Gezondheid alle pijlers

Wat vind jij een fijne/goede ontspanningsoefening?

09-07-2020 20:32 34 berichten
Uiteraard kan ik Googlen op ontspanningsoefeningen. Maar ik ben nou juist bedoeld naar persoonlijke ervaringen met specifieke oefeningen.

Dus doe jij ontspanningsoefeningen/geleide meditatie etc. dan ben ik benieuwd naar die van jou. Wil je ze delen?
Heel simpel, ik zet de ademsessie op mijn iWatch aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit op een ontspanningscursus geleerd dat je moet voorstellen dat je op het strand in het zand ligt en je trekt met een houtje een lijn om je hele lijf. Waar je dan bent span en ontspan je je spieren.
Nadi Sodhana Pranayama. Wisselende neusgat ademhaling. Ziet er gek uit, voelt gek op het begin, maar werkt wel.

Of simpele pc spelletjes spelen. Vissen voeren. Of kleurplaten kleuren. Klassieke pianomuziek luisteren... een ontspanningsoefening hoeft niet per se alleen over ontspanning te gaan. Een activiteit waarbij je ontspant doen en proberen daar al je aandacht bij te houden is ook een oefening in de ontspanning ;)
Ik zet Headspace aan.
Alle reacties Link kopieren
De bodyscan. Werkt altijd.
Alle reacties Link kopieren
De veilige plek oefening! Eventueel voorafgegaan door ( een gedeeltelijke) bodyscan.
Alle reacties Link kopieren
Deze vind ik uiteindelijk nog het beste:
https://www.ontspanningsoefeningen.com/ ... n-jacobson
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe ik hier een gif kan plakken, maar ik gebruik deze regelmatig even tussen de bedrijven door :)

https://giphy.com/gifs/mic-anxiety-brea ... irjGS76yVG
Alle reacties Link kopieren
rekken en strekken, intensieve yoga.
Voor mij lijkt dat het meeste op een combi van ademoefeningen en die oefeningen van jacobson uit de link.

Eigenlijk komt alle info bij mij terug bij mijn muzieklessen (blaasinstrument) en moderne danslessen.
Yoga. Voor ontspanning doe ik yin yoga. Of eerst een half uurtje inspannende (vinyasa)yoga, daarna een half uurtje yin yoga.
Alle reacties Link kopieren
Seks
ik geef mn bek ook maar een douw
gizzmo-returns schreef:
09-07-2020 20:39
Heel simpel, ik zet de ademsessie op mijn iWatch aan.

Zit dat er standaard op?
:$
Ik heb een iWatch, maar oog nog niet (bewust) op gevallen.
dolfje schreef:
09-07-2020 20:39
Ik heb ooit op een ontspanningscursus geleerd dat je moet voorstellen dat je op het strand in het zand ligt en je trekt met een houtje een lijn om je hele lijf. Waar je dan bent span en ontspan je je spieren.
Die ga ik even onthouden. Ik heb al gemerkt dat ik het op dergelijke relaxatie-oefeningen goed doe.
GreenLadyFern schreef:
09-07-2020 20:49
Nadi Sodhana Pranayama. Wisselende neusgat ademhaling. Ziet er gek uit, voelt gek op het begin, maar werkt wel.

Of simpele pc spelletjes spelen. Vissen voeren. Of kleurplaten kleuren. Klassieke pianomuziek luisteren... een ontspanningsoefening hoeft niet per se alleen over ontspanning te gaan. Een activiteit waarbij je ontspant doen en proberen daar al je aandacht bij te houden is ook een oefening in de ontspanning ;)

Neusgatadenhalen lukt hier moeizaam. Ik heb door hooikoorts al maanden een licht verstopte neus. Ik kan er door ademhalen. Maar niet om en om.

Activiteiten waarbij ik ontspan, zijn er eigenlijk niet meer. Door chronische pijn staat mijn lijf al maanden onder stress. Zelfs nu - ik lig op mijn bed op mijn rug op mijn telefoon te typen - lig ik als een stijve plank met gespannen benen en samengeknepen billen. Spieren loslaten kost me gewoon moeite.
captain_hindsight schreef:
09-07-2020 20:54
Ik zet Headspace aan.

Dat moet ik even opzoeken. Klinkt interessant.
Slapen :proud:

Die ademhalingsapp zit standaard op de Apple Watch
Kickboksen: fysiek mezelf goed uitputten, dan merk ik enorme ontspanning naderhand.

Yoga doe ik ook, maar dat maakt me niet moe.
Dit lijkt me heerlijk. En dan wel zo'n volle Rage-room. Niet zo'n half lege met oude kapotte spullen.... Maar een mooie dure en dan helemaal aan gort slaan. Liefst schreeuwend.


https://www.facebook.com/watch/?v=1207785142708046
https://www.youtube.com/watch?v=1xf2VVB7boI

Schattige dierenfilmpjes kijken ontspant ook :heart:
EHR schreef:
09-07-2020 22:13
Neusgatadenhalen lukt hier moeizaam. Ik heb door hooikoorts al maanden een licht verstopte neus. Ik kan er door ademhalen. Maar niet om en om.

Activiteiten waarbij ik ontspan, zijn er eigenlijk niet meer. Door chronische pijn staat mijn lijf al maanden onder stress. Zelfs nu - ik lig op mijn bed op mijn rug op mijn telefoon te typen - lig ik als een stijve plank met gespannen benen en samengeknepen billen. Spieren loslaten kost me gewoon moeite.
Ik snap het wel hoor, 'echte' oefeningen lukken mij op het moment juist niet en leggen juist nadruk op alle spanning in mijn lijf. Vervelend dat je zoveel pijn hebt! Mocht je yoga willen proberen dan kan ik kaiut yoga aanraden, een hele andere benadering en mogelijk met allerlei klachten. Wordt alleen weinig in lesgegeven dus is even zoeken.
Hete douche, sauna, rode lamp. Boek wat ik al ken met een fijne voorleesstem en dan op bed liggen en in slaap vallen.
Al die yoga dingen wordt ik juist kriegel van. Ademmmmm innnnn .. eh NEE
EHR schreef:
09-07-2020 22:14
Dat moet ik even opzoeken. Klinkt interessant.
De meeste oefeningen die hier genoemd worden heb ik daar al eens gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ook de bodyscan. Geleerd bij revalidatie omdat ik weigerde met een kiezelsteentje een beetje mindful te gaan doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Rondje wandelen in mijn eentje werkt bij mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven