Gezondheid alle pijlers

vraagje over gynaecologisch onderzoek

21-03-2011 19:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag ben ik bij de gynaecoloog geweest. Ik had wat klachten, mijn cyclus is wat in de war (vaker. eerder ongesteld) en ik heb wat vage pijnklachten. De gynaecloog heeft gelijk even met een inwendig echoapparaat gekeken en volgens hem zag alles er prima uit. Op de baarmoederhals zag ie een kleine vochtcyste. Volgens hem hoef je daar niks aan te doen en kan dat met de menstruatie te maken hebben (natuurlijk werd ik vandaag ongesteld!). Nu zat ik al weken tegen het uitstrijkje aan te hikken, omdat ik me zorgen maakte dat het wel eens niet goed zou zijn. Volgens de arts hoef ik me daar niet meer druk om te maken. Maar ja, de uitslag van het uitstrijkje is er ongeveer over twee weken. Kan de gynaecoloog a.d.h.v. het inwendig onderzoek al concluderen dat het uitstrijkje niet veel bijzonderheden zal opleveren? En is zo'n cyste ook 'nomaal'?

Ik ben er namelijk nog niet 100% gerust op en ik zou graag een beetje rust in mijn hoofd hebben , want ik loop al een paar maanden te klooien met mijn gezondheid.
Een gyn kan nooit met 100% zekerheid zeggen dat een uitstrijkje goed zal zijn omdat hij/zij niks bijzonders ziet.

Dat moet echt onderzocht worden.

Dus toch even 2 weken geduld hebben.
100% zekerheid heb je pas na de uitslag, maar dat alles er goed uit ziet is wel een goed teken hoor, tenminste dat zei mijn gynaecoloog toen. Sterkte met wachten!
Ik heb nog even wat gegoogled, maar ik zie dat de arts met een inwendige echo wel verdachte plekjes kan opsporen en die waren er dus niet te zien.
nooit googlen!
Cyste komt heel veel voor, bij mij en anderen in de omgeving was er nooit wat aan de hand....
quote:triaspolitica schreef op 21 maart 2011 @ 20:10:

nooit googlen!in dit geval was het geruststellend .
Oeps, te vroeg gejuigt, vind ik dit:

Niet alle afwijkingen zijn op te sporen met een echo. Ontstekingen en afwijkingen van de baarmoedermond zijn meestal niet te zien. Hiervoor is onderzoek van het weefsel nodig. Dat gebeurt bijvoorbeeld met een uitstrijkje.

Toch was de gyn vol vertrouwen en zei dat ik me een gerust hart weer lekker kon slapen, tjonge.... ik wilde het graag van hem aannemen. Ik zit al zolang in de stress...
Jeetje lila, begin je weer. Maak je niet gek. Neem nou maar aan dat alles goed is. Hij weet er echt wel wat van hoor. Als je de artsen niet vertrouwd kan je bij alle onderzoeken wel vraagtekens plaatsen. En maak je pas druk als er echt wat is.
Sorry madamemicmac, ik begin niet weer hoor! Ik kan alleen momenteel niet zo goed tegen die onzekerheid van het wachten. Ik had de inwendige echo alleen ook goed gevonden. Maar helaas moest dat uitstrijkje, omdat het alweer lang geleden is. Ik had mezelf die onzekerheid graag bespaard, want ik kan er, zoals je al had begrepen, momenteel slecht tegen.
En natuurlijk heb ik in mijn leven al meer onderzoeken en uitstrijkjes gehad en geloof me, daar heb ik me nooit echt druk om gemaakt. Pas sinds ik in januari behoorlijk ziek ben geworden ben ik angstig geworden.
Een uitstrijkje is natuurlijk om onrustig weefsel op te sporen voordat het uit de hand loopt zeg maar. Dus op het moment dat het in een fase is dat je het nog niet op een andere manier kunt zien. Als je alles wat je met een uitstrijkje kan zien ook met een echo zou kunnen zien, dan zou je natuurlijk het niet allebei hoeven doen.

Maar je druk maken, daar heeft helemaal niemand iets aan, dus daar moet je je gewoon even overheen zeggen. (en ik weet dat dat veel makkelijker gezegd dan gedaan is)
quote:gember999 schreef op 21 maart 2011 @ 20:53:

Een uitstrijkje is natuurlijk om onrustig weefsel op te sporen voordat het uit de hand loopt zeg maar. Dus op het moment dat het in een fase is dat je het nog niet op een andere manier kunt zien. Klopt hoor gember. Dat is ook de reden dat ik me heb laten doorverwijzen naar de gynaecoloog. Dan was in elk geval duidelijk dat er nog niks raars is te zien, zodat ik met een iets geruster gevoel het uitstrijkje kon laten maken.
quote:lila01 schreef op 21 maart 2011 @ 20:40:

En natuurlijk heb ik in mijn leven al meer onderzoeken en uitstrijkjes gehad en geloof me, daar heb ik me nooit echt druk om gemaakt. Pas sinds ik in januari behoorlijk ziek ben geworden ben ik angstig geworden.Je schreef in een eerder topic dat je toen last van je darmen had. Dat is wat anders dan waar je op onderzocht wordt met een uitstrijkje. Maar je onzekerheid m.b.t. je gezondheid die immens grote vormen aanneemt, te zien aan het aantal topics dat je hierover opent, maakt dat ik je wil adviseren daar eens hulp bij te zoeken. Je fysieke gezondheid is één ding. Hoe je daarmee psychisch omgaat is een tweede, maar minstens zo belangrijk.
Kikkerrr, ik heb inmiddels ook psychische hulp.
Als je binnen nu en 5 jaar geleden al een goed uitstrijkje hebt gehad zou ik me niet druk maken.
quote:madamemicmac schreef op 22 maart 2011 @ 13:37:

Als je binnen nu en 5 jaar geleden al een goed uitstrijkje hebt gehad zou ik me niet druk maken.

Dat is dan weer een beetje kort door de bocht. Vorig jaar had ik nog een pap 1 en dit jaar een pap 3A. Dus dat het vijf jaar geleden goed was zegt niets over nu.

Waar het probleem denk ik alleen ligt is dat wanneer TO iets voelt ze vaak meteen het gevoel heeft dat er iets ergs aan de hand moet zijn.
quote:lila01 schreef op 22 maart 2011 @ 13:12:

Kikkerrr, ik heb inmiddels ook psychische hulp.

Heel goed! Nu nog proberen niet over alles meteen een topic te openen. Wij zijn geen artsen. Als je iets niet vertrouwd kan je het beste naar de huisarts, alleen die kan je vertellen of er wel of niet iets aan de hand is. En je angsten bespreken met je behandelaar.

Hier krijgt je allerlei verschillende antwoorden die je gevoel van onzekerheid alleen maar zullen vergroten en daarmee ben je niet geholpen.

Probeer eens alleen topics over leuke dingen te openen en de rest bij de huisarts en je psycholoog neer te leggen en daar te bespreken. Misschien dat je dan een beetje meer grip kunt krijgen op jezelf en niet verzand in allerlei angstgedachten die hier ook nog eens versterkt kunnen worden.
Sorry kikkerr, misschien een beetje kort door de bocht maar in de meeste gevallen is dit toch wel zo. Daarom zijn de bevolkingsonderzoeken ook om de 5 jaar, als het vorige uitstrijkje ook goed was.

Maar in jouw geval wel zuur,sorry.
quote:Kikkerrr schreef op 22 maart 2011 @ 18:49:

[...]

Heel goed! Nu nog proberen niet over alles meteen een topic te openen. Wij zijn geen artsen. Als je iets niet vertrouwd kan je het beste naar de huisarts, alleen die kan je vertellen of er wel of niet iets aan de hand is. En je angsten bespreken met je behandelaar.

Hier krijgt je allerlei verschillende antwoorden die je gevoel van onzekerheid alleen maar zullen vergroten en daarmee ben je niet geholpen.

Probeer eens alleen topics over leuke dingen te openen en de rest bij de huisarts en je psycholoog neer te leggen en daar te bespreken. Misschien dat je dan een beetje meer grip kunt krijgen op jezelf en niet verzand in allerlei angstgedachten die hier ook nog eens versterkt kunnen worden.Dankjewel voor je reactie kikkerr. Verstandelijk weet ik dat je gelijk hebt en af en toe lukt het me ook heel goed. Het probleem is dat ik het gevoel heb dat ik stilsta, totdat ik weet dat het goed is. Het verlamt me gewoon. Waardeloos . Ik had gister zelf even wat dingetjes duidelijker moeten vragen bij de arts, maar het ging zo snel en toen ik thuis was kwamen de vragen natuurlijk.
quote:lila01 schreef op 22 maart 2011 @ 20:51:

[...]

Dankjewel voor je reactie kikkerr. Verstandelijk weet ik dat je gelijk hebt en af en toe lukt het me ook heel goed. Het probleem is dat ik het gevoel heb dat ik stilsta, totdat ik weet dat het goed is. Het verlamt me gewoon. Waardeloos . Ik had gister zelf even wat dingetjes duidelijker moeten vragen bij de arts, maar het ging zo snel en toen ik thuis was kwamen de vragen natuurlijk.

Misschien een idee om vooraf dat je naar de huisarts gaat je vragen even op te schrijven.

En door steeds topics te openen ga je niet van stilstand naar beweging. Je staat juist meer stil bij je problemen denk ik zelf en zo creeer je zelf dus stilstand i.p.v. vooruitgang.

Het is een proces om van je psychische klachten af te komen, maar dan moet je denk ik ook niet steeds die dingen doen die je erbij stil laten staan zoals hier steeds alles in de groep gooien zodat je er alleen maar meer mee bezig bent. Maar juist afleiding zoeken en richten op de positieve dingen. Sta jezelf toe om 10 minuten per dag te piekeren bijvoorbeeld en de overige tijd wanneer je begint te piekeren zeg je hard NEE tegen jezelf en ga je bewust iets leuks doen. Het is maar een idee.
quote:lila01 schreef op 22 maart 2011 @ 20:51:

[...]

Het probleem is dat ik het gevoel heb dat ik stilsta, totdat ik weet dat het goed is. En wij kunnen jou dus niet vertellen dat het goed is. Dat kan alleen een arts.
quote:madamemicmac schreef op 22 maart 2011 @ 19:15:

Sorry kikkerr, misschien een beetje kort door de bocht maar in de meeste gevallen is dit toch wel zo. Daarom zijn de bevolkingsonderzoeken ook om de 5 jaar, als het vorige uitstrijkje ook goed was.

Maar in jouw geval wel zuur,sorry.

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor

Wilde er alleen maar op wijzen dat het zo dus niet altijd werkt. In de meeste gevallen gaat het allemaal prima, maar wel realistisch om te weten dat er ook uitzonderingen bestaan. Maar ook daar helpt paniekschieten niet.
quote:madamemicmac schreef op 22 maart 2011 @ 13:37:

dat zegt niks ik had eerst pap1 en binnen 5 maanden was dit pap3b cin3 helaas kan ons lichaam rare dingen doen dit wil niet zeggen dat een ander het ook kan krijgen maar zeg nooit nooit

succes
Ik heb inmiddels de uitslag en alles is goed!

Er zijn nu wat mij betreft 2 mogelijkheden voor mijn klachten: door een opvlamming van mijn darmziekte colitis is er sprake van een hormonale disbalans of....... het is het begin van de overgang...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven