Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekeraar beslist pil merk?

10-12-2009 13:40 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Bij het afhalen van mijn anticonceptie pillen was mijn pil voor de 3e keer veranderd. Eerst had ik microgynon, toen iets anders en nu ethynilestradol. Ze hebben allen hetzelfde bestanddeel. De verzekeraar beslist het anticonceptie merk volgens de apotheek en ik denk misschien vanwege goedkope inkoop of kosten? Ik vraag mij alleen af, nu je toch zelf je pillen moet betalen , waarom kan je niet kiezen welk merk je graag wilt nemen?
Ik dacht altijd dat de apotheek het merk verschaft waar ze een deal mee hebben.
Heb gewoon aangegeven dat ik mijn pil zelf betaal en dus zelf kies welke ik neem en dat is dus de migrogynon. Van die andere kreeg ik bloed doorbraken.

Geen problemen mee gehad.
tuurlijk kun je zelf kiezen als je alles zelf betaald. Misschien vergoed jouw verzekeraar een deel? Ik heb ook elke week bijna een ander merk cypramil (anti depressiva) elke keer van een andere fabrikant. Nou ja ze doen maar. Het is toch hetzelfde goedje. Overigens krijg ik de pil wel vergoed. Al tijden ook dezelfde.
zorgverzekeraars verstrekken in de meeste gevallen alleen de goedkoopste medicatie.
De pil zit in de basisverzekering. Je betaalt hem dus niet zelf. Je betaald alleen wel eigen risico. Maar als je daarna je been breekt hoef je op dat moment nog minder eigen risico te betalen.

Maar je kunt er natuurlijk voor kiezen om hem gewoon wel zelf te betalen. Dan mag je ook zelf kiezen
Ik moest altijd bijbetalen voor mijn niet-standaard pil..(wel jaren geleden overigens).
Wat vreemd. Je krijgt toch een bepaald merk voorgeschreven door huisarts op basis van wat hem/haar geschikt lijkt voor jou? Dan kan de apotheek je toch niet zomaar een andere pil geven?

Althans, dat is mijn indruk. Ik heb er geen verstand van, dus lees mee om te kijken hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt.
okapi er zijn vaak diverse merken die allemaal exact hetzelfde pilletje maken. Vermoed dat dit bij to het geval is. Zelde pil ander doosje andere naam.
De pil valt toch (weer) onder de basisverzekering? En wordt dus door de zorgverzekering betaalt, die voor de goedkoopste producent kiest. Het kan alleen zijn dat je zelf moet betalen omdat je eigen risico voor dit jaar nog niet "op" is.
ik heb ook al 2 keer een andere pil gehad van de apotheek. Zonder dat zij overleg hebben gehad mijn mijn huisarts.

Maargoed, mij boeit het niet, ik wil binnenkort een spiraal. Al dat gedoe met die pil....pffff. Maar das wel weer offtopic natuurlijk.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 10 december 2009 @ 14:00:

okapi er zijn vaak diverse merken die allemaal exact hetzelfde pilletje maken. Vermoed dat dit bij to het geval is. Zelde pil ander doosje andere naam.

De werkzame stoffen zijn gelijk, hulpmiddelen kunnen verschillen. En juist daar kan voor een groep mensen het probleem liggen. Zelf gebruik ik microgynon. Op een dag besloot de leverancier van onze apotheek standaard alleen het merkloze gebeuren in huis te hebben. Mijn lijf blijkt daar niet van te houden, ben acuut ongesteld geworden om dat te blijven tot ik uiteindelijk weer teruggeschakeld ben naar microgynon.

Op zich niets mis met merkloos, tenzij het lichaam niet prettig er op reageert.
vandaag ga ik van alles kunnen
Je hebt van heel veel medicijnen een merkversie en een generieke versie. De werkzame stof is identiek alleen de naam is anders. Op medicijnen zit meestal een patent. Zodra het patent verlopen is, komen er generieke versies van een middel beschikbaar, dus ook voor microgynon. De werkzame stof is dus precies hetzelfde, generieke medicijnen zijn alleen een stuk goedkoper, vandaar dat je nu deze pil krijgt van je apotheek. Je moet maar zo denken, dat je op deze manier een bijdrage levert aan het betaalbaar houden van de gezondheidszorg
quote:roosvrouw schreef op 10 december 2009 @ 14:10:

[...]

De werkzame stoffen zijn gelijk, hulpmiddelen kunnen verschillen. En juist daar kan voor een groep mensen het probleem liggen. Zelf gebruik ik microgynon. Op een dag besloot de leverancier van onze apotheek standaard alleen het merkloze gebeuren in huis te hebben. Mijn lijf blijkt daar niet van te houden, ben acuut ongesteld geworden om dat te blijven tot ik uiteindelijk weer teruggeschakeld ben naar microgynon.

Op zich niets mis met merkloos, tenzij het lichaam niet prettig er op reageert.

Raar, ik heb jaren microgynon geslikt. Ben er toen een aantal jaar mee gestopt. Toen ik daarna weer wilde beginnen zeiden ze bij de apotheek dat die niet meer bestond en dat er nu een mildere versie Steridil voor in de plaats was gekomen. Dus nu slik ik steridil. Geen problemen mee verder. Maar toch raar nu ik lees dat het gewoon nog te verkrijgen is.

Wat betreft de hulpstoffen, dat is inderdaad niet handig. Dat wist ik niet. Vervelend lijkt me.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 10 december 2009 @ 14:22:

[...]

Raar, ik heb jaren microgynon geslikt. Ben er toen een aantal jaar mee gestopt. Toen ik daarna weer wilde beginnen zeiden ze bij de apotheek dat die niet meer bestond en dat er nu een mildere versie Steridil voor in de plaats was gekomen. Dus nu slik ik steridil. Geen problemen mee verder. Maar toch raar nu ik lees dat het gewoon nog te verkrijgen is.

Wat betreft de hulpstoffen, dat is inderdaad niet handig. Dat wist ik niet. Vervelend lijkt me.

Mijn fout, zit half slapend te forummen en dan krijg je dit. Gebruik al jaren geen microgynon meer, gebruik Lovette (mildere pil). Heb daar gedoe mee gehad eerder dit jaar toen ik de merkloze versie ging gebruiken. Volgens mij moet microgynon echter nog gewoon verkrijgbaar zijn, hoor er in elk geval genoeg vriendinnen nog over. Misschien gevalletje voorkeurscontract dat apotheek heeft afgesloten??

Meestal loopt het qua verschil merkloos versus merk wel los. Dan is er natuurlijk helemaal niets aan het handje, hooguit lagere kosten. Zit zelf bijv. ook afwisselend aan merkloos en dan weer merk voor andere medicatie die ik slik. Geen enkel last van, het is maar net welke de apotheek op dat moment aangeleverd krijgt. -onze apotheek geeft alleen aan dat het merk móet zijn indien er dus bijv. problemen zijn voor persoon X met de merkloze optie-.

Bij de lovette heeft mijn huisarts daarom ook eerst willen uitzoeken of het wel door de merkloze variant kwam of dat het toeval was. Dus gestopt met de merkloze, geen probleem meer. Merkloze weer begonnen; foute boel. Toen om zeker te zijn een kuurtje primolut (gebruik pil toch ook alweer een jaartje of 18). Daarna een stopweek; nergens last van. Dag na innemen van eerste merkloze pil; hop weer ongesteld. Toen was het wel duidelijk. Lovette weer geleverd gekregen en sindsdien weer een happy camper met mijn pil.

Voor medicatie waarvoor een preferentiebeleid gevoerd wordt in de basisverzekering (leest; Den Haag heeft bepaald dat in principe enkel de merloze variant vergoed wordt) kan naar ik begrepen heb in bepaalde situaties -bepaalde problemen veroorzaakt door merkloos- afgeweken worden en wordt er toch vergoed. Niet dat ik me er persoonlijk echt mee bezig houdt, mijn aanvullende verzekering vergoed elke eventuele eigen bijdrage die ik op medicatie heb toch wel.
vandaag ga ik van alles kunnen
Je kunt ook vragen of de huisarts een recept schrijft en daarbij zet: medische noodzaak. Dan krijg je gewoon de microgynon.
quote:ramiaatje schreef op 10 december 2009 @ 14:32:

Je kunt ook vragen of de huisarts een recept schrijft en daarbij zet: medische noodzaak. Dan krijg je gewoon de microgynon.

Wat denk je, dat je huisarts dat zomaar doet? Als er geen medische noodzaak is? Lijkt me een beetje krom.

Overigens krijg ik de oxazepam volledig vergoed omdat ik sinds een poos onder de tak langdurige zorg ben gekomen. Het schijnt dat daar standaard alle medicatie de deur uit gaat met de notitie "medische noodzaak". Wat mij echter dan vreselijk tegen de borst stuit is dat ik hoor dat er misbruik van gemaakt word. Kennissen die het spul doorverkopen en rustig weer nieuw aan vragen voor zichzelf.
Ik heb ook altijd microgynon geslikt. Paar jaar terug gaven ze bij de apotheek aan dat er inderdaad een merkloze variant was met dezelfde stoffen-eigenschappen. Deze heb ik toen een paar maanden geslikt maar daarna bij de apotheek toch nadrukkelijk weer om microgynon gevraagd. Niet dat ik veel verschil merkte, maar 't zit meer tussen mijn oren. Ik slik al jaren microgynon en dat gaat goed, dus dan wil ik dat gewoon blijven gebruiken.

De apotheker heeft bij mijn gegevens een notitie gezet dat ze me gewoon microgynon moeten geven en niet meer de goedkopere versie aanbieden.

Dan (misschien) maar wat meer bijbetalen voor de pil..
Ja idd ik doelde op eigen risico
Ik slikte altijde de diana-pil, voor mijn huid. Kreeg opeens ook de merkloze variant en jawel: mijn huid weer helemaal slecht. Kon echt niet aan de pil liggen zei de apotheker in eerste instantie, maar uiteindelijk toch doorgevraagd en toen kreeg ik de "echte" dianapil weer mee, wat denk je: binnen een maand mijn huid weer tip top. Ik hoefde daar niks voor bij te betalen. Apotheker vertelde dat als de goedkopere variant klachten geeft, ze je de duurdere versie op aanvraag weer mogen geven.
Apothekers mogen (bij de meeste soorten medicijnen) in principe alleen nog de goedkoopste variant verstrekken. Dat wordt niet bepaald door de zorgverzekeraars, maar is wettelijk geregeld.
-
Ik ben nogal gevoelig voor hormoondingen dus als ik aan de pil was zou ik niet graag ineens een andere meekrijgen.

En iedere gezonde vrouw moet de pil geheel zelf betalen omdat het altijd onder eigen risico valt. Heel irritant. Zou daarom wel graag de 'echte' meekrijgen.
De zorgverzekeraar is diegene die bepaalt welk doosje je mee krijgt bij de apotheek.Bij het verwerken van een recept ziet de assistente in de computer welk soort wel en welke niet vergoed wordt.Dus als de computer aangeeft dat verzekering A microgynon niet vergoedt maar wel levonorgestrel/ethinylestradiol dan zijn ze verplicht dit af te leveren TENZIJ jij aangeeft dat je de originele microgynon wil hebben maar dan moet je contant betalen.(of er moet medische noodzaak op je recept staan ) Verzekering A kan hele andere regels hebben dan verzekering B wat vergoeding betreft.
Hetzelfde hier...ging naar de apotheek en kreeg een ander merk mee. De apotheker zei dat mijn merk ( diane35) niet meer vergoedt werd door de verzekering. Ik moest maar contact opnemen met mijn zorgverzekeraar en mijn huisarts.

Ik heb toen de zorgverzekeraar gebeld en die zij dat het wél vergoedt werd!!!

Dus niet meteen opgeven. Even met je zorgverzekeraar bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven