WIA aanvragen
dinsdag 11 november 2025 om 18:53
Het is nu echt zover: ik ben nog niet beter en de 2 jaar komt in zicht. Gisteren mijn aanvraag WIA de deur uit gedaan.
Vandaag 2e keer een arbeidsdeskundig onderzoek. Voor het eerst drong het tot mijn leidinggevende door dat ik misschien niet beter wordt. Dat terugkeer in mijn functie niet de beste optie is.
En vanmiddag intake 2e spoor. Nadat ik al heel vaak aan mijn leidinggevende (waar ik een goede band mee heb ovdrigens) gevraagd heb 2e spoor in te zetten, was hij er niet aan toe. Hij wilde me niet kwijt. Alkeen: nu heb ik nog 3 maanden om in 2e spoor te doen wat een ander in 12 maanden doet: kijken of er ander werk mogelijk met mijn competenties en klachten wel passend is.
Wat positief is: er gaat een gesprek met een andere teamleider plaatsvinden om te kijken of ik voor 12 uur vanaf februari in dat team aan de slag kan. Rekening houdend met mijn beperkingen. Het is een team waar ik nu re-integreer en waar ze dus weten hoe ik functioneer en wat ik, ondanks beperkingen, voor meerwaarde kan zijn.
En nu begint het Grote Wachten. Krijg ik idd dat contract of toch niet? Zijn er überhaupt functies die haalbaar zijn met mijn beperkingen? En krijg ik überhaupt een WIA? Of zit ik in februari zonder inkomen? En hoe gaan we dat financieel in hemelsnaam doen?
Zijn er andere forummers die dit traject hebben doorlopen? En hoe ging dat? Wat als je geen recht had? Hoe ga je met deze onzekerheid om?
Vandaag 2e keer een arbeidsdeskundig onderzoek. Voor het eerst drong het tot mijn leidinggevende door dat ik misschien niet beter wordt. Dat terugkeer in mijn functie niet de beste optie is.
En vanmiddag intake 2e spoor. Nadat ik al heel vaak aan mijn leidinggevende (waar ik een goede band mee heb ovdrigens) gevraagd heb 2e spoor in te zetten, was hij er niet aan toe. Hij wilde me niet kwijt. Alkeen: nu heb ik nog 3 maanden om in 2e spoor te doen wat een ander in 12 maanden doet: kijken of er ander werk mogelijk met mijn competenties en klachten wel passend is.
Wat positief is: er gaat een gesprek met een andere teamleider plaatsvinden om te kijken of ik voor 12 uur vanaf februari in dat team aan de slag kan. Rekening houdend met mijn beperkingen. Het is een team waar ik nu re-integreer en waar ze dus weten hoe ik functioneer en wat ik, ondanks beperkingen, voor meerwaarde kan zijn.
En nu begint het Grote Wachten. Krijg ik idd dat contract of toch niet? Zijn er überhaupt functies die haalbaar zijn met mijn beperkingen? En krijg ik überhaupt een WIA? Of zit ik in februari zonder inkomen? En hoe gaan we dat financieel in hemelsnaam doen?
Zijn er andere forummers die dit traject hebben doorlopen? En hoe ging dat? Wat als je geen recht had? Hoe ga je met deze onzekerheid om?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
dinsdag 11 november 2025 om 19:04
Hoe ga je met de onzekerheid om?
Ondergaan, janken, klagen, schelden, ze van alles toewensen.
Gelukkig heeft het UWV hier een enorme uitloop en duurde het nog maaaaanden langer dan nodig.
Op het moment dat ik de boete oplegde ivm overschreden duur (weet niet meer hoe dat heet) kon er ineens heel snel van alles.
En dan is het hopen dat de UWV arts een beetje kan luisteren.
Je werkgever kan trouwens een flinke sanctie krijgen voor het niet inzetten van het 2de spoor. Volgens mij kan dan ook je aanvraagtermijn verlengd worden ivm inhalen 2de spoor.
Je kan sowieso altijd in beroep.
Ondergaan, janken, klagen, schelden, ze van alles toewensen.
Gelukkig heeft het UWV hier een enorme uitloop en duurde het nog maaaaanden langer dan nodig.
Op het moment dat ik de boete oplegde ivm overschreden duur (weet niet meer hoe dat heet) kon er ineens heel snel van alles.
En dan is het hopen dat de UWV arts een beetje kan luisteren.
Je werkgever kan trouwens een flinke sanctie krijgen voor het niet inzetten van het 2de spoor. Volgens mij kan dan ook je aanvraagtermijn verlengd worden ivm inhalen 2de spoor.
Je kan sowieso altijd in beroep.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 11 november 2025 om 19:13
dinsdag 11 november 2025 om 19:13
Natuurlijk had werkgever dit na het 1e jaar moeten inzetten. In overleg na ab-onderzoek in maart besloten nog niet in te zetten ivm revalidatietraject. Dat was in augustus klaar. Werkgever er meerdere keren op gewezen, maar hij wilde mij niet kwijt en was er niet klaar voor. Terwijl ik een aantal keer heb aangegeven dat ik heel graag wil blijven, maar ook opties wil hebben als dat niet lukt.
Loonsanctie is mij bekend, maar kan ik niets mee en niets aan doen.
Ik denk dat je de Wet Dwangsom bedoelt Moiren? Voordeel van zelf uit het sociaal domein komen, je kent de wetgeving een klein beetje.
Ik denk dat je de Wet Dwangsom bedoelt Moiren? Voordeel van zelf uit het sociaal domein komen, je kent de wetgeving een klein beetje.
dinsdag 11 november 2025 om 19:24
Maar loonsanctie kan ook nog een jaar re-integreren zijn begrijp ik? En dan? Daarna weer WIA aanvragen?
Uit het arbeidsdeskundig onderzoek zijn trouwens geen functies gekomen. Maar volgende week dus een gesprek ihkv 2e spoor dat we wel naar passende functies gaan kijken.
Ja, mogen blijven is veruit de beste optie. Maar wel lager betaald en ik kan nu dus max 12 uur werken. Dat is een flinke achteruitgang in salaris....
Uit het arbeidsdeskundig onderzoek zijn trouwens geen functies gekomen. Maar volgende week dus een gesprek ihkv 2e spoor dat we wel naar passende functies gaan kijken.
Ja, mogen blijven is veruit de beste optie. Maar wel lager betaald en ik kan nu dus max 12 uur werken. Dat is een flinke achteruitgang in salaris....
dinsdag 11 november 2025 om 19:30
Wordt dat dan niet aangevuld door WIA uitkering?Lucy schreef: ↑11-11-2025 19:24Maar loonsanctie kan ook nog een jaar re-integreren zijn begrijp ik? En dan? Daarna weer WIA aanvragen?
Het is niet mijn expertise, dus mogelijk zeg ik nu iets geks.
Wat een onzekere situatie voor je, dat sowieso.
Blijkbaar wil je werkgever je echt graag behouden, dus dan doen ze vast hun best om werk te zoeken wat passend is. Dat is wel je voordeel.
dinsdag 11 november 2025 om 19:44
Ja, loonsanctie betekent dat je werkgever je een door uwv bepaalde termijn moet doorbetalen. De bedoeling is dat zd dan alsnog hun reïntegratie verplichtingen nakomen. Want een werkgever is gewoon verplicht je te helpen met reïntegreren. Die loonsanctie wordt wel alleen opgelegd als er kansen gemist zijn. Als de arbeidsdeskundige zegt dat er helemaal geen werk geschikt voor jou is en de arbeidsdeskundige van het UWV isbhet daarmee eens dan had een 2e spoor traject geen zin gehad. Dan heb je dus geen kansen gemist doordat het te laat is gestart; er is immers geen werk dat je kunt doen.Lucy schreef: ↑11-11-2025 19:24Maar loonsanctie kan ook nog een jaar re-integreren zijn begrijp ik? En dan? Daarna weer WIA aanvragen?
dinsdag 11 november 2025 om 19:46
Dat eigen risicodrager schijnt dit jaar veranderd te zijn, begreep ik van de ba. Lg ging er steeds van uit dat hij 3 jaar had voor reïntegratie, ba zei dat dat nu veranderd is.
Of ik een wia krijg is natuurlijk onzeker en hangt af van wat zij denken dat ik nog kan en welke loonwaarde daar aan hangt.
Maar ik moet een functie hebben waar ik volledig thuis kan werken, 2x 2 uur met tenminste 3 uur rust ertussen, geen druk, niet teveel schakelen, geen eindverantwoordelijkheid, weinig tot geen klantencontact.
Dus, als jullie nog iets weten?
En ja, werkgever wil me heel graag behouden voor de organisatie. Snap er niets van, maar het is goed voor mijn ego
Of ik een wia krijg is natuurlijk onzeker en hangt af van wat zij denken dat ik nog kan en welke loonwaarde daar aan hangt.
Maar ik moet een functie hebben waar ik volledig thuis kan werken, 2x 2 uur met tenminste 3 uur rust ertussen, geen druk, niet teveel schakelen, geen eindverantwoordelijkheid, weinig tot geen klantencontact.
En ja, werkgever wil me heel graag behouden voor de organisatie. Snap er niets van, maar het is goed voor mijn ego
dinsdag 11 november 2025 om 19:48
Ik snap je ego, maar vaak igt er werkgeversbelang onder. Let vooral goed op.Lucy schreef: ↑11-11-2025 19:46Dat eigen risicodrager schijnt dit jaar veranderd te zijn, begreep ik van de ba. Lg ging er steeds van uit dat hij 3 jaar had voor reïntegratie, ba zei dat dat nu veranderd is.
En ja, werkgever wil me heel graag behouden voor de organisatie. Snap er niets van, maar het is goed voor mijn ego![]()
redhead70 wijzigde dit bericht op 11-11-2025 19:48
Reden: K.
Reden: K.
0.18% gewijzigd
Afkoelen heeft gewerkt
dinsdag 11 november 2025 om 19:54
Wat bedoel je daarmee Redhead? In principe stopt mijn contract per februari, want dan ben ik 2 jaar ziek. Dus wat is hun belang mij dan weer een contract aan te bieden (anders dan: ik ben ondanks mijn beperkingen nog een goede aanvulling op het team)?
dinsdag 11 november 2025 om 19:59
Mijn leidinggevende was er niet klaar voor. Mijn werkgever vast wel.
Mijn leidinggevende wil me niet kwijt en is de illusie (ondanks zeer langzaam herstel, ondanks visie bedrijfsarts ed) blijven houden dat ik wel terug in mijn functie zou komen. Pas vandaag was voor het eerst dat ik zag dat het binnenkwam dat ik wrs niet op korte termijn écht zal herstellen.
Ik denk dat hij spoor 2 als een bedreiging zag en kans dat ik zou vertrekken bij deze organisatie. Hij was van mening dat we eerst alle kansen binnen de organisatie moeten benuttigen.
Dat p&o niet heeft ingegrepen, snap ik niet. En dat ik heb gezegd dat ik niet weg wil, maar wel opties wil hebben kwam niet aan.
dinsdag 11 november 2025 om 20:20
Geen idee. Ik las er hier over en hoorde iemand rl die dat ook gedaan had. Het lijkt wel de boel bespoedigd te hebben.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 11 november 2025 om 20:22
dinsdag 11 november 2025 om 20:24
Wat zei de arbeidsdeskundige bijbedoelingen eerstejaarsevaluatie?Lucy schreef: ↑11-11-2025 19:13Natuurlijk had werkgever dit na het 1e jaar moeten inzetten. In overleg na ab-onderzoek in maart besloten nog niet in te zetten ivm revalidatietraject. Dat was in augustus klaar. Werkgever er meerdere keren op gewezen, maar hij wilde mij niet kwijt en was er niet klaar voor. Terwijl ik een aantal keer heb aangegeven dat ik heel graag wil blijven, maar ook opties wil hebben als dat niet lukt.
Bij mij was de conclusie dat er geen mogelijkheden waren voor een 2de spoor.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 11 november 2025 om 20:32
Je kunt een beroep niet tijdige beslissing doen.
https://www.uwv.nl/nl/klacht-melding-be ... beslissing
Maar eerst maar afwachten of ze ook bij jou te laat zijn.
Het zou mooi zijn als je dan 4 uur pd bij je werkgever kan blijven en daarnaast een WIA ontvangt en je met dat werk 50% of meer van je restverdiencapaciteit gaat verdienen. Dan hou je een loongerelatterde uitkering. Je contract stopt straks niet he! De loondoorbetalingsverplichting stopt, tenzij loonsanctie of bij herstel binnen 26 weken of ander passend werk.
Het zou mooi zijn als je dan 4 uur pd bij je werkgever kan blijven en daarnaast een WIA ontvangt en je met dat werk 50% of meer van je restverdiencapaciteit gaat verdienen. Dan hou je een loongerelatterde uitkering. Je contract stopt straks niet he! De loondoorbetalingsverplichting stopt, tenzij loonsanctie of bij herstel binnen 26 weken of ander passend werk.
dinsdag 11 november 2025 om 20:34
Klopt!jojojo schreef: ↑11-11-2025 20:32Je kunt een beroep niet tijdige beslissing doen.
En klopt, het uwv betaalt je dan uit op basis van voorschot.
Zeker geen VSO tekenen voordat je een uitspraak hebt van het uwv.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 11 november 2025 om 20:35
Bij mij absoluut niet hoor. Ik kreeg het maximale bedrag netjes gestort en kon verder afwachten. En dat is een zo normale gang van zaken dat de FNV jurist het al had aangekondigd.
dinsdag 11 november 2025 om 20:44
Het UWV heeft het wel een beetje opgegeven ja. Voorheen vonden ze het vervelend en werd je er wel op aangekeken als je afdeling veel van die boetes kreeg. Maar inmiddels is het gewoon schouders ophalen en betalen en de groep waar het om gaat zal de komende jaren enorm gaan toenemen.
Maar de politiek vind het niet zo belangrijk. Schafte de 60+ regeling af en straks moeten de zzp-ers ook langs het UWV voor hun arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Maar de politiek vind het niet zo belangrijk. Schafte de 60+ regeling af en straks moeten de zzp-ers ook langs het UWV voor hun arbeidsongeschiktheidsuitkering.
dinsdag 11 november 2025 om 20:45
Een loonsanctie zou in jouw geval wel fijn zijn. Dat is (maximaal) een extra jaar waarin je werkgever je volgens je nu lopende contract moet doorbetalen en waarin hij re-integratieverplichtingen naar jou heeft. Er is alleen geen extra sanctie meer als hij dat niet nakomt, dus bij een vervelende werkgever zit je alleen maar een jaar langer aan elkaar vast en komt dat zwaard van Damocles (want zo voelt het toch, he?) een jaar later.
Maar die loonsanctie wordt opgelegd bij de administratieve beoordeling van het traject in de 104 weken, en omdat het UWV die beoordeling door de achterstand veel te laat doet, kan de sanctie niet worden opgelegd. Gewoon, om administratieve redenen, de werkgever moet op tijd horen dat de reden voor sanctie er is.
Ik heb trouwens een eerstejaarsziektewetbeoordeling gehad, een soort WIA-light keuring met medische beoordeling en arbeidsdeskundige, alleen de uitslag is meer of minder dan 35% verlies van arbeidsvermogen. Toen was dat minder, dus uit de ziektewet de ww in, maar vlak daarna weer ziek geworden. Ik zit nu te wachten op een oproep voor een nieuwe eerstejaarsbeoordeling.
Sterkte! Onzekerheid is niet leuk... Hier goede ervaringen met de ondersteuning van het FNV trouwens.
Maar die loonsanctie wordt opgelegd bij de administratieve beoordeling van het traject in de 104 weken, en omdat het UWV die beoordeling door de achterstand veel te laat doet, kan de sanctie niet worden opgelegd. Gewoon, om administratieve redenen, de werkgever moet op tijd horen dat de reden voor sanctie er is.
Ik heb trouwens een eerstejaarsziektewetbeoordeling gehad, een soort WIA-light keuring met medische beoordeling en arbeidsdeskundige, alleen de uitslag is meer of minder dan 35% verlies van arbeidsvermogen. Toen was dat minder, dus uit de ziektewet de ww in, maar vlak daarna weer ziek geworden. Ik zit nu te wachten op een oproep voor een nieuwe eerstejaarsbeoordeling.
Sterkte! Onzekerheid is niet leuk... Hier goede ervaringen met de ondersteuning van het FNV trouwens.
dinsdag 11 november 2025 om 20:56
het opletten zit hem in een contract aanbieden voor minder uren. Dat doen best wel wat mensen en zeker werkgevers, maar dan is dat je laatste loonovereenkomst. Dat kan als je het prima kan redden, maar je kan, al je alsnog uitvalt fors inleveren.
want je laatste contract is dan rechtsgeldig.
want je laatste contract is dan rechtsgeldig.
Afkoelen heeft gewerkt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in