Gezondheid alle pijlers

Waar ogen laten meten (14 jaar)?

11-10-2013 12:25 12 berichten
Mijn dochter is vanaf haar 3e onder controle geweest van een orthoptiste. Omdat ze vorig jaar wilde overgaan op lenzen is ze 'ontslagen' door de orthoptiste (die doet alleen brilmetingen, schijnbaar). Met het laatste recept van de orthoptiste hebben we lenzen laten voorschrijven, maar eigenlijk bevalt dat dochter niet zo goed (drama's met erin en eruit, en ze moet eigenlijk even tijd nemen om goed te oefenen).

Probleem is dat de meting bij de opticien een heel ander resultaat geeft dan met druppelen (+3,5 vs +6,75 met cilinder), en ik nu niet zo goed weet waar we dan moeten laten controleren of de ogen achteruit gaan.

Heeft iemand ervaring met zo'n apart geval? Waar zouden jullie heen gaan? Ik weet niet of ze weer terug mag komen in het ziekenhuis, de orthoptiste was vrij stellig de laatste keer.
Alle reacties Link kopieren
Dus er zit volgens jou meer dan drie punten verschil is tussen de metingen? Maar de sterkte van brilleglazen is toch ook anders dan die van lenzen (andere afstand van lens tot oog). Als je dochter geen complexe problemen heeft kan ze toch gewoon bij een goede opticien laten meten? De mijne heeft ook een orthoptist in dienst.
En ik weet niet of je zelf een bril hebt, maar mocht een meting er meer dan drie punten naast zitten, dan kan je de letters echt niet lezen als ze de sterkte ter controle in het meetapparaat laten zien. Ook als ze de verkeerde sterkte in je lenzen zouden zetten merk je dat als bril/lensdrager direct.
Wat vreemd. Je kreeg ook gewoon een 'recept' zonder dat ze heeft geoefend met je dochter om ze in te doen?

Ik ga met mijn zoon naar SpecSavers. Ik vind hun service geweldig en zeer klantvriendelijk. Mijn zoon heeft al twee keer in zijn hoofd gehaald ook lenzen te willen hebben.

Daartoe maken ze een vrijblijvende afspraak om te komen oefenen. Lukt het niet dan is er geen man overboord en vertellen ze gewoon dat je het wellicht later nog eens bij ze kunt proberen, maar dat je natuurlijk net zo goed gewoon een bril kunt blijven dragen.

Voor de oefenlenzen heb ik nooit een cent neer hoeven leggen.

Is gewoon service.
do remember to forget
quote:donkerrood schreef op 11 oktober 2013 @ 12:45:

Wat vreemd. Je kreeg ook gewoon een 'recept' zonder dat ze heeft geoefend met je dochter om ze in te doen?

De orthoptist in het ziekenhuis verkoopt geen lenzen of brillen. Die doet alleen allerlei oogmetingen en controles. En die schrijft de gevonden waarden op een receptje waarmee je bij een opticien een bril kan gaan uitzoeken. Of lenzen. Daar ga je dus ook niet oefenen met het indoen van lenzen. Zou je bij een oogarts toch ook niet verwachten?
quote:borderwalk schreef op 11 oktober 2013 @ 12:34:

Dus er zit volgens jou meer dan drie punten verschil is tussen de metingen? Maar de sterkte van brilleglazen is toch ook anders dan die van lenzen (andere afstand van lens tot oog). Als je dochter geen complexe problemen heeft kan ze toch gewoon bij een goede opticien laten meten? De mijne heeft ook een orthoptist in dienst.

Vraag me niet hoe het kan, maar er zat idd drie punten verschil tussen de meting door dat apparaat en het druppelen bij de orthoptiste. Ik vermoed dat dat komt door het accommoderen, maar ik heb er ook geen verstand van.

Hoe meet een opticien de cilindrische afwijking? Die was nl helemaal niet uit het apparaat gekomen. Of kan die verdwijnen als je een lens op het oog draagt?
quote:donkerrood schreef op 11 oktober 2013 @ 12:45:

Ik ga met mijn zoon naar SpecSavers. Ik vind hun service geweldig en zeer klantvriendelijk. Mijn zoon heeft al twee keer in zijn hoofd gehaald ook lenzen te willen hebben.

Daartoe maken ze een vrijblijvende afspraak om te komen oefenen. Lukt het niet dan is er geen man overboord en vertellen ze gewoon dat je het wellicht later nog eens bij ze kunt proberen, maar dat je natuurlijk net zo goed gewoon een bril kunt blijven dragen.

Voor de oefenlenzen heb ik nooit een cent neer hoeven leggen.

Is gewoon service.Voor de proeflenzen en het oefenen e.d. heb ik 30 euro betaald. Dat vond ik niet zo vreemd, de lenzen moeten toch speciaal gemaakt worden en die man is ook een uur bezig geweest om de lenzen in te krijgen.
Wat vreemd. Toen ik onlangs naar mijn vaste opticien ging om over te stappen op lenzen werd er toch echt opnieuw gemeten. En toen kwam ze tot de conclusie dat met de cilindersterkte die ik heb er geen mogelijkheid tot lenzen zijn. Die was er wel geweest als ze gewoon mijn normale metingen voor mijn bril gebruikt had.
Ik heb al vanaf mijn 9de een bril en vanaf mijn 30ste lenzen.

Vroeger moest je naar de oogarts, de laatste 20 jaar kun je bij een goede opticien terecht,

Meestal zijn die optometrist, dus zeer vakkundig.

Als ze twijfelen sturen ze je naar de oogarts.

Een cilinder kan in lenzen en bril, die heb ik ook.

Als je twijfeld over wat het beste is, zou ik toch contact met de huisarts opnemen om te overleggen, het zijn wel je ogen.

Ik heb trouwens voor opmeten en lenzen passen enz nooit wat extra betaald.

Specsavers lijkt mij niet zo n goede optie, omdat die je het toch een beetje zelf laten uitzoeken, ben er een keer wezen kijken e niet hard weggelopen.

Succes, laat je nog ens weten hoe het afloopt?

Groetjes
Ik zou naar een goede onafhankelijke opticien gaat. Die van mij is top. daar werken alleen maar geschoolde optometristen. Enkele van hen werken ook in het ziekenhuis om de ogen te meten. Bij deze opticien worden de ogen gewoon heel secuur gemeten.

Ik heb zelf -10/-10 + cilinder en andere dingen. Ze meten net zolang tot dat ze voor mij de meest optimale sterkte hebben. Deze wisselt soms binnen dezelfde sessie. Ik heb het idee dat het een soort cameralens is die moeite heeft met scherpstellen.

Als tiener heb ik een aantal ook lenzen gehad in de jaren '80. Een paar jaar geleden, ben ik op aanraden van mijn opticien weer overgestapt op lenzen. Ik moest net zo lang oefenen bij de opticien (aparte ruimte) met lenzen in en uit doen, tot dat ik het zonder problemen zelf kon. Pas daarna kreeg ik ze mee om thuis te oefenen. Na een aantal weken weer de ogen gemeten. Je ogen vervormen wat door de lenzen, waardoor de sterkte veranderd. Na een aantal proeflenzen heb ik voor 6 maanden lenzen bestelt.

Proeflenzen ware voor mij trouwens gratis, maar ja ik ben al jaren trouwe klant bij mijn opticien. Ik heb er al genoeg geld uitgegeven.

Ik laat nu elke 6 maanden mijn ogen opnieuw meten, en krijg dan weer lenzen mee voor de sterkte die ik dan nodig heb. Mijn ogen worden nog steeds langzaam slechter.

In het ziekenhuis beoordelen ze alleen de kwaliteit van mijn ooglens, oogdruk, netvlies en gezichtsveld. Maar niet de sterkte.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Misschien hebben beide oogmetingen gelijk. Dat haar sterkte 3,5 is, en haar cilinder 3,25, maakt samen 6,75. Zoiets?

Ik zou in ieder geval naar een goede zelfstandig gevestigde opticien gaan. De meesten zijn ook orthoptist en optometrist, dus daar kun je voor goed advies terecht.

Overigens ben ik van mening (al jaren patient in het Oogziekenhuis) dat er in een ziekenhuis goede oogartsen werken en bij brillenwinkels goede opticiens. Het zijn 2 verschillende disciplines. Een oogarts kan oogkwalen verhelpen en een opticien kan goed ogen meten. En een goede opticien stuurt je naar de oogarts als hij iets afwijkends aan je oog ziet.

In het ziekenhuis wordt in ieder geval niet per definitie goed gemeten. Daar heb je nu eenmaal opticiens voor.
Ik draag inmiddels bijna 30 jaar lenzen en daarvoor een paar jaar een bril. Zowel bril als eerste paar lenzen werden aangemeten door een oogarts. Daarna overgestapt naar Oculenti (zit landelijk, oa in het Oogziekenhuis in Rotterdam en in het LUMC) Zij doen contactlenzen en ik ben uitermate tevreden. Ik vind ze een stuk deskundiger dan de gemiddelde opticien waar ik ben geweest voor een reservebril.

Overigens, op mijn 13e vond ik het ook doodeng om mijn harde lenzen in te doen. Leerde toen ze in mijn buitenste ooghoek te zetten en in 1 beweging naar het midden te schuiven. En dat doe ik eigenlijk nog.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven