Gezondheid alle pijlers

Waarde groeihormoon verhoogd, cortisol ook (door de pil?).

06-05-2013 23:49 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren in Maastricht geweest. De dokter wil alle bloedonderzoeken opnieuw doen en een glucosetolerantie-test. Weer wachten dus
He pfoe.. balen dat je weer moet wachten zeg! :(

Net naar de assistente gebeld, en het enige wat ze wou zeggen is dat mijn groeihormoon waarde nu 4,4 was (en de 1e keer dus 25), vreemd zeg, ben benieuwd wat ze nu gaan doen maar dat zal ik de 17e wel horen.

Dat wachten is zo shit. Je voelt je niet goed, ze weten niet waardoor, het is allemaal vaag en dan moet je ook nog eens zo lang wachten voor je meer weet en er misschien iets aan kan gaan doen. Snap ook wel dat het waarschijnlijk niet veel sneller zal kunnen maar toch..
Dit zijn blijkbaar de normaalwaardes van groeihormoon:

Groeihormoon

mannen, nuchter

< 10 mU/l (WHO IRP 80/505)

vrouwen, kinderen, nuchter

< 15 mU/l

na inspanning

> 18 mU/l

bij insulinetolerantietest

> 10 mU/l (veelal > 20)

bij argininetest

> 10 mU/l (veelal > 40)

bij L-DOPA-test

> 6 mU/l (veelal > 20)

1 uur na 75 g glucose oraal

< 4 mU/l

http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort= ... emie[]Bron

En dit staat op Wikipedia:

Een eenmalige meting van groeihormoon geeft weinig informatie aangezien groeihormoon in pulsen wordt afgegeven waarvan de waarde per puls kan verschillen. Bovendien kan stress, bijvoorbeeld door een bloedafname de groeihormoonafgifte bevorderen.
quote:Maartj3 schreef op 07 juni 2013 @ 16:02:

Dat wachten is zo shit. Je voelt je niet goed, ze weten niet waardoor, het is allemaal vaag en dan moet je ook nog eens zo lang wachten voor je meer weet en er misschien iets aan kan gaan doen. Snap ook wel dat het waarschijnlijk niet veel sneller zal kunnen maar toch..Ja, dat wachten is klote Kreeg net een telefoontje of ik op mijn zoons verjaardag wil komen voor die Glucose-test Enerzijds wil ik die test maar gehad hebben, des te eerder de uitslag. Anderzijds is dat voor mijn zoontje ook niet leuk. Weet nog niet wat ik doe. Ik kan ze mailen en dan kijken ze maandag of ik het wil verzetten. Maar dan moet ik waarschijnlijk een maand langer wachten.
Ja zo iets had ik idd ook al gelezen! Ben benieuwd wat dus de volgende stap is.. Hier is dus geen conclusie uit te trekken.

Oh, dat is handig! Ben je een hele dag zoet dan met die test? Ik zou het wel doen denk ik, anders ben je weer een maand verder.. Misschien is het voor je zoontje leuk om dan de avond van te voren iets leuks te gaan doen?
Nee, die test duurt een hele ochtend, maar daarna ben ik waarschijnlijk zo afgebrand dat ik 's middags in bed lig.
En, wat heb je besloten Yvonne?

Ik ben vandaag weer bij de internist geweest. Groeihormoon was nu wel goed, maar cortisol nog aan de hoge kant. Ook waren wat andere waarden aan de hoge kant. Heb nu een doorverwijzing voor een endocrinoloog in Enschede. Ik mocht ook naar Nijmegen, maar ivm de reistijd ga ik liever naar Enschede. Heb nu bij deze man wel het gevoel dat ik serieus genomen word, en dat vind ik al heel fijn!
Goed dat je doorverwezen bent. Hopelijk kan deze dokter je uitgebreider onderzoeken en krijg je duidelijkheid.

Ik ben gisteren naar het ziekenhuis geweest voor de GT-test. Ondanks het vroege tijdstip (8u) was ik keurig op tijd. Maar toen begon de ellende: ze hebben me 10 keer geprikt en toen zaten er 2 infusen in. Eén deed het na een half uur al niet meer en de tweede stopte er na een uur mee. Ze hebben dus maar een paar waardes. Ik hoop dat het genoeg is. Cortisol heeft ze niet meer kunnen prikken, want het was al na 10 uur en dan kan het niet meer. Over een paar weken moet ik voor de uitslag terugkomen.
He jakkes wat rot! Ben je zo moeilijk te prikken ofzo?

Ik hoop dat ze genoeg waardes hebben zodat je eens wat duidelijkheid krijgt. Wel raar dat cortisol niet geprikt is, dat hadden ze toch gelijk na het zetten van het infuus kunnen doen?

Ben benieuwd wanneer ik iets hoor uit Enschede.. Kon wel 2 a 3 weken duren voordat ik gebeld zou worden. :S
quote:Maartj3 schreef op 23 juni 2013 @ 13:48:

Wel raar dat cortisol niet geprikt is, dat hadden ze toch gelijk na het zetten van het infuus kunnen doen?

Toen de infusen er in zaten was het al bijna 11u. Te laat dus voor Cortisol

Ik hoop dat je snel een telefoontje krijgt.
Ook fijn zeg! :(

Ik heb een de brief ontvangen en kan 15 juli terecht Zal natuurlijk wel weer gewoon een soort van intake zijn, en weer bloed laten prikken. Zal dan vast nog niet veel wijzer worden helaas.

Mijn god.. ik lijk wel in de overgang (woorden van mijn moeder). Af en toe opvliegers! Dan word ik helemaal klam en stroomt het zweet over mn boven lip en over mn borst. Ook krijg ik ineens puistjes, maar daar in tegen heb ik dus ook geen last meer van die gruwelijk droge huid die ik eerder had.

Ondanks dat voel ik mezelf al wel een heel stuk beter zonder pil! Ik vrees alleen dat mijn 'overbeharing' wel weer erger gaat worden :'(
Hoi Maartj3!

Hoe gaat het met je? Als het goed is ben je in het ziekenhuis geweest. Ben je al iets wijzer geworden?

Ik ben vandaag naar Maastricht geweest voor de uitslag en het is 100% zeker geen acromegalie. Wel hebben ze diabetes vastgesteld. Helaas moet ik nu voor behandeling weer wachten op mijn eigen internist. Morgen maar eens bellen voor een afspraak.
Hoi Yvonne,

Oei, dat is ook niet fijn, maar hopelijk kan je nu wat gaan doen zodat je je beter voelt! Maar hoe kwamen ze bij acromegalie dan?

Ik ben nog niet veel verder helaas. Ben maandag naar het ziekenhuis geweest en heb weer een onderzoek gehad, Lymfeklier in mijn nek was opgezet dus volgende week een echo (en evt een punctie als het er gek uit ziet). En weer bloedprikken voor cortisol en glutenallergie. Het verhoogde groeihormoon zou door stress komen zei hij, terwijl ik daar nog nooit van gehoord had? Helaas ben ik vergeten te vragen of er niet nog eens op testosteron enzo geprikt kan worden aangezien ik dus last heb van overbeharing na het stoppen van de pil.

Maandag de 29e heb ik de uitslag dmv een telefonisch consult (met een andere arts, aangezien de mijne op vakantie is) en dan ga ik het denk ik wel vragen.
quote:Maartj3 schreef op 19 juli 2013 @ 00:04:

Maar hoe kwamen ze bij acromegalie dan?

Door verhoogd groeihormoon en de afwijking op de hypofyse. Dat laatste heeft blijkbaar 10% van de bevolking en betekent verder niets.Begrijp ik uit jouw verhaal dat bij jou het groeihormoon verder ook geen rol speelt? Vervelend dat je nog niets weet. Ik word ook gek van steeds maar wachten... Heeft de dokter al gezegd welk vermoeden hij heeft?
Oke, maar is je waarde nu weer normaal dan?

Volgens mij speelt het bij mij ook geen rol nee. Eerste meting was te hoog, de meting daarna was goed. De verhoging zou door stress komen (iets wat ik verder nergens terug kan vinden).

Ja dat wachten is zo vervelend! De dokter heeft niks gezegd over vermoedens, krijg alleen maar een beetje het idee/gevoel dat ie denkt dat er niks is. Er word wel geprikt op gluten intolerantie ivm mijn buikklachten.
Geen idee of het nu weer normaal is. Hij zei dat er geen aanwijzingen zijn om aan acromegalie te denken. Ook waren andere hormonen normaal. Het bultje op de hypofyse is dus niet actief, maakt geen hormonen aan.

Buikklachten kunnen toch door veel meer dingen veroorzaakt worden dan alleen gluten? Als hier niets uitkomt kun je ook nog overwegen naar een allergoloog te gaan. Misschien is het een andere voedings-intolerantie?
Hm oke, maar kan het zijn dat je klachten diabetes gerelateerd zijn? Dan zou het dus in kunnen houden dat je er straks misschien van af bent of niet..?

Ja dat kan zeker! Misschien wel een goed idee om daar eens langs te gaan maar eerst dit maar eens afwachten.

Vanmiddag dus een echo gehad van mijn hele hals. En de lymfe klier zag er anders uit (dikker en een soort trosje ofzo?) en dus hebben ze een puctie gedaan. Ik gelijk een beetje stressen want naalden in mn lijf (waarmee ze gaan zitten wroeten) vind ik best eng. Voelde even naar enzo, maar het was wel goed te doen. Alleen begint die lymfe klier nu dus meer op te zetten (en nu begin ik hem dus ook te voelen).

En dan nu wachten tot maandag, gelukkig heb ik een leuk weekend voor de boeg en verwacht niet te veel van de uitslagen!
Hoe gaat het nu? Heb je nog last van je hals. Ik zag dat er een topic over had geopend. Was het wel normaal dat je er zoveel last van kreeg?
De pijn was vrij snel over, en kon idd normaal zijn. Heb inmiddels de uitslag maar ben nog niet veel wijzer..

Er waren te weinig (verschillende?) cellen gevonden ofzo, maar het was niks kwaadaardigs. De patholoog kon dus nog geen conclusie trekken voor hij meer weefsel zou hebben en dus wouden ze de hele klier er uit halen. Aangezien ik de uitslag doorgebeld kreeg van een vervangend arts wie mij nog nooit gezien heeft deed ze het voorstel om te wachten tot mijn eigen arts terug is en ik met hem kan overleggen en hij nog eens kan voelen aan die klier. Zie t niet zitten om zo ff naar de chirurg te rennen en misschien voor niks dat ding dr uit te laten snijden.

Van de bloeduitslagen weet ik nog niks helaas.

Hoe gaat het daar dan, voel je je inmiddels als wat beter?
Ik snap dat je niet voor niets wil laten snijden. Wel weer wachten dus

Hier geen verandering. Zolang ik niet behandeld word gaat dat ook niet gebeuren ben ik bang.
Idd, de 19e kan ik weer terecht.

Ik hoop dat je snel behandeld gaat worden!
Hoi Maartj3! Ik ben het, Yvonne77, maar ik heb een nieuwe nick genomen. Vond het fijn om een keer alles te anonimiseren. Hoe gaat het met je? Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn afspraak. Ik denk dat ik morgen weer eens ga bellen om te kijken of er iemand is uitgevallen.
Hoi, ik zie je berichtje nu pas want ik krijg geen meldingen ofzo. :(

Balen dat je nog steeds aan het wachten bent, zo schiet het ook niet op.

Ik heb inmiddels 1 lymfeklier minder; vorige week hebben ze dr een volledig uitgehaald (ipv een biopt zoals ze zeiden). Nu dinsdag krijg ik de uitslag, ben benieuwd!

Oh ik zie nu pas dat het berichtje al even geleden is, heb je inmiddels een afspraak?
TO, was de uitslag goed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven