Gezondheid alle pijlers

Zo vroeg wakker en het wordt steeds erger

17-10-2013 10:12 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een ochtendmens. Als kind was ik altijd al vroeg wakker en mijn ouders hoefden me 's avonds nooit naar bed te sturen, ik ging uit mezelf al op tijd.

Tot 2 jaar geleden (ik ben nu halverwege de 30) sliep ik 's ochtends tot een uur of half 7 en in het weekend regelmatig tot half 8, ik vond dat prima tijden. Ik sliep meestal rond de 7,5 a 8 uur per nacht, zowel met de wintertijd als de zomertijd.

Maar dat veranderde toen twee jaar geleden de wintertijd inging. Ik kon me er niet meer aan aanpassen. In plaats van om half 7 bleef ik de hele winter rond half 6 wakker worden en ook in het weekend werd het steeds vroeger. Afgelopen voorjaar werd ik ook tijdens de zomertijd om half 6 wakker en nu is het al weer een paar maanden zo dat ik elke ochtend om kwart over 5 al wakker ben en soms nog wel eerder. Ik baal daar echt van en helemaal omdat het straks weer wintertijd wordt en ik niet om kwart over 4 al klaarwakker in mijn bed wil liggen.

Ik ben dan ook echt klaarwakker (voor mijn gevoel is het dan al 8 uur of zo), terwijl ik nog wel echt heel moe ben. Overdag gaat het wel, maar 's avonds rond een uur of 8 stort ik in en moet ik echt mijn best doen om wakker te blijven. Ik ben zelfs al later naar bed aan het gaan de laatste tijd (ik slaap nu tussen 23:00 en 23:30 meestal), omdat ik hoop dat ik dan langer slaap 's ochtends, maar het werkt niet. En als ik vroeger ga slapen, ben ik alleen maar nog vroeger wakker. Mijn hersenen gaan zodra ik wakker word meteen aan het werk, ik ga dan aan van alles en nog wat liggen denken.

Ik slaap nu 6 uur per nacht of net iets meer en ik voel dat ik daar niet genoeg aan heb, maar toch lukt het me niet om meer slaap te krijgen. En hoewel ik er lichamelijk niet eens zoveel last van heb, vind ik het gewoon echt niet leuk om zo vroeg klaarwakker in bed te liggen of al beneden te zitten. Mijn vriend is een avondmens en gaat later naar bed en 's ochtends slaapt hij wat langer, dus dat is ook erg ongezellig.

Herkent iemand dit? Wie heeft er tips? Kun je melatonine ook nog 's ochtends nemen om weer verder te kunnen slapen? En zijn er pillen die ik héél sporadisch 's ochtends zou kunnen nemen om eens uit te slapen of kan dat niet? Als ik eens een avond weg ben geweest en pas om 2 uur in bed lig, ben ik namelijk toch weer om 6 uur wakker en ben ik de dagen erna doodmoe.

Verder wil ik het gewoon even van me af schrijven, omdat het gewoon rete irritant is. Dus als er mensen zijn die dit ook hebben en even willen klagen, mag dat natuurlijk ook
Misschien de tip die gegeven wordt in de topics over kinderen die vroeg wakker worden opvolgen en zorgen voor een warmer dekbed / dikkere pyjama?

Wel vervelend voor je.
Bedankt voor je reactie, maar ik zorg altijd dat ik het warm genoeg heb. Ik neem altijd een kruik mee naar bed die ik opzij schuif als ik het warm genoeg heb en weer pak als ik het koud heb.

Ik heb ook al gedacht dat het kwam door het feit dat ik moest plassen, maar de laatste paar weken heb ik nooit meer 's nachts of 's ochtends vroeg naar de wc gehoeven, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Herken het probleem met zomer- en wintertijd. De manier waarop ik het oplos is om in de middag een uurtje te slapen en dat steeds iets later te doen, maar daar moet je ook maar tijd voor hebben natuurlijk.

Als de zomertijd net ingaat, dan heb ik om 9 uur al slaap en dan spelen de kinderen nog buiten, dus dan zet ik lucifertjes onder mijn ogen om het nog een uurtje uit te houden.

Als de wintertijd dan weer begint, dan slaap ik pas om 11 uur.

Het is allemaal ingevoerd om energie te besparen, maar onze energie moet er keihard aan geloven.

Je zou het in de ochtend kunnen proberen met een slokje rum of cognac, maar daar zit in de loop van de tijd ook een nadeel aan.

Ik wens je slaap, veel slaap.
Verschrikkelijk die zomer- en wintertijd. Ik krijg er steeds meer last van en slaap ook vaak heel onregelmatig. van mij mogen ze het direct afschaffen.

Wat mij wel eens helpt om toch nog even in slaap te vallen als ik om 4 uur weer wakker ben is iets eten of een beker melk drinken.
Ik moet tegenwoordig wel naar de wc 's nachts en ik merk dat ik dan moeilijker in slaap val en soms blijf ik wakker liggen terwijl ik iig nog hartstikke moe ben (ga laat naar bed elke avond). Zeker als ik tussen 4 en 5 uur nog naar de wc moet, dan ga ik daarna liggen piekeren over wat ik allemaal moet doen die dag of ik denk aan de problemen die opgelost moeten worden etc.
Ik ben ook een ochtendmens en heb er ook last van.

Vooral in de zomer ben ik vroeg wakker.

Ik heb geprobeerd om later naar bed te gaan, maar dat werkt niet en dan vervolgens ben ik nog moeier...

Helaas, geen tips, ik lees wel mee.
Een beker warme melk werkt bij mij ook goed.

Het is onderzocht en bewezen dat er in melk een stofje zit dat de slaap bevorderd. Uitproberen kan in ieder geval geen kwaad.
quote:Cateautje schreef op 17 oktober 2013 @ 11:41:

Een beker warme melk werkt bij mij ook goed.

Het is onderzocht en bewezen dat er in melk een stofje zit dat de slaap bevorderd. Uitproberen kan in ieder geval geen kwaad.Het probleem is, dat ik dan eerst uit bed moet en zodra ik eruit ben geweest, lukt het helemaal niet meer om te slapen. Plus dat ik melk en vooral warme melk echt heel smerig vind. Maar misschien moet ik het dan toch eens proberen....
En hoewel ik er lichamelijk niet eens zoveel last van heb, vind ik het gewoon echt niet leuk om zo vroeg klaarwakker in bed te liggen of al beneden te zitten.

Je moet het fijn vinden in je bed, wakker of niet wakker; dat is m.i. een voorwaarde voor goed slapen. Zorg dat je bed veel fijner is dan andere plekken in huis.

Wat jij wil dat is iets waar je in feite geen macht over hebt, tenzij je je vriend elke avond met een grote hamer op je hoofd wil laten slaan.
Bioritme is sterk genetisch bepaald. Dus er is niet zo vreselijk veel wat je er echt aan kan doen. Hier dezelfde verdeling als bij jou: ik ochtendmens, man avondmens. Heel soms kan ik 's ochtends weer in slaap vallen, maar meestal niet. Man probeert al zolang ik hem ken op tijd zijn bed uit te komen, maar het zit er gewoon niet in.

Nu we een baby hebben zitten er ook voordelen aan;-)

Overigens staat mijn vader standaard om 3 uur 's nachts op. Ik ben dus al blij dat ik dat niet helemaal van hem heb geërfd:-)
Kun je melatonine ook nog 's ochtends nemen om weer verder te kunnen slapen?

Ik neem aan dat je als je naar de wc gaat, het licht aandoet. Licht breekt heel snel de melatonine in je hersenen af waardoor je wakker wordt, dus laat alles donker en doe alleen een heel klein oriëntatielichtje op je route naar de wc. Of druk anders je ogen halfdicht. Terwijl je naar de wc gaat moet je je dromen vasthouden en NIET gaan denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven