen na eten vitamines

11-09-2014 08:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers! Nu de herfst weer in aantocht is slik ik om de paar dagen multivitamines. Ik merk dat sinds ik deze slik, ik toch wat minder vaak verkouden ben de hele winter door. Het zijn best dure vitamines, die ik via internet bestel en die goed bekend staan.

Nu ervaar ik sinds een paar maanden een kwartier tot half uur na het slikken van deze vitamines een soort van tintelingen in mijn gezicht en nek, een soort kleine speldenprikjes lijken het wel. Dit heb ik alleen als ik die vitamines heb geslikt, dus het moet hier wel mee te maken hebben. Het verdwijnt ook weer snel. Ik vraag me af waar dit mee te maken zou kunnen hebben, ms iemand die hier verstand van heeft of het herkent? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik herken het niet maar vind het een rare 'bijwerking' als het echt een gevolg zou zijn van de tabletten.

Mijn tip zou zijn (vroeg je daarom? ); geef het geld uit aan wat extra vers fruit/ groenten. Maak eens een sapje of een smoothie!
Er is geen verschil tussen dure en goedkope vitaminen, behalve misschien de luxe uitvoering (kauwtabletten, glanzend suikerlaagje).

Dit geloof geeft aan dat je erg gevoelig bent voor suggestie, en daar zouden die prikkels in je gezicht ook bij kunnen horen.

Voor alle zekerheid kan je naar je huisarts gaan. Misschien ben je overgevoelig voor een van de hulpstoffen in de tabletten.
Heb je de fabrikant al benaderd of dit een bekende 'bijwerking' is?

En als je vindt dat je ze nodig hebt en het houdt maar zo kort aan, dan kun je ze toch blijven slikken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een veel te hoge dosis vitamine B kan schade toebrengen aan je zenuwen. Het klinkt alsof je veel te veel B vitamines binnen krijgt.
Stoppen met die rommel. Zonde van je geld en een overdosis aan vitamines is niet altijd onschuldig. In nl. heb je echt geen multivit nodig en je wordt er niet minder verkouden door. Placebo effect
Zit zelf ook te denken om ermee te stoppen. Ik heb de fabrikant een mailtje gestuurd twee dagen geleden, nog geen reactie. Ik ben wel benieuwd wat hij erover te zeggen heeft. Ik slik deze vitamines al een aantal jaren, maar nooit dit soort tintelingen gehad.

Bedankt voor jullie reacties!
Waarschijnljk reaeer je op de Niacine (B3). Hier kan je tintelingen van krijgen of een flush. Het kan geen kwaad maar kan wel vervelend zijn. Meestal verdwijnen de klachten binnen 20 minuten Je zou kunnen kijken of je een multivitamine kan vinden met Niacinamide/nicotinamide (B3 dat gebonden is aan een aminozuur) of een flushvrije multivitamine.
Bedankt voor je uitleg Veensteker. ik wacht ook nog even reactie van de fabrikant af. Wat ik wel gek vind dat het iets is van de laatste tijd, ms hebben ze de samenstelling veranderd.
Wat Veensteker zegt, het is waarschijnlijk de vit. B3. Bij sommige merken staat dat ook als bijwerking vermeld op het potje.

Je schrijft dat het een duur merk is. Is het een erg hoog gedoseerde multivitamine? Misschien is het beter om over te stappen op een lager gedoseerde multi.
Intussen heb ik een reactie gehad:

De multivitamine bevat 2 varianten vitamine B3: als nicotinamide en niacine. Die laatste kan inderdaad wel eens een tinteling of jeuk veroorzaken. We hebben het met opzet in een lage dosering opgenomen in de formule, waardoor we dit eigenlijk nooit horen. Als dit inderdaad de oorzaak is, en dat vermoeden we sterk, is het niet gevaarlijk, we zouden u er zelfs mee mogen "feliciteren", dat de reactiviteit van uw kleine vaten namelijk niet verslechterd is maar dat ze juist goed reageren op de niacine.

We denken niet dat het een allergie is tenzij u ernstig allergisch bent voor mais of soja, of vis, maar we hoeven ook geen allergenen op de declaratie te zetten. Dus we hebben het vermoeden dat als het werkelijk zo zou zijn dat het een reactie is op de niacine dat dat weliswaar hinderlijk is, maar misschien eigenlijk ook wel weer een geruststelling dan weet u zeker dat er iets gebeurt. Het verhaal, na 20 minuten gaat het weer over en ze kunnen nog wel eens terugkomen, dat past ook erg bij niacine. Misschien zijn uw vaten wel beter gaan reageren omdat u magnesium, omega3 en de multi bent gaan gebruiken, dat hoeft zeker geen slecht teken te zijn, maar dat alles wat meer "veerkracht" heeft gekregen, meer flexibiliteit

Een idee is bijvoorbeeld om twee halve multivitamines per dag te nemen? Dat is alweer de helft van de dosering per keer. Er treedt ook gewenning op dus als het goed is zou het ook gewoon weer minder moeten worden.

Die gewenning dat geloof ik zo niet, omdat ik het spul al jaren slik en ineens heb ik die reactie. kan me niet voorstellen dat ik ineens "gezonder" ben geworden door de multivitamines dus.

Maar het verhaal sluit dus wel aan bij Veensteker en Morrowind.
Het kan trouwens ook nog aan de vit. B6 liggen. Daarvan kun je het beste niet meer dan 50mg per dag van binnenkrijgen, en 100mg per dag is echt de bovengrens. Hoeveel B6 zit er in jouw multi?
15 mg, dus dat valt mee. Ik neem 1 tablet per dag
Ik heb dit al een heel jaar, in mijn hele lichaam inmiddels. Eerst ging het wel vaak weer weg maar heb het nu wel een aantal keren per dag en ook snachts. Ben gestopt met alle multivitamines en vitamine b, maar helaas wil het nog niet weggaan :( een erg vervelend gevoel is het .
ik snap niet dat je die rommel slikt zonder medische noodzaak. Weet je bijvoorbeeld dat het slikken van beta caroteen (zit in de meeste multi vitamines) de kans op kanker verhoogt?

http://vorige.nrc.nl/wete ... sschien_kanker_bevorderen
Ik slikte een tijdje vitamine b complex, omdat ik vaak ziek was, kno infecties had en veel moe.

Ben er alleen nu al zo goed als 8+ Maanden mee gestopt dus snap niet dat het nog niet weg is.. In het ziekenhuis kunnen ze niks vinden. Gebruik momenteel helemaal geen voedingsuplementen meer. Ik weet ook niet zeker of het er door gekomen is maargoed..
Donniedarko, er kunnen natuurlijk veel oorzaken zijn voor die tintelingen, maar hebben ze bij jou ook gekeken naar het gehalte van vit. B12 in je bloed? Want een gebrek daaraan veroorzaakt heel vaak tintelingen, die in de loop der tijd steeds erger worden. Het zou ook een reden voor je vermoeidheid kunnen zijn.

Sabbaticalmeds, dat van die beta caroteen klopt, maar alleen bij rokers, toch?
He bah Donniedarko, constant zo'n gevoel lijkt me echt niet fijn. is het begonnen met het slikken van die vit B?

Ik moet zeggen dat ik sinds die vitamines slik, ik wel minder vaak verkouden ben, dat vond ik wel een heel opvallend verschil. Ik leef verder gezond en sport 3 keer in de week, maar het voelt prettiger om af en toe (niet elke dag) in drukkere tijden waardoor ik soms wel eens een warme maaltijd oversla en alleen brood eet, een multivitamine te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven