Verhoogde leverwaarden en lipase
dinsdag 1 juli 2025 om 17:06
Hallo
Afgelopen weekend 2 aanvallen gehad van iets, eerst dachten ze mijn hart, uiteindelijk zijn ze bij galstenen uitgekomen aangezien mijn leverwaarden en de lipase licht verhoogd zijn. Krijg over 5 weken een mri. Maar nu zit ik mij op vakantie helemaal knetter te maken, met name over de lipase, die was 107 en moet onder de 60 zijn.
Ik heb overigens geen galblaas meer.
Ik weet dat ik geen medisch advies mag vragen, maar heeft iemand dit ook aan de hand gehad en kan me wat vertellen.
Volgens de arts moest ik me niet te druk maken, maarja dat doe ik toch.
Afgelopen weekend 2 aanvallen gehad van iets, eerst dachten ze mijn hart, uiteindelijk zijn ze bij galstenen uitgekomen aangezien mijn leverwaarden en de lipase licht verhoogd zijn. Krijg over 5 weken een mri. Maar nu zit ik mij op vakantie helemaal knetter te maken, met name over de lipase, die was 107 en moet onder de 60 zijn.
Ik heb overigens geen galblaas meer.
Ik weet dat ik geen medisch advies mag vragen, maar heeft iemand dit ook aan de hand gehad en kan me wat vertellen.
Volgens de arts moest ik me niet te druk maken, maarja dat doe ik toch.
dinsdag 1 juli 2025 om 17:30
Veel laboratoria hanteren volgens het internet een normaalbereik voor lipase bij volwassenen tussen 10 en 140 U/L, hoewel dit kan variëren, en voor 60-plussers tussen 24 en 151 U/L. Dus 107 U/L valt hier meestal binnen. Weet niet hoe oud je bent? Zou verder echt afgaan op je arts, mensen zijn geen robots, dus variatie in waardes is heel normaal. Wat was je ASAT en ALAT?
dinsdag 1 juli 2025 om 17:41
Alat 45 asat 101 en de referentie waarde van de lipase is 60.
Ik weet ik moet de arts vertrouwen, maar komt omdat ik sinds die aanvallen misselijk ben, heb gezocht op Google en vanwege een jonge meid bij mij in de straat die alvleesklierkanker had.
Ben 50 rook en drink niet, heb overgewicht. Dus nu zit ik in de hitte mezelf gek te maken dat ik of een ontsteking in de alvleesklier heb of het begin van alvleesklierkanker. Omg ik weet het klinkt achterlijk
Ik weet ik moet de arts vertrouwen, maar komt omdat ik sinds die aanvallen misselijk ben, heb gezocht op Google en vanwege een jonge meid bij mij in de straat die alvleesklierkanker had.
Ben 50 rook en drink niet, heb overgewicht. Dus nu zit ik in de hitte mezelf gek te maken dat ik of een ontsteking in de alvleesklier heb of het begin van alvleesklierkanker. Omg ik weet het klinkt achterlijk

dinsdag 1 juli 2025 om 18:22
Het is heel licht verhoogd en deze waarden zijn bovendien heel aspecifiek.
Mijn man heeft een tijdje leverwaarden van 300+ gehad, dat bleek door paracetamol te komen wat hij in een normale dosering gebruikte na een kleine operatie.
Toen hij daar weer mee stopte was het weer normaal.
----> puur om aan te geven hoe "makkelijk" en voorbijgaand dit soort afwijkingen soms ook kunnen ontstaan.
Mijn man heeft een tijdje leverwaarden van 300+ gehad, dat bleek door paracetamol te komen wat hij in een normale dosering gebruikte na een kleine operatie.
----> puur om aan te geven hoe "makkelijk" en voorbijgaand dit soort afwijkingen soms ook kunnen ontstaan.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
dinsdag 1 juli 2025 om 18:26
Ik weet het, maar het is voornamelijk de alvleesklier waarvan ik denk ojee. Ik spuit liraglutide om af te vallen tijdens mijn gli traject. Dat had er volgens de internist niks mee te maken, maar ben toch gestopt. Volgens hem en de mdl die hem bijstond kon het heel goed zijn dat het een galsteen was, en ook al heb ik geen galblaas meer, dat maakte niks uit.
Enfin ik moest het even kwijt en wil mijn gezin niet gek maken
Enfin ik moest het even kwijt en wil mijn gezin niet gek maken

dinsdag 1 juli 2025 om 18:55
Je kunt ook galstenen hebben zonder galblaas, dat klopt. Gal wordt in je lever gemaakt, en dan tijdelijk ‘opgeslagen’ in de galblaas. Als je die galblaas weghaalt, bestaan de galwegen in de lever wel nog steeds, en daar kun je dus ook galstenen in krijgen. De kans is wel kleiner dan met galblaas, maar zeker niet 0.
Als ze overigens een alvleesklierontsteking vermoeden, doen ze meestal wel een stuk sneller verder onderzoek dan over 5 weken. Dus die kans schatten ze niet erg hoog in. Die misselijkheid kan natuurlijk van van alles komen. De galstenen (kan), een andere medische oorzaak, maar ook heel goed omdat je je zo druk zit te maken hierover.
Als ze overigens een alvleesklierontsteking vermoeden, doen ze meestal wel een stuk sneller verder onderzoek dan over 5 weken. Dus die kans schatten ze niet erg hoog in. Die misselijkheid kan natuurlijk van van alles komen. De galstenen (kan), een andere medische oorzaak, maar ook heel goed omdat je je zo druk zit te maken hierover.
dinsdag 1 juli 2025 om 19:33
Ja de arts zei dat de galwegen eindigen bij de alvleesklier en dan de dunne darm in, dus die zou geïrriteerd zijn. Verder heb ik geen klachten, denk eigenlijk dat ik wat misselijk ben door de spanning en de hitte, heb net gewoon gegeten.
Ik ben afgelopen 2 jaar 15 kilo afgevallen en ook daar zou je sneller galstenen door krijgen. Enfin ik moet het loslaten en afwachten.
Ik ben afgelopen 2 jaar 15 kilo afgevallen en ook daar zou je sneller galstenen door krijgen. Enfin ik moet het loslaten en afwachten.
dinsdag 1 juli 2025 om 21:35
dit.flipje2 schreef: ↑01-07-2025 18:22Het is heel licht verhoogd en deze waarden zijn bovendien heel aspecifiek.
Vanity of vanities; all is vanity

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in