Gezondheid alle pijlers

Wat voor dagmenu, nu uitgeschakeld op de bank?

01-12-2013 20:15 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner is door een sportongeluk enkele maanden uitgeschakeld. Na een week ziekenhuis is hij nu thuis, zit 99% van de tijd stil (bank/bed) en hobbelt enkele keren per dag op krukken naar de wc of de eettafel. Type: zittend beroep, maar in de vrije tijd lichamelijk behoorlijk actief bezig, daarnaast 1 tot 2 keer per week flink sporten. Lichaamsgewicht nu 90 kg bij 1.83m, ideaal gewicht 82 kg. Neiging tot overgewicht, en nu dus uitgeschakeld op de bank.

We eten over het algemeen behoorlijk gezond, koken van scratch met verse groenten en genoeg vers fruit. NIet erg vet, veel volkoren, geen frisdrank in huis. Zelf geeft mijn lichaam me altijd duidelijk aan hoeveel ik moet eten en mijn gewicht is netjes en constant; ik ben geen calorienteller.

En nu dus een partner die duidelijk minder moet gaan eten dan normaal, en lichter. Maar wat dan en hoeveel? En hoe honger voorkomen?

Vanuit de medische hoek is er geen begeleiding op dit vlak. Wie van jullie heeft er zicht op, wat een volwassen man met geen lichaamsbeweging op een dag aan calorien mag opnemen? En hoe doe je dat, met een dagmenu dat wel voor genoeg vulling zorgt? Tips zijn erg welkom! Alvast bedankt!
Hou er rekening mee dat een lichaam dat herstellende is (botbreuk bijvoorbeeld) ook veel energie nodig heeft. Misschien is het dus wat minder "duidelijk" dan jij het schetst. Hij zit niet alleen maar stil, ook al lijkt het zo.

Veel vezels is wel belangrijk, van de hele dag stilzitten kan je behoorlijk verstopt raken.

Ik zou het aan een diëtist vragen als ik hem was.
Gestoomde vis in plaats van vlees is al een begin. Zo min mogelijk zoetigheid, ook in de vorm van fruit. Wat meer water drinken dan normaal. Ik zou hem niet voeren met al te lichtverteerbaar voedsel, want dat brengt honger, denk ik, maar dameshoeveelheden. Minder boterhammen, belegd met veel sla en groenten en daar een plakje licht vleeswaar tussen, dat vult goed en zet niet aan.

Meer kan ik niet verzinnen.

Succes en beterschap voor je man.
Ik zou beginnen met een paar relatief simpele dingen: magere/light producten (margarine, bak&braad, mayo, frisdrank, yoghurt, melk). Op die manier kan hij dezelfde hoeveelheden blijven eten, zonder dat er hetzelfde bij komt.

Ander trucje is om mager broodbeleg te gebruiken (kipfilet, rookvlees, hutenkase met komkommer/radijs, gekookt ei e.d.). Sowieso helpen eieren tegen de honger, is uit onderzoek gebleven (mensen die ei bij hun ontbijt aten namen bij de lunch overduidelijk minder). Dus ik zou een grote doos eieren halen. Daarnaast ook wat relatief gezonde snaai: japanse mix, zoute stokjes, popcorn. Op die manier kan hij wel snaaien, maar blijft het qua calorieën beperkt.

Daarnaast kun je ook ongezouten noten en gedroogd fruit in huis halen. Zelf zit ik altijd voller van een ontbijt van yoghurt met muesli of havermout dan van brood. Wie weet is dat ook een tip?
quote:elein schreef op 01 december 2013 @ 20:20:

Hou er rekening mee dat een lichaam dat herstellende is (botbreuk bijvoorbeeld) ook veel energie nodig heeft. Misschien is het dus wat minder "duidelijk" dan jij het schetst. Hij zit niet alleen maar stil, ook al lijkt het zo.

Veel vezels is wel belangrijk, van de hele dag stilzitten kan je behoorlijk verstopt raken.

Ik zou het aan een diëtist vragen als ik hem was.

Dat de genezing ook energie en de nodige voedingsstoffen kost, daarvan ben ik me bewust. Maar met een volwaardige maaltijd zal dat ook niet een probleem moeten zijn. Een dietist daar heb ik al aan zitten denken, zal misschien wel de oplossing zijn.

Vezels heb ik in m'n achterhoofd. Met havermout, volkorenbrood en zilvervliesrijst zijn we daar al een eind op weg. Misschien dat ik nog van dat zware donkerbruine vezelrijke pumpernickel-brood haal.
Veel eiwitten, want daarvan krijg je een vol gevoel. Veel vezels (vooral uit groenten), ook vol gevoel en tegen verstopping. Weinig koolhydraten. Dus misschien als lunch een salade met hardgekookt ei in plaats van brood?
Arme vent.... heeft ie een zwaar ongeluk gehad, kan maandenlang alleen maar op zijn kont zitten en dan moet ie nog afvallen ook nog...
Hmm herkenbaar verhaal... hier dezelfde situatie maar dan een aantal maanden geleden gebeurd. Vriend nog steeds herstellende van 4 breuken in zijn heup.

Ondanks dat hij minder beweging heeft toch gewoon normaal gegeten zoals altijd. Herstel kost misschien wel meer energie dan sporten. Tuurlijk, vriend zijn spieren zijn ondertussen verdwenen en ja er zitten wat meer vetrandjes, maar die verdwijnen ook wel weer zodra hij weer op de been is. Dus ik weet niet of het heel goed is om zijn menu aan te passen. Zou inderdaad een diëtist eens om advies vragen. Is bij ons nooit echt in ons opgekomen.
quote:Cateautje schreef op 01 december 2013 @ 20:24:

Gestoomde vis in plaats van vlees is al een begin. Zo min mogelijk zoetigheid, ook in de vorm van fruit. Wat meer water drinken dan normaal. Ik zou hem niet voeren met al te lichtverteerbaar voedsel, want dat brengt honger, denk ik, maar dameshoeveelheden. Minder boterhammen, belegd met veel sla en groenten en daar een plakje licht vleeswaar tussen, dat vult goed en zet niet aan.

Meer kan ik niet verzinnen.

Succes en beterschap voor je man.

Vlees eten we al vrij weinig, misschien 2 keer per week. Zoetigheid probeer ik nu weg te houden bij hem, maar fruit lijkt me wel nodig, qua vitaminen en ook qua vezels. Zou je vrijwel al het fruit weglaten en in plaats daarvan op groenten overstappen? Komkommer, tomaat, sellerie, wortels?

Sla op de boterham daar ben ik al mee begonnen, check. Ik zal nog eens magere kipfilet gaan halen als broodbeleg, en dan met wat mosterd ofzo, dat moet toch een lekkere sandwich maken.

Dank voor de beterschap!
Ow en beterschap voor je man en voor jou heel veel sterkte. Het is een zwaar traject om zo intensief te moeten zorgen voor iemand ineens.
quote:PlofKipje84 schreef op 01 december 2013 @ 20:32:

Arme vent.... heeft ie een zwaar ongeluk gehad, kan maandenlang alleen maar op zijn kont zitten en dan moet ie nog afvallen ook nog...Hij hoeft niet af te vallen, zolang hij maar niet aankomt in de tijd dat hij immobiel is, dat zou al een fijn streven zijn. Maar niet aankomen bij een significant lager energie-verbruik is ook al een uitdaging....
Ik durf te wedden, dat als je gewoon zorgt dat er niks te snaaien in huis is en verder niks aan je eten verandert, dat hij dan al gaat afvallen.
Het is voor een paar maanden, mocht hij aankomen, dan is het er ook zo weer af daarna. Ik zou er niet te moeilijk over doen.
1. Dietiste raadplegen

2. In huis halen:

- magerder broodbeleg

- eieren

-popcornmais (is die ook zonder olie te poppen?)

- zoute stokjes

quote:plop77 schreef op 01 december 2013 @ 20:36:

Ow en beterschap voor je man en voor jou heel veel sterkte. Het is een zwaar traject om zo intensief te moeten zorgen voor iemand ineens.Tot nu toe heeft hij lichamelijk nog zo te lijden, dat het gaat. Als het moment komt dat het lichamelijk alweer een stuk beter gaat, maar hij nog niets mag, komt het punt van de geestelijke klap, en die is veel erger. We hebben al ervaring, dit is de tweede keer Het andere been is al eens aan de beurt geweest; gezond joh, sport!
Ja gezond he dat sporten. Ik hoop het niet meer met hem mee te maken inderdaad en dan in de eerste plaats voor hem zelf.

Het is geestelijk inderdaad ook zwaar. Zeker zodra je weer wat kan. Mijn vriend kan nog steeds niet lopen, wel kleine stukjes autorijden en bijv. 10 minuten op een hometrainer. Van een kant nog niet veel, maar als je ziet waar hij vandaan komt. Chirurg dacht dat hij nooit meer zou kunnen lopen voor de operatie.

Maar het gaat te langzaam voor hem, en dat zal er idd bij jouw man ook bij komen. Ik zou me om het eten echt niet te druk maken.
quote:jo12345 schreef op 01 december 2013 @ 20:40:

Ik durf te wedden, dat als je gewoon zorgt dat er niks te snaaien in huis is en verder niks aan je eten verandert, dat hij dan al gaat afvallen.

Daar heb je een punt.

Nu snaai ik zelf graag wel eens wat. Mijn motto is: zolang ik een gevarieerd en uitgebalanceerd dieet heb, daarnaast wat snoep en niet aankom, dan is dat snoepen geen probleem. Om voor zijn neus te gaan zitten snaaien dat doe ik niet, maar niets meer in huis halen dat vind ik ook overdreven

quote:_lupine_ schreef op 01 december 2013 @ 20:42:

Het is voor een paar maanden, mocht hij aankomen, dan is het er ook zo weer af daarna. Ik zou er niet te moeilijk over doen.Dat gaat bij hem nooit erg makkelijk, dus daar gaan we niet voor. Qua BMI zit hij nu al op overgewicht. Daarnaast is alle gewicht dat erbij komt nog een extra belasting voor zijn gewrichten, en juist daarvoor zou hij nu zo min mogelijk belasting moeten hebben... Tegen de tijd dat hij de boel weer mag gaan belasten, is elke kilo minder alleen maar meegenomen.
Wat wil je man zelf eigenlijk? Is dit topic zijn idee?
quote:wendy7474 schreef op 01 december 2013 @ 21:18:

Wat wil je man zelf eigenlijk? Is dit topic zijn idee?Hij wil zelf in de komende tijd niet verder aankomen, liefst ook wat afvallen. Loopt echter tegen honger aan, en vraagt zich ook af wat nu handig is. Dit topic was mijn idee.
Heb hier helaas zelf ervaring (lang stil moeten zitten ivm blessure). Mijn ervaring is dat je spieren verdwijnen, maar daar is helaas niets aan te doen. Verder werd mijn honger/trek ook een stuk minder. Maar is het niet vrij simpel: gewoon blijven eten maar misschien iets lichter, inderdaad veel vezels en niet teveel snoep...

Als je vriend weer kan gaan bewegen gaan die kilo's er echt wel weer af hoor.

Maar wat vind hij er zelf van? Dat lijkt me het belangrijkst... Niet dat zijn vriendin ook nog eens aan zijn hoofd gaat zitten zeuren dat hij geen chips mag. Zou ik niet echt op zitten te wachten namelijk...
Ik heb nog eens diep gegraven en ik heb volgens mij niks laten staan toen ik twee maand thuis lag met een gebroken been. Ook wel eens wat lekkers gehad (want zielug), maar gewoon, met mate, en ik ben ook eerder afgevallen toen dan aangekomen.

Verder gewoon goed naar m'n lichaam geluisterd, wat resulteerde in elke dag behoefte aan vlees (terwijl ik normaal 2-3x pw vlees eet) en veel melk. Maar goed, als mijn lichaam daarom vraagt lever ik het, dan heeft het gewoon gelijk is gebleken (overigens vraagt het uiteraard ook regelmatig om chocolate chip cookies, maar dat is duidelijk een ander soort vragen )

Heeft jouw man dat niet? Zo ja, dan zou ik er gewoon naar luisteren. Honger lijkt me absoluut niet goed voor het herstel.
quote:nucky schreef op 01 december 2013 @ 21:38:

Maar wat vind hij er zelf van? Dat lijkt me het belangrijkst... Niet dat zijn vriendin ook nog eens aan zijn hoofd gaat zitten zeuren dat hij geen chips mag. Zou ik niet echt op zitten te wachten namelijk...Zoals gezegd komt dit uit hemzelf, en ik wil hem er graag bij ondersteunen. Aangezien ik nu degene ben die altijd kookt en vaak ook voor hem opschept, ben ik nu dus ook op zoek naar tips. Morgen moet hij bij de dokter langs en kan hij daar ook eens een balletje opgooien over maaltijd-adviezen
quote:elein schreef op 01 december 2013 @ 21:41:

Ik heb nog eens diep gegraven en ik heb volgens mij niks laten staan toen ik twee maand thuis lag met een gebroken been. Ook wel eens wat lekkers gehad (want zielug), maar gewoon, met mate, en ik ben ook eerder afgevallen toen dan aangekomen.

Verder gewoon goed naar m'n lichaam geluisterd, wat resulteerde in elke dag behoefte aan vlees (terwijl ik normaal 2-3x pw vlees eet) en veel melk. Maar goed, als mijn lichaam daarom vraagt lever ik het, dan heeft het gewoon gelijk is gebleken (overigens vraagt het uiteraard ook regelmatig om chocolate chip cookies, maar dat is duidelijk een ander soort vragen )

Heeft jouw man dat niet? Zo ja, dan zou ik er gewoon naar luisteren. Honger lijkt me absoluut niet goed voor het herstel.

Dat luisteren naar zijn lichaam, dat is niet zijn sterktste kant. Vandaar ook dit, en eerdere, sport incident(en) (naar mijn mening). Voor mij betekent 'au' stoppen, anders doen, voor hem betekent pijn dat niet direct. Anyway, ik hoop dat z'n lichaam hem wat leiding zal gaan geven.

Op dit moment is het soms honger; ik vermoed/hoop door het gewend zijn aan grotere maaltijden. Meer vulling/vezels, zonder grote hoeveelheden calorien, zou niet verkeerd zijn.
Elein, dat had ik dus ook dat ik wat ben afgevallen. Zonder er echt op te letten, vermoed dat het vooral spieren waren want dat gaat echt hard heb ik gemerkt. Maar to, misschien hoef je je hier niet zo druk om te maken, zolang je vriend maar niet enorm gaat zitten snaaien of iedere dag pizza bestelt.
Beterschap voor je man!

Ik ben zelf blijvend invalide geraakt. En eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken dat ik in die eerste periode op mijn voeding had moeten letten..... Of dat een partner dat had gewild.

Mijn advies tegen het honger-gevoel: veel water drinken en een appel (of ander fruit) pakken, of een boterham extra. Als hij écht honger heeft, heeft hij die (extra) voeding nodig namelijk. En als hij straks gaat revalideren kost dat zoveel energie (meer dan wanneer je 'gewoon' sport) dat die extra kilo's er ook weer af gaan. En dat het dan niet zo snel gaat als dat jullie zouden willen? So what?! Hij is herstellende van een ernstige blessure en daar staat gewoon een X aantal maanden voor (of langer) incl. op oude niveau komen (en incl. zijn normale gewicht)
Beterschap

Ik heb vorig jaar maanden plat gelegen en ik ben niet anders gaan eten. Ik eet veel (gezonde) vetten, eiwitten en mondjesmaat koolhydraten.

Wel heb ik in bed oefeningen gedaan zodat de spieren niet teveel zouden slinken en zo gauw ik in de rolstoel mocht ben ik buiten gaan 'crossen'

Met de krukken mocht ik naar de wc en douchen dus dat was te verwaarlozen qua beweging.

Veel ben ik niet aangekomen, sterker nog mijn kleren gingen steeds losser zitten omdat mijn spieren ondanks het trainen minder werden.

Dat laatste is (bijna) weer goed gekomen.

De kunst is om niet te gaan snoepen en eten door verveling. Ga ajb geen vetten schrappen want die heb je echt nodig alleen al voor de verbranding maar ook voor andere functies: http://www.opdieet.nl/goedevetten.htm

Fruit door groenten vervangen is wel een goede. Fructose maakt nml dik.

http://www.sanova.nl/voeding/36-voeding ... ctose.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven