Gezondheid alle pijlers

zonne-allergie en hydrocortisonzalf

12-04-2010 17:27 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een zeer lichte huid en sinds een dag of drie zit ik helemaal onder de jeukende bulten en blaasjes op mijn handen en gezicht. Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest en zij (en ik had al zo'n vermoeden) concludeerde zonne-allergie.

Nu had ik het wel eens op mijn handen gehad maar nog nooit in mijn gezicht (ik zie er dus niet uit nu!).

de huisarts heeft mij hydrocortisonzalf voorgeschreven en een speciale anti-zonnebrandcreme tegen UVA stralen.

Nu heb ik die hormonenzalf nooit gebruikt en vraag mij af, er staat op 'dun smeren' maar wat is 'dun'.

En wat kan ik verwachten? Ja, ik weet dat ik dat had moeten vragen maar dat ben ik vergeten en wil niet voor elk wissewasje de huisarts bellen. En wie heeft er ervaring mee? Ik ben al even gaan googlen maar dat moet ik maar niet meer doen...enge plaatjes enzo!

Ervaringsdeskundigen, vertel je verhaal....

Dun is héél dun, zeker op je gezicht zou ik erg uitkijken met hormoonzalf. Ze doen hun werk vaak goed, maar ikzelf heb bv plekken op mijn handen waar geen pigment meer zit, door langdurig hormoonzalf te gebruiken.

Zonne-allergie is kut, mijn man heeft het ook. Hormoonzalf had hij ook, maar omdat je het niet langdurig kan gebruiken, had hij er niet veel aan. Ook de speciale zonnebrandcreme hielp niet veel.
Dun is dun (echt dun!) het dunt je huid uit.

Ik heb het lang gebruikt op mijn ellenbogen en daar zit nog vel op, maar na een poos ging het met bijvoorbeeld zachtjes stoten al kapot. Lang gebruiken is niet aan te raden dus.
Weet je wat goed helpt?

Op vakantie gaan naar een zonnig lang, daar hebben ze spullen die wel echt helpen ;) (en niet te koop zijn in NL :( )
Nooit hormoonzalf op je gezicht gebruiken. Ik heb het ooit (heel dun) gebruikt omdat ik rode plekken bij m'n neus had en nu heb ik rode plekken bij m'n neus van de zalf en die gaan dus nooit meer weg.
Ik slik voor de zonne allergie tabletjes van de apotheek. Werkt voor mij best goed. Ik heb nog geen smeersel gevonden die werkt en geloof me, ik heb hier -tig potjes en tubes staan. Inclusief hormoonzalf.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
ik zou die enge zalf niet gebruiken en gewoon even uit de zon blijven moet je dan toch de deur uit altijd sunblock op, en dat het hele jaar door
Echt dun smeren, en het helpt snel.

Het enige dat bij mij echt helpt ter voorkoming is een anti-histaminicum; niet de speciale zonnebrand.
quote:lolapaloeza schreef op 12 april 2010 @ 17:40:

Ik slik voor de zonne allergie tabletjes van de apotheek. Werkt voor mij best goed. Ik heb nog geen smeersel gevonden die werkt en geloof me, ik heb hier -tig potjes en tubes staan. Inclusief hormoonzalf.

Misschien dan een tip voor mijn man

Die heeft ook álles gebruikt, maar volgens mij nog nooit tabletjesvan de apotheek. Mag ik weten hoe het heet?

Sorry TO dat ik ff je topic kaap
Ik heb een tijdje zonne allergie gehad (van mn 12e tot mn 18e) en kreeg van de huisarts anti histaminica tabletjes, hielp super goed!
Hooikoortstabletjes helpen ook goed!
dank voor de reacties!

ik heb het nog niet op mijn gezicht geprobeerd, eerst op mijn handen (hypochonder die ik ben). Ik moet zeggen dat op mijn handen de jeuk wel gelijk weg was, maar ik durf nu niet meer op mijn gezicht boehoe!

Ik heb wel zaterdag bij de drogist homeopatische tabletjes gezien, weet iemand of dat helpt?
Bij mij hielpen de homeopatische pillen niet, niet tegen de zonne bultjes en niet tegen de hooi koorts.
Homeopatisch werkt hier iig niet.

Voor duidelijke klachten ga ik sowieso naar een arts, niet naar de drogist.
Antihistaminen helpen hier ook niet (te soft waarschijnlijk). Slik als ik op vakantie ga altijd corticosteroïden-pilletjes (als je op tijd begint heb je aan een zeer lage dosering genoeg!). Heb ze nog over uit het buitenland, dus je hebt niks aan de naam. Ze werken super!
Hier een positieve ervaring Ik smeer bij een allergische reactie weleens een klein beetje hormooncreme op mijn gezicht, dan trekt de roodheid en jeuk meestal snel weg en ik heb er nog niets aan over gehouden. Dun smeren is echt goed uitsmeren.
Ik heb het nu (zoals eerder gezegd) alleen op mijn handen gebruikt maar het werkt wel tegen de jeuk en het verkoeld toch wel enigszins, ik ga het nu dun! op mijn gezicht proberen.

Nogmaals dank voor alle reacties!
quote:Teigetje29 schreef op 12 april 2010 @ 17:54:

dank voor de reacties!

ik heb het nog niet op mijn gezicht geprobeerd, eerst op mijn handen (hypochonder die ik ben). Ik moet zeggen dat op mijn handen de jeuk wel gelijk weg was, maar ik durf nu niet meer op mijn gezicht boehoe!

Ik heb wel zaterdag bij de drogist homeopatische tabletjes gezien, weet iemand of dat helpt?

Bij mij niet. Ik heb urtizon gebruikt en nog iets van dr. vogel en biomineralen (?! tja ik was wanhopig) en calcium. Geen van allen geholpen. Het enige alernatieve wat ik nog niet geprobeerd heb ik kleurtherapie, ga ik ook niet doen.

De allegerie tabletten van de apotheek zijn inderdaad anti histamines (tegen allergische reacties in het algemeen). Je hebt verschillende merken. Welke het beste aanslaat kan per persoon verschillen. Je hoeft in ieder geval niet de dure allerfree ofzo te gebruiken. Als je langs de huisarts gaat krijg je het ook vergoed.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:elleinspe schreef op 12 april 2010 @ 17:45:

Hooikoortstabletjes helpen ook goed!

Ja!! Gewoon die van het Kruidvat, ik en kindlief zaten ook weer onder de bultjes. 1 week van die tabletjes en heel dun smeren en het leed is al bijna weer geleden.

Voor de hele erge jeuk gebruik ik tussendoor Calendulanemulsie van vsm. Helpt ook bere goed bij zonnebrand of bij de waterpokken (maar dat is een ander verhaal).
Deze dus.

Bij mij helpen ook niet alle antihistaminica, maar aerius wel. Corticosteroide tabletjes slikken zou me wat ver gaan. Dat het helpt wil ik wel geloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven