Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje “onrustige cellen” en bloedverlies na gemeen

24-08-2025 21:57 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf dit topic om mijn verhaal kwijt te kunnen, verwacht geen medisch advies. Wel hoop ik dat iemand mij een beetje gerust kan stellen.

Drie weken geleden heb ik te horen gekregen dat de uitslag van mijn uitstrijkje “onrustige cellen” bevat. Nu is de kan dat dit echt foute boel is heel klein, 2%. Binnen twee weken kan ik bij de gynaecoloog terecht voor nader onderzoek.
Toch maak ik mij zorgen.
Mijn afscheiding is niet helemaal zuiver, beetje geel. Daarbij ben gisteren na gemeenschap een beetje bloed verloren. Vlak voor het uitstrijkje ben ik ook een beetje bloed verloren, ook na gemeenschap.
Dit bloedverlies, hoe klein ook, geeft mij een onrustig gevoel. Nu zit ik ook in de overgang dus de bloeding kan ook daar door komen.
Ach, eigenlijk ben ik gewoon bang!
Lieve TO,

Snap dat je hier gestressed van raakt. Het is wel zo dat ALS je echt baarmoederhalskanker zou hebben, dat dat vaak heel langzaam groeit.

Kan je misschien je huisarts nog even bellen, vaak is er al een PAP bekend? En de gyn doet dan een extra onderzoek voor welke CIN je hebt. Het kan natuurlijk dat je baarmoedermond wat geïrriteerd was door het uitstrijkje, en dat het bij gemeenschap weer triggerde.

Het lastige is dat je het niet zeker weet, maar an sich is drie weken wel een normale tijdlijn. Als de artsen niet in de stress schieten zou ik proberen me niet zoveel zorgen maken. En hoe moeilijk ook, je bent er in ieder geval mee bezig, en je houdt het scherp in de gaten. Dus daarmee doe je het al heel goed.

Sterkte.
Dank je wel Pimpelmeesje87.
Het gaat om PAP1.
De huisarts heeft gezegd dat ik niet in paniek moet raken maar dit lukt mij dus niet helemaal.
Ik zal weer proberen om relaxed hierin te staan en lief voor mezelf te zijn.
Maar PAP1 is toch geen verkeerde uitslag?
Dan zijn er toch geen afwijkende cellen gevonden.
Pap 1 is goed toch?

Jaren geleden heb ik dit ook gehad. Ik had contactbloedingen, uiteindelijk daarom een uitstrijkje gehad. Ik was nog te jong voor het bevolkingsonderzoek, maar omdat de bloedingen niet te verklaren waren kreeg ik uiteindelijk een uitstrijkje. Er werden onrustige cellen gevonden, ik dacht dat ik PAP 3A had. Uiteindelijk heeft mijn lijf het zelf opgeruimd. Daarna geen afwijkende uitstrijkjes meer gehad. Ik vond het zelf ook spannend, maar de huisarts kon me gelukkig wel gerust stellen. Zoals hierboven al gezegd is, groeit het vaak heel langzaam. Dus als de onrustige cellen tijdig worden gesignaleerd, is het vaak goed te behandelen.

In mijn geval was er uiteindelijk weinig aan de hand, hopelijk valt het bij jou ook mee. Succes met wachten, die spanning is vervelend.
5 jaar geleden had ik een pap2. Mijn lichaam heeft het zelf weer opgeruimd. Ik moest naar de gynaecoloog en die gaf aan dat ik het even de tijd moest geven om zelf op te laten ruimen. Half jaar later weer een uitstrijkje en toen was het over.

Volgens mij hoef jij je niet gelijk zorgen te maken, meestal ruimt je lichaam dit zelf weer op en anders kan een gynaecoloog de onrustige cellen weghalen.
Lieke321 schreef:
25-08-2025 00:41
5 jaar geleden had ik een pap2. Mijn lichaam heeft het zelf weer opgeruimd. Ik moest naar de gynaecoloog en die gaf aan dat ik het even de tijd moest geven om zelf op te laten ruimen. Half jaar later weer een uitstrijkje en toen was het over.

Volgens mij hoef jij je niet gelijk zorgen te maken, meestal ruimt je lichaam dit zelf weer op en anders kan een gynaecoloog de onrustige cellen weghalen.
Ja, dit had ik precies ook. Alles is zelf weer opgeruimd.

Ik snap niet helemaal waarom het PAP1 is, want bij onrustige cellen heb je PAP2. Als er geen onrustige cellen zijn heb je PAP1. Maarrrr zelfs al heb je PAP2 is er niks aan de hand. Mijn gyn zei 'als je 10 jaar niks zou doen heb je misschien baarmoederhalskanker'. Zo langzaam gaat het dus, en zeker niet alle PAP2's groeien daartoe uit, want meestal ruimt je lichaam het zelf op.
Blauwbloemetje schreef:
24-08-2025 23:06
Maar PAP1 is toch geen verkeerde uitslag?
Dan zijn er toch geen afwijkende cellen gevonden.
Mij is door de huisarts verteld dat het pap1 was, met onrustige cellen. Ook de assistente poli gynaecologie vertelde dat nader onderzoek uit het beeld van het uitstrijkje nodig was.
Hoe dan ook, uit de reacties van iedereen haal ik genoeg relativerende woorden om mijn angstgevoelens te onderdrukken.
Afwachten en uitgaan van het positieve!

(Al blijven die ellendige hormonen van de overgang mij flink uit balans brengen!)
Bloedverlies kan zijn van een klein wondje.
Maar ik begrijp je ongerustheid hoor. Ik had enkele maanden geleden ook 'onrustige cellen', in het ZH is toen een biopsie genomen en alles was in orde. Gewoon elk jaar terug naar de gyn.
Twee jaar terug had ik PAP2, en daarbij was het devies: nieuw uitstrijkje na 6 maanden en verder gewoon afwachten. Ik weet nog hoe onrustig me dat maakte en hoe shit het voelde dat er niks te doen was behalve afwachten. Ik had ook af en toe wat bloedverlies bij seks, en dat was ineens een reden voor stress in plaats van 'oh zal wel een wondje zijn'. Dus ik snap heel goed dat je gewoon even bang bent!

Bij mij bleek het inderdaad goed dat er afgewacht was, want na 6 maanden bleek ik weer netjes PAP1 te hebben. Ik moest toen in eerste instantie nog vaker gecontroleerd worden met uitstrijkjes, maar nu zit ik weer gewoon in het normale ritme. Uiteindelijk dus gelukkig stress om niks!

Succes met afwachten, en grote kans dat het goed komt. Maar dat je er onrustig van wordt is super normaal.
Vind het een apart verhaal PAP1 en dan onrustige cellen en verder onderzoek. Maar misschien zijn ze extra voorzichtig vanwege het bloedverlies of is er een miscommunicatie.

Bij het bevolkingsonderzoek testen ze ook op bepaalde types HPV waarvan bekend is dat die verantwoordelijk zijn voor de meeste gevallen van baarmoederhalskanker. Dus ik zou naast PAP ook navragen of er een van de hoogrisico HPV-varianten is aangetroffen of niet.

Hier vind je wat meer informatie over waarom ze bij het BVO nu vooral testen op HPV: klik

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven