Gezondheid alle pijlers

Wanneer het best een borstverkleining laten doen

28-01-2014 15:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben 29 jaar en heb een dochtertje van bijna 7 maanden. Al jaren zit ik erover te denken om een borstverkleining te laten doen. Ik ben 1.59m ben niet stevig ofzo en had altijd cup E-F. Door de gynaecoloog werd aangeraden te wachten tot na een eventuele zwangerschap omdat ze dan kleiner zouden kunnen zijn door borstvoeding enzo.

Nou ik heb gewacht.. Ik heb nu cup H!

Pijn in mijn nek, schouders, rug en meer ellende.. Om over mijn geweldige zelfbeeld en het kopen van passende kleding nog niet eens te spreken..

Ik ga binnenkort naar Bergman clinics voor de intake en dan gaan ze natuurlijk vragen wanneer de operatie plaats kan vinden.. Ik kan persoonlijk natuurlijk niet wachten.. Maar ik zit met de zorg voor mijn kleine mopje en met het herstel en het weer...

Voor de zomer is chill want dan kan ik een nieuwe bikini aan zonder die dikke striemen in mijn nek van de bandjes. Tijdens de zomer is chill omdat je dan niet zoveel lagen kleding aan hoeft te trekken.. En na de zomer dan heb je tenminste juist geen zomerkleding icm die sportbeha die je nog best een tijdje aan moet... Maar dan loopt de kleine waarschijnlijk en dat maakt de zorg natuurlijk weer lastig..

Wat is jullie advies?
Wil je nog meer kinderen? Want dan zou ik wachten tot je je laatste kindje hebt gekregen denk ik.. En anders gewoon zo snel mogelijk!
Komt wel goed, schatje!
Hoe lang ben je al gestopt met borstvoeding? Dat zal ook meespelen denk ik.

Met veel actief klierweefsel zal het lastig zijn netjes te verkleinen op zo'n manier dat je in de toekomst nogmaals borstvoeding kunt geven.

Heb je dit gevraagd aan de chirurg?
Gewoon doen, hier ga je letterlijk en figuurlijk onder gebukt.
Ja en?
Eerste jaar mogen de littekens niet in de zon, dus als je t nu laat doen kan je komende zomer niet met een klein sexy topje zonnen

De eerste 4 weken mag je bijna niets tillen, zeker geen kindje daarna 2 tot 4 weken nog rustig aan, dus kwestie van hulp inschakelen, zeker die eerste 4 weken, hoe minder je tilt, hoe mooier de littekens...
Mijn advies zou zijn om in ieder geval te wachten tot een jaar na je laatste zwangerschap. Je lichaam verandert nog zo in het jaar na je zwangerschap door het geven van en stoppen met borstvoeding, verliezen van zwangerschapskilo's etc.

Het resultaat wordt het mooist als je lichaam weer redelijk in shape is.
Ik heb het laten doen toen mijn dochter bijna drie was. Had ook wel wat eerder gekund, maar toen was ik nog niet zover. Achteraf prima, want ik hoefde nu niet te tillen, kon dochter uitleggen waarom niet en waarom ze voorzichtig moest zijn.

Je mag zes weken niet tillen, je mag de eerste weken niet met je armen hoger dan je schouders, dat is allemaal makkelijker als je kind wat ouder is. En als je zeker weet dat er niet nog een komt, want dan heb je kans dat je weer terug bij af bent.

Ik vond het vervelendste nog wel dat je zo moet oppassen. Als je kind dreigt te vallen, sta je al op scherp om haar op te vangen, maar dat mag je dus niet. Ik heb de eerste weken extra opvang en logeren bij opa en oma geregeld, nog niet alleen met haar thuis, pas na bijna vier weken.
Ik ben na 6 weken gestopt met borstvoeding. Ik knalde namelijk uit mijn cup h voedingsbeha.. Ben nu op 6 kilo na weer op gewicht. Ik hoop dat we nog wel meer kinderen zullen krijgen maar ik denk dat we daar nog even mee wachten. Ik wil niet wachten tot we uitgekinderd zijn. Tot die tijd zit ik met die klachten en dat kan nog jaren duren.. Dat wil ik niet.

Ik geloof dat je sowieso een jaar moet wachten tot de operatie na een zwangerschap. Dat zei de HA tenminste.. En ik was niet van plan topless te zonnen hoor ;) haha.

Wat is jullie ervaring met de zorg voor kleine kinderen na de operatie? Kan ik haar bijvoorbeeld wel verschonen of omkleden ofzo? Kan ze op schoot zitten? En wat is jullie ervaring met aan en uitkleden van jezelf enzo?
En qua timing? Operatie in de lente, zomer of winter?
Een goede plastisch chirurg zal het afraden als je nog meer kinderen wil. Mij werd het expliciet gevraagd, en niet alleen vanwege het feit dat de kans groot is dat je geen bv meer kan geven, maar ook omdat je lichaam verandert in de zwangerschap. Straks zit je na zwangerschap twee weer op je oude cupmaat, dat is echt zonde, niet alleen van het herstel van de operatie, maar ook van het geld.

Jezelf aan en uitkleden gaat wel, al is het opletten met shirts over je hoofd trekken. Haren wassen en borstelen was een stuk lastiger. Verder is het vooral heel veel opletten dat je niet boven je macht reikt met je armen en niet tilt. En als je daar op gaat letten merk je pas hoe vaak je dat doet.

Het verzorgen van een klein kind is eigenlijk niet te doen. Niet zozeer omdat je het niet zou kunnen, maar er zitten gewoonweg risico's aan. Als je kind tijdens het verschonen met zijn beentjes trapt, kan hij je borsten raken. In het beste geval pijnlijk, in het slechtste gaat de wond open. Ook als je je kind op schoot hebt, ik bedoel, nu zit ie nog lekker stil misschien, maar dat gaat echt wel veranderen. Als je kind ergens vanaf dreigt te vallen, is je reactie automatisch opvangen, maar dat kan niet. Je kunt de eerste weken eigenlijk beter niet alleen voor je kind zorgen, omdat er iets kan gebeuren waardoor jij een handeling moet doen die voor je herstel nadelig is, of ronduit link. Bij een kennis van me is bij het opvangen van kind toen die struikelde de wond deels opengescheurd. Dat wil je echt niet riskeren.

Ik heb bewust gewacht tot dochter wat ouder was, vanaf dat ze twee was ben ik er weer over gaan nadenken (ja ik wilde het wel heel graag, maar het is geen kinderachtige operatie, dus ik moest even over een drempel heen).

Tijdstip van operatie lijkt me niet zo belangrijk. Ik ben in augustus afgelopen jaar voor het eerst gaan praten in het ziekenhuis bij de PC en kon in september al geholpen worden(werd uiteindelijk oktober, ivm mijn werk). Ik heb daar nou echt niet bij stilgestaan of dat een goed seizoen was eigenlijk, das echt van ondergeschikt belang. Misschien is in de zomer niet fijn, als het warm is? Maar warm kan het in de lente ook al zijn. In de winter is het weer niet fijn dat je de eerste tijd last kan hebben van je tepels als het koud is...
Hoi!

Ik heb ook een borstverkleining laten doen, inmiddels 6,5 jaar geleden. Was toen 21 en kinderloos. Ik heb de ingreep ook in de zomer laten doen, zodat het in de vakantie tussen 2 studiejaren kon en ik niets zou missen (deed opleiding tot verpleegkundige, dus niet alleen maar colleges aanhoren). Ik vond het prima in de zomer, heb wel buiten gezeten maar dan met sportbh + hemdje ipv in bikini.

Enige nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is dat het mss wat broeierig is waardoor de wondgenezing vertraagd zou kunnen zijn. Zelf had ik echter slechts 1 klein open wondje op het 3landenpunt, wat ook gewoon weer vanzelf is dicht gegaan.
Ik heb zelf een BVK gehad 7 jaar geleden ,mijn zoontje was toen 1 jaar op zich ging dat allemaal prima de eerste 4 weken heb ik hem niet getild.

Maar als jij nog een kinderwens hebt zou ik het je nooit aanraden om voor die tijd een BVK te laten doen,tijdens en na je zwangerschap veranderen je borsten nog zo erg dat je straks na je zwangerschap weer met een paar maten groter loopt!

Een goede chirurg (en daar ben ik zelf bij geweest) zal het ook zeker afraden als je nog een kinderwens hebt !

Zelfs na verloop van jaren groeien je borsten al vaak weer naar een maatje meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven