werken en gezondheid
zondag 6 maart 2016 om 01:03
Heb even een vraag, heb altijd 36 uur gewerkt maar door ziekte (chronisch) 2 jaar geleden ziek gemeld en middels reintegratie na een half jaar weer kunnen werken richting 32 uur. Nu zijn we 2 jaar verder en inmiddels al meer dan 3 jaar uitgezonden door uitzendbureau en wordt contract steeds weer verlengd. En is contract inmiddels aangepast naar 32 uur. Nu houdt mijn dienstverband naar verwachting medio september en vanaf heden heb ik een nieuw gewijzigd contract gekregen richting 32 uur. Nu vraag ik me af of iemand een tip heeft wat ik kan doen in deze situatie? In september zal mijn uitkering dan gebaseerd zijn op 32 uur ? En wat ik heb begrepen is dat er ook moet worden gekeken naar hoe de situatie er in de toekomst uit zal gaan zien. Mijn ziekte zal niet overgaan..en dat ik nu 32 uur werk dat gaat net..maar dat zal in de toekomst niet meer worden..eerder minder. Hoe hier mee om te gaan? En verder mag het bureau mijn contract eigenlijk wel inkorten? Veel vragen dus..en hoop dat iemand een antwoord heeft. WIA is in deze geen optie omdat ik maar 4 uur uurverlies heb. Verder blijf ik ziek gemeld staan..omdat dit in mijn voordeel zou zijn als ik weer uit zou vallen? Is dit eigenlijk wel handig/verstandig en wat is dan mijn toekomst perspectief? Nu huur ik een woning en ben alleen maar in de toekomst zou ik terugvallen qua uitkering naar 32 uur dan is dit huurhuis ook geen optie meer. Ik ben uiteraard erg blij dat ik nog werk en wil ook graag blijven werken maar wil dit financieel ook goed afgebakend hebben. Iemand suggesties? Het UWV in deze gaf alleen maar te kennen ondanks medische achtergrond dat zij niet inzagen waarom ik geen 40 uur kon werken..dus daar heb ik ook weinig aan. Ivm chronische ziekte voor mij al aan de top van eigen kunnen op dit moment maw geen mogelijkheid en wil niets forceren.
zondag 6 maart 2016 om 01:20
Algemeen gezegd mag een werkgever na twee jaar arbeidsongeschikt de arbeidsovereenkomst met de werknemer opzeggen. Er bestaat dan geen loondoorbetalingsverplichting meer. Het UWV zal evenwel een ontslagvergunning weigeren indien er sprake is van een herplaatsingsmogelijkheid.
Jij geeft aan dat je via een uitzendbureau werkt. Was dit al je werkgever of is er sprake van tweede spoor re-integratie?
In ieder geval word je WW-uitkering op je laatstverdiende loon in de afgelopen twaalf maanden voor werkloosheid gebaseerd.
Overigens denk ik dat het goed is dat je een jurist naar je dossier laat kijken. Er zijn teveel nuances om een vraag als deze online te beantwoorden.
Houd je er ook rekening mee dat je mogelijk huurtoeslag kan aanvragen?
Jij geeft aan dat je via een uitzendbureau werkt. Was dit al je werkgever of is er sprake van tweede spoor re-integratie?
In ieder geval word je WW-uitkering op je laatstverdiende loon in de afgelopen twaalf maanden voor werkloosheid gebaseerd.
Overigens denk ik dat het goed is dat je een jurist naar je dossier laat kijken. Er zijn teveel nuances om een vraag als deze online te beantwoorden.
Houd je er ook rekening mee dat je mogelijk huurtoeslag kan aanvragen?
zondag 6 maart 2016 om 04:20
Ik zou hier goed naar laten kijken want er lijken dingen niet te kloppen. Je hebt opeens een nieuw contract van 32 uur, dat zou kunnen als je oude contract afliep en dit je nieuwe contract is, maar ik zou wel even checken of dit helemaal volgens de regels gegaan is. En waarom dan ziekgemeld blijven als je gewoon je contract uren werkt? Dat vind ik wel gek en lijkt niet te kloppen.
zondag 6 maart 2016 om 07:26
Ik weet er het fijne niet meer van maar kijk even naar de betaling van de premie voor je pensioenfonds.
Toen ik ziek werd en uiteindelijk geen fulltime meer maar maar 24 uur kon werken, betaalde ik ook niet meer voor een fulltime pensioen. Op zich is dat natuurlijk niet gek, maar wat men mij is vergeten te vertellen is dat dat wel kan.
Ik kwam erachter toen het al te laat was. Tot een bepaalde tijd na het verminderen van je uren kun je er nog voor kiezen om voor 100% door te betalen.
Hierdoor heb ik straks helaas echt te weinig pensioen.
Laat je goed voorlichten en vraag het ook na, want dit is belangrijk. Er is bij mij met geen woord over gerept
Toen ik ziek werd en uiteindelijk geen fulltime meer maar maar 24 uur kon werken, betaalde ik ook niet meer voor een fulltime pensioen. Op zich is dat natuurlijk niet gek, maar wat men mij is vergeten te vertellen is dat dat wel kan.
Ik kwam erachter toen het al te laat was. Tot een bepaalde tijd na het verminderen van je uren kun je er nog voor kiezen om voor 100% door te betalen.
Hierdoor heb ik straks helaas echt te weinig pensioen.
Laat je goed voorlichten en vraag het ook na, want dit is belangrijk. Er is bij mij met geen woord over gerept
zondag 6 maart 2016 om 12:11
dank voor jullie reacties. Dank voor de tips ook van dat pensioen wist ik ook niet. Heb een uitzendovereenkomst voor bepaalde tijd tot september dit jaar. Idd na 2 jaar ziektewet ze hoeven mijn contract ook niet te verlengen..en toch hebben ze dit gedaan wetende dat ik evt kan uitvallen..dus daar zijn zij uiteraard ook wel weer coulant in maar toch strookt het ergens tegen mijn gevoel. Dit omdat ik altijd 36 uur heb gewerkt en van oudsher een contract met hun ben aangegaan van 36 uur..het steeds weer verlengd is en nu ze weten dat meer werken er ook in de toekomst niet in zit..ze het contract aangepast hebben. Die 12 maanden dat is wel weer fijn..want dan kijken ze dus ook naar de afgelopen maanden toen ik wel 32 uur werkte maar door de werkgever werd aangevuld met 4 uur ziektwet of leegloopuren. Maar nu na 2 jaar ziekte is t toch echt definitief gewijzigd. Kijk ook naar een ander huisje, heb nu een werkgeversverklaring gekregen en kan een huis kopen..ben nog ah uitzoeken wat op termijn voor mij het voordeligste is. Zal Juridisch loket nog even raadplegen. Dank. Ps Felicia de werkgever die ik nu heb die had ik ook 3 jaar geleden..is hetzelfde werk en dezelfde werkgever. Ben alleen ivm ziekte minder gaan werken sinds september 2013. Fijn om te weten dat ik dan idd huurtoeslag kan aanvragen..