Gezondheid alle pijlers

Vieze lucht in Amsterdam: merk jij er iets van?

07-02-2014 11:23 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik woon in Amsterdam, en daar schijnt de lucht nogal vies te zijn. Ik ken verschillende mensen met astma en die last hebben van de roet enzo. Dus nu vraag ik mij af: merken jullie hier wel eens iets van? Als je googlet zie je dit:

Ondanks de wetenschappelijk onzekerheden is het voor de commissie duidelijk dat luchtverontreiniging behoort tot één van de belangrijkste bedreigingen voor de gezondheid en het welzijn van de Nederlandse bevolking. Het probleem is, hoewel elke vergelijking mank gaat, vergelijkbaar met het probleem van overgewicht. Daar komt bij dat gevoelige groepen (kinderen, mensen met aandoeningen aan de luchtwegen, ouderen) substantieel meer last hebben en de gezondheidseffecten voor hen groot zijn. Zo vermindert de longcapaciteit van kinderen die lang worden blootgesteld aan vieze lucht met 10 tot 15%. Dit wordt in hun verdere leven niet ingehaald.

Ik vind 't best shocking.
bron?
Geldt eigenlijk wel voor een grootdeel van de Randstad.

Het is medisch bewezen dat wonen vlak aan de snelweg bij al aanwezige longklachten eerder leidt tot de dood.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ruik niets. Maar ik geloof het direct.

Maar zo erg als in Beijjing is het gelukkig niet. Daar staat de luchtverontreiniging gelijk aan 7 sigaretten roken per dag.

Toen ik een familielid daar bezocht was ik weer blij dat ik weer wegging. Terug naar het frisse Amsterdam! :D
Ik merk het pas als ik een tijd de stad uit ben geweest (bv op vakantie) en dan weer terug kom. Uchekuche!
Het zal best inderdaad.
Ik ben niet anders gewend, heb al van jongs af aan astmatische bronchitus. Wel krijg ik erge pijn in mijn borst als ik bij het strand ben, wat dat is weet ik niet, schonere lucht niet gewend?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik merk er eigenlijk nooit iets van. Woon m'n hele leven al in de grote stad en weet theoretisch dat ik daardoor waarschijnlijk wat korter zal leven. Maar dat heb ik graag over voor het feit dat ik nu alle mogelijke voorzieningen (in veelvoud) bij de hand heb.
Ik woon in de zaanstreek. En ik merk het wel.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
quote:boerderijgeit028 schreef op 07 februari 2014 @ 11:26:

bron?gemeente Amsterdam http://www.amsterdam.nl/p ... rzoek-luchtkawaliteit.pdf
Geldt voor de hele randstad, ga maar na: Wereldhaven Rotterdam, haven Amsterdam, Schiphol,Ruhrgebied dichtbij, dichtbevolkt en dichtbebouwd, rijden rijden met je wagentje.. NL heeft de smerigste lucht van Europa. Komen de nieuwe kolencentrales er nog bij...

Merk het vooral als ik terugkom in de stad na vakantie of verblijf in oostelijk NL.
Ik merk er niets van maar woon hier ook in de Randstad.
Je merkt het verschil pas als je een tijdje de stad uit bent geweest.
Mies, vooral als je langs de cacaofabrieken fietst!
Ik merk er zelf niet zoveel van. Ja, wel als ik achter een scooter of oude diesel fiets maar verder niet. Grappig om te lezen dat sommigen van jullie er ook niks van merken en anderen juist wel.
Ik ruik ook niets eigenlijk
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven