Gezondheid alle pijlers

Zelf B12 injecteren?

20-06-2017 20:51 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben eigenlijk meer een meelezer, maar nu toch even een account aangemaakt.

Ik heb 4 jaar geleden een half jaar lang elke maand een vit B12 injectie gehad bij de huisarts omdat de waarden te laag waren.
Na 3 jaar kreeg ik weer klachten die ik toendertijd ook had en een paar keer vragen voor een bloedonderzoek stuurde mijn (nieuwe) huisarts me eindelijk door voor een onderzoek.
De B12 waarden bleken weer te laag en weer werd ik een half jaar, elke maand geinjecteerd.
Maar ik heb nog steeds klachten en ben de hele dag door moe.
Dus ik ben doorgestuurd naar de internist.
Deze arts denkt toch dat de B12 de oorzaak van de vermoeidheid is, ondanks dat bij de laatste controle de waarden goed waren.
Volgens hem kijken ze niet meer naar de waarden maar naar de klachten, en als de klachten blijven dan is het niet goed.
de waarden zijn volgens hem een momentopname.
Hij wil dat ik vanaf nu elke week een B12 injectie krijg, en dat levenslang, aangezien ik dus ook al eerder een tekort had.
Hij denkt dat mijn lichaam gewoon niet genoeg aanmaakt.

De internist raadde mij aan om zelf te leren injecteren, dat kan prima, is niet heel moeilijk zolang het je maar goed geleerd word.
Het scheelt mij veel ritjes naar de HA, elke week.

Echter mijn huisarts weigert dit.
Omdat als er iets niet goed gaat, dan zijn zij verantwoordelijk en dat willen ze dus niet.
Op zich snap ik dat wel, maar volgens mij doen wel meer mensen dit zelf, ook een collega van mij doet dit gewoon zelf.
Het zou voor mij zoveel makkelijker zijn, ook ivm werk, dan hoef ik daar niet steeds vrij voor te vragen.

Dus ik vroeg me af, is het echt zo`n probleem dat ik dit zelf wil doen?
Wie doet dit ook zelf?
Is het erg lastig/gevaarlijk om het zelf te doen?
Ja hoor, ik heb ook heel lang zelf geinjecteerd toen ik 2x per week moest en later eens per week.

Maar ik ben wel verpleegkundige, dat scheelt misschien. Moeilijk is het niet, en als je het goed uitgelegd krijgt kan er weinig misgaan. Waar je echt op moet letten is of je niet per ongeluk in een bloedvat injecteert, maar dat leer je dus checken (stamper heel licht terugtrekken, je moet dan een luchtbel zien, dan is het goed, als je in een vat zit trek je bloed op).

De huisarts loopt wel inkomsten mis met wekelijks een consult, misschien is dat de reden?
Het gekke is, ineens durfde ik niet meer, heel gek! Nu prik ik nog maar eens per maand, en ga ik gewoon even naar onze gezellige doktersassistente.
Ik doe het zelf, en moeilijk is het niet. Wel een beetje onprettig, maar goed.
Mijn huisarts wilde er eerst ook niet aan, maar na aandringen was het opeens toch okee, en legde de assistente me het prima uit. Ze zei dat diabetici zichzelf ondermeer ook injecteren, dus het kwam geregeld voor dat ze een spuitcursus gaf. Ik had het direct onder de knie. De twee belangrijkste dingen waar je op moet letten zijn dat je niet in je ader spuit (je moet daarom als de spuit in je been zit eerst even de spuit weer uitpompen, als er bloed meegaat is het niet goed), maar de zuster gaf aan dat haar dat in haar carriere maar 2 x was overkomen, en dan nog was het niet enorm schadelijk. Ten tweede moet je goed zorgen dat de naald steriel blijft. Dat kan wel problemen geven.
We hebben geoefend op een sinaasappel en daarna kon ik het meteen.

Ik zou zeggen, dring nog wat aan en gebruik het diabetici argument.

succes!
Perzina schreef:
20-06-2017 20:57
Het gekke is, ineens durfde ik niet meer, heel gek! Nu prik ik nog maar eens per maand, en ga ik gewoon even naar onze gezellige doktersassistente.
Heel herkenbaar! Ik prik ook al ruim en jaar zelf en ging elke keer gewoon goed en ineens zie ik er elke keer tegen op. Kan mijn been dan ook niet lekker ontspannen waardoor het meer zeer doet.
Laatste keer zag ik er zo tegenop dat ik toen het helemaal zonder problemen goed ging ik enorm adrenaline kreeg en kotsmisselijk werd. Nu wil ik al helemaaaaal niet meer. Maar naar de dokter elke week lukt qua omstandigheden niet. Vind het eigenlijk ook gewoon een beetje stom van mezelf. Er is totaal geen reden om het opeens niet meer te durven.
Gelukkig heb ik het idee dat ik na een jaar (eerst 2x per week, daarna 1x per week op geleide van klachten) nu kan afbouwen naar 1x in de 1,5 of 2 weken.

Mijn huisarts wilde het me eigenlijk ook niet zelf leren. Gaf dezelfde argumenten als in de OP. Maar gek genoeg mocht mijn moeder mij wel leren prikken? (ik was toen gewoon al 21+) De assistente vroeg bij de uitleg waarom ik het niet gewoon zelf leerde dus zo toch geleerd het zelf te doen. Huisarts was achteraf wel gefrustreerd, maar heeft het geaccepteerd en snapte ook mijn redenatie.
tigri schreef:
20-06-2017 20:59
Ik doe het zelf, en moeilijk is het niet. Wel een beetje onprettig, maar goed.
Mijn huisarts wilde er eerst ook niet aan, maar na aandringen was het opeens toch okee, en legde de assistente me het prima uit. Ze zei dat diabetici zichzelf ondermeer ook injecteren, dus het kwam geregeld voor dat ze een spuitcursus gaf. Ik had het direct onder de knie. De twee belangrijkste dingen waar je op moet letten zijn dat je niet in je ader spuit (je moet daarom als de spuit in je been zit eerst even de spuit weer uitpompen, als er bloed meegaat is het niet goed), maar de zuster gaf aan dat haar dat in haar carriere maar 2 x was overkomen, en dan nog was het niet enorm schadelijk. Ten tweede moet je goed zorgen dat de naald steriel blijft. Dat kan wel problemen geven.
We hebben geoefend op een sinaasappel en daarna kon ik het meteen.

Ik zou zeggen, dring nog wat aan en gebruik het diabetici argument.

succes!

Prikken diabetici niet met een prikpen?
ow dat weet ik niet :)
nerdopviva schreef:
20-06-2017 21:08

Ja, en met een heel dunne korte naald. Die prikken subcutaan (onder de huid). Totaal niet te vergelijken.

De B12 moet intramusculair, dus in de spier. En wordt geinjecteerd met een vrij forse naald die lang genoeg is en ook een stuk dikker dan de insulinepen.
ik lees ergens dat het tegenwoordig wel meestal met pen is, maar enige tijd geleden met een gewone spuit.
nerdopviva schreef:
20-06-2017 21:08
Ja en onderhuids, niet in de spier. Stuk makkelijker en minder pijnlijk.

TO, kan de internist het niet eens voordoen of hoef je daar niet meer heen? Dan zou ik toch wat aandringen bij je huisarts. Misschien wat tekenen dat je zelf het risico neemt ofzo.
Perzina schreef:
20-06-2017 21:13
Ja, en met een heel dunne korte naald. Die prikken subcutaan (onder de huid). Totaal niet te vergelijken.

De B12 moet intramusculair, dus in de spier. En wordt geinjecteerd met een vrij forse naald die lang genoeg is en ook een stuk dikker dan de insulinepen.

Duidelijk, ik dacht al zoiets. Ik prik zelf ook (Humira), dus ik vroeg me al af wat het probleem was met B12, maar ik snap het nu ;-D
tigri schreef:
20-06-2017 21:14
ik lees ergens dat het tegenwoordig wel meestal met pen is, maar enige tijd geleden met een gewone spuit.
Dat is echt al jaaaaaren hoor.

Ik zit inmiddels 20 jr in de zorg en heb nooit anders gezien dan de pen.
ja ok fair enough.

Avonex dan voor MS patienten. Of anabolen :)
Anyways bedoel ik te zeggen dat je niet de enige patient bent die zelf intramusculair injecteert, Of dat is mij in ieder geval verteld.
Hallo, ik moet ook levenslang prikken om de 4 tot 6 weken. Ik vind het ook te belastend en confronterend om steeds naar de assistente bij de huisarts te moeten. Mijn partner heeft het daarom geleerd door een aantal keer te prikken waar de huisarts bij was. Nu kan ik de spier ontspannen door met knie op bed te steunen en zet mijn vriend de prik. Zelf het moment kiezen scheelt ook in ontspanning, het blijft een rot prik. Ik neem geen b12 op vanwege een darmoperatie en om de 6 weken is voldoende als onderhoud trouwens als het tekort eenmaal is opgelost door een stootkuur. Succes !
Waar moet je dan prikken als je zelf IM wilt prikken? Je kunt toch moeilijk in je eigen bil of bovenarm prikken?
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... lf-zet.htm

dit zegt de richtlijn trouwens voor huisartsen
Lijkt me best lastig om jezelf te prikken, voor mij zou het nu een uitkomst zijn. Ben vrij kort na het vaststellen van een te lage B12 naar het buitenland verhuist en kon daarom het traject van een internist niet in. Heb dus officieel geen diagnose en wordt hier (UK) helaas ook niet serieus genomen -.- Ik ga nu maar proberen iedere keer dat ik NL ben in ieder geval een prik te kunnen halen.

Als je zo vaak moet injecteren lijkt het me inderdaad makkelijker om het zelf te doen. Ik neem aan dat de huisarts of assistente best kan uitleggen hoe een intramusculaire injectie werkt, misschien de eerste paar keer voorstellen om het in bijzijn van de huisarts te doen?
@cootje, in de bovenbuitenkant van de bovenbeenspier
Bedankt voor jullie reacties!

Mag ik vragen waar jullie prikken als jullie zelf prikken?
In de benen of armen?
(kont lijkt me lastig om zelf te doen)

Ik moet over 3 weken weer naar de internist, dus daar zal ik het er toch ook nog een x over hebben.
Want hij zei mij ook dat het levenslang moest, terwijl de huisarts aangaf het toch weer af te bouwen naar 0 injecties.
tigri schreef:
20-06-2017 21:30
ja ok fair enough.

Avonex dan voor MS patienten. Of anabolen :)
Anyways bedoel ik te zeggen dat je niet de enige patient bent die zelf intramusculair injecteert, Of dat is mij in ieder geval verteld.

Anabolen heb ik geen verstand van, haha!

Maar inderdaad hoor, tis prima te doen!
vinorosso schreef:
20-06-2017 21:37
Bedankt voor jullie reacties!

Mag ik vragen waar jullie prikken als jullie zelf prikken?
In de benen of armen?
(kont lijkt me lastig om zelf te doen)

Ik moet over 3 weken weer naar de internist, dus daar zal ik het er toch ook nog een x over hebben.
Want hij zei mij ook dat het levenslang moest, terwijl de huisarts aangaf het toch weer af te bouwen naar 0 injecties.
Absoluut niet afbouwen naar 0 injecties, wat een dom advies! Echt zo'n ouderwetse huisarts die er geen kaas van heeft gegeten zeker.

In je bovenbeen spuiten, je hebt 2 handen nodig.
Perzina, daarom snap ik het ook allemaal even niet, want de internist zegt dus hele andere dingen dan de HA.

Tigri, bedankt voor de link!
Nog een tip: stop het flesje B12 eerst even tien minuten in je beha of broekzak voordat je gaat spuiten. Op lichaamstemperatuur doet het minder pijn dan wanneer het koud is. En je hebt sowieso flesjes die je buiten de koelkast kunt bewaren, dat scheelt ook.
Ik heb mezelf jarenlang met hormonen geïnjecteerd. Ook in een spier. Kan best. Even wennen, maar het is te doen.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
Eens met Perzina ,

Ik injecteer ook zelf, al 15 jr wekelijks, bovenkant been.
Nooit in de arm doen, daar zit te weinig spier om de vloeistof goed op te nemen.
Onzin dat HA het er niet mee eens is om zelf te injecteren.
Kan weinig in mis gaan.
En luister maar mooi naar je internist.
Die heeft zijn huiswerk goed gedaan, nu jouw huisarts nog, maar wss zal dat niet gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven