Gezondheid alle pijlers

zo erg pms..

29-05-2014 15:38 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben aan de pil.Gisteravond laatstepil van de strip

Maar nu echt de hele dag alleen op bed willen liggen.

Ik mag voortaan wel deze dagen vrijhouden.Kruis in de agenda, want ik doe echt niks!
Je kunt geen PMS hebben als je aan de pil bent, want je hebt dan geen eisprong en geen menstruatie. Je hebt dus last van stemmingswisselingen veroorzaakt door de hormonen in de pil. Pas als je stopt met de pil kom je erachter hoe erg je stemmingen en je algemene gevoel van 'zijn' negatief beïnvloed werden door die pil.
Knap dat jouw lijf nu al weet dat je vanavond geen pil gaat innemen...
tjonge, ik heb toch ook al dik anderhalve week last van meer vocht vasthouden ondanks pil?

In feite stelt de pil de menstruatie uit, het biologisch ritme wordt wel verstoord maar niet afgebroken.Vraag de dokter maar
Stop er dan mee. Ik voelde me ook altijd slecht bij de pil en na het stoppen werd de wereld een heel stuk lichter. Nooit meer hormonale anticonceptie voor mij.
Werking

De werkzame stoffen in de pil zijn hormonen. Ze lijken op de hormonen die in de eierstokken van een vrouw worden aangemaakt, oestrogeen en progestageen. Die regelen de maandelijkse cyclus. Ze zorgen dat er elke maand een eicel vrijkomt (de eisprong of ovulatie), dat het baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd en later weer wordt afgestoten als de eicel niet bevrucht is (de menstruatie).

De hormonen in de pil zorgen dat er juist géén eicel vrijkomt. Ze beïnvloeden ook de baarmoederwand, zodat een bevrucht eitje zich daar niet kan nestelen. Bovendien wordt het slijm in de baarmoederhals dikker, waardoor de zaadcellen minder goed in de baarmoeder kunnen doordringen. Deze drie effecten zorgen er samen voor dat de pil zeer betrouwbaar is voor het voorkomen van een zwangerschap.

Bron: http://www.apotheek.nl/Th ... pil.aspx?mId=10702&rId=20
Als u de pil wel verdraagt, werkt een combinatiepil (een pil met dezelfde hoeveelheid hormonen de hele maand) vaak beter dan een driefasenpil (een pil met verschillende hormoonhoe- veelheden). U kunt u ook proberen de combinatiepil te gebruiken zonder een week tussendoor te stoppen. Zo krijgt u helemaal geen menstruaties meer. Dit kan geen kwaad. Artsen hebben weinig bezwaar tegen langdurig pilgebruik, ook boven de 35 jaar. Bij hoge bloeddruk of roken wordt de pil soms afgeraden. Recent is aangetoond dat een pil die de stof drospizenon bevat effectief is bij de behandeling van PMS. U slikt deze

pil 24 dagen met een ‘stopweek’ van 4

dagen.
Je hebt gisterenavond de laatste pil ingenomen en nu al PMS? Dat is erg knap.
De pil gewoon lekker doorslikken. Je hoeft niet elke maand 'n ongesteldheid door te laten komen.
Je hebt géén PMS want je menstrueert niet met de pil.

Wat jij hebt is LPS (laatste pil syndroom).

Of gewone lamlendigheid.
Wat het ook moge zijn, ik heb er ook last van.
Je hebt hier vaker over gepost en ik heb vaker geantwoord, oa in jouw vorige postquote:SuzanneSuus schreef op 14 november 2013 @ 18:37:

Ik draai mijn riedeltje maar weer eens af, jammer dat de zoekfunctie niet werkt waardoor mijn oude posts lastig terug te vinden zijn.

PMS- klachten zijn zo divers dat het nog geen algemeen erkend ziektebeeld is, dat maakt onderzoek lastig. Dat is ook de reden dat het ontkend wordt door sommigen.

Maar er ìs wel onderzoek naar gedaan.

- alle klachten samen leverde onenigheid en evt ontkenning op

- nadruk op lichamelijke klachten

- nadruk op psychische klachten

Bij de nadruk op lichamelijke klachten hielp de pil, niet héél duidelijk ( zgn evident) maar vaker dan placebo

Bij psychische klachten hielp soms hoge dosis vit B6, pyridoxine, *1.

Bij psychische klachten hielp soms lage, zéér lage dosis AD *2

In beide gevallen zijn de uitkomsten niet heel duidelijk ( dus niet erg evident) maar wel vaker dan placebo.

Onderzoeken zijn te vinden via pubmed.org

En de * 1 en 2 wil ik evt wel uitleggen

Ik gebruik geen hormonale AC en kreeg een aantal jaren geleden OMS-klachten, van heel vaag tot na een paar mnd echt ernstig. Niets lichamelijks maar 2-3-4 dagen voor mijn menstruatie werd ik heel depressief. Geen kort lontje maar echt depressief, op het laatst zelfs korte momenten van doodswens. Zodra ik ongesteld werd was dat gevoel binnen een dag weg.

Ik heb baat gehad bij hoge dosering vit B6.. Na 2 mnd merkte ik verschil, na een half jaar waren de klachten weg en sindsdien zit ik op een onderhoudsdosering.

Maar zoals ik in mijn quote schrijf , het is een vaag geheel. De onderzoeken zijn lang niet altijd goed uitgevoerd, soms wel maar omdat er nog geen consensus is over de klachten zijn de onderzoeken onderling, de patiëntengroepen etc slecht te vergelijken.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 29 mei 2014 @ 20:25:

Je hebt hier vaker over gepost en ik heb vaker geantwoord, oa in jouw vorige post

[...]

Ik gebruik geen hormonale AC en kreeg een aantal jaren geleden OMS-klachten, van heel vaag tot na een paar mnd echt ernstig. Niets lichamelijks maar 2-3-4 dagen voor mijn menstruatie werd ik heel depressief. Geen kort lontje maar echt depressief, op het laatst zelfs korte momenten van doodswens. Zodra ik ongesteld werd was dat gevoel binnen een dag weg.

Ik heb baat gehad bij hoge dosering vit B6.. Na 2 mnd merkte ik verschil, na een half jaar waren de klachten weg en sindsdien zit ik op een onderhoudsdosering.

Maar zoals ik in mijn quote schrijf , het is een vaag geheel. De onderzoeken zijn lang niet altijd goed uitgevoerd, soms wel maar omdat er nog geen consensus is over de klachten zijn de onderzoeken onderling, de patiëntengroepen etc slecht te vergelijken.

Bedankt , Suus.

Hoeveel vitamine B6 moet ik nemen per dag?

(ik heb ook al even op de door jou genoemde website gekeken, maar daar kon ik het zo gauw niet vinden)
Ik slikte 25 mg, die pillen zijn lastig te vinden ( meestal zijn het multivitaminepillen met een veel lagere dosis) maar Etos en kruitvat heeft ze wel.

Je moet dus geen multivitaminepillen kopen want dan moet je veel pillen slikken om aan die 25 mg te komen en kom je veel te hoog uit met de andere vitamines.

Ik ben begonnen met 14 dagen dit elke dag te slikken, toen 3 keer steeds de week voor mijn verwachte menstruatie ( die week elke dag een pil), daarna de week voor mijn menstruatie om de dag een pil.

Àls het bij jou effecte heeft moet je dan al wel effect zien. Dan kun je overgaan op een nog lagere onderhoudsdosis. Als het niets doet moet je gewoon stoppen natuurlijk.

Vit B6 heeft invloed op je serotonine-aanmaak en een theorie is dat bij PMS-klachten van psychische aard de serotonine huishouding verstoort is.

De 25 mg staat beschreven, zelfs 50 mg. Langdurig zo hoog is niet goed maar zoals ik het gebruikte is veilig.
Je bent zelf een theepot
[quote]SuzanneSuus schreef op 02 juni 2014 @ 09:05:

Ik slikte 25 mg, die pillen zijn lastig te vinden ( meestal zijn het multivitaminepillen met een veel lagere dosis) maar Etos en kruitvat heeft ze wel.

Je moet dus geen multivitaminepillen kopen want dan moet je veel pillen slikken om aan die 25 mg te komen en kom je veel te hoog uit met de andere vitamines.

Ik ben begonnen met 14 dagen dit elke dag te slikken, toen 3 keer steeds de week voor mijn verwachte menstruatie ( die week elke dag een pil), daarna de week voor mijn menstruatie om de dag een pil.

Zoals ik het lees is het dus 21 dagen iedere dag 25 mg en daarna de week voor je menstruatie om de dag een pil van 25 mg.klopt dat , Suus?
Zo zou ik beginnen idd.

Ik schreef 14 dagen omdat ik zelf een korte cyclus heb en net na mijn menstruatie toen ermee begon.

Slik je de pil als AC?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 04 juni 2014 @ 22:34:

Zo zou ik beginnen idd.

Ik schreef 14 dagen omdat ik zelf een korte cyclus heb en net na mijn menstruatie toen ermee begon.

Slik je de pil als AC?nee
Hier ook last van PMS.. Bij mij helpt PMP van Efemol erg goed! Of gewone capsules met teunisbloemolie van de Tuinen. Vorige maand weer vergeten te nemen en het was helaas meteen weer raak..
quote:miedo schreef op 04 juni 2014 @ 22:35:

[...]

nee

Maw, die zou je ook niet kunnen slikken meer om te kijken of dat ook nog helpt, naast de vitB6.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring de komende tijd. Ik ben toenerrtijd pubmed ingedoken ( site van medische artikelen nav onderzoek)

Duidelijk is dat je de vrouwen met klachten in 2 groepen kunt verdelen: met vnl lichamelijke klachten en met vnl psychische klachten

Bij de eerste groep hielp vit B6, niet héél overtuigend maar wel beter dan placebo ( blijft de wetenschappelijke vergelijking) , bij de groep met lichamelijke klachten de pil ( zelfde verhaal).

Bij echt zéér ernstige psychische klachten werd AD voorgeschreven ( zeer lage dosis en een week voor de menstruatie), dit werkte dan weer net iets beter dan de vit B6 in die gevallen.

Dit lijkt het serotonineverhaal te bevestigen maar ja, toch niet heel overduidelijk.

Aan de andere kant: er zijn genoeg gangbare therapieën voor wat dan ook met maar een laag slagingspercentage.
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 04 juni 2014 @ 23:24:

[...]

Maw, die zou je ook niet kunnen slikken meer om te kijken of dat ook nog helpt, naast de vitB6.

Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring de komende tijd. Ik ben toenerrtijd pubmed ingedoken ( site van medische artikelen nav onderzoek)

Duidelijk is dat je de vrouwen met klachten in 2 groepen kunt verdelen: met vnl lichamelijke klachten en met vnl psychische klachten

Bij de eerste groep hielp vit B6, niet héél overtuigend maar wel beter dan placebo ( blijft de wetenschappelijke vergelijking) , bij de groep met lichamelijke klachten de pil ( zelfde verhaal).

Bij echt zéér ernstige psychische klachten werd AD voorgeschreven ( zeer lage dosis en een week voor de menstruatie), dit werkte dan weer net iets beter dan de vit B6 in die gevallen.

Oh...ik slik al AD

Dit lijkt het serotonineverhaal te bevestigen maar ja, toch niet heel overduidelijk.

Aan de andere kant: er zijn genoeg gangbare therapieën voor wat dan ook met maar een laag slagingspercentage.
Pas op met vit. B6 als je slapende ledematen krijgt.

De meeste mensen kunnen er prima tegen. Maar voor mij zijn een aantal vormen van b6 al heel snel toxisch. Ooit een paar dagen half in coma op bed geleden.
Teunisbloemolie schijnt te helpen en extra magnesium.
Ben je er al eens mee naar de ha geweest?

Als je PMS klachten zo erg zijn dan is het echt de moeite waard om eens daar heel serieus met hem/haar over mogelijkheden te praten.

Je gebruikt al AD, dan lijkt hrt me (maar dat begreep je zelf ook al wel dus) dat vit B6 weinig toegevoegde waarde heeft. Maar overleg eens met de ha, maak een dubbele/3dubbele afspraak

Sterkte
Je bent zelf een theepot
[quote]SuzanneSuus schreef op 05 juni 2014 @ 13:50:

Ben je er al eens mee naar de ha geweest?

Als je PMS klachten zo erg zijn dan is het echt de moeite waard om eens daar heel serieus met hem/haar over mogelijkheden te praten.

Nee, ik vind mijn huisarts een beetje een sukkel.

Ik ben wel ermee naar een arts van de vroegere rutgerstichting geweest.Die heeft me een AC pil voorgeschreven waar ik me nog het prettigste bij voel.

Verder sla ik altijd de laatste 3 pillen van de strip over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven