Gezondheid alle pijlers

Voedingssupplementen zin of onzin?

21-02-2019 08:46 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet meestal elke dag groente en fruit, de ene keer wat meer dan de andere keer.
Nu lees en hoor ik veel over het slikken van voedingssupplementen en vraag ik me af of dit echt nodig is? En zo ja, waar moet je dan beginnen?
Vitame D, magnesium, algenolie, B12 en/of??
En merk je dan ook echt verschil? In een ver verleden slikte ik visolie (wordt nu weer verguisd door vervuiling), multivitamine en vitamine (Ester) C. Ik merkte geen verschil toen ik ermee stopte.
Ik hoor graag jullie ervaringen!
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 08:52
4.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
21-02-2019 12:54
Maar dat betekend niet dat je bij 55 mcg, oftewel 2200ie, een overdosis krijgt, de hoeveelheid die je nodig hebt om een overdosis te krijgen ligt vele malen hoger.
en toch betekent het vooral, dat ik liever de Gezondheidsraad geloof, dan iemand op een forum
Ik moet elke dag vitamine d slikken zodat mijn calsium goed opgenomen word, voor degene die denken dat je van vitamine d geen overdosis kunt krijgen,ik krijg zo min mogelijk vitamine d zodat mijn nieren niet overbelast worden, ik zou dus maar voorzichtig zijn met wat je slikt
Laat eerst je bloed nakijken op vitamine tekort voor je er aan begint.
Ik geloof wel dat sommige vitamines best nuttig kunnen zijn om bij te slikken, anderen weer niet echt nuttig (zoals vitamine C).

Maar ik geloof wel dat bijvoorbeeld magnesium(citraat) kan helpen bij vermoeidheid en stress. Veel mensen hebben ongemerkt toch een (misschien klein) tekort, en zeker als je stress hebt kunnen je reserves nog verder opraken. Kan dus nuttig zijn om bij te slikken. Hetzelfde geldt voor vitamine D.

Zelf denk ik dat er nog best wat aan kennis te winnen valt en dat vitaminetekorten en bijslikken een grotere invloed hebben op ons welzijn en onze gezondheid dan sommige sceptici en reguliere artsen misschien denken. Maar dat is eigenlijk een beetje gebaseerd op een soort 'gut-feeling' en common sense gevoel van mij, dat het nu eenmaal telt wat je in je mond stopt aan macro- en micro-nutriënten. Als je dieren de verkeerde voeding geeft gaat het immers ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-02-2019 12:43
een overdosis komt niet snel voor, maar het getal wat jij noemt, is zwaar overtrokken
De Gezondheidsraad geeft een veilige bovengrens van 50 microgram vitamine D per dag

Waar zie jij de Gezondheidsraad maximaal 50 mcg adviseren ?
Dat zou namelijk strijdig zijn met wat het Voedingscentrum zegt, en nogal verwarrend :
Aanvaardbare bovengrens
De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D-inname voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Voeding en vitamines hebben eigenlijk geen invloed op je weerstand tegen infecties-ziekten. Dat is toch wat meestal met weerstand bedoeld wordt.
Het enige verband dat ooit is aangetoond dat kinderen in Afrika met een vit.A tekort meer vatbaar waren voor mazelen. Je kunt je immuunsysteem niet versterken door voeding hoe sterk dat ook wordt ingeprent door (groot)- moeders en de voedings-supplementenindustrie

(Volgens voedingswetenschapper Martijn Katan in “voedingsmythes”)
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
21-02-2019 12:55
Ik moet elke dag vitamine d slikken zodat mijn calsium goed opgenomen word, voor degene die denken dat je van vitamine d geen overdosis kunt krijgen,ik krijg zo min mogelijk vitamine d zodat mijn nieren niet overbelast worden, ik zou dus maar voorzichtig zijn met wat je slikt
Laat eerst je bloed nakijken op vitamine tekort voor je er aan begint.
Is dat niet omdat je calcium erbij slikt? Dat je door de combinatie calciumafzetting in je nieren kan krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Om terug te komen op de vraag van TO: ik zou beginnen bij een gewone multivitamine waar niet belachelijk veel van alles in zit, maar gewoon 100%adh.
Let daarbij ook op vitamine b6, daarvan doen ze vaak veel erin, maar dat is nergens voor nodig.

Hoge doses vitamines slikken is niet zonder gevolgen en zou je eigenlijk alleen bij een speciale indicatie van de arts moeten doen.

Eventueel aanvullend kun je magnesium nemen. Die is wel belangrijk en veel mensen hebben er een tekort van, maar er zit vaak weinig van in gewone vitaminetabletten, omdat het veel ruimte inneemt. De pillen worden anders te groot.

Je hebt verschillende soorten en alleen oxide is niet opneembaar. Alles van citraat tot bisglycinaat, is goed. Maar misschien kun je na 1 potje een tijdje stoppen of er wat verandert: slechter slapen, meer kramp. Anders is niet echt nodig.
Slikt er trouwens iemand de prebiotica inuline? Dat schijnt goed te zijn voor je darmflora, maar ja, alles is wel weer ergens goed voor.

Oh ja, en voor wie multivitaminen slikt, waar kopen jullie dat dan? Gewoon iets van Centrum of Davitamon bij de drogist? Of bij een winkel als Holland & Barrett of online? Maakt dat nog verschil?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
21-02-2019 12:57
Ik geloof wel dat sommige vitamines best nuttig kunnen zijn om bij te slikken, anderen weer niet echt nuttig (zoals vitamine C).

Maar die zijn tenminste lekker (die van Roter althans). Ik at ze vroeger als snoepjes. :proud:
.
Alle reacties Link kopieren
opoetet schreef:
21-02-2019 13:03
Voeding en vitamines hebben eigenlijk geen invloed op je weerstand tegen infecties-ziekten. Dat is toch wat meestal met weerstand bedoeld wordt.
Het enige verband dat ooit is aangetoond dat kinderen in Afrika met een vit.A tekort meer vatbaar waren voor mazelen. Je kunt je immuunsysteem niet versterken door voeding hoe sterk dat ook wordt ingeprent door (groot)- moeders en de voedings-supplementenindustrie

(Volgens voedingswetenschapper Martijn Katan in “voedingsmythes”)
Interessant. Ik denk er overigens anders over. Goede voeding draagt denk ik echt wel bij om je weerstand te verhogen. Maar nog belangrijker mmosschin: goed slapen! Dit is wel wetenschappelijk bewezen. Slaaptekort zorgt voor een grotere kans op infecties.
Nitflex schreef:
21-02-2019 13:56
Slikt er trouwens iemand de prebiotica inuline? Dat schijnt goed te zijn voor je darmflora, maar ja, alles is wel weer ergens goed voor.
Voor mijn darmflora slik ik metformine op doktersrecept. Het werkt ondersteunend bij cravings en verbetert de stoelgang.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-02-2019 13:56
Slikt er trouwens iemand de prebiotica inuline? Dat schijnt goed te zijn voor je darmflora, maar ja, alles is wel weer ergens goed voor.
Wanneer mijn darmen niet zo 'gelukkig' zijn (ik heb een milde vorm van PDS) neem ik weleens een paar dagen een middel met psylliumvezels en inuline (Colon clean), dat helpt bij mij om de boel tot rust te brengen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-02-2019 13:56

Oh ja, en voor wie multivitaminen slikt, waar kopen jullie dat dan? Gewoon iets van Centrum of Davitamon bij de drogist? Of bij een winkel als Holland & Barrett of online? Maakt dat nog verschil?
Ik vind het huismerk van de vitaminstore erg goed. Je kunt op de site ook vragen stellen en ze lijken echt toegewijd om goede producten te maken voor een redelijke prijs.

Magnesium en visolie kocht ik bij luckyvitamin, maar ze hebben mijn favoriet niet meer, dus nu aan het zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
21-02-2019 13:56

Oh ja, en voor wie multivitaminen slikt, waar kopen jullie dat dan? Gewoon iets van Centrum of Davitamon bij de drogist? Of bij een winkel als Holland & Barrett of online? Maakt dat nog verschil?
Ik vind het huismerk van de vitaminstore erg goed. Je kunt op de site ook vragen stellen en ze lijken echt toegewijd om goede producten te maken voor een redelijke prijs.

Magnesium en visolie kocht ik bij luckyvitamin, maar ze hebben mijn favoriet niet meer, dus nu aan het zoeken.
Dropdrop schreef:
21-02-2019 13:15
Is dat niet omdat je calcium erbij slikt? Dat je door de combinatie calciumafzetting in je nieren kan krijgen?
Dat zou goed kunnen.
Alle reacties Link kopieren
[https://www.lareb.nl/nl/pages/hoge-dose ... nuwschade/]

Kijk uit met multi's met teveel B6.
Die kunnen zenuwschade veroorzaken.
De aanbevolen dagdosering is 1,5 mg. Meestal zit er een veelvoud van in.
Dure merken/huismerken; ze hebben er allemaal een handje van.
Na veeeel etiketten vergelijken kwam ik uit op Davitamon. Bij deze kom je op 1,5mg als je er 3 per dag van neemt.
Baat het niet dan schaadt het niet gaat iig niet op voor B6
En qua vitamines zou ik gewoon voor huismerk gaan tenzij die niet de samenstelling hebben of iets dergelijks wat je zoekt. Zo wilde ik best vitamine D3 van Kruidvat gebruiken maar dat zijn kauwtabletten en ik heb liever iets wat je door moet slikken. Gebruik nu die van Holland & Barrett huismerk.
Alle reacties Link kopieren
opoetet schreef:
21-02-2019 13:03
Voeding en vitamines hebben eigenlijk geen invloed op je weerstand tegen infecties-ziekten. Dat is toch wat meestal met weerstand bedoeld wordt.
Het enige verband dat ooit is aangetoond dat kinderen in Afrika met een vit.A tekort meer vatbaar waren voor mazelen. Je kunt je immuunsysteem niet versterken door voeding hoe sterk dat ook wordt ingeprent door (groot)- moeders en de voedings-supplementenindustrie

(Volgens voedingswetenschapper Martijn Katan in “voedingsmythes”)
He wat? Natuurlijk heeft voeding en opname van voedingsstoffen invloed op je weerstand.
Naast dat dit tot de algemene kennis behoort is hier is zoveel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Je kan per vitamine zoeken wat voor beschermend effect het geeft en wat de gevolgen kunnen zijn van tekorten.

Verder sluit ik mij aan bij vit D advies. Andere voedingsstoffen alleen suppleren in geval van tekorten.
redbulletje schreef:
21-02-2019 14:28
Voor mijn darmflora slik ik metformine op doktersrecept. Het werkt ondersteunend bij cravings en verbetert de stoelgang.

Zazamaenade schreef:
21-02-2019 14:38
Wanneer mijn darmen niet zo 'gelukkig' zijn (ik heb een milde vorm van PDS) neem ik weleens een paar dagen een middel met psylliumvezels en inuline (Colon clean), dat helpt bij mij om de boel tot rust te brengen.

Dropdrop schreef:
21-02-2019 17:16
Ik vind het huismerk van de vitaminstore erg goed. Je kunt op de site ook vragen stellen en ze lijken echt toegewijd om goede producten te maken voor een redelijke prijs.
Magnesium en visolie kocht ik bij luckyvitamin, maar ze hebben mijn favoriet niet meer, dus nu aan het zoeken.

3x dank!
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 18:40
27.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Magnesium olie
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-02-2019 14:28
Voor mijn darmflora slik ik metformine op doktersrecept. Het werkt ondersteunend bij cravings en verbetert de stoelgang.
Metformine voor darmflora :confused: . Heb je het niet voor diabetes?
Geel schreef:
21-02-2019 19:12
Metformine voor darmflora :confused: . Heb je het niet voor diabetes?
Nee. Ik heb al langer last van m'n darmen en toen las ik over metformine en wat het kan doen voor je darmflora. Via mijn huisarts heb ik al bijna een jaar 'n recept en mijn stoelgang is nog nooit beter geweest en ik heb ook geen onbeheersbare cravings meer.
Metformine verhoogt niet de aanmaak van insuline. Daarom is geen risico op hypo’s (te lage bloedsuiker). Ook neemt je gewicht niet toe door metformine. Integendeel, veel mensen vallen bij gebruik van metformine een beetje af. Metformine onderdrukt de eetlust en is daarom vaak de eerste keus bij mensen met overgewicht.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... metformine
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-02-2019 19:29
Nee. Ik heb al langer last van m'n darmen en toen las ik over metformine en wat het kan doen voor je darmflora. Via mijn huisarts heb ik al bijna een jaar 'n recept en mijn stoelgang is nog nooit beter geweest en ik heb ook geen onbeheersbare cravings meer.

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... metformine
Interessant! Nog nooit gehoord dat het ook voor je darmen was, maar nu lees ik dus inderdaad dat het juist daar invloed op heeft. Wat fijn dat je huisarts op je verzoek is ingegaan en dat het helpt!
Alle reacties Link kopieren
Bloedarmoede (ijzergebrek) kan je wel snel krijgen, zeker in je jongere jaren als je nog zo verschrikkelijk kan bloeden tijdens de menstruatie en als je om idealistische redenen een bepaalde voedingswijze gaat volgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Verder nog nooit enig voordeel gevoeld van welke vitaminen/mineralenpil dan ook.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven