Gezondheid alle pijlers

zijn jullie donor ?

24-10-2012 14:24 191 berichten
Alle reacties Link kopieren
ja, zijn jullie donor ?

ik zit er over na te denken om donor te worden, maar weet het nog niet zeker, wat waren jullie standpunten om donor te worden ?
quote:piratorarT schreef op 25 oktober 2012 @ 17:52:

[...]

Ik ook. Of een andere dierbare. TM en Flower, zijn jullie dan wel bereid om te doneren of een donororgaan te accepteren?

Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven, ben ik bereid te doneren of te accepteren in uitzonderlijke gevallen.

Als mijn kind, man, moeder, broertje een nier zouden nodig hebben en een nier van mij geschikt zou zijn, dan zou ik bereid zijn deze af te staan.
Duidelijk Flower!
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Ja, ik heb er niets meer aan als ik dood ben. Van mij mogen ze alles hebben. Het lijkt me fijn als ik daar iemand mee kan redden of voorzien van een "nieuw" leven.
quote:Janna- schreef op 25 oktober 2012 @ 19:08:

En vinden degene die geen orgaan zouden accepten of doneren bloed dan hetzelfde?

Het komt bijv nog best vaak voor dat bij een bevalling een vrouw veel bloed verliest. Zou je dan, als kersverse moeder, weigeren om bloed te krijgen? Met als risico dat je kan overlijden en je kindje dus geen moeder meer heeft?

Dat is iets waar ik me op dit moment wel wat zorgen om maak. (Ben nu 32 weken zwanger)

Ik wil inderdaad liever geen bloed van een vreemde ontvangen.

Ik weet dat het mogelijk moet zijn om veel operaties en dergelijke te doen met minder bloedverlies. Misschien kan ook bloed opgevangen worden? Geen idee precies.

Ik weet wel dat er bij operaties vaak veel te veel bloed onnodig verloren gaat. Mijn man heeft een tijdje bij de Jehova's getuigen gezeten (om te ontdekken wat dat was en of het iets voor hem was) en heeft hier filmpjes en dergelijke van gezien en uitleg over gekregen.
quote:Melpomene schreef op 26 oktober 2012 @ 12:07:

[...]

is dat alleen voor orgaandonatie in het leven geroepen? Er worden toch ook beademingsmachines e.d. uitgezet als iemand hersendood verklaard is?

Ik dacht altijd dat de term hersendood is ontstaan toen orgaantransplantatie in de kinderschoenen stond. Organen transplanteren vanuit een dood lichaam bleek niet te werken. Maar vanuit een bijna dood lichaam wel. Alleen mag dat niet, want komt bij sommige organen neer op moord. Dus werd een tussenterm bedacht: hersendood. Bij iemand functioneren de hersenen niet meer, dit kan ook niet meer hersteld worden en wanneer zo iemand niet meer beademt wordt, gaat zo iemand dood. Dat laatste gebeurt niet - want dan heb je niets meer aan de meeste organen - maar zo iemand wordt wel dood genoemd, want dan mogen de organen er zonder dat het moord is toch uit voor transplantatie. (Even in het kort.)

Maar de term hersendood wordt ongetwijfeld tegenwoordig vaker gebruikt, ook in contexten die niet direct met orgaantransplantatie te maken hebben.

quote:Ik ben het absoluut eens met de stelling dat wij niet alles weten over de overgang van leven naar dood.

Reden te meer om geen drastische dingen te doen op momenten waarop de overgang van leven naar dood nog niet 100% voltooid is. En dat is - volgens mij - bij een hersendode het geval. Een zwangere vrouw kan bijvoorbeeld hersendood zijn, aan apparaten gehouden worden en dan later een kind krijgen!

(Ik vraag me af hoe artsen in zo'n geval orgaandonatie met nabestaanden bespreken.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:smulrol schreef op 26 oktober 2012 @ 12:15:

[...]

Als mijn overtuigd 'JA' tov doneren tot gevolg heeft dat ik niet als Friso als kasplantje in leven gehouden wordt ben ik daar alleen maar blij mee.

Liever helemaal dood verklaard worden door een team van artsen dan half-dood en jaren wachten tot het hart er ooit eens mee gaat stoppen.Voor zover ik weet heeft donor-zijn geen enkele invloed op het al dan niet stopzetten en loskoppelen van apparaten wanneer je hersendood bent.
Als je hersendood wordt verklaard wordt je in leven gehouden door apparaten en machines. In feite is de constatering het tijdstip van het overlijden.

Lees m'n stukje van gisteren.
quote:kwallenbal schreef op 26 oktober 2012 @ 22:29:

Als je hersendood wordt verklaard wordt je in leven gehouden door apparaten en machines. In feite is de constatering het tijdstip van het overlijden.

Lees m'n stukje van gisteren.Tja, juridisch gezien klopt het en dat maakt orgaandonatie mogelijk. Maar lees de zin nog eens: "Als je hersendood wordt verklaard wordt je in leven gehouden door apparaten en machines." Iemand die dood is wordt in leven gehouden? Sinds wanneer kunnen we doden in leven houden?! Voor mij betekent dat dus dat diegene niet dood is. Dat gebeurt pas na ontkoppeling van de apparaten en machines.
Zeer overtuigd donor geweest (was een jaar of 12 dat ik mijn eerste codicil invulde), nu mag ik niet meer
Tonkje, 'de lichamelijke functies in stand houden' is dan een meer passende term. Maar hoe koud klinkt dat.....
quote:tonkje schreef op 27 oktober 2012 @ 10:12:

[...]

Tja, juridisch gezien klopt het en dat maakt orgaandonatie mogelijk. Maar lees de zin nog eens: "Als je hersendood wordt verklaard wordt je in leven gehouden door apparaten en machines." Iemand die dood is wordt in leven gehouden? Sinds wanneer kunnen we doden in leven houden?! Voor mij betekent dat dus dat diegene niet dood is. Dat gebeurt pas na ontkoppeling van de apparaten en machines.Die persoon is hartstikke dood, alleen de functies van enkele organen worden kunstmatig in stand gehouden. Maar de term 'in leven houden' is inderdaad wat raar in dit verband (en ook niet juist).
quote:_flower_ schreef op 26 oktober 2012 @ 12:39:Ik wil inderdaad liever geen bloed van een vreemde ontvangen.Flower, als je principiele bezwaren hebt bespreek die dan alvast. Misschien is het mogelijk uit voorzorg een eigen voorraadje bloed op te bouwen?
quote:appeltjesgroen schreef op 27 oktober 2012 @ 12:04:

[...]

Die persoon is hartstikke dood, alleen de functies van enkele organen worden kunstmatig in stand gehouden. Maar de term 'in leven houden' is inderdaad wat raar in dit verband (en ook niet juist).Dan heb jij, maar dus ook artsen, een andere opvatting van wanneer iemand dood is. Bij een dode kun je naar mijn idee geen functies van organen in stand houden. Dat is nu juist mijn idee van dood: niets doet het meer. Zolang iets het nog wel doet, al dan niet met hulp, is iemand niet dood. Vind ik dan.
quote:tonkje schreef op 27 oktober 2012 @ 10:12:

[...]

Tja, juridisch gezien klopt het en dat maakt orgaandonatie mogelijk. Maar lees de zin nog eens: "Als je hersendood wordt verklaard wordt je in leven gehouden door apparaten en machines." Iemand die dood is wordt in leven gehouden? Sinds wanneer kunnen we doden in leven houden?! Voor mij betekent dat dus dat diegene niet dood is. Dat gebeurt pas na ontkoppeling van de apparaten en machines.Dat vind ik weer te ver gaan. Hersendood betekent, mijns inziens, dat je lichaam 'onbestuurbaar' geworden is. Zonder werkende hersenen zou je overlijden: de hersenen regelen ademhaling e.d. niet meer. En in leven houden is een te groot woord: in leven zijn is naar mijn idee zelfstandig kunnen leven, niet als een plant aan machines liggen.
quote:tonkje schreef op 27 oktober 2012 @ 13:43:

[...]

Dan heb jij, maar dus ook artsen, een andere opvatting van wanneer iemand dood is. Bij een dode kun je naar mijn idee geen functies van organen in stand houden. Dat is nu juist mijn idee van dood: niets doet het meer. Zolang iets het nog wel doet, al dan niet met hulp, is iemand niet dood. Vind ik dan.Hij of zij is ook niet overleden, maar hersendood. Dat duidt een heel andere toestand aan dan 'levend' of 'dood'. Zonder 'externe hulp' zou de persoon al overleden zijn, en houden de machines iemand dus in een soort tussenstadium.
quote:Melpomene schreef op 27 oktober 2012 @ 14:04:

[...]

Hij of zij is ook niet overleden, maar hersendood. Dat duidt een heel andere toestand aan dan 'levend' of 'dood'. Zonder 'externe hulp' zou de persoon al overleden zijn, en houden de machines iemand dus in een soort tussenstadium.Nou, voor de wet ben je wel overleden. Anders zou organen uitnemen voor transplantatie niet mogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven