Gezondheid alle pijlers

Ziekenhuis, slaaptips, autisme

03-01-2025 01:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien heeft iemand tips.
Zal een week tot dag of tien in ziekenhuis liggen. Ben sterk autistisch, ook adhd en
behoorlijk obsessief van aard. Zo lang ik de regie in handen heb kan ik ermee omgaan en zullen buitenstaanders niks merken.
Met name vele geluiden en het licht in de avond maken mij hier agressief.
Naast mij ligt Staatsbosbeheer bomen te vellen en die blijft ook een week met de cirkelzaag hier. Oordoppen helpen niet.
Voor het licht op de gang heb ik sokken aan elkaar geknoopt als oog masker ding.

Heb neiging op te staan, kan niet.
Het is heel kleinzierig. Ook dat maakt me kwaad, dat ik voor de rest niet zeur, maar hier over wel. Slaap altijd vijf uur per nacht, van kind af aan, minder trek ik niet lang.
Dacht: "Misschien is er iemand met autisme op Viva die tips heeft, voordat hier een dode naast mij ligt". 🫣😒
Ook zonder autisme heeft iemand misschien n handige tip hoe te slapen in een ziekenhuis.
Hier is geen stopcontact bij mn bed, ook mesjogge, dus kan misschien niet iemand bedanken voor goede tips. Mijn telefoon is wel moe en leeg 😐
Slapen in een ziekenhuis is een utopie.
Probeer het te verdragen en ga lezen ofzo.
Echt beter worden doe je niet in een ziekenhuis.
Sterkte.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Bespreek het met de verpleging of arts die visite komt lopen. Misschien kan je een paar slaaptabletjes krijgen.
Vraag of iemand een goed oogmasker voor je meeneemt, zodat je niet oncomfortabel met aan elkaar geknoopte sokken om hoeft te liggen/slapen.

En een opgeladen powerbank en een lang oplaadsnoer, zodat je wél bij een stopcontact kan komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En de deur dicht voor het geluid...
Ik werk in een ziekenhuis en zie dat mensen controle willen hebben en daarvoor door de open deur willen zien wie er langs/binnen komt. Tegelijkertijd worden ze blootgesteld aan allerlei geluiden die onrustig zijn.
Probeer zover los te kunnen laten dat de deur dicht kan/mag en dat je jezelf van het geluid kunt afsluiten.
Ben zelf verpleegkundige. Geef het goed van te voren aan. Er is echt veel mogelijk dan. 1 Persoonskamer, afspraken over wie wanneer binnenkomt etc.
Proberen vaste verpleegkundige zoveel mogelijk.

Sterkte!
Bespreek het met het personeel. Ik ken iemand met autisme die de rest van haar verblijf op de psychiatrische afdeling (PAAZ) mocht doorbrengen. Lekkere kamer alleen en rust.
dropdrop wijzigde dit bericht op 03-01-2025 08:34
2.06% gewijzigd
Slaapmasker lag nog thuis, komt straks.
Powerbank check. Gevraagd, of ik naar andere kamer zonder snurker kan.
Ik was mede gevallen door oververmoeidheid, dus zit nu aan de max.
Bedankt voor het meedenken!
Misschien is er na ontslag ook de mogelijkheid een hospitalisatieverzekering voor 1 pers kamer te bekijken?

Veel succes en beterschap voor nu!
aapje12 schreef:
03-01-2025 08:17
Misschien is er na ontslag ook de mogelijkheid een hospitalisatieverzekering voor 1 pers kamer te bekijken?

Veel succes en beterschap voor nu!
Klinkt Vlaams. In Nederland bestaat dat niet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Klopt, Solomio. Wel bij infectiegevaar (hopelijk niet) of goed geluk.
Wellicht is rustgevende muziek fijn.
Bijvoorbeeld iets van tibetaanse fluit.
Dan val je soms makkelijker in slaap
Dus oortjes in, ogen verbergen onder masker en proberen in je eigen cocon te kruipen.
Succes en beterschap!
Oordopjes, slaappillen er ligt veel op de kar bij de avondronde. Vraag erom.

Succes, snurken van anderen in vreselijk.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 03-01-2025 11:32
0.83% gewijzigd
Ik deed ook nooit een oog dicht in het ziekenhuis (heb er verschillende keren gelegen). Het felle licht, elk moment een dokter of verpleegkundige aan je bed, die gordijnen die wapperen, mensen om je heen die geluiden maken (of apparatuur wat geluid maakt). Je eigen pijn of ongemak. Een hel.
Voor iedereen een groene tuin
Ik heb geen autisme en lag op een eenpersoons kamer, maar ik vond in het ziekenhuis liggen doodvermoeiend.

Elk moment komt er iemand binnen.

S ochtends om 6 uur staat de 1ste alweer een nieuwe infuuszak aan je te rommelen. S avonds om 22 uur als je net slaapt ook.

Zelfs als ik dat briefje op hing van 'niet storen', komt de voedingsassistent nog binnen: 'hallo hier heb je vast een placemat voor de lunch straks!'

Echt verschrikkelijk.
Geef het aan inderdaad, ik mocht een nachtje in een spreekkamer slapen die 's nachts toch niet gebruikt werd omdat ik al dagen niet kon slapen. Dat scheelde in elk geval iets.
Tjezus, wat vals
Toen mijn zoon opgenomen was vanwege zijn blindedarm, werd er heel veel rekening mee gehouden, hij kreeg bijvoorbeeld een kamer apart, verder werden er overal picto's van gemaakt (dat is bij jou dan waarschijnlijk niet nodig, maar om aan te geven dat ze echt wel bereid waren moeite te doen) en ze namen echt de tijd.

Hij moet nu regelmatig op controle voor zijn epilepsie, dan wordt er ook altijd heel veel rekening met hem gehouden, extra tijd ingepland waar nodig, et cetera.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Geef het gewoon aan aan de verpleging. Ik heb ook weleens een week in een spreekkamer gebivakkeerd, toen ik heel ziek was en niet kon slapen door een kamergenote met een delirium.
Het lijkt me echt een hel om op een slaapzaal te moeten slapen in een ziekenhuis. Al die piepjes, het gesnurk, mensen die in en uit lopen en iedereen heeft een ander ritme.
He wat naar zeg! Ik heb geen autisme, maar heb wel meerdere keren een aantal weken in een ziekenhuis gelegen. Soms eenpersoonskamer, maar ook vaak met anderen. Ik vond het verschrikkelijk. Ik kon niet slapen met anderen op een kamer. Ik was helemaal gesloopt en kapot als ik thuiskwam en moest echt bijslapen thuis.
Wel neem ik inmiddels een verlengsnoer mee voor de telefoon, oordopjes om lekker muziek te kunnen luisteren en me zo af te sluiten van de rest. En een slaapmasker en goede oordoppen (de kneedbare siliconenballetjes van ohropax zijn fijn) neem ik ook mee. En het kan misschien ook fijn zijn om het gordijn om je bed dicht te doen als je wilt slapen. Dat gaf mij vaak iets meer rust.

Sterkte en beterschap!
Als ik niet kan slapen dan zet ik een koptelefoon op met "white noise", ik slaap goed van sneeuwstormen.
White noise, Tibetaans doe ik vanavond. Slaapmedicatie wordt hier alleen gegeven als je het thuis ook gebruikt. Ik gebruik wel iets, maar dat kennen ze niet in Nederland.
Ze zeggen hier, dat je sneller hersteld zonder slaapmedicatie en ik morgen beter kan starten met fysio.
Lig nu op n andere kamer, bij het raam. Daar is minder tumult dan bij de deur met mega snurker. Nog alleen, maar wie weet niet voor lang.
Wat je zegt, Dropdrop, meer dan uurtje tussendoor zit er niet in. Heb nu twee nachten niet geslapen en daarvoor nacht 2uur. Merk dat wel.
Ohropax vind ik ook goed dichten, maar krijg er eczeem door.
Nou, nogmaals bedankt lieve mensen!
Vraag ook eens of er een psychiatrisch verpleegkundige of geestelijk verzorger bij je langs kan komen.

Dan kun je even van je af praten en er worden dan afspraken gemaakt met personeel.
Ook kunnen ze wat vaker bij je langskomen om met je te praten.

Iedereen die in het ziekenhuis ligt raakt ontregeld.

Sterkte!
Ik kreeg iets bij mijn infuus en was niemand meer tot last.
redhead70 schreef:
03-01-2025 17:43
Ik kreeg iets bij mijn infuus en was niemand meer tot last.
:proud: :yes:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven