Wat doe of laat jij bewust om gezond/slank te blijven?
zaterdag 10 mei 2025 om 14:54
Het lijkt me, gezien de eeuwige controverse in topics over overgewicht en obesitas, goed om een apart topic te openen waarin we het kunnen hebben over een ‘gezonde levensstijl’ zonder mensen tegen het hoofd te stoten, want hier gaat het niet (ook) over anderen maar gewoon over onszelf en wat we doen en laten (of juist niet) om gezond, fit en slank te blijven.
Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte
) en ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken. Of waarom anderen er juist niet mee bezig zijn, wat natuurlijk ook prima is, maar in mijn omgeving valt me op dat vrijwel iedereen sport, er minder wordt gedronken (het is een veelbesproken onderwerp) en er minder vlees wordt gegeten, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis
) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn, maar persoonlijk vind ik het soms best lastig en vermoeiend om, nu ik 40+ ben, wél op te moeten letten en wél de discipline te moeten opbrengen om te sporten en gezond te eten. Maar goed, blijkbaar ben ik ijdel genoeg om het te doen, en hecht ik bovendien genoeg waarde aan mijn gezondheid - wat sowieso een vaag begrip is, want wat is gezond? - om er moeite voor te doen.
Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte

Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis
Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
maandag 12 mei 2025 om 08:22
@Speculaastaart, ik ben niet net als een diabeet aan het prikken, maar volg soms periodiek mijn glucose waarden, vooral vlak voor, tijdens en na vasten om te kijken hoe mijn lijf reageert (mijn oudste is diabeet) en hier thuis liggen nog zijn oude spullen. Maar als je wil, kun je het ook gewoon zelf kopen en hoef je ook niet zo vaak te prikken als met verouderde middelen. Teststrips kun je los kopen en ook de meters zijn vrij verkrijgbaar. Je moet je wel verdiepen in het interpreteren van de waarden en je eigen baseline kennen.
Ik vind mijn gejojo wel meevallen. Ik heb een raam waarin ik mijn gewicht bijstuur. Dat is 2 kilo. Mijn BMI is 26 en wil dat ook graag zo houden (niet hoger). Maar ik schommel wel eens wat binnen de 2 kilo. Ik heb nooit beweerd dat ik slank ben. Ik heb al zo vaak uitgelegd dat ik heel makkelijk aankom en mijn hele leven al iets verhoogd BMI heb en ik heb vijftien jaar van mijn leven AD gebruikt en ben toen fors aangekomen (15 kilo). Toen ik gestopt ben met de medicijnen, wilde ik ook dat extra gewicht weer kwijt. Die heb ik er weer afgekregen middels vasten en koolhydraatarm eten. Maar dat is ook alweer jaren geleden.
Ik eet eigenlijk vrij normaal, heel vergelijkbaar als ik de anderen zo lees en probeer onnodige suikers te voorkomen en dat is mijn standaard manier van eten. Geen calorieen in drinken, alles volkoren, geen verstopte suikers en ook echt wel eens een taartje, een pizza of frietje of een ijsje. Maar niet vaak. Een paar dagen per week eet ik net als de meesten op gewone tijden. En een paar dagen per week ontbijt ik laat (meer lunchtijd) en is dus mijn raam korter. Maar dan eet ik verder nog wel gewoon en bijna alles wat ik op dezelfde dagen eet als ik gewoon om half zeven aan mijn ontbijt zit. Het is alleen moeilijker om dezelfde hoeveelheid calorieën binnen te krijgen in een korter tijdraam. En 2 x per jaar doe ik een vast van 3 dagen.
Er is genoeg informatie te vinden over de voordelen van vasten. Er zijn aardig wat studies gedaan die de gezondheidsvoordelen hebben onderzocht en omdat ik dus vrij makkelijk switch van type verbranding, komt mijn lichaam ook geen brandstof tekort.
Ik vind mijn gejojo wel meevallen. Ik heb een raam waarin ik mijn gewicht bijstuur. Dat is 2 kilo. Mijn BMI is 26 en wil dat ook graag zo houden (niet hoger). Maar ik schommel wel eens wat binnen de 2 kilo. Ik heb nooit beweerd dat ik slank ben. Ik heb al zo vaak uitgelegd dat ik heel makkelijk aankom en mijn hele leven al iets verhoogd BMI heb en ik heb vijftien jaar van mijn leven AD gebruikt en ben toen fors aangekomen (15 kilo). Toen ik gestopt ben met de medicijnen, wilde ik ook dat extra gewicht weer kwijt. Die heb ik er weer afgekregen middels vasten en koolhydraatarm eten. Maar dat is ook alweer jaren geleden.
Ik eet eigenlijk vrij normaal, heel vergelijkbaar als ik de anderen zo lees en probeer onnodige suikers te voorkomen en dat is mijn standaard manier van eten. Geen calorieen in drinken, alles volkoren, geen verstopte suikers en ook echt wel eens een taartje, een pizza of frietje of een ijsje. Maar niet vaak. Een paar dagen per week eet ik net als de meesten op gewone tijden. En een paar dagen per week ontbijt ik laat (meer lunchtijd) en is dus mijn raam korter. Maar dan eet ik verder nog wel gewoon en bijna alles wat ik op dezelfde dagen eet als ik gewoon om half zeven aan mijn ontbijt zit. Het is alleen moeilijker om dezelfde hoeveelheid calorieën binnen te krijgen in een korter tijdraam. En 2 x per jaar doe ik een vast van 3 dagen.
Er is genoeg informatie te vinden over de voordelen van vasten. Er zijn aardig wat studies gedaan die de gezondheidsvoordelen hebben onderzocht en omdat ik dus vrij makkelijk switch van type verbranding, komt mijn lichaam ook geen brandstof tekort.
maandag 12 mei 2025 om 09:22
Neem maar van mij aan dat iedereen die wil afvallen, die "lijnt" heel goed weet dat sapjes wel gezond zijn maar veel calorieën bevatten en dus je ze dus niet teveel moet drinken als je wil afvallen. Niks misverstand.NomenNesci0 schreef: ↑11-05-2025 22:17Heel goed dat je dit doet. Want het misverstand dat sapjes gezond zijn, is nog zo wijdverbreid. Omdat ik al jaren vast en daarvoor ook mijn glucose af en toe monitor, heb ik ook gemerkt dat mijn glucose omhoog gaat bij drankjes met zoetstoffen. Dus ook al is het zogenaamd calorie arm of koolhydraatvrij, mijn insulinemotor slaat toch aan op nep zoetstof. Zo onschuldig is dat dan ook niet.
maandag 12 mei 2025 om 09:46
Leuk topic, leuk om van anderen te lezen. Ik ben zeker geen heilige en dingen kunnen beter, maar ik geloof ook in een beetje leven. Ik heb wat routines ingesleten afgelopen jaren die me wel echt helpen!
Ik drink inderdaad (al jaren) geen calorieën maar alleen koffie, thee, water of spa rood. Ik merk dat ik frisdrank niet eens meer echt lekker vind.
Natuurlijk drink ik wel regelmatig een wijntje, en dat is mijn grote valkuil.
Verder eet ik clean: ik kook met verse producten, ik prioriteer eiwitten en verschillende soorten groenten in mijn maaltijden en daar bouw ik mijn maaltijd omheen. Ik probeer ook 80% van de tijd te lunchen met salade of maaltijden met groenten. Brood is geen boosdoener en prima imo, maar dan vind ik het moeilijker om voldoende en een variëteit van groente binnen te krijgen op een dag.
Ik sport gemiddeld 5x per week. Nu doe ik dat bijna meer voor mijn mental health, maar natuurlijk vind ik het fijn dat ik fitter ben. Ik ben de laatste jaren ook meer krachttraining gaan prioriteren.
Slaap is belangrijk voor me! Ik geloof dat veel mensen echt onderschatten wat te weinig slaap met je doet. Makkelijk om te zeggen voor iemand zonder kinderen, dat snap ik. Maar ik denk echt dat elke nacht 7-9 uur slapen (naar gelang je behoefte) heel belangrijk is.
Ik drink zeker 2 liter water per dag, naast thee en koffie.
Minder stress! Heb je ook niet altijd in de hand, maar in mijn vorige baan had ik veel meer stress, en realiseer me nu pas hoeveel impact dat kon hebben.
Ik drink inderdaad (al jaren) geen calorieën maar alleen koffie, thee, water of spa rood. Ik merk dat ik frisdrank niet eens meer echt lekker vind.
Natuurlijk drink ik wel regelmatig een wijntje, en dat is mijn grote valkuil.

Verder eet ik clean: ik kook met verse producten, ik prioriteer eiwitten en verschillende soorten groenten in mijn maaltijden en daar bouw ik mijn maaltijd omheen. Ik probeer ook 80% van de tijd te lunchen met salade of maaltijden met groenten. Brood is geen boosdoener en prima imo, maar dan vind ik het moeilijker om voldoende en een variëteit van groente binnen te krijgen op een dag.
Ik sport gemiddeld 5x per week. Nu doe ik dat bijna meer voor mijn mental health, maar natuurlijk vind ik het fijn dat ik fitter ben. Ik ben de laatste jaren ook meer krachttraining gaan prioriteren.
Slaap is belangrijk voor me! Ik geloof dat veel mensen echt onderschatten wat te weinig slaap met je doet. Makkelijk om te zeggen voor iemand zonder kinderen, dat snap ik. Maar ik denk echt dat elke nacht 7-9 uur slapen (naar gelang je behoefte) heel belangrijk is.
Ik drink zeker 2 liter water per dag, naast thee en koffie.
Minder stress! Heb je ook niet altijd in de hand, maar in mijn vorige baan had ik veel meer stress, en realiseer me nu pas hoeveel impact dat kon hebben.
maandag 12 mei 2025 om 12:49
Ik ‘jojo’ op dezelfde manier: mijn gewicht is ongeveer 60 kilo en als ik merk (aan mijn kleren of in de spiegel) dat ik zwaarder ben, grijp ik meteen in. Volgens mij is dat geen jojo-en maar gewoon op gewicht blijven. Meer dan een paar kilo komt er dus nooit bij, waardoor het geen enorm gevecht wordt om de schade te herstellen: een paar weken op rantsoen en klaar. Gemiddeld moet ik twee keer per jaar ‘bijsturen’: na de zomervakantie en in januari.NomenNesci0 schreef: ↑12-05-2025 08:22
maandag 12 mei 2025 om 13:14
klopt, jojo-en gaat niet over een paar kg, maar over veel afvallen en net zoveel om zelfs meer aankomen. En ieder mens schommelt en zeker bij vrouwen heeft de cyclus daar gewoon invloed op. Net zo goed als een keer wat zouter eten of nog niet naar de wc zijn geweest zo een kg meer kan aangeven op de weegschaal.Claire45 schreef: ↑12-05-2025 12:49Ik ‘jojo’ op dezelfde manier: mijn gewicht is ongeveer 60 kilo en als ik merk (aan mijn kleren of in de spiegel) dat ik zwaarder ben, grijp ik meteen in. Volgens mij is dat geen jojo-en maar gewoon op gewicht blijven. Meer dan een paar kilo komt er dus nooit bij, waardoor het geen enorm gevecht wordt om de schade te herstellen: een paar weken op rantsoen en klaar. Gemiddeld moet ik twee keer per jaar ‘bijsturen’: na de zomervakantie en in januari.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 12 mei 2025 om 13:26
Ongeveer mijn hele leven, zo vanaf mijn 15e ben ik bezig geweest met proberen slank te worden/blijven, met als gevolg dat ik het grootste deel te zwaar ben geweest. Of dat ik er prachtig uitzag en mezelf toch te dik vond.
Nu ik 56 ben, ben ik meer gaan focussen op gezondheid en zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Ik wil, als mantelzorger, dat mijn kinderen als ze 50 plus zijn een eigen leven kunnen hebben zonder de last van hulpbehoevende ouders. Daarnaast wil ik mijn grote hobby, skiën, nog even kunnen blijven doen.En ik moest aan de bloeddrukpillen en die bevielen me helemaal niet. Bijkomend voordeel is dat ik (heel langzaam) ook afval, hoewel meer in de verhouding spier/vet dan in gewicht. Wat doe ik:
-Ik heb groepslessen vervangen door krachttraining, dat doe ik nu 3x per week, waarvan 1 keer met een personal trainer.
- Elke dag 10.000 stappen maken.
- 7 tot 8 uur slaap per nacht
- Ik ben nagenoeg gestopt met alcohol, niet dat ik hiervoor veel dronk, denk gemiddeld 1 keer per week. Nu is het hooguit 4 glaasjes per jaar.
- Ik zorg dat ik voldoende eiwitten en vezels binnenkrijg en probeer mijn calorieën rond de 1800-2000 te houden.
- Ik eet weinig kant en klaar voedsel en beperk uit eten gaan
- Ik meet regelmatig mijn bloeddruk.
- Ik slik een aantal supplementen: collageen voor mijn gewrichten, creatine voor mijn spieren en geheugen, vitamine D omdat ik ooit een tekort heb gehad, magnesium voor spieren en geheugen en Omega 3 voor hart en bloedvaten.
- Ik let op de omvang van mijn taille ipv mijn gewicht, maar daar moet nog wel wat af. Dit ivm visceraal vet wat een veel grotere risicofactor is dan bijvoorbeeld dikke benen. Vroeger, toen dat nog niet in was, had ik een dikke kont, nu is dat vet opeens naar boven en naar voren verplaatst na de overgang. Ik ben gewoon 30 jaar te vroeg geboren.
Ik ben nu zo'n 1,5 jaar van de bloeddrukpillen af, wat blijkbaar zelden gebeurt, maar metingen bleven altijd net op het randje (ca. 140/90) . Sinds ik 3 maanden geleden aan de Omega 3 ben begonnen is het redelijk laag te noemen (ca. 110/75), dus daar ben ik heel blij mee.
Nu ik 56 ben, ben ik meer gaan focussen op gezondheid en zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Ik wil, als mantelzorger, dat mijn kinderen als ze 50 plus zijn een eigen leven kunnen hebben zonder de last van hulpbehoevende ouders. Daarnaast wil ik mijn grote hobby, skiën, nog even kunnen blijven doen.En ik moest aan de bloeddrukpillen en die bevielen me helemaal niet. Bijkomend voordeel is dat ik (heel langzaam) ook afval, hoewel meer in de verhouding spier/vet dan in gewicht. Wat doe ik:
-Ik heb groepslessen vervangen door krachttraining, dat doe ik nu 3x per week, waarvan 1 keer met een personal trainer.
- Elke dag 10.000 stappen maken.
- 7 tot 8 uur slaap per nacht
- Ik ben nagenoeg gestopt met alcohol, niet dat ik hiervoor veel dronk, denk gemiddeld 1 keer per week. Nu is het hooguit 4 glaasjes per jaar.
- Ik zorg dat ik voldoende eiwitten en vezels binnenkrijg en probeer mijn calorieën rond de 1800-2000 te houden.
- Ik eet weinig kant en klaar voedsel en beperk uit eten gaan
- Ik meet regelmatig mijn bloeddruk.
- Ik slik een aantal supplementen: collageen voor mijn gewrichten, creatine voor mijn spieren en geheugen, vitamine D omdat ik ooit een tekort heb gehad, magnesium voor spieren en geheugen en Omega 3 voor hart en bloedvaten.
- Ik let op de omvang van mijn taille ipv mijn gewicht, maar daar moet nog wel wat af. Dit ivm visceraal vet wat een veel grotere risicofactor is dan bijvoorbeeld dikke benen. Vroeger, toen dat nog niet in was, had ik een dikke kont, nu is dat vet opeens naar boven en naar voren verplaatst na de overgang. Ik ben gewoon 30 jaar te vroeg geboren.
Ik ben nu zo'n 1,5 jaar van de bloeddrukpillen af, wat blijkbaar zelden gebeurt, maar metingen bleven altijd net op het randje (ca. 140/90) . Sinds ik 3 maanden geleden aan de Omega 3 ben begonnen is het redelijk laag te noemen (ca. 110/75), dus daar ben ik heel blij mee.
maandag 12 mei 2025 om 14:57
Precies om die reden heb ik geen weegschaal. Het interesseert me niet of ik een kilo ben aangekomen door zout eten, hormonen of iets anders tijdelijks. Volgens mij merk je een extra kilo ook helemaal niet op, dus waarom zou je het willen checken op een weegschaal? Dat zorgt alleen maar voor onrust.rosanna08 schreef: ↑12-05-2025 13:14klopt, jojo-en gaat niet over een paar kg, maar over veel afvallen en net zoveel om zelfs meer aankomen. En ieder mens schommelt en zeker bij vrouwen heeft de cyclus daar gewoon invloed op. Net zo goed als een keer wat zouter eten of nog niet naar de wc zijn geweest zo een kg meer kan aangeven op de weegschaal.
maandag 12 mei 2025 om 15:33
Claire45 schreef: ↑12-05-2025 14:57Precies om die reden heb ik geen weegschaal. Het interesseert me niet of ik een kilo ben aangekomen door zout eten, hormonen of iets anders tijdelijks. Volgens mij merk je een extra kilo ook helemaal niet op, dus waarom zou je het willen checken op een weegschaal? Dat zorgt alleen maar voor onrust.
Dus dit:
Claire45 schreef: ↑12-05-2025 12:49Ik ‘jojo’ op dezelfde manier: mijn gewicht is ongeveer 60 kilo en als ik merk (aan mijn kleren of in de spiegel) dat ik zwaarder ben, grijp ik meteen in. Volgens mij is dat geen jojo-en maar gewoon op gewicht blijven. Meer dan een paar kilo komt er dus nooit bij, waardoor het geen enorm gevecht wordt om de schade te herstellen: een paar weken op rantsoen en klaar. Gemiddeld moet ik twee keer per jaar ‘bijsturen’: na de zomervakantie en in januari.
Zie jij in de spiegel of merk je aan je kleding, en dan is het niet meer dan een paar kilo?
Ik ben 10 kilo afgevallen en ik draag nog vrijwel al mijn kleding. Pas na een kilo of 6 zag ik het in de spiegel. En die 10 kilo ruim meer dan 10% van mijn lichaamsgewicht.
Coffee is never my cup of tea
maandag 12 mei 2025 om 17:18
Oh, ik denk niet dat mijn kleren nog lekker zouden zitten als ik 10 kilo zwaarder was; ik draag geen loeistrakke broeken maar wel aansluitende broeken en dan is een maat 28 prima, maar zodra ik een paar kilo aankom (ik weeg mezelf niet dus misschien gaat het wel om 4 of 5 kilo, geen idee wat mijn ‘sweet spot’ is) zit een maat groter beter. Daar merk ik het echt wel aan. En in de spiegel zie ik vrij snel aan mijn buik dat ik ben aangekomen, ik heb redelijk zichtbare buikspieren en die verdwijnen dan achter een laagje vet.Marianneke schreef: ↑12-05-2025 15:33Dus dit:
Zie jij in de spiegel of merk je aan je kleding, en dan is het niet meer dan een paar kilo?
Ik ben 10 kilo afgevallen en ik draag nog vrijwel al mijn kleding. Pas na een kilo of 6 zag ik het in de spiegel. En die 10 kilo ruim meer dan 10% van mijn lichaamsgewicht.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in