Gezondheid alle pijlers

Vraagje m.b.t. de pil

23-08-2010 20:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag had ik het met een collega over de pil.

Zij gaf aan op aanraden van de huisarts (ongeveer) eens in de twee jaar een pilstop te doen van twee maanden, om je lichaam te laten "ontwennen".

Uit gezondheidsaspect dus.

Ik gebruik nu zo'n zes jaar onafgebroken mijn huidige pil, dus als ik het bovenstaande mag geloven, wordt het wel eens tijd voor een kleine onderbreking...

Vind het op zich logisch klinken, alhoewel eens per twee jaar best veel lijkt?!

Ik kan er verder niet zo heel veel over terugvinden, dus dan hier maar de vraag of er meer zijn die af en toe zo'n stop houden?

Ben benieuwd...
ik hoor wel vaak dat als je een langere tijd de pil hebt geslikt, dat er vrouwen zijn die er een jaar of langer over doen om weer natuurlijk ongesteld te worden...
Ik slik al 16 jaar de pil en zodra ik stop ben ik of zwanger, of gewoon gelijk ongesteld zoals het moet

Overleg even met je Ha
Haar huisarts praat onzin. Een pilstip houden is nergens voor nodig. Vraag het je iegen huisarts of apotheker maar.
quote:BrightEyes80 schreef op 23 augustus 2010 @ 20:19:

Ik gebruik nu zo'n zes jaar onafgebroken mijn huidige pil Begrijp ik nou goed dat je al 6 jaar continu de pil slikt zonder stopweek?! En nog nooit een doorbraakbloeding gehad? Ik wist echt niet dat dat mocht, ik dacht echt dat je iedere paar maanden een stopweek moet houden. Ik ben net weer met de pil begonnen en ben toch wel blij met deze info, hoe minder bloed hoe beter :-)
Volgens mij bedoelt TO om na twee jaar pil slikken, inclusief stopweken, de pil voor twee maanden niet te slikken zodat je lichaam even geen hormonen binnen krijgt.
Home is where your wifi connects automatically.
Nee, dan moet ik je toch teleurstellen

Ik bedoelde een langere stop, zoals aangegeven in de OP.

Doorslikken doe ik eigenlijk maar zelden, in geval van vakantie bijvoorbeeld.
Dank je, Welpie
Ik heb de pil al vanaf mijn 16de vanwege zware menstruatieklachten, zo'n kleine 30 jaar dus. Ik ben zo rond mijn 32ste gestopt met de pil maar na 6 maanden waren de hormonen uit mijn lijf en wist ik niet hoe snel ik weer moest gaan slikken! Alle klachten kwamen gewoon weer terug.

Ik heb diverse huisartsen gehad maar geen enkele heeft me ooit een pilstop aangeraden. Volgens mij is het grote onzin.
Damn... was wel relaxed geweest

Okay, duidelijk. Dan denk ik dat het idd onzin is wat je collega zegt. Ik heb 13 jaar aaneengesloten de pil geslikt en toen ik ben gestopt werkte alles gelijk weer. No problemo. Twee kinderen verder begin ik nu dus weer met de pil. Ben wel van plan om elke keer 3 a 4 strippen door te slikken en dan pas stopweek in te lassen, anders is het elke 3 weken prijs en dat vind ik iets teveel van het goeie.
onzin. Je pil faked als het ware een zwangerschap; je hersenen (hypofyse) denken dat je zwanger bent en sturen je eierstokken aan om geen nieuwe eisprong te maken. ondertussen wordt je baarmoederslijmvlies steeds dunner. Daardoor kun je bijvoorbeeld soms doorbraakbloedingen krijgen, maar ook daardoor is je bloedverlies tijdens de stopweken vaak minder dan bij "normale" menstruaties. Als je hormoonhuishouding geen doorbraakbloeding veroorzaakt, prima, gewoon doorslikken die pil; je slijmvlies wordt er steeds dunner van. En als je stopt gaat het weer terug naar af. (tenzij je in de overgang bent gekomen)
Hmm, duidelijk verhaal!

Begin nu stiekem ook te twijfelen aan het verhaal van collega, maar dat terzijde

Zal het inderdaad nog wel eens vragen als ik bij de apotheek ben ofzo.

Dank voor de reacties!
Je kunt trouwens ook prima doorslikken... de minipil heeft niet eens een stopweek meer...
Ik probeer nu ook een beetje uit te vinden wat mijn lichaam aankan zonder een doorbraakbloeding te krijgen. Nu 3 strips en een stopweek (had nog geen doorbraakbloeding, maar vond het wel even tijd worden weer )

Echt heerlijk dat je niet zo vaak ongesteld bent!
volgens mijn arts is het het beste om eens per zes maanden slikken een stopweek te houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven