Vieze lucht in Amsterdam: merk jij er iets van?
vrijdag 7 februari 2014 om 11:23
Ok, ik woon in Amsterdam, en daar schijnt de lucht nogal vies te zijn. Ik ken verschillende mensen met astma en die last hebben van de roet enzo. Dus nu vraag ik mij af: merken jullie hier wel eens iets van? Als je googlet zie je dit:
Ondanks de wetenschappelijk onzekerheden is het voor de commissie duidelijk dat luchtverontreiniging behoort tot één van de belangrijkste bedreigingen voor de gezondheid en het welzijn van de Nederlandse bevolking. Het probleem is, hoewel elke vergelijking mank gaat, vergelijkbaar met het probleem van overgewicht. Daar komt bij dat gevoelige groepen (kinderen, mensen met aandoeningen aan de luchtwegen, ouderen) substantieel meer last hebben en de gezondheidseffecten voor hen groot zijn. Zo vermindert de longcapaciteit van kinderen die lang worden blootgesteld aan vieze lucht met 10 tot 15%. Dit wordt in hun verdere leven niet ingehaald.
Ik vind 't best shocking.
Ondanks de wetenschappelijk onzekerheden is het voor de commissie duidelijk dat luchtverontreiniging behoort tot één van de belangrijkste bedreigingen voor de gezondheid en het welzijn van de Nederlandse bevolking. Het probleem is, hoewel elke vergelijking mank gaat, vergelijkbaar met het probleem van overgewicht. Daar komt bij dat gevoelige groepen (kinderen, mensen met aandoeningen aan de luchtwegen, ouderen) substantieel meer last hebben en de gezondheidseffecten voor hen groot zijn. Zo vermindert de longcapaciteit van kinderen die lang worden blootgesteld aan vieze lucht met 10 tot 15%. Dit wordt in hun verdere leven niet ingehaald.
Ik vind 't best shocking.
vrijdag 7 februari 2014 om 11:31
vrijdag 7 februari 2014 om 11:41
vrijdag 7 februari 2014 om 11:48
vrijdag 7 februari 2014 om 13:30
vrijdag 7 februari 2014 om 15:58
quote:boerderijgeit028 schreef op 07 februari 2014 @ 11:26:
bron?gemeente Amsterdam http://www.amsterdam.nl/p ... rzoek-luchtkawaliteit.pdf
bron?gemeente Amsterdam http://www.amsterdam.nl/p ... rzoek-luchtkawaliteit.pdf

vrijdag 7 februari 2014 om 16:52
Geldt voor de hele randstad, ga maar na: Wereldhaven Rotterdam, haven Amsterdam, Schiphol,Ruhrgebied dichtbij, dichtbevolkt en dichtbebouwd, rijden rijden met je wagentje.. NL heeft de smerigste lucht van Europa. Komen de nieuwe kolencentrales er nog bij...
Merk het vooral als ik terugkom in de stad na vakantie of verblijf in oostelijk NL.
Merk het vooral als ik terugkom in de stad na vakantie of verblijf in oostelijk NL.