Werk & Studie alle pijlers

Verhuizen of kiezen voor baan?

24-08-2025 16:44 67 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik heb even de kijk van anderen op het volgende nodig. Ik weet echt niet goed wat ik nou wil, of wat wijsheid is.

De situatie:

Vriend en ik zijn 1,5 jaar samen en wonen samen met hond op het platteland in een huurhuis. We zijn heel blij met elkaar.

Ik:
Ik ben naar dit buitenland verhuisd voor een baan. Ik heb het geluk gehad snel te kunnen groeien en heb nu een super leuke functie met een leuk salaris. Mijn contract is full time, vast en 100% remote, onder de voorwaarde dat binnen een straal van 80 km van het kantoor woon. We wonen 75 km van mijn werk. Ik ben echt hartstikke blij met deze job.

Vriend:
Woont hier iets langer dan ik en heeft nu 3 jaar een vast contract. Vind zijn baan niet perse leuk, maar het verdiend heel goed , het ligt hem ook en hij kan ook 100% vanuit huis werken. Dit staat echter niet in zijn contract (hybrid).

Nu gebeuren er 2 dingen; 1 - vriends werkgever is langzaam bezig iedereen die nu vanuit huis werkt op kantoor te krijgen. Toen vriend werd aangenomen 3 jaar geleden woonde hij bijna 300 km van zijn kantoor, nu wonen we 210 km van kantoor. De tijd dat vriend werd aangenomen was nog in de aftermath van Covid I guess, dat thuiswerken de norm was.

In zijn werk is het normaal dat sommigen een aantal maanden niks doen, maar wel doorbetaald krijgen, en het lijkt erop dat degenen die ver van kantoor wonen en thuis zitten gedwongen worden het volgende project naar kantoor te komen/dichter bij te komen wonen. Om dat dit voor sommigen uiteraard niet haalbaar is gaan deze collega's maar alvast op zoek naar nieuwe banen.

2 - we zijn ook aan het kijken om waar we nu wonen te gaan kopen, omdat we hartstikke mooi wonen, het huis echt prachtig is en we hier dus blij zijn. (En de hypotheek zou de helft zijn van wat we nu aan huur betalen.)We hebben alles bijna erdoor met de bank, maar nu komt er ineens de eis dat vriend in zijn contract moet hebben staan dat hij 100% remote werkt, omdat de bank het niet feasible vindt zo ver van werk te wonen/kopen. Ik vind eigenlijk dat het ons probleem is hoe we dat forenzen eventueel zouden gaan bekostigen maar goed, dit is blijkbaar normaal hier.

Uiteraard gaat vriends werk hem geen nieuw contract geven of toevoegen aan zijn bestaande contract dat hij 100% remote werkt in deze situatie.

Goed, dus er moet iets veranderen. Ik zit aan de 80KM vast, dichter naar vriends werk verhuizen betekent dat ik mijn baan moet opzeggen. Het bedrijf waar ik voor werk of iets wat er op lijkt zit niet in de buurt van de stad waar we zouden gaan moeten wonen, dus ik zou wéér opnieuw moeten beginnen, of verder moeten gaan waar ik juist mee gestopt was na Covid.

Het is iets waarschijnlijker dat vriend wat vind in hetzelfde veld, hopelijk op hetzelfde level, hier in de buurt. Hij is ook meer bereidwillig dan ik om van baan te wisselen. Én waar zijn werk zit is het ook een stuk duurder wonen.

Maar hij verdient wel een stuk meer dan ik en voor een hypotheek moeten we stabiliteit in qua werk aan kunnen tonen. Alleen met zijn salaris zouden we ook kunnen kopen, alleen met mijn salaris niet, of niet wat we willen. Hoe dan ook als we van werk veranderen beginnen we weer op nul wat betreft kopen, je moet minsten een jaar een vast contract hebben.

Nu ben ik best wel gewend om te switchen, verhuizen, en alles wat erbij hoort, en daar ben ik ook best goed in. Maar ik was juist zo blij met voor eens wat stabiliteit in mijn leven. Ik ben zo blij op deze plek. En ook heel blij met vriend hij geeft mij ook stabiliteit, ik wil niet gaan latten of wat dan ook.

Als ik blijf werken waar ik werk kunnen we blijven wonen waar we wonen en blijven huren natuurlijk (duur), en moet vriend wat anders vinden. Als we willen kopen moeten we verhuizen, kan vriend zijn baan houden en ik niet. Als we verhuizen voor vriends baan, dan kan hij alleen op zijn salaris kopen en hoeven we geen jaar te wachten.

Ik vind het lastig. Vriend wil voornamelijk dat ik blij word van onze keuze, omdat ik mijn werk zo leuk vind. Maar aan de andere kant weet ik dat hij (en ik ook hoor) ook heel graag wil kopen om in de mogelijkheid te zijn meer te sparen en echt te settelen. En soms denk ik, wat is een baan nou eenmaal?

We hoeven niet perse overhaast te kiezen, en we hopen eigenlijk nog een beetje dat de bank wellicht mee gaat werken wat betreft de afstand, maar eigenlijk verwacht ik het niet.

Dus geen overhaaste keuzes, en het zijn belangrijke keuzes voor ons allebei en ons samen. Mijn gedachten gaan alle kanten op. Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
Ik zou geen zin hebben om nu weer 200 kilometer (of god-weet-hoe-ver) verder te verhuizen om voor de 37ste keer een nieuw leven te beginnen.
Waarbij het maar de vraag is of het qua woonst, omgeving, vrienden, ... even leuk is dan waar je nu zit.

Wat mij betreft zou hij dus op zoek kunnnen naar een andere baan.
Ofwel dichter bij huis, ofwel met vast telewerk.

Dan nog maar 1 à 2 jaar langer huren.
Ben je gelijk zekerder van elkaar, want samen kopen na 1.5 jaar - terwijl jij dit huis niet in je ééntje kan afbetalen - vind ik ook risky.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou blijven. Jullie wonen in een leuk gebied en jij bent blij met jouw baan. Hij is niet superhappy met zijn werk, dus wellicht een goed moment om op zoek te gaan naar iets anders. Ik zie eigenlijk geen redenen om te verhuizen.
Cum non tum age
Is vriend al aan het kijken naar een andere baan in de omgeving? Ik zou daar voor kiezen, dat hij probeert om een andere job in de buurt te vinden. Daarna kunnen jullie gaan kijken wat je kunt besteden qua hypotheek en huizen zoeken die daarbij passen.
Uiteraard gaat vriends werk hem geen nieuw contract geven of toevoegen aan zijn bestaande contract dat hij 100% remote werkt in deze situatie.
Hebben jullie dit wel al gevraagd? Want als ze blij met hem zijn en het prima zo vinden, wie weet wat ze bereid zijn te doen.
Of misschien willen ze een intentieverklaring-achtigs voor de bank schrijven?
star⁴ wijzigde dit bericht op 24-08-2025 17:00
12.07% gewijzigd
noa schreef:
24-08-2025 16:53
Ik zou blijven. Jullie wonen in een leuk gebied en jij bent blij met jouw baan. Hij is niet superhappy met zijn werk, dus wellicht een goed moment om op zoek te gaan naar iets anders. Ik zie eigenlijk geen redenen om te verhuizen.

Eens.
En verder zou ik kijken of je toch kan overleggen met werkgever vriend. Dat ze iets op papier willen zetten waar de bank genoegen mee neemt, maar waar je vriend geen rechten aan zal gaan ontlenen. Of wat na het verkrijgen van de hypotheek, weer door de werkgever wordt aangepast. Zoiets.
Ik zou proberen te blijven. De wens om te kopen zou voor mij prima even on hold kunnen staan en jij bent meer gehecht aan je baan dan vriend aan die van hem. Dus ik zou hem laten rondkijken naar een nieuwe baan

Jij zegt 'wat is een baan nou eenmaal'. Voor mij persoonlijk best veel. Ik zou eerder denken 'wat is 1-2 jaar wachten op een koophuis nou eenmaal'.
*Bladoor* schreef:
24-08-2025 16:44

Hoezo uiteraard? Heeft vriend dit al besproken? De kans is waarschijnlijk groot dat zijn werkgever hem geen nieuw contract gaat geven, maar nee heb je, ja kan je krijgen. En nu werkgevers zitten te springen om personeel is er misschien wat meer mogelijk (of wonen jullie in het buiteland waar dat misschien anders is, die indruk krijg ik een beetje).

*Bladoor* schreef:
24-08-2025 16:44
Als ik blijf werken waar ik werk kunnen we blijven wonen waar we wonen en blijven huren natuurlijk (duur), en moet vriend wat anders vinden. Als we willen kopen moeten we verhuizen, kan vriend zijn baan houden en ik niet. Als we verhuizen voor vriends baan, dan kan hij alleen op zijn salaris kopen en hoeven we geen jaar te wachten.

Dus jullie willen blijven wonen waar je nu woont, je vriend wil wel een andere baan zoeken. Eigenlijk is jullie enige probleem dat je een jaar moet wachten. Is dat zo erg? Stel dat jullie niet een jaar wachten. Dan woon je over een jaar niet op jullie droomplek en jij hebt je droombaan niet meer. Alleen maar omdat je niet een jaar wilde wachten. Wat is nou een jaar op een mensenleven?
Ik neem overigens aan dat als elke bank zo'n verklaring wil van elke inwoner die wat ver van zijn werk woont het bedrijf van partner dit al wel vaker meegemaakt heeft.

Ik zou het hem dus wel laten proberen.
Is dit nu later?
Ik vind het lastig in te schatten omdat ik niet helemaal weet waar het is en of het makkelijk is om een nieuwe (vaste) baan voor je vriend of voor jou te vinden. Ik heb het wel vaker gehoord dat de bank zoiets in een contract wil hebben. Vooral bij grote landen. Zouden ze het ook goed vinden als er alleen hybride staat? Of evt zoveel dagen thuis en zoveel op werk? Ook al is het niet ideaal als je vriend zoveel moet reizen.

Zou er een kans kunnen zijn dat de verhuurder dit huis aan jullie zou willen verkopen? Ik huur nu ook, ook al zou het goedkoper zijn om te kopen. Maar we zijn blij met deze plek dus we laten dat nog even. Een fijn huis is heel belangrijk, of je het nou huurt of gekocht hebt.
Het zou helpen als je aangeeft welk land zo'n km eis heeft. 210 km is in de meeste landen niet ver.
Sorry ik heb het onduidelijk opgeschreven. Vriends werk heeft inderdaad geweigerd hybrid aan te passen of om officieel op te neer zetten dat vriend de afgelopen 3 jaar niet 1 keer op kantoor heeft gewerkt. Helaas.
Redhead70 schreef:
24-08-2025 17:16
Het zou helpen als je aangeeft welk land zo'n km eis heeft. 210 km is in de meeste landen niet ver.
210 km niet ver? Dat is in elk land ver om van je werkplek te wonen, of je moet met een helikopter gaan.
No brainer natuurlijk.
Redhead70 schreef:
24-08-2025 17:16
Bwah.
210 kilometer is pakweg 2 à 3 uur rijden afhankelijk van de wegen.
(Als je op 't platte land woont kan je waarschijnlijk geen 120 scheuren.)

Voor een 9 to 5-job is dat dus 's ochtends om 6u vertrekken en 's avonds om 8u terug thuiskomen.

Je moet er maar zin in hebben ...

Eventueel nog te doen voor 2 dagen per week, maar niet als werkgever straks zou eisen dat partner 5 dagen per week naar kantoor komt.
Is dit nu later?
Ik zie in het algemeen dat er toch weer een beweging richting meer op kantoor werken is, dus ik zou kijken naar opties voor je vriend die veel dichterbij jullie gewenste woonplek zijn. Want de 100% thuiswerken banen nu passen wellicht over een paar jaar toch opeens weer een aanwezigheidsplicht toe.

Verder zou ik nu niet kopen, jij bent blij, hij niet 100%. Hij zoekt iets nieuws (dichterbij zou mijn advies zijn) en dan kopen jullie als hij daar een vaste aanstelling heeft.
Wat maakt het uit welk land het is, feit blijft dat de bank dit eist, en dat werkgever het niet wil aanpassen. Of dat nou in Zweden, Ghana of Japan is (zijn het allemaal niet trouwens, volgens mij weet ik nog wel waar TO heen ging), doet er niet toe. Die is waar TO en vriend het mee moeten doen.

Toen ik het las, dacht ik ‘je bent gek om je huidige woonplek en jouw baan op te geven’. Want met vriends baan kun je dan misschien wel sneller kopen, maar wel in een omgeving die je stukken minder goed/niet kent. Je wilt niet zomaar ergens een huis kopen, om maar te kopen lijkt me. Dan wil je eerst even goed rondkijken hoe het daar is. Dus dat levert ook vertraging op. Dan zou ik eerder kiezen om jouw baan te behouden, jij hebt een plek die je fijn vind, en blijkbaar niet zo makkelijk mee te nemen. En de plek waar jullie wonen vinden jullie fijn. Als je op zoek bent naar stabiliteit zou ik vooral dàt behouden. Een koophuis maakt het niet ineens heel veel stabieler, zeker niet als je er eerst voor moet verhuizen naar een andere omgeving.
Lekker blijven werken waar je werkt. Een leuke baan is zó fijn en belangrijk.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik zou, voordat je gaat schuiven in waar je woont of waar je werkt, eerst onderzoeken of er niet een bank is die jullie wel een hypotheek wil verstrekken onder jullie huidige omstandigheden, ik weet niet waar je zit maar misschien valt er op dat gebied wel wat rond te shoppen?

En dan bedoel ik ook rondshoppen buiten het land waar je woont.
Voor een relatie van nu nog maar anderhalf jaar zou ik niet mijn hele leven omgooien.
Ik zou blijven wonen in de plaats waar je woont en waar je het naar je zin hebt. Ik zou blijven werken bij het bedrijf waar je werkt, je hebt het naar je zin. Ik zou partner een gesprek aan laten gaan met werkgever met de vraag dat remote werken op te nemen in zijn contract. Hij kan in dit gesprek ook aangeven dat dagelijks zoveel reistijd 'm sowieso niet gaat worden. Werken ze mee, kan je huis kopen. Werken ze niet mee dan zou ik nog een jaar langer blijven huren, partner een andere baan laten zoeken dichterbij huis en dan verder kijken en een huis kopen.
nausicaa schreef:
24-08-2025 18:07
Wat maakt het uit welk land het is, feit blijft dat de bank dit eist, en dat werkgever het niet wil aanpassen. Of dat nou in Zweden, Ghana of Japan is (zijn het allemaal niet trouwens, volgens mij weet ik nog wel waar TO heen ging), doet er niet toe. Die is waar TO en vriend het mee moeten doen.
Het land is wel degelijk belangrijk. In sommige landen zoals de VS kan je heel snel ontslagen worden dus dan is je werk sowieso al niet heel stabiel. En kan je dus ook snel binnen 2 weken stoppen bij de ene baan en bij de andere beginnen. Daarnaast kan je daar binnen 2 maanden een huis gekocht en verkocht hebben terwijl dan in andere landen veel langer duurt. De regel van 100% remote ken ik ook uit de VS maar het ligt aan de bank dus dan zou ik ook aanraden om verder hypotheken “te shoppen”. Ik zou dus een ander advies hebben als TO in de VS zou wonen dan in NL.
elsy wijzigde dit bericht op 24-08-2025 18:36
13.73% gewijzigd
Andere hypotheekverstrekker zoeken. Ik kreeg 8 jaar geleden hypotheek op huis dat 300 km van mn toenmalige baan lag. Hypotheekadviseur heeft voor ons geschikte verstrekker gezocht.
Als jijzelf 100% remote werkt, waarom moet je dan binnen een straal van 80 km van je werk wonen ?
nausicaa schreef:
24-08-2025 18:07
Ik heb het TO meerdere malen zien schrijven, dus volgens mij geen groot geheim.
Maar goed, het is niet aan mij.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven