Gezondheid alle pijlers

van roker naar gelegenheidsroker

22-01-2020 21:30 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Drie jaar heb ik ongeveer 5 tot 6 sigaretten per dag gerookt, waardoor ik mezelf als een lichte roker beschouw maar graag wil ik alleen nog op gelegenheden roken (feestje of terras). Nu ben ik 11 dagen gestopt met roken, en ik heb het er zwaarder mee dan verwacht. Nu weet ik natuurlijk dat sigaretten vreselijk verslavend zijn, maar toch geloof ik er in dat met veel zelfdiscipline je de verslaving de baas kunt zijn.
Zo heb ik vaak gehoord dat het onmogelijk is om van vaste roker naar gelegenheidsroker te gaan? Telt dat voornamelijk voor mensen die al 30 jaar 25 sigaretten per dag roken? Of kan dit nog mogelijk zijn voor een achttienjarige ongeveer 5 sigaretten per dag rookte?

Alvast bedankt!

Liefs, Joy
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:09
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.
je kunt het ook niet doen

er is geen enkele reden om wel te roken, voor dit soort groepsdruk ben je nu echt wel te oud hoor
je probeert de keus buiten jezelf te leggen. Dat mag hoor, en tegen ons mag je smoesjes verzinnen. Maar wees gewoon eerlijk tegen jezelf
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:09
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.
Wazig verhaal, maar goed, ik geloof dat je begrijpt dat het onverstandig is om te roken. Dus als je nu al 11 dagen gestopt bent, snap ik niet dat je toch als gelegenheidsroker verder wilt gaan.

Roken is verslavend.
Je hebt de lichamelijke verslaving nu achter de rug.
Nu die gewoonte nog. En de rare smoesjes die je verslaving je vertelt (je kunt er niks aan doen want groepsdruk en impulsief en situaties blablabla).
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-01-2020 21:57
Af en toe roken is veel slechter dan af en toe een zakje chips.
Als je dat niet begrijpt, begrijp ik niet wat je op de kunstacademie doet. Dat zou toch een opleiding zijn voor min of meer verstandige mensen.
Of misschien is dat de verslaving die tegen je praat (en dus onzin vertelt).
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit werkt niet. Ik heb mezelf dit af en toe (en stiekem nog steeds) afgevraagd.
Ik rook dus nog steeds en heb mezelf allerlei restricties opgelegd: niet in huis, niet op straat en niet op werk. Leuk en aardig, maar ik took nog steeds. Wat wel helpt voor mij: ik ben enthousiast bezig met ‘dry januari’ en dat helpt enorm! Niet alleen het niet drinken, maar vooral het gedachteloos roken tijdens of ba de alcohol.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:12
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.
jij kiest dus voor onverstandig
waarom? hekel aan jezelf?
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:09
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.
Dat blijkt wel ja :applause:

Maar groepsdruk kun je niet de schuld geven van het roken. Jijzelf maakt de keuze om te roken. En jijzelf zal uiteindelijk zitten met de consequenties (gezondheid, financieel)
.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:12
Begrijp ik toch niet dat iedereen die rookt ‘onverstandig’ is. Omgeving, leeftijd, en groepsdruk spelen namelijk een grootte rol bij de keuzes die je maakt. Maar ik geloof niet dat impulsiviteit je minder intelligent maakt En op een kunstacademie zitten ook zeker niet alleen verstandige’ mensen, maar gelukkig is er veel diversiteit, waar iedereen op zijn of haar manier in verschillende situaties heel verstandig maar ook heel onverstandig kan zijn.
Je probeert jezelf eronder uit te praten. Het is prima als je niet wil stoppen, maar je kan ook toegeven dat je intrinsieke motivatie momenteel niet is wat het hoort te zijn. Is ook prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt groot gelijk hoor, met een baantje in de horeca ben je zowat wel verplicht om te roken. En kunstacademie zeg je? Wordt die opleiding nog gesponsord door Gauloises of was dat alleen vroeger zo?

Neehoor, met jouw levensstijl ben je zowat wel gedwongen om in elk geval gelegenheidsroker te zijn. En die gelegenheden zijn er dan best vaak. Steek lekker op!
Wat eten we vanavond?
Gelegenheidsrokers krijgen ook longkanker.

Stop nu je nog kunt. Zoek vrienden die ook niet roken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2020 22:18
Gelegenheidsrokers krijgen ook longkanker.

Gelegenheidslongkanker hoor, ga je maar een beetje dood aan
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2020 22:18
Gelegenheidsrokers krijgen ook longkanker.

Stop nu je nog kunt. Zoek vrienden die ook niet roken.
Als ze aan de oncoloog uitlegt dat ze niet anders kon want kunstacademie en horeca, dan is er vast wel iets op te verzinnen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-01-2020 22:11
je kunt het ook niet doen

er is geen enkele reden om wel te roken, voor dit soort groepsdruk ben je nu echt wel te oud hoor
je probeert de keus buiten jezelf te leggen. Dat mag hoor, en tegen ons mag je smoesjes verzinnen. Maar wees gewoon eerlijk tegen jezelf
Na je reacties gelezen te hebben weet ik nu zo onderhand hoe je erin staat. Ik zit zelf helemaal niet te wachten op algemene citaten als ‘je bent te oud voor groepsdruk’ of ‘niet eerlijk tegen jezelf’. Ik vroeg in dit forum of er anderen zijn met eventuele ervaring, niet op een therapeut die de plank volledig mis slaat. Misschien is het zo niet bedoelt, maar ik heb hier niet veel aan...
Alle reacties Link kopieren
Oh, stop toch alsjeblieft helemaal. Nu gaat het nog redelijk eenvoudig en het wordt zo moeilijk.

Ik voel me echt een fossiel, maar ik wou dat ik vroeger naar alle mensen had geluisterd die me zeiden dat ik er spijt van zou krijgen... Echt een rotverslaving is het.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:23
Na je reacties gelezen te hebben weet ik nu zo onderhand hoe je erin staat. Ik zit zelf helemaal niet te wachten op algemene citaten als ‘je bent te oud voor groepsdruk’ of ‘niet eerlijk tegen jezelf’. Ik vroeg in dit forum of er anderen zijn met eventuele ervaring, niet op een therapeut die de plank volledig mis slaat. Misschien is het zo niet bedoelt, maar ik heb hier niet veel aan...
Tis wel waar.
Maar goed, de waarheid, daar kun je soms ook niks aan hebben.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:23
Na je reacties gelezen te hebben weet ik nu zo onderhand hoe je erin staat. Ik zit zelf helemaal niet te wachten op algemene citaten als ‘je bent te oud voor groepsdruk’ of ‘niet eerlijk tegen jezelf’. Ik vroeg in dit forum of er anderen zijn met eventuele ervaring, niet op een therapeut die de plank volledig mis slaat. Misschien is het zo niet bedoelt, maar ik heb hier niet veel aan...
Luister, ik ben zelf ook een roker. Ze slaat hier de plank juist níet mis. Als ik nu tegen mezelf zou zeggen dat ik een gelegenheidsroker wil worden zou ik mezelf heel hard uitlachen. Mijn intrinsieke motivatie is ook niet hier op dit moment, dus ik stop niet. Eigen keuze. Is het slecht? Ja. Weet ik dat? Ja. Je bent alleen niet eerlijk tegen jezelf, dat is wat we je proberen uit te leggen. Je probeert redenen te zoeken om te roken en dat is verslavingsgedrag.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:23
Na je reacties gelezen te hebben weet ik nu zo onderhand hoe je erin staat. Ik zit zelf helemaal niet te wachten op algemene citaten als ‘je bent te oud voor groepsdruk’ of ‘niet eerlijk tegen jezelf’. Ik vroeg in dit forum of er anderen zijn met eventuele ervaring, niet op een therapeut die de plank volledig mis slaat. Misschien is het zo niet bedoelt, maar ik heb hier niet veel aan...
duh (om even op jouw niveau te gaan zitten)
Natuurlijk wil je dit niet horen. Rot he? als mensen je laten zien, dat je dom bezig bent

Maar ga gerust verder hoor! Weet je wat het rottige is van een anoniem forum? Er zit eigenlijk niemand echt mee, dat jij rookt. We tikken je nu wat wijze raad. Maar als jij er straks weer eentje opsteekt of over een paar jaar rare ziektes krijgt... weten wij dat niet en zitten we er niet mee
lilalinda wijzigde dit bericht op 22-01-2020 22:28
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
"Gelegenheidsroken" heb ik ook gedaan, want daar begint het na een stoppoging altijd mee. "Alleen als ik een drankje op heb" wordt al snel "...of als ik stress heb/de zon schijnt/ik op een festival ben".

Nu drink ik helemaal niet meer, maar van die sigaretten kom ik maar niet af.
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
22-01-2020 22:25
Luister, ik ben zelf ook een roker. Ze slaat hier de plank juist níet mis. Als ik nu tegen mezelf zou zeggen dat ik een gelegenheidsroker wil worden zou ik mezelf heel hard uitlachen. Mijn intrinsieke motivatie is ook niet hier op dit moment, dus ik stop niet. Eigen keuze. Is het slecht? Ja. Weet ik dat? Ja. Je bent alleen niet eerlijk tegen jezelf, dat is wat we je proberen uit te leggen. Je probeert redenen te zoeken om te roken en dat is verslavingsgedrag.
Ik ontken ook niet dat ik verslaafd ben? Niemand heeft mij die eerste sigaret in mijn mond geduwd en aangestoken? Ik wist heel goed wat de gevolgen waren voordat ik eraan begon, dit heb ik zelf gedaan absoluut! Maar inplaats van daar continu op terug te reflecteren kan ik ook kijken hoe dan nu verder, dat rokers onverstandige impulsieve keuzes hebben gemaakt dat weet, maar dat betekent niet dat omdat ik een gelegenheidsroker wil worden of wil matigen daarbij niet eerlijk ben? Ik wil niet stoppen met roken ik wil minder en ja daarbij ben ik zeker verslaafd
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
22-01-2020 21:42
Ik ben van vaste roker naar gelegenheidsroker gegaan. Jaren heb ik zeker een pakje per dag gerookt en ik ben op eigen houtje gestopt. Ik rook nu alleen met feestjes of festivals gewoon omdat ik t wel nog steeds lekker vind.
M’n pakje ligt hier gerust in de la zonder dat ik er eentje rook.
Het kan dus wel en nee, ik beschouw niet alles als een feestje.
Mijn man kan dat ook. Ik niet dus ik blijf er helemaal vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Hier een fulltime roker van 20-25 en vervolgens 3 jaar gestopt. Erna eens een keer weer eentje gebietst en sindsdien al 10+ jaar een gelegenheidsroker. Ik rook 1-2 keer per maand 1-2 sigaretten, dus max 2 pakjes per jaar.

Maar ken niemand die het ook zo doet.

En eigenlijk denk dat t werkt omdat ik de geur van sigaretten in de avondlucht lekker vind, maar roken zelf vrij vies. Ik neem nooit een tweede sigaret direct na de eerste. Het is een soort sfeer waar ik soms op bepaalde plekken en met bepaalde mensen aan toegeef.

Als je echt niet wilt stoppen zou je dit eens drie maanden kunnen proberen en kijken hoeveel je er neemt.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
22-01-2020 22:33
Ik ontken ook niet dat ik verslaafd ben? Niemand heeft mij die eerste sigaret in mijn mond geduwd en aangestoken? Ik wist heel goed wat de gevolgen waren voordat ik eraan begon, dit heb ik zelf gedaan absoluut! Maar inplaats van daar continu op terug te reflecteren kan ik ook kijken hoe dan nu verder, dat rokers onverstandige impulsieve keuzes hebben gemaakt dat weet, maar dat betekent niet dat omdat ik een gelegenheidsroker wil worden of wil matigen daarbij niet eerlijk ben? Ik wil niet stoppen met roken ik wil minder en ja daarbij ben ik zeker verslaafd
Doe je toekomstige zelf een lol en stop nu
Dat kun je echt

Praat eens met bejaarde rokers, die zullen je allemaal (met hun akelig gerimpelde monden) hetzelfde zeggen. Stop zo jong mogelijk

Je kunt het echt!
Alle reacties Link kopieren
Als je niet aan je gezondheid denkt denk dan eens aan het geld wat je uitspaart. Vanaf dat wij gestopt zijn met roken (toen eens uitgerekend wat dat per maand scheelde) konden wij 3x per jaar op vakantie.
Roken is als zwanger zijn: je bent het of je bent het niet. Jezelf lichte roker noemen is onzin. Je bent net zo verslaafd als ieder ander.

Ik heb zelf heel lang gerookt, en nu 2 jaar en 8 maanden geleden mijn laatste sigaret gerookt tijdens het lezen van Alen Carr. Ik was vastbesloten: nooit meer een trekje, nooit meer "even gezellig", gewoon niet. En dat is vele malen makkelijker dan steeds onderhandelen met jezelf.

De eerste twee weken ben ik door een hel gegaan, en nu vier ik nog elke dag dat ik rookvrij ben.

Kom op. Houd jezelf niet voor de gek. Wat je nu voelt gaat over. Kap er gewoon mee. Een groter cadeau kun je jezelf niet geven.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
De kans dat dit werkt is zeer klein tot nihil. Meestal is het een glijdende schaal. Begint idd met één maar dan worden het er steeds meer.

Pas na heel veel jaren gestopt te zijn kan ik nu sigaretten rollen en opsteken voor anderen, zonder daar zelf iets bij te voelen, maar dat is dan ook niet mijn motivatie. De enige motivatie is iemand van dienst te zijn en niet om zelf iets te proeven.

Zodra het zelf proeven mijn motivatie wordt, dan ben ik weer "hooked".
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het is erg jammer dat je het duiveltje op je schouder toch een beetje invloed hebt gegeven waardoor je aan het wankelen bent gegaan. Het is zo zonde van je tijd, want veronderstel het duiveltje wint en jij maakt in je geest steeds meer ruimte voor hem en je geeft nu ook in daad toe (in je geest heb je dat al gedaan), dan wil je vanaf het eerste moment weer stoppen, maar het gaat weer heel lang duren voordat je die eerste moeilijke stap weer gaat nemen.

Heel zeker ga je dan ooit weer stoppen en dan krijg je weer die kracht van dat duiveltje te verduren, die wil dat je zwak wordt, dat je je oorspronkelijke motivatie vergeet.

Je had vóórdat je begon te twijfelen je uit moeten spreken. Nu heb je het jezelf wel erg moeilijk gemaakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven