Wat kan als hulpbehoevende ouder op leeftijd hulp weigert?
dinsdag 20 juni 2023 om 13:18
De titel dekt al een beetje de lading helaas..
Mijn schoonmoeder ligt eigenlijk zolang als ik haar al ken in de lappenmand, in de afgelopen 20 jaren diverse ziekenhuisopnames, wat fouten in het ziekenhuis waardoor ze er nog meer klachten bij kreeg maar er waren zeker nog veel goede dagen dus kwaliteit.
Nu is er een goede 3 maanden geleden een onderzoek gedaan aan de hand van klachten die ze had omdat de huisarts vreesde voor kanker in de maag/darmstreek wat gelukkig niet het geval was. Ze heeft echter sinds dat onderzoek nog meer pijnen dan normaal en nu dus ook moeite met eten. Ze zit al aan de flinke pijnstillers, waaronder morfine pleisters dat was al voor dat laatste onderzoek en de huisarts heeft aangegeven dat ze eigenlijk niks meer kan betekenen in de zin van beter worden.
Nu ze dus nog verder achteruit is gegaan is het voor mijn schoonvader niet meer te doen al wil hij dat niet naar haar toe erkennen maar naar zijn zoons spreekt hij wel uit dat het zwaar is. Het probleem is dat we al eens voorzichtig hebben geopperd om bijvoorbeeld thuiszorg in te zetten om te helpen met wassen en aankleden. Dat duurt nu ongeveer de hele ochtend met hulp van schoonvader en dat is mede doordat ze zoveel pijn heeft dat het zo lang duurt. Daar wil ze echter niks van weten want ze gaat niet in haar blote kont voor een vreemde staan
Dat gevoel snap ik op zich heel goed maar hoe nu verder?
Iemand ervaring hier mee en hoe is dat bij jullie verder gegaan? De kinderen en schoonkinderen mogen ook niet helpen op dat vlak daar moet ze niks van hebben maar schoonpa is al lang geen 18 meer (ze zijn beiden begin 80) dus die kan dit ook niet lang meer.
Mijn schoonmoeder ligt eigenlijk zolang als ik haar al ken in de lappenmand, in de afgelopen 20 jaren diverse ziekenhuisopnames, wat fouten in het ziekenhuis waardoor ze er nog meer klachten bij kreeg maar er waren zeker nog veel goede dagen dus kwaliteit.
Nu is er een goede 3 maanden geleden een onderzoek gedaan aan de hand van klachten die ze had omdat de huisarts vreesde voor kanker in de maag/darmstreek wat gelukkig niet het geval was. Ze heeft echter sinds dat onderzoek nog meer pijnen dan normaal en nu dus ook moeite met eten. Ze zit al aan de flinke pijnstillers, waaronder morfine pleisters dat was al voor dat laatste onderzoek en de huisarts heeft aangegeven dat ze eigenlijk niks meer kan betekenen in de zin van beter worden.
Nu ze dus nog verder achteruit is gegaan is het voor mijn schoonvader niet meer te doen al wil hij dat niet naar haar toe erkennen maar naar zijn zoons spreekt hij wel uit dat het zwaar is. Het probleem is dat we al eens voorzichtig hebben geopperd om bijvoorbeeld thuiszorg in te zetten om te helpen met wassen en aankleden. Dat duurt nu ongeveer de hele ochtend met hulp van schoonvader en dat is mede doordat ze zoveel pijn heeft dat het zo lang duurt. Daar wil ze echter niks van weten want ze gaat niet in haar blote kont voor een vreemde staan

Iemand ervaring hier mee en hoe is dat bij jullie verder gegaan? De kinderen en schoonkinderen mogen ook niet helpen op dat vlak daar moet ze niks van hebben maar schoonpa is al lang geen 18 meer (ze zijn beiden begin 80) dus die kan dit ook niet lang meer.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...

dinsdag 20 juni 2023 om 14:32
Een minder valide persoon wassen met washand is vaak vele malen zwaarder voor degene die helpt dan douchen. Dat is echt een vak apart.tv-icoon schreef: ↑20-06-2023 14:19Ik zou wat minder douchen en vaker met een nat washandje wassen, dat scheelt al ontzettend veel capriolen waarbij ze kan vallen. Verder zullen er beslist kleren bestaan die heel makkelijk aan en uit te trekken zijn. Bekijk welke bewegingen ze moeilijk vindt en kies dan kleding waarbij je die bewegingen niet nodig hebt.
En moeilijke bewegingen zijn vaak juist de plekken die extra belangrijk zijn om te wassen. De oksels, tussen de billen of de tenen, etc.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:33
Ik zit echt met open mond te lezen.
Mensen hebben zelfbeschikkingsrecht. Hoezo doorpakken? Wie @team doorpakkers geeft jullie het recht om bij andere mensen ongevraagd hulp in huis in te zetten?
Ik neem toch trouwens aan dat er geen thuiszorgmedewerker is die een mevrouw tegen haar uitdrukkelijke wens gaat uitkleden en wassen. Het moet niet gekker worden zeg.
Ja het een een probleem, zorgmijders die hun partner of kinderen zwaar (over)belasten. Maar dat geeft niemand het recht om zulke ingrijpende beslissingen te nemen.
Alleen de verzorgers kunnen kiezen te stoppen met zorgen. Soms zal het dan helemaal uit de klauwen lopen en soms zal er dan toch hulp aanvaard worden.
Maar het is te allen tijde iemands eigen keus.
Mensen hebben zelfbeschikkingsrecht. Hoezo doorpakken? Wie @team doorpakkers geeft jullie het recht om bij andere mensen ongevraagd hulp in huis in te zetten?
Ik neem toch trouwens aan dat er geen thuiszorgmedewerker is die een mevrouw tegen haar uitdrukkelijke wens gaat uitkleden en wassen. Het moet niet gekker worden zeg.
Ja het een een probleem, zorgmijders die hun partner of kinderen zwaar (over)belasten. Maar dat geeft niemand het recht om zulke ingrijpende beslissingen te nemen.
Alleen de verzorgers kunnen kiezen te stoppen met zorgen. Soms zal het dan helemaal uit de klauwen lopen en soms zal er dan toch hulp aanvaard worden.
Maar het is te allen tijde iemands eigen keus.

dinsdag 20 juni 2023 om 14:35
Schoonvader heeft de kracht niet om dat aan te geven. Hem dan maar laten verzuipen?Mariejan schreef: ↑20-06-2023 14:09Pa en Moe zijn toch volledig wilsbekwaam? Waar haal jij het idee vandaan dat je je zo mag gedragen tegenover mensen?
Haar tegen haar wil tegenover vreemden in haar blote kont laten staan? Lichamelijke integriteit?
Schoonvader is de enige die kan zeggen dat hij haar niet meer wil douchen. Het is zijn keuze om het wel te blijven doen.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:36
Schoonvader heeft om hulp gevraagd? Schoonvader is wilsonbekwaam?Zanahoria schreef: ↑20-06-2023 14:27Dit verhaal begint toch echt met, waar haalt schoonmoeder het idee vandaan dat ze zich zo mag gedragen. TO draagt een logische en passende oplossing aan. Als je dit niet doet laat je in mijn ogen schoonvader in de steek.
Kijk, als thuiszorg er is en ze weigert nog steeds, dan ga je schoonmoeder natuurlijk niet met geweld de douche in slepen. Maar misschien is er wel een oplossing dat schoonmoeder een zwembroek aanhoudt, of is de drempel gewoon weg als thuiszorg een prettig mens is die dit al duizend keer heeft gedaan. Maar je moet wel ergens beginnen en wat proberen.
Waarom mag schoonmoeder zich niet zo gedragen? Dat is tussen haar en haar man.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:37
Ik zou haar laten proberen. Ze móet niet schoongepoetst elke dag; ze kan besluiten om maar eens per twee weken zich te (laten) wassen. Ze duikt niet elke dag in de gierput ofzo.Lorem_Ipsum schreef: ↑20-06-2023 14:32Een minder valide persoon wassen met washand is vaak vele malen zwaarder voor degene die helpt dan douchen. Dat is echt een vak apart.
En moeilijke bewegingen zijn vaak juist de plekken die extra belangrijk zijn om te wassen. De oksels, tussen de billen of de tenen, etc.

Dan moet het maar zoals het kan

dinsdag 20 juni 2023 om 14:39
Maar ze gaat neem ik aan regelmatig naar de wc. En soms gaat ook dat niet altijd even goed met oudere mensen.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:40
Dit! voor een dementerend iemand kan je gedwongen zorg inzetten, maar iemand die volledig wilsbekwaam is mag nog altijd zelf beslissen.Mariejan schreef: ↑20-06-2023 14:09Pa en Moe zijn toch volledig wilsbekwaam? Waar haal jij het idee vandaan dat je je zo mag gedragen tegenover mensen?
Haar tegen haar wil tegenover vreemden in haar blote kont laten staan? Lichamelijke integriteit?
Schoonvader is de enige die kan zeggen dat hij haar niet meer wil douchen. Het is zijn keuze om het wel te blijven doen.
Daarom: zet in op ondersteuning van schoonpapa, zoek naar mantelzorgondersteuning in de buurt. Dat wordt via een welzijnsorganisatie of de gemeente geregeld. Proberen om de wijkverpleegkundige eens te laten komen praten is natuurlijk wel een optie, maar als schoonmama besluit dat die de deur niet in komt, of als ze weigert in gesprek te gaan, dan is het snel klaar.
Zoek zelf ook naar handigheidjes die het schoonpapa makkelijker maken. Zo is het veel makkelijker om iemand te wassen met van die ziekenhuiswashandjes met lotion erop. Dat kost zowel schoonpapa als schoonmama veel minder energie. Dat kan je natuurlijk eens meenemen om het ze te laten proberen. En geef regelmatig aan schoonpapa aan dat hij het niet hoeft te blijven kunnen, maar dat hij degene moet zijn die dat aan zijn vrouw vertelt, om dan samen te zoeken naar een oplossing.
En wat anderen al zeiden, houd je er als schoondochter zoveel mogelijk buiten.
Zelf trouwens ervaring met een soortgelijke situatie, waarbij de zorgvrager niet veel ziekteinzicht had en geen idee hoeveel hulp er nodig was, maar wel volledig wilsbekwaam. En de ander vond het de partnerplicht om die zorg te geven, ook ten koste van zichzelf. Dit heeft geleid tot een crisisopname in een verpleeghuis, ver van huis, totdat er uiteindelijk een plekje dichterbij kwam.

dinsdag 20 juni 2023 om 14:41
Wat een vooroordelen en aannames in één post zeg.Doreia* schreef: ↑20-06-2023 13:39Niet direct meteen in mijn kerngezin, maar ik werk met diverse soorten en typen mensen.
Het type mens zoals jij je schoonmoeder omschrijft, moet je eigenlijk gewoon niet teveel ruimte geven. Zitten, plan van aanpak voorleggen en uitvoeren. ze moppert, jammert en doet, maar als je luistert, dan heeft ze geen argumenten die dit plan belemmeren.
Dus door het ge-NEEEE!!!! Ik willut nie! heen en uitvoeren. Want zij is niet de enige die hier onder lijdt. Het is vooral haar man die het zwaar heeft en daarom is doorpakken vaak het enige wat je het beste doen kunt.
Hoezo is het "vooral" haar man die het zwaar heeft? Die vrouw heeft pijn, en het is heel goed te begrijpen dat ze niet gewassen wil worden door een vreemde.
Jij zet haar neer als een dreinend kind. Weinig respectvol en al helemaal niet empatisch. Gadver.
Voor haar beslissen is geen goed idee. Zij is niet wilsonbekwaam. Haar op een rustige manier uitleggen dat het nodig is, door bv de huisarts of geriator, wel.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:45
Also schreef: ↑20-06-2023 14:41Wat een vooroordelen en aannames in één post zeg.
Hoezo is het "vooral" haar man die het zwaar heeft? Die vrouw heeft pijn, en het is heel goed te begrijpen dat ze niet gewassen wil worden door een vreemde.
Jij zet haar neer als een dreinend kind. Weinig respectvol en al helemaal niet empatisch. Gadver.
Voor haar beslissen is geen goed idee. Zij is niet wilsonbekwaam. Haar op een rustige manier uitleggen dat het nodig is, door bv de huisarts of geriator, wel.
Ik ben chronisch pijnpatient, als mijn partner mij echt niet ( vraag me hier af of dat wel echt zo is) kan wassen en aankleden ect..dan moet er een ander komen om te helpen.
Dat niet leuk is lijkt me logisch, maar dat weigeren is gewoon vervelend gedrag.
Jaja.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:46
Er zijn ook nog 2 zonen, die kunnen dat prima met pa en hulp gaan regelen.Lorem_Ipsum schreef: ↑20-06-2023 14:35Schoonvader heeft de kracht niet om dat aan te geven. Hem dan maar laten verzuipen?
Jaja.
dinsdag 20 juni 2023 om 14:47
Ja, ik weet niet wat ze kan. Kan ze naar de wc lopen, haar kleren omhoog doen en gaan zitten, en kan ze daarna gaan staan. Dat weet ik niet. Misschien dat een po kan helpen, of een plasfles of postoel.Lorem_Ipsum schreef: ↑20-06-2023 14:39Maar ze gaat neem ik aan regelmatig naar de wc. En soms gaat ook dat niet altijd even goed met oudere mensen.
Ik zou me vooral zorgen maken over haar kwaliteit van leven. Ik hoop dat ze nog af en toe blij en gelukkig is. Al is het maar dat ze naar een serie of film kan kijken. En dat ze nog lekker kan eten. Dat zal voor ieder verschillend zijn.

dinsdag 20 juni 2023 om 14:48
Helemaal eens!. Maar ik probeer alleen te zeggen dat wassen helemaal niet altijd makkelijker is dan douchen.LuciFee2023 schreef: ↑20-06-2023 14:46Er zijn ook nog 2 zonen, die kunnen dat prima met pa en hulp gaan regelen.

dinsdag 20 juni 2023 om 14:48
Ook om misselijk van te worden, de manier waarop jij over je schoonmoeder durft te praten. Je mag toch hopen dat JIJ later in ieder geval wel voor jezelf mag blijven beslissen wie er aan je lijf komt!meisjeviva33 schreef: ↑20-06-2023 14:01@Doreia, helder. Je slaat de spijker ook wel op zijn kop wat haar betreft dat is inderdaad wel de beste manier om met haar om te gaan op vele vlakken. Ik denk dat we dat gewoon moeten gaan doen want ze maakt het voor zichzelf maar vooral voor schoonpa onleefbaar. Dit jaar heeft de huisarts al 3 keer op het punt gestaan om haar met de ambu weg te laten halen omdat ze dan weer in een paniek dingetje zit door al haar klachten en dat slaat door op haar rikketik maar dat weigert ze gewoon. Met als argument: ik laat mijn man niet alleen terwijl hij hartstikke goed gaat na 3 voor hem zware jaren maar zij probeert hem patiënt te houden.
Ik denk dat we daar op in gaan steken, dankjewel dat je jouw ervaringen deelt.
@Mirr31 Dank voor de tip, is op zich een idee alleen hij weet wel wat hij moet doen maar dan moet je wel door kunnen en durven pakken want als ze ook maar denkt dat hij haar aanraakt schreeuwt ze moord en brand. En ja ze heeft oprecht pijn maar ze maakt het vaak ook nog groter dan het is (klinkt oh zo slecht maar helaas is het zo) want ze staat ook graag in de belangstelling met al haar lek en gebrek. Ze is helaas van het kaliber: vragen hoe het met jou is en binnen de minuut gaat het om haar of als jij iets hebt gaat ze daar driedubbel overheen want zij had zoiets ook maar dan erger.
We gaan de focus op schoonpa leggen, dat verdiend hij wel moet hij alleen zelf ook nog even inzien maar daar kunnen we aan werken.
Dank voor jullie inzichten !

dinsdag 20 juni 2023 om 14:57
Kan. Maar zij heeft daar alle recht toe. En je weet de reden niet. Schoondochter kan hier van alles roepen, maar wij kennen die vrouw niet he.LuciFee2023 schreef: ↑20-06-2023 14:45Ik ben chronisch pijnpatient, als mijn partner mij echt niet ( vraag me hier af of dat wel echt zo is) kan wassen en aankleden ect..dan moet er een ander komen om te helpen.
Dat niet leuk is lijkt me logisch, maar dat weigeren is gewoon vervelend gedrag.

dinsdag 20 juni 2023 om 15:03
Jij maakt liever zelf je plan waarin iedereen tegen wil en dank een rol heeft. Niet gehinderd door de (fysieke) mogelijkheden en gevoelens van die anderen?
dinsdag 20 juni 2023 om 15:05
Met een washandje alleen de delen wassen die gauw gaan ruiken is echt veel makkelijker. Onder je armen, je edele delen en zo.Lorem_Ipsum schreef: ↑20-06-2023 14:48Helemaal eens!. Maar ik probeer alleen te zeggen dat wassen helemaal niet altijd makkelijker is dan douchen.
Voor de voeten heb je dan weer een teiltje nodig met een bodempje sop. Of je slaat ze over.

dinsdag 20 juni 2023 om 15:08
Iedereen maakt zich weer flink druk.

dinsdag 20 juni 2023 om 15:09
Mariejan schreef: ↑20-06-2023 14:09Pa en Moe zijn toch volledig wilsbekwaam? Waar haal jij het idee vandaan dat je je zo mag gedragen tegenover mensen?
Natuurlijk, dat heb je gelijk in.
Aan de andere kant blijft hij het misschien doen omdat hij niet weet wat de mogelijkheden zijn en wie hij daarvoor moet inschakelen. Hoe hij dat gaat aanpakken. Dan mag die man best gesteund en geholpen worden door zijn kinderen. Die kennen hun moeder ook en drie kunnen met dan één.
De andere oplossing is niet zo'n fraaie. Moeder gewoon niet meer douchen en niet meer aankleden.
dinsdag 20 juni 2023 om 15:10
Ik heb het nergens over rechten. Ik geef aan dat als ze echt zorg die nodig is weigert en haar omgeving extra belast terwijl al zwaar is, dat ik dat vervelend gedrag vind.
Als dat aan de orde is hoor, ik denk dat misschien met wat aanpassingen en hulp van ze zonen er misschien nog niemand moet komen wassen. Maar ze heeft alle recht om niets te willen.
lucifee2023 wijzigde dit bericht op 20-06-2023 15:21
25.88% gewijzigd
Jaja.

dinsdag 20 juni 2023 om 15:13
Daar ben ik het mee eens. Mijn moeder was ook zo, op een gegeven moment samen met huisarts doorgepakt en gewoon gedaan. Mijn vader wilde het ook graag en kon het niet meer zelf aan.Doreia* schreef: ↑20-06-2023 13:39Niet direct meteen in mijn kerngezin, maar ik werk met diverse soorten en typen mensen.
Het type mens zoals jij je schoonmoeder omschrijft, moet je eigenlijk gewoon niet teveel ruimte geven. Zitten, plan van aanpak voorleggen en uitvoeren. ze moppert, jammert en doet, maar als je luistert, dan heeft ze geen argumenten die dit plan belemmeren.
Dus door het ge-NEEEE!!!! Ik willut nie! heen en uitvoeren. Want zij is niet de enige die hier onder lijdt. Het is vooral haar man die het zwaar heeft en daarom is doorpakken vaak het enige wat je het beste doen kunt.
Edit: in mijn geval ging het wel om hulp in de huishouding en niet wassen. Dan had ik het gewoon gelaten, dan maar niet wassen.
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 20-06-2023 15:17
11.12% gewijzigd
dinsdag 20 juni 2023 om 15:14
En toch kan dat de enige manier zijn om moeder te laten inzien dat vader het écht niet meer kan. Zolang hij het blijft doen, bewijst hij het tegendeel natuurlijk.Andersom schreef: ↑20-06-2023 15:09Natuurlijk, dat heb je gelijk in.
Aan de andere kant blijft hij het misschien doen omdat hij niet weet wat de mogelijkheden zijn en wie hij daarvoor moet inschakelen. Hoe hij dat gaat aanpakken. Dan mag die man best gesteund en geholpen worden door zijn kinderen. Die kennen hun moeder ook en drie kunnen met dan één.
De andere oplossing is niet zo'n fraaie. Moeder gewoon niet meer douchen en niet meer aankleden.

dinsdag 20 juni 2023 om 15:23
meisjeviva33 schreef: ↑20-06-2023 13:39@Andersom, die huishoudelijke hulp die is er gelukkig al en wij pakken ook zoveel mogelijk uit handen waar dat kan in combinatie met gezin en werk.
Ik heb zelf met schoonvader wel een heel goed gesprek gehad over kwaliteit dat dat ook zo belangrijk is, dat het misschien goed is om het gesprek met de huisarts aan te gaan of ze daar wel iets in kan betekenen dat ze in ieder geval nog wel comfortabel is. De deur uit gaan zal steeds lastiger worden maar als je het thuis samen nog een beetje fijn kan hebben samen is ook veel waard. Nu vechten ze elkaar soms de tent uit omdat schoonpa weinig goed kan doen maar ze wel alles van hem verwacht. Ik kan de verbitterdheid helemaal begrijpen maar het is zo zonde.
Het blijft ook belangrijk om gewoon eens langs te komen voor de gezelligheid. Als praktische dingen geregeld kunnen worden door derden dan geeft dat ruimte voor jullie om ook eens alleen maar langs te komen zonder meteen honderd-en-één dingen te hoeven doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in