Burn-out, medestrijders

25-07-2023 12:03 306 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Op dit moment zit ik een jaar in een burn-out. Persoonlijk vind ik het een best lastige periode en zoek daarom naar mede-burnout-ers (is dat een woord haha).

In het archief zag ik al een topic waar mensen met een burn-out in meeschreven. Alleen daar zit nu een slotje op. Vandaar dat ik deze heb geopend. Gewoon een topic waar we van ons af kunnen schrijven en eventueel wat ervaringen met elkaar kunnen delen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik schrijf graag zo nu en dan mee. Ik zit sinds februari vorig jaar met aan burnoutgerelateerde klachten. Het gaat heel goed zolang ik me niet met werk bezighoud. Tussendoor zelfs zwanger geweest toen het een stuk beter ging. Verloop was een beetje gek. Nu voelde ik me prima maar ben na mijn verlof weer aan het werk gegaan en ik voel gewoon dat het elke week weer minder is, hoe hard ik mijn best ook doe om het me niet te laten raken.

Hoe gaat jouw verloop?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend voor je! Wat houdt bij jou heel goed in? Kun je dan wel prikkels aan/naar de winkel winkel/verjaardagen e.d.?
Wat bizar dat werk zoveel van je vraagt. Hopelijk komt er voor je een keerpunt. Voelt het nog wel goed om het werk te blijven doen?

Bij mij gaat het wel wat wisselvallig (:. Heb veel moeten leren. Als eerst aan het begin een terugval omdat ik mezelf niet serieus nam,, daarna door mijn therapie en het doorgaan op adrenaline.
Nu probeer ik sinds 2 maand echt rustig aan te doen. Ik probeer uit mijn adrenaline te blijven, of in ieder geval ervoor zorgen dat ik weer in rust kom na een activiteit. Op dit moment kan ik echt nog niet veel. Ik denk 2x in de week een half uurtje iets leuks/afspreken o.i.d..
Ik vind het heel erg zoeken,, want wat is goed voor je? En het duurt echt lang. Maar het komt gelukkig echt goed (zeggen ze ;).
Ik heb nog wel echt hoop hoor, alleen het is soms best lastig om rustig aan te blijven doen, terwijl je al zo lang uit de running bent. Daarom ook dit topic om wat ervaringen uit te wisselen/elkaar wat te helpen. (:
Ik lees 'medestrijders'. Beste tip: stop met strijden, start met accepteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed punt, en helemaal mee eens.
Ik bedoelde het in de zin; medestander.

Mensen die een burn-out hebben gehad en iets willen delen, graag.
Laatst zei iemand in een ander topic iets in de trant van: blijf weg van adrenaline, daarop volgt weer de burn-out. Misschien apart, maar dat was voor mij echt een eyeopener en heb ik veel aan gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar met weinig adrenaline verveel je je weer meer, of niet?
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja. Eerst al het wegtrekt, voel ik vooral moeheid en andere klachten. Daarna knap ik langzaam op en verveel ik me inderdaad soms ook. Maar voel je je gelukkig wel goed.

Helaas op dit moment ook last van adrenaline. Heb het gevoel dat ik heel fragiel ben op dit moment. Bij iets kleins, schiet mijn lichaam gelijk in de actiestand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien trek je je veel aan? Ik ben geen psycholoog maar het is me altijd opgevallen dat ik me soms dingen aantrek die ik anders ongemerkt voorbij laat gaan en toch zijn het dezelfde dingen. Het lijkt wel of ik, als ik maar genoeg tijd heb om mezelf druk te maken, ik die tijd daar ook helemaal voor gebruik. En het geeft echt geen beter resultaat. :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, daar heb ik wel wat last van en is denk ik ook een oorzaak van mijn burn-out.
Ik heb het vooral als het minder goed gaat. Dan wordt ik ook onzekerder en ga me dan inderdaad meer van dingen iets aantrekken en probeer ik meer controle uit te oefenen. Alhoewel, controle uitoefenen is inderdaad in het algemeen wel een valkuil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil ook wel mee schrijven. Ben sinds maart bij huis en verschillende therapieën zijn opgestart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend Knut. Hoe is het nu met je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf ook mee! Ik ben November gestopt met werken en op dit moment aan het reintegreren.

Ik vind het moeilijk om niet te weten of ik 'normaal' moe ben (ik heb een jong kind) of dat het burn-out gerelateerd is. Ik wil graag veel dingen ondernemen, maar dat lijkt nog niet helemaal te lukken. Wat als het altijd zo blijft?

Verder herken ik de dingen die anemoon schrijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu vooral erg moe. De hond uitlaten kost mij al een berg energie.

Straks weer afspraak bij huisarts. Ik heb inmiddels een abonnement op de huisarts. Zo kom je er jaren niet en nu aan de lopende band. Nu afspraak hoe het gaat en ik wil nieuwe oxazepam hebben. Slik dit niet structureel. Wil ik zelf niet, omdat ik dan minder voel en om de verslavingsgevoeligheid. Gelukkig staat mijn huisarts er hetzelfde in. Bij de vorige afspraak ivm hartklachten kwam eruit dat ik nu een te hoog cholesterol heb. Huisarts probeert mij te kalmeren dat het niets ernstigs is, omdat wanneer ik oxazepam wel gebruik de klachten niet heb. Maar toch twee weken terug erge pojn gehad waardoor ik mijn linkerarm bijna niet kon gebruiken. Ik geloof niet dat het een infarct was, omdat ik op dat moment sowieso in de stress schiet en het uitvergroot waardoor de klachten ook erger worden. Wil het straks bij mijn afspraak wel even over hebben.

Verder erge maagklachten waardoor ik nu ook maagbeschermers slik. Helpt soms alsnog niet. Wil ik straks ook nog op terug komen.

Verder nog meer klachten, maar het ergste is de dagelijkse pijn in mijn lijf. Vooral s'avonds. Alsof mijn hele lijf is verkrampt. Ik kom dan bijna de trap niet op.

Oh en ik heb autisme waardoor mijn regiebehandelaar het een autistische burnout noemt. Herstel is schijnbaar dan nog lastiger door autisme.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aah wat leuk zoveel mensen!

@Via_Amee
Ja snap ik. Wel fijn dat je kan beginnen met re-integreren. Wat doe jij qua re-integratie? En hoe vind je het?
Jij hebt dus vooral last moeheid? Lukt het je door de moeheid om geen dingen te ondernemen, of? haha, wat veel vragen. Wel vervelend zeg

@Knut
Wat naar. Vooral als je er stress krijgt van de klachten, want dat kun je er net niet bij hebben. Ik herken wel veel van je klachten. Hartkloppingen, rare spieren en raar hoofd. Wat jij schrijft, maagklachten hoor je ook veel bij een burn-out. Ik heb wel gemerkt, dat als het beter gaat, je klachten ook verdwijnen. Dus echt gerelateerd aan stress.
Heb je een fijne afspraak gehad?
Autistische burn-out heb ik geen ervaring mee. Hopelijk krijg je goede begeleiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren bij de huisarts geweest. Ze wil dat er een hartscan wordt gemaakt voor de calcium score in mijn bloedvaten bij het hart.

Volgende week op vakantie. Vind het wel spannend en zie er ook enigszins tegenop.

Hoe gaan jullie overweg met de vakantie?
Ik heb een vraagje... weten jullie de oorzaak van jullie burnout? Of oorzaken? En hoe herken je die? Ik heb zelf geen burnout maar merk wel aan mezelf dat ik moe ben. Heel moe. Wat zijn de kenmerken of symptomen van een burnout? En kun je die op wat voor manier dan ook voorkomen of tijdig afwenden door een verandering aan te brengen in ofwel je werk ofwel privé?
Alle reacties Link kopieren Quote
Meestal komt een burnout grotendeels door werk. Bij mij is het juist privé icm overprikkeling door mijn autisme.

Ik heb het geprobeerd om het te voorkomen, maar ondanks alle signalen wat mijn lichaam uitzond toch te lang doorgegaan. Ook is er het een en ander misgegaan met mijn verwijzing naar het GGZ waardoor eventuele behandelingen jaar later zijn gestart.

Mijn klachten waren voordat ik uitviel: paniekaanvallen en pijnlijk lichaam. Toen ik echt tot stilstand kwam, kwam daar hoofdpijn, extreme vermoeidheid, maagklachten (overgeven en brandend maagzuur), concentratie problemen, hartkloppingen, pijn en steken op de borst en hoofdpijn bij. Prikkels komen nu nog harder binnen. Zoals aanrakingen, geluid, geur en licht.
MrsMorrison schreef:
26-07-2023 08:00
Ik heb een vraagje... weten jullie de oorzaak van jullie burnout? Of oorzaken? En hoe herken je die? Ik heb zelf geen burnout maar merk wel aan mezelf dat ik moe ben. Heel moe. Wat zijn de kenmerken of symptomen van een burnout? En kun je die op wat voor manier dan ook voorkomen of tijdig afwenden door een verandering aan te brengen in ofwel je werk ofwel privé?
Burn out is wel iets meer dan lichamelijke vermoeidheid, wat je ongetwijfeld begrijpt. Ik vind het te makkelijk gezegd dat het alleen door werk komt, maar omdat daar de meeste energie en tijd in zit is het logisch dat daar de emmer overloopt. Het is een uitputtingsslag waarbij je niet door hebt dat dingen je meer energie kosten dan ze opleveren. Dat kan ook je relatie zijn of het krijgen/hebben van kinderen. Omdat je op bent en je denkt weer op te staan en te gaan herstellen raak je nog verder achterop, omdat het niet op basis van routine is. Je zal zelf moeten onderzoeken aan welke knoppen je moet draaien.

Burn out is zeker te voorkomen, maar gevoelsmatig durf ik niet met overtuiging te zeggen waarom een burn out mij is overkomen en wat de ingredienten waren.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Knut
Vakantie is best lastig ja. Ik ga ook over een paar weken, maar op vakantie zal ik nog steeds weinig doen. Alleen af en toe naar de zee. Ik vind het ook nog wel spannend.

@Moiren
Bij mij kwam het door werk. (maar het ligt ook wel dieper bij mij, want hoe komt het dat je zo doorgaat, terwijl je lichaam schreeuwt om te stoppen)

Bij mij waren de klachten voordat ik uitviel ook intense moeheid. Deze moeheid kwam in vlagen. Soms een paar weken intens moe, krabbelde ik toch weer overeind, en daarna klapte de moeheid er weer in. Dit heeft ruim jaar geduurd. Of nou de opbouw is in totaal bij mij 4 jaar geweest.
Wat ik zou zeggen is rust. Neem alsjeblieft jezelf serieus. Als ik bij de eerste moeheid gelijk op de rem was gegaan, was ik waarschijnlijk niet in de burn-out gekomen.
Oh en een hoge hartslag de laatste maanden. Gewoon standaard rond de 90-100.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar om eerlijk te zijn, zag ik de burn-out echt niet aankomen. Terwijl er genoeg alarmbellen waren. Ik weet nog dat er zo'n reclame was langs de weg, waarop iets stond van, meer dan de helft ziet een burn-out niet aankomen. Ik dacht toen, wat raar/dom van die mensen. Je voelt zoiets toch gewoon. En een maand later lag ik er zelf af haha.

En ook aan het begin van de BO wou ik het niet erkennen. Ik dacht nog steeds, misschien ben ik alleen overspannen,, ik ben er vast wel over een paar weken weer.

Ik vulde voor mezelf al wel heel lang een app (stresslogger) in waar je stressklachten kan noteren. Hierop scoorde ik altijd wel hoog.
Check gewoon eerlijk bij jezelf, hoe hoog zijn mijn stress en overige klachten.
Ik nam mezelf hierin ook niet serieus. Was er altijd van overtuigt dat ik met even rust er wel weer was, en vond het heel normaal om zoveel stress te ervaren. Want iedereen heeft toch last van stress? :roll:
En wat ik al zei, in de periodes van erge moeheid, nam ik wel even een stapje terug op mijn werk, maar ging na 2/3 weken ook wel weer op de oude voet verder.
Anemoon schreef:
26-07-2023 15:24
[..]

@Moiren

[..]
Volgens mij is ze niet actief in dit topic ;-).

Ik ben nog steeds mijn uren aan het opbouwen, maar durf wel te zeggen dat ik aardig de oude ben met wat extra kennis. Heb me echt verbaasd over hoeveel ik alweer aan kan. Op het moment dat je daadwerkelijk thuis zit, dan gaan die alarmbellen pas opvallen. Ik vind dat ook heel normaal. Ik geloof niet dat er ook maar iemand op een uitputtingsslag zit te wachten en kan signaleren dat er iets mis zal gaan als ze nu niet een stapje terug zetten. Als je een burn out hebt ben je opgebrand, het is geen kwestie van een weekje bijtanken en weer door kunnen. Je bent dan echt maanden uit de running.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry, ik bedoelde mrsmorrison.
Alle reacties Link kopieren Quote
Okee, nu heb ik energie om inhoudelijk op je te reageren ^. @Sauntara

Hoelang ben jij bezig geweest voordat je begon en het opbouwen? Hoe was het opbouwen voor je? Is dat te doen?
Wel fijn dat je al zo ver bent!
Anemoon schreef:
26-07-2023 20:24
Sorry, ik bedoelde mrsmorrison.

Bedankt voor je bericht!
En ook de verduidelijking van anderen. Ik weet niet goed of het bij mij dus gewoon moeheid is. Ik herken het niet zo van eerder namelijk. Ik heb wel het gevoel altijd aan te moeten staan echter ga ik daar beter op dan op een moment dat ik even niets te doen heb. Dan ben ik ook compleet futloos om ook maar iets te doen. Zolang ik in een bepaald ritme blijf gaat het goed. Valt dat ritme weg dan voel ik me echt futloos. Maar ik denk dat het meer te maken heeft dan met toe zijn aan vakantie dan iets anders als ik jullie ervaringen lees.
Anemoon schreef:
26-07-2023 15:32
Maar om eerlijk te zijn, zag ik de burn-out echt niet aankomen. Terwijl er genoeg alarmbellen waren. Ik weet nog dat er zo'n reclame was langs de weg, waarop iets stond van, meer dan de helft ziet een burn-out niet aankomen. Ik dacht toen, wat raar/dom van die mensen. Je voelt zoiets toch gewoon. En een maand later lag ik er zelf af haha.

En ook aan het begin van de BO wou ik het niet erkennen. Ik dacht nog steeds, misschien ben ik alleen overspannen,, ik ben er vast wel over een paar weken weer.

Ik vulde voor mezelf al wel heel lang een app (stresslogger) in waar je stressklachten kan noteren. Hierop scoorde ik altijd wel hoog.
Check gewoon eerlijk bij jezelf, hoe hoog zijn mijn stress en overige klachten.
Ik nam mezelf hierin ook niet serieus. Was er altijd van overtuigt dat ik met even rust er wel weer was, en vond het heel normaal om zoveel stress te ervaren. Want iedereen heeft toch last van stress? :roll:
En wat ik al zei, in de periodes van erge moeheid, nam ik wel even een stapje terug op mijn werk, maar ging na 2/3 weken ook wel weer op de oude voet verder.
Maar aan het begin van een burnout kun je toch ook nog niet weten of het een BO is of overspannenheid. De symptomen komen overeen, het is alleen de hersteltijd die het verschil (duidelijk) maakt (althans, volgens thuisarts).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven