Gezondheid alle pijlers

verkeerde houding en onzeker overkomen

29-03-2010 13:54 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst zei iemand mij, dat ik een leuke vrouw ben maar dat ik jaren jonger lijk omdat ik ontzettend onzeker overkom. Korte tijd erop heb ik hetzelfde moeten horen. Ik vroeg waar dat door kwam en men zei doordat ik weinig initiatief neem, maar ook door mijn houding. Nu beschouwde ik mezelf nooit als heel onzeker maar door die opmerkingen ben ik het juist heel erg worden! Ik heb mijn houding eens kritisch bekeken in de spiegel en het viel me inderdaad op dat mijn schouders inderdaad erg naar voren hangen. en dat mijn rug in een S vorm staat. Nu probeer ik dit zelf af en toe te corrigeren als ik voor de spiegel sta maar ik vraag me af of jullie misschien andere tips hebben. Ik wil niet naar naar een fysiotherapeut o.i.d. omdat ik al ontzettend veel formele afspraken heb staan i.v.m. andere gezondheidsklachten en dat me teveel wordt. Ik heb het gevoel dat ik nu in een soort vicieuze cirkel terecht ben gekomen.

Alvast bedankt.
.
Niet onzeker worden van die opmerkingen. Men geeft juist aan dat je door je houding anders overkomt dan dat je bent.

Door jezelf in de spiegel te hebben bekeken weet je dat je houding inderdaad niet goed is. Dat is fijn dat je het zelf ziet. Nu kun je er op letten, dus je bent toch hartstikke goed bezig?
Echt heel goed dat je zelf al ziet wat er niet goed is aan je houding. Je bent je er van bewust, dus kun je er aan werken. Op internet is veel te vinden over wat de goede houding is, misschien handig om hier voor de zekerheid naar te kijken.

Misschien kan het handig zijn om voor jezelf een aantal momenten in te stellen (bv door alarm op je telefoon) dat je echt op je houding let, dit kun je dan steeds verder opvoeren.

Volgens mij heb je al een goed begin gemaakt!
anoniem_75315 wijzigde dit bericht op 29-03-2010 16:01
Reden: foutje
% gewijzigd
Die opmerking heeft je onzeker gemaakt, dat is heel jammer want ik denk dat ie gewoon zonder meer opbouwend bedoeld is. Ik vind trouwens dat wel of niet rechtop lopen niet zozeer leeftijdsgebonden is. Kijk maar 's op een school, kinderen voelen zich meestal heel vrij en hebben vaak helemaal niet de neiging om voorover te lopen. Je ziet het vaker bij mensen die heel lang zijn (en zo hun lengte willen maskeren) maar inderdaad ook bij onzekere mensen. Als je echt niet onzeker over wilt komen is het ook belangrijk dat je mensen recht aan durft te kijken en dat je luid en duidelijk praat. Maar het ging even over je rug. Niet rechtop lopen kan trouwens nek- en rugklachten veroorzaken dus wél rechtop lopen heeft vele voordelen. Het is een gewoonte die je jezelf moet aanleren. En dat is lastig als het er al lang in 'gebakken' zit. Toch is het mogelijk hoor, gewoon blijven volhouden. Oefen eerst thuis, het zal wat oneigen voorkomen en je voelt je dan misschien een beetje houterig. Maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het word. Spreek gewoon telkens stukjes met jezelf af, van hier tot aan de lift, van hier tot aan de bakker. Na verloop van tijd doe je het automatisch. Het kan trouwens zijn dat je lichte rugklachten krijgt in het begin maar daar moet je niet van schrikken, je lijf moet gewoon even wennen.

Heel veel succes!
Hartstikke bedankt voor de tips. Hier kan ik echt wat mee. Ik ben ook heel benieuwd of als het me uiteindelijk lukt om rechtop te gaan staan ( hoewel dat waarschijnlijk wel een lang proces wordt), mensen daar in positieve manier op gaan reageren. Groetjes!
Ik heb trouwens nog een tip voor een goede houding: yoga! Maar ik weet niet zeker of dat voor jou een goede optie is ivm je gezondheidsklachten.

Misschien heb je hier wat aan: de basishouding voor staan die wij altijd doen met yoga gaat ongeveer als volgt:

-plaats je voeten op heupbreedte

-kijk naar je voeten en zet je tenen breed neer.

-wankel zachtjes van links naar rechts en vervolgens van achter naar voren op je voetzolen

-knieen licht gebogen (niet op slot zetten)

-staartbeentje onder je trekken/heup naar voren kantelen

-rol je schouders naar achteren, schouderbladeren naar elkaar toe

-beeld: stel je voor dat er een draadje aan je kruin zit die je zachtjes omhoog trekt. Maak jezelf lang vanuit kruin tot aan je tenen.

Succes.
Grappig dat een aantal van deze tips ook de basishouding bij zingen vormt.
World of Warcraft: Legion
Hoi,

ik heb ook tijden rondgelopen met een slechte houding (vooral tijdens het zitten), gewoon geen rechte houding. Ben heel lang naar de fysio geweest omdat ik veel klachten had van nek en schouderpijn. Die zei altijd rechte houding.. maar ik ben erg koppig..... ik probeerde dan mijn schouders recht te doen en hoofd omhoog maar dat was totaal niet fijn!

Ik kreeg van haar de tip om als je staat te doen alsof je je buik intrekt, wanneer je dat doet krijg je automatisch een rechtere houding. Je onderrug gaat dan ook rechter waardoor je automatisch rechter staat. Ik sta nu gewoon recht! en het voelt ook beter, heb minder klachten en je krijgt gelijk een andere uitstraling. Probeer het eens zou ik zeggen en ik vind wel dat de fysio veel hulp kan bieden, dus je kan het altijd eens overwegen.

groetjes!
Hoi headandshoulders, ik heb ook zo'n verkeerde houding: schouders en nek naar voren. Als ik mezelf dan in de spiegel of op foto's zie, vind ik het er ook onzeker uitzien. Nu ik erge nekklachten heb, ben ik naar een fysiotherapeut gegaan. En wat blijkt, door mijn verkeerde houding door de jaren heen zijn bepaalde spieren te kort geworden en staan sommige wervels verkeerd. Als ik hier niks aan doe, kunnen mijn wervels serieus in het gedrang komen en gaan slijten, foute boel dus! Inmiddels loop ik nu 2 maanden bij de fysio en het gaat heel langzaam vooruit. Ik weet hoe een goede houding er uitziet, maar het daadwerkelijk zelf doen vergt veel oefening en hij moet het heel vaak weer voordoen.

Maar goed, als je echt niet naar een fysiotherapeut wilt, kan ik je 1 goede tip geven die voor mij heel goed hielp. Het is geen kwestie van je schouders naar achteren trekken. Dit is juist verkeerd; dan ga je verkeerde spieren aanspannen en ben je verder van huis. Je moet de zwaartekracht van je romp wat naar achteren brengen en je hoofd omhoog brengen, alsof er met een touwtje aan je hoofd wordt getrokken. Hoop dat je het zo snapt en er iets aan hebt, succes!
Was het dragen van hoge hakken niet een bevorderaar voor een rechte rug? Niet te vaak natuurlijk, maar misschien thuis wat vaker een hoge hak aantrekken om aan de houding te wennen?
Van hoge hakken krijg is juist snel nek en schouderpijn, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

Sluit me ook aan bij de yoga-tip can Guinevieve. Er zijn veel yoga lessen enzo te vinden op internet (yogatv bijvoorbeeld). Ook kun je MP3 en Podcasts downloaden (soms gratis, soms tegen betaling). Dan kan je gewoon af en toe een kwartiertje thuis oefenen. Beste is wel om zo af en toe ook naar een les te gaan, dan krijg je feedback op je houding.

Verder had ik nog een tip die nog niet genoemd is nl een zit-bal/gym ball, online en in veel sportwinkels te koop (een soort skippiebal voor volwassenen zeg maar). Je kan er oefeningen op doen of gewoon af en toe een half uurtje op zitten. Goed voor je houding en je core muscles -hoe dat ook heten mag in het NL-, die ondersteunen je houding en maken het makkelijker goed rechtop te blijven zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven