Gezondheid alle pijlers

Wat doe of laat jij bewust om gezond/slank te blijven?

10-05-2025 14:54 220 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me, gezien de eeuwige controverse in topics over overgewicht en obesitas, goed om een apart topic te openen waarin we het kunnen hebben over een ‘gezonde levensstijl’ zonder mensen tegen het hoofd te stoten, want hier gaat het niet (ook) over anderen maar gewoon over onszelf en wat we doen en laten (of juist niet) om gezond, fit en slank te blijven.

Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte :geek: ) en ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken. Of waarom anderen er juist niet mee bezig zijn, wat natuurlijk ook prima is, maar in mijn omgeving valt me op dat vrijwel iedereen sport, er minder wordt gedronken (het is een veelbesproken onderwerp) en er minder vlees wordt gegeten, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis 🍷) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn, maar persoonlijk vind ik het soms best lastig en vermoeiend om, nu ik 40+ ben, wél op te moeten letten en wél de discipline te moeten opbrengen om te sporten en gezond te eten. Maar goed, blijkbaar ben ik ijdel genoeg om het te doen, en hecht ik bovendien genoeg waarde aan mijn gezondheid - wat sowieso een vaag begrip is, want wat is gezond? - om er moeite voor te doen.

Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
NomenNesci0 schreef:
21-05-2025 08:23
Misschien moet jij het niet zo persoonlijk maken door je specifiek op mij te gaan richten.
Ik lees anderen niet de les, want ik kom niemand persoonlijk vertellen hoe die hun leven moet leven. Ik hou het steeds algemeen. En ik kom daarbij steeds terug op het aloude bekende fenomeen input out-input in en dat die aan elkaar gelijk moet staan en dat de shift van levensstijl van de afgelopen 50 jaar zeer waarschijnlijk de grootste boosdoener is voor het obesitasprobleem.

Dat mensen dan helemaal over de piss mij gaan aanvallen dat ik er de ballen verstand van heb en dat helemaal niet zo kan zeggen, zeer persoonlijk gaan worden, mij dom gaan noemen en waar de honden nog meer geen brood van lusten, daar kan ik ook niks aan doen.
Je hebt een sterke mening die je niet in dank wordt afgenomen. Ik vond de reacties die je kreeg idd persoonlijk worden.
Speculaastaart schreef:
20-05-2025 22:15
Dat helpt dus ook. Het hebben van een doel of een schrikbeeld.
Bij mij is het doel me beter en gezonder voelen. Iets slanker komt pas daarna. Door mijn chronische ziekte ben ik altijd moe en probeer ook uit te zoeken of bepaald voedsel daarbij helpt.
NomenNesci0 schreef:
21-05-2025 08:33
Voor mij is levensstijl ook iets van de lange lijn. Ik kijk niet naar een week of een dag. Ik kijk naar het grote geheel. Het kan best zijn dat ik een periode wat minder gezond leef en daar kan ik dan ook vrede mee hebben. Maar gemiddeld genomen hou ik de teugels strak.

Ik heb trouwens ook wel iets gemerkt in eten sinds ik een paar jaar een vasten raam toepas. Ik denk niet dat het een ding is dat veel mensen leuk vinden klinken, maar ik heb er een gedachte over. Benieuwd of er mensen zijn die het herkennen.

Ik heb gemerkt dat ik door vasten eigenlijk minder kan eten. Het effect ervan is dat ik veel minder behoefte heb aan eten. Dat is prettig, want het geeft veel rust. Aan de andere kant is dat ook juist iets dat mensen niet willen, want minder kunnen/willen eten, betekent ook minder kansen om iets in je mond te stoppen. En aangezien eten toch vaak ook een stukje genot/bevrediging is, is minder eten misschien ook een doemscenario? Nóg minder plezier in het leven zoiets?

Herkennen mensen dit? Minder behoefte aan eten? Ook door het koolhydraatarm cq. vasten combinatie?
Eigenlijk veel efficienter omgaan denk ik met voeding (wat natuurlijk best een goede ontwikkeling zou kunnen zijn, aangezien we in de toekomst mogelijk problemen kunnen krijgen om de totale wereldbevolking te blijven voeden). Maar het efficienter verbranden van voeding, betekent idd wel dat je intake ook naar beneden moet. Gelukkig is (voor mij) minder eten niet meer honger. Dan zou het een ongewenst effect zijn. Maar ik hoor het ook van anderen die ik ken die deze leefstijl hebben, dat er minder behoefte is aan eten, omdat men gewoon sneller verzadigd is en lang vol zit.
Als ik naar mezelf kijk, herken ik wel dat ik minder kan eten, maar dat vind ik nou net heel prettig. En als ik in het topic over verschillende afvalmedicatie kijk, is het daar ook dat de meesten het juist heel prettig vinden om niet meer constant met eten bezig te zijn. Dus jouw oordeel/veronderstelling dat mensen het vervelend vinden dat ze minder kunnen eten, herken ik niet. Wel dat mensen zich nu meer bewust van zijn dat eten vaak een middel is om dingen weg te maken en dat ze daar nu wat anders voor moeten bedenken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben gezond eten gaan waarderen en veel lekkerder gaan vinden, dan bewerkt eten. Veel eten vind ik veel te zoet en of zout. Mijn smaakpapillen lijken gereset te zijn.
Voor iedereen een groene tuin
Ik herken het wel een beetje denk ik. Op dit moment vind ik mijn eetleven best goed te doen, maar ik voor mij hangt eten ook nog zo aan 'gezellig' dat ik het echt jammer zou vinden als het nog minder moet.

Als ik een weekendje weg ga met mijn man draait het eigenlijk voornamelijk om waar we een taartje gaan eten, lunchen, borrelen en daarna uit eten. Minder om musea ofzo. Ik vind eten dus echt heel leuk, en zou het heel jammer vinden als ik het minder kon.

Maar ja, dat heeft als gevolg mezelf continu op de rem houden.
Los van sommige sociale settings waar Tavistock het over heeft, vind ik minder eten prima, zolang je maar wel verzadigd bent.

Het is vervelend als je niet kan/mag eten als je trek hebt. Vooral in je dagelijks leven, als je gewoon prima de tijd tussen maaltijden doorkomt zonder te snacken omdat je verzadigd bent, is dat toch juist fijn! Ik denk dat dat juist veel rust geeft. Ik herken niet perse dat mensen dat onprettig zouden vinden.
Weekendjes weg/vakanties zijn natuurlijk uitzonderingen en dan mag het van mij ook best wat meer om eten draaien.
Dat is ook weer zo. In mijn dagelijks leven heb ik een vrij vaste prik qua wat ik eet en hoe laat, en dat is wel zo rustig.
rosanna08 schreef:
21-05-2025 09:14
Als ik naar mezelf kijk, herken ik wel dat ik minder kan eten, maar dat vind ik nou net heel prettig. En als ik in het topic over verschillende afvalmedicatie kijk, is het daar ook dat de meesten het juist heel prettig vinden om niet meer constant met eten bezig te zijn. Dus jouw oordeel/veronderstelling dat mensen het vervelend vinden dat ze minder kunnen eten, herken ik niet. Wel dat mensen zich nu meer bewust van zijn dat eten vaak een middel is om dingen weg te maken en dat ze daar nu wat anders voor moeten bedenken.

Precies dit inderdaad. Ik dacht vroeger dat ik het jammer zou vinden als ik geen grote borden met eten en hele zakken chips meer op zou kunnen. Maar het tegendeel is waar. De 30e hap smaakt precies hetzelfde als de 12e hap. Dus ik vind het nu helemaal prima dat mijn porties een stuk kleiner zijn geworden en dat de zak chips niet meer leeg gaat.

En de grootste winst is dat ik niet meer voortdurend aan eten denk. Een lichaam dat niet meer de hele dag om eten zeurt, wat een verademing is dat.
The impossible just takes a little longer.
Ik hoor wisselende verhalen. Zelf is er zoveel stilte tussen maaltijden door, dat ik het niet mis. Echter hoor ik ook vaak dat mensen zeggen dat ze balen dat ze niet zoveel kunnen eten als ze zouden willen of graag ook net zoveel zouden eten als sommige anderen.

Ik merk dat onder deze omstandigheid ik het niet als gemis voel, want ook geen behoefte.
Ik doe ook aan intermitterend vasten, zo heet dat geloof ik, maar het is bij mij geen dieet-ding (koolhydraten eet ik wel) maar gewoon hoe ik het al mijn hele leven doe: mijn eerste maaltijd eet ik tussen 12 en 2 ‘s middags, omdat ik absoluut geen ochtendmens ben en voor de middag niks wil eten en geen honger heb. Mijn dochter heeft hetzelfde. Dat betekent dat ik vaak maar 2 maaltijden per dag eet, alleen lunch en avondeten. Een enkele keer eet ik om 4 uur nog iets kleins maar meestal niet. Dus dat is relatief weinig, maar ik heb nooit honger dus het werkt voor mij. Het gevoel dat ik iets mis heb ik nooit.
Ik kan allang niet zoveel op dan vroeger, ik denk ook dat dat leeftijdgerelateerd is?

Na de overgang waren mijn hormonen weer, of eindelijk, in balans ofzoiets.

Vroeger at ik met gemak 16 plakken brood.

Toen ik net samen was met man aten we dagelijks soep vooraf, een pan aardappelen met groente en nog even een pak yoghurt en vla.

Nou, tegenwoordig, vanavond doen we het met een bord soep.

Als je (ik) de hele dag niet hebt gegeten, dan kan ik s avonds veel minder op.
NomenNesci0 schreef:
20-05-2025 14:34
Mijn motto is dat je noooooit in een passpiegel in een pashok moet kijken. Boy oh boy, die spiegels zijn gemeen. Daar heb ik thuis nooit last van.
Haha, maar voor mij was het de omslag die ik echt nodig had. Ik kan nu tenminste weer opstaan van de grond zonder de ballast die ik toen in de spiegel zag.

Idd heb ik minder hongergevoel na intermittend fasting en koolhydraatarm eten. Helaas slaap ik dan ook minder vast. Dus nu een normale avondmaaltijd en af en toe een pizza waar ik heel erg van geniet is toegestaan. En nu zit ik na de pizza ook echt vol, terwijl ik daarvoor al binnen een kwartier weer een koekje of chocolaatje op had om over de rest van de avond maar niet te spreken (nog 2 koekjes en chips).

Het is ook van de zotte toch dat je eigenlijk elk voedingswaarde etiket moet lezen. Waarom is de voedingsindustrie toch zo gebaat bij overal zo gruwelijk veel suiker in te plempen.
De mensheid is zo overdreven gewend aan producten met minimaal 1/5 (20%) aan suiker in zit en oja, minder suiker is meer betalen.

Grappig voorbeeld: AH 10 stuks (315 Gram) Roomboter stroopwafel minder zoet = 20gram per 100 gram €2,89
Ah 12 stuks (468gr) rb stroopwafel normaal voor €2,25 = 34 gram per 100 gram
Dan heb je uiteraard nog wel de goedkopere Hollandse Stroopwafels 12 st (378gr) voor 0,89€ met 38,2 gram /100gr
Meer suikerverslaafden verkoopt meer.

Tis allemaal uitgedokterd hè.

Zit ook in chips iets waardoor je die hele zak op wilt eten.

In sigaretten en shag zitten ontzettend veel additieven, om maar verslaafd te blijven.
Claire45 schreef:
21-05-2025 12:38
Ik doe ook aan intermitterend vasten, zo heet dat geloof ik, maar het is bij mij geen dieet-ding (koolhydraten eet ik wel) maar gewoon hoe ik het al mijn hele leven doe: mijn eerste maaltijd eet ik tussen 12 en 2 ‘s middags, omdat ik absoluut geen ochtendmens ben en voor de middag niks wil eten en geen honger heb. Mijn dochter heeft hetzelfde. Dat betekent dat ik vaak maar 2 maaltijden per dag eet, alleen lunch en avondeten. Een enkele keer eet ik om 4 uur nog iets kleins maar meestal niet. Dus dat is relatief weinig, maar ik heb nooit honger dus het werkt voor mij. Het gevoel dat ik iets mis heb ik nooit.
Ik eet niet op alle dagen geen ontbijt. Gedurende een week kan ik wel ontbijten, maar ook 2 a 3 dagen dat ik ook pas na 12 of soms later eet. Ik heb dan een tijdraam van zo'n 4 a 5 uur, maar krijg het gewoon niet voor elkaar om dan dezelfde hoeveelheid te eten dan wanneer ik ontbijt.
Het lijkt wel eerder zo te zijn dat hoe minder (lang) ik eet, hoe minder honger ik heb.

Het lijkt mij ook niet gezond als ik dat mechanisme uitbuit, want ben ergens bang dat ik dan te weinig binnen krijg. Ik ben als de dood om mijn metabolisme om zeep te helpen. Maar gek genoeg werkt het bij mij wel versterkend: minder eten = minder honger.

Ik ben wel heel streng op wat ik binnen krijg en dat ik alles binnenkrijg wat ik nodig heb.
If vind ik ook iets wat bij mij past, ontbijten heb ik ondanks wat ik allemaal op kon ook nooit gedaan (oh jawel maar dat komt straks ff)
If is natuurlijk wel wat anders dan alleen niet ontbijten.
Ik eet niet voor 12 uur.

En wanneer ontbijt ik wel?
Tijdens vakanties met anderen om me heen.
Heb geen zin in ‘eetstress’, want zo ervoer ik dat dan als ik niet meedeed met de rest.

Had ik de hele morgen last van dan.
Speculaastaart schreef:
20-05-2025 22:23
Tja, misschien moet je dan ook anderen niet langer de les lezen over gezonder eten.

Anderen missen misschien daarin de discipline.

Ik moet wel sporten anders zou ik niks meer kunnen snoepen. Ik eet gezond bij drie maaltijden per dag maar mag ook graag iets lekkers in mijn mond steken. Ik sport om te kunnen snoepen.
Ik vind het ook lekker om af en toe te snoepen. Zelf eet ik 5-6 keer per dag en daar voel ik me goed bij.
Je pense donc je suis
Speculaastaart schreef:
20-05-2025 22:27
Leerling tijdens kamp:
'Goh juf, dat is best een leuk badpak voor een oudere vrouw. Jij kunt natuurlijk met je dikke buik niet meer in een bikini gaan zwemmen '

Klonk ook best motiverend, zeg maar.
😱
Je pense donc je suis
care_ schreef:
21-05-2025 11:21
Los van sommige sociale settings waar Tavistock het over heeft, vind ik minder eten prima, zolang je maar wel verzadigd bent.

Het is vervelend als je niet kan/mag eten als je trek hebt. Vooral in je dagelijks leven, als je gewoon prima de tijd tussen maaltijden doorkomt zonder te snacken omdat je verzadigd bent, is dat toch juist fijn! Ik denk dat dat juist veel rust geeft. Ik herken niet perse dat mensen dat onprettig zouden vinden.
Weekendjes weg/vakanties zijn natuurlijk uitzonderingen en dan mag het van mij ook best wat meer om eten draaien.
Eens! Verzadigd zijn tussen de maaltijden door is prettig. En niet mogen eten als je trek hebt en dan maar honger moeten hebben lijkt me ook niet fijn.
Je pense donc je suis
noglangnietjarig schreef:
21-05-2025 16:52
If vind ik ook iets wat bij mij past, ontbijten heb ik ondanks wat ik allemaal op kon ook nooit gedaan (oh jawel maar dat komt straks ff)
If is natuurlijk wel wat anders dan alleen niet ontbijten.
Ik eet niet voor 12 uur.

En wanneer ontbijt ik wel?
Tijdens vakanties met anderen om me heen.
Heb geen zin in ‘eetstress’, want zo ervoer ik dat dan als ik niet meedeed met de rest.

Had ik de hele morgen last van dan.
Herkenbaar! Ik eet ook alleen ontbijt met anderen (vakantie, kerstontbijt) en voel me daarna de hele dag een gevulde kalkoen, kan geen pap meer zeggen :biggrin:
Claire45 schreef:
21-05-2025 18:25
Herkenbaar! Ik eet ook alleen ontbijt met anderen (vakantie, kerstontbijt) en voel me daarna de hele dag een gevulde kalkoen, kan geen pap meer zeggen :biggrin:
Ja dat ook en dan eet ik de rest van de dag veel minder, want weinig trek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven