Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering 2018 mbt zwangerschap

13-11-2017 20:29 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Er is een algemene zorgverzekering topic geopend oven hoe en wat voor 2018.

Maar het lijkt me handig om de grote groep even te filteren voor de (toekomstige) zwangeren onder ons.

Ik ben inderdaad bezig om zwanger worden en sommigen van ons zijn zwanger. Hoe pak je het aan met je zorg verzekering voor 2018. Er zijn risico's natuurlijk, bijv dat je betaald maar je hebt aanvullend (goed geregeld voor een zwangerschap) niet nodig maar het kan ook andersom zijn.

Het lijkt me leuk om te gaan brainstormen, uitzoeken en elkaar uitleggen waarom je een verzekering wil of gaat kiezen. Voel je je niet verplicht maar het is wel fijn om elkaar te helpen en tips te kunnen geven. Alles heeft zijn voor en nadelen helaas.
anoniem_258455 wijzigde dit bericht op 13-11-2017 23:57
0.00% gewijzigd
Bam!!!!
49 uur is als je borstvoeding geeft normaal. Dat is dus 49X4,30 euro. 24 is het standaard aantal voor als je bewust weinig zorg wilt. Bij flesvoeding krijg je een aantal uur minder. Bij verschillende fysieke en mentale problemen krijg je extra. Dit is allemaal vastgelegd in het Landelijk Indicatie Protocol Kraamzorg.
De normale indicaties zijn 45 uur met flesvoeding en 49 uur met borstvoeding, eventueel extra uren als dat nodig is. Dus dan zit je rond de 200 euro. Dit kan minder zijn, als je bijvoorbeeld in de vakantie zit en er onderbezetting is. In dat geval worden gezinnen waar geen problemen zijn gekort op het aantal uren.
Roos7 schreef:
14-11-2017 20:16
Ik had t even wat duidelijker moeten opschrijven inderdaad, dit ging over t geval zonder aanvullende verzekering.

Ook in de meeste AV is het 100% van de marktprijs. Als een zorgverlener duurder is betaal je dan zelf bij.
Bloemetjesolifant schreef:
14-11-2017 20:24
De normale indicaties zijn 45 uur met flesvoeding en 49 uur met borstvoeding, eventueel extra uren als dat nodig is. Dus dan zit je rond de 200 euro. Dit kan minder zijn, als je bijvoorbeeld in de vakantie zit en er onderbezetting is. In dat geval worden gezinnen waar geen problemen zijn gekort op het aantal uren.
Bij de organisatie waar ik zit niet hoor. Hier is het gewoon op basis van het LIP. Bij onderbezetting ed worden mensen ingehuurd.
Saga_Röversdotter schreef:
14-11-2017 20:09
Hangt ervan af hoe duur de cursus is toch ;) Je kunt ook kijken naar kleinere verzekeringen, zoals de Amersfoorts en de Friesland. Alleen als het met name om cursus gaat ben je denk ik snel goedkoper uit door die zelf te betalen.
Nou, ook om de andere zaken (kraamzorg en zkh oa) maar mom in balance is best duur dus dat kan behoorlijk verschil maken. Maar ik zal inderdaad nog even naar kleinere verzekeraars kijken, goeie!

Tot nu toe wint Delta Lloyd het met zo'n 140 per maand (collectief) en hele uitgebreide dekking.
Even een oridinaire TVP.
Even een tvp.
Ben zelf half januari uitgerekend en twijfel over verzekering. Nu ben ik wel verzekerd voor poliklinisch bevallen (vgz aanvullend goed) maar niet voor kraamzorg eigen bijdrage. Dus nu wordt het even puzzelen waarmee jk het goedkoopst uit ben. Wil daarna ook zsm spiraal laten plaatsen dus ook daar moet ik naar kijken in de verzekering. Lastig!
Shadow, tip: kijk ook even naar verschil tussen plaatsing huisarts en ziekenhuis. Huisarts betaal je alleen het spiraaltje zelf, gyneacoloog ook voor plaatsen (via eigen risico).

Mary, ik heb delta Lloyd gister gebeld en ze zeiden wel dat alleen cursussen op bevalling gericht vergoed worden. Daarnaast ook fysieke herstel na de bevalling. Misschien mag/ kan het daar onder vallen, maar zou wel even vragen dan.
Saga_Röversdotter schreef:
14-11-2017 20:44
Mary, ik heb delta Lloyd gister gebeld en ze zeiden wel dat alleen cursussen op bevalling gericht vergoed worden. Daarnaast ook fysieke herstel na de bevalling. Misschien mag/ kan het daar onder vallen, maar zou wel even vragen dan.
Thanks voor de info :)
Saga_Röversdotter schreef:
14-11-2017 20:28
Bij de organisatie waar ik zit niet hoor. Hier is het gewoon op basis van het LIP. Bij onderbezetting ed worden mensen ingehuurd.
Ik heb het afgelopen jaar van 2 bevallen vriendinnen gehoord, beide bevallen in de zomervakantie. Wij hadden er geen last van bij dochter (november), maar zitten bij een kleine kraamzorgorganisatie. Zij zaten beide bij een grote, en werden beide teruggeschroefd naar 24-28 uur (dus 3-3,5 uur per dag) omdat ze geen aanvullende indicatie hadden, een sociaal netwerk hadden dat hielp, en de vader in beide gevallen thuis was in de kraamtijd. Hadden ze verder niks in te koop, stond ook in hun zorgovereenkomst. Wel een puntje om op te letten dus, bij het uitkiezen van je kraamzorgorganisatie!
Alle reacties Link kopieren
Even een tvp

Hier nog niet goed gekeken naar welke verzekering.

Nog niet zwanger (hopelijk snel) dus is idd wel een idee om te kijken naar aanvullend later aan zetten

Nodig
- kraamzorg
- fysio (12)
- tandarts (500,- komt nog een kroon aan)

Handig
- ik heb een nieuwe bril nodig
- bevalcursus (2e kind maar door geen goede bevalling toch best bang ervoor)
- vergoeding nipt(word deze überhaupt vergoed? Combinatietest kreeg ik toen wel vergoed vanuit aanvullend)

Ziekenhuis niet nodig aangezien medicatie.
Ik zie door de bomen het bos niet meer

Zit nu op mijn mobiel te zoeken, dus misschien nog een keer achter de computer goed onderzoeken.

Ik zou graag ook een ziekenhuis bevalling willen meeverzekeren. Lijkt niet heel veel keuze in te zijn
Bloemetjesolifant schreef:
14-11-2017 21:21
Ik heb het afgelopen jaar van 2 bevallen vriendinnen gehoord, beide bevallen in de zomervakantie. Wij hadden er geen last van bij dochter (november), maar zitten bij een kleine kraamzorgorganisatie. Zij zaten beide bij een grote, en werden beide teruggeschroefd naar 24-28 uur (dus 3-3,5 uur per dag) omdat ze geen aanvullende indicatie hadden, een sociaal netwerk hadden dat hielp, en de vader in beide gevallen thuis was in de kraamtijd. Hadden ze verder niks in te koop, stond ook in hun zorgovereenkomst. Wel een puntje om op te letten dus, bij het uitkiezen van je kraamzorgorganisatie!
Bijzonder! Ik zit ook bij een kleinschalige organisatie, maar goede tip inderdaad.
Bagheera, vrijwel elke av die kraamzorg bijdrage vergoedt, vergoedt ook ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak.. dan heb je wel sowieso een wat duurdere.
83angel schreef:
14-11-2017 21:38
Even een tvp

Hier nog niet goed gekeken naar welke verzekering.

Nog niet zwanger (hopelijk snel) dus is idd wel een idee om te kijken naar aanvullend later aan zetten

Nodig
- kraamzorg
- fysio (12)
- tandarts (500,- komt nog een kroon aan)

Handig
- ik heb een nieuwe bril nodig
- bevalcursus (2e kind maar door geen goede bevalling toch best bang ervoor)
- vergoeding nipt(word deze überhaupt vergoed? Combinatietest kreeg ik toen wel vergoed vanuit aanvullend)

Ziekenhuis niet nodig aangezien medicatie.
Correct me if i’m wrong, maar...
NIPT valt voor zover ik weet onder eigen risico. Gaat het om NIPT vanwege medische noodzaak, dan kunnen zorgverzekeringen een deel vergoeden.
bagheera91 schreef:
14-11-2017 21:40
Ik zie door de bomen het bos niet meer

Zit nu op mijn mobiel te zoeken, dus misschien nog een keer achter de computer goed onderzoeken.

Ik zou graag ook een ziekenhuis bevalling willen meeverzekeren. Lijkt niet heel veel keuze in te zijn
Begin bij het begin ;)
Zet van elke verzekering die je interessant lijkt op een rij wat en hoeveel vergoed wordt dat voor jou belangrijk is. Zet daar kosten van premie, kosten die je maakt (bijdrage kraamzorg, bevalling, kraampakket, tandarts ed) tegenover én hoeveel vergoed wordt.

Is even wat werk en doorbijten, maar kan je een hoop geld schelen.
Alle reacties Link kopieren
Pienut schreef:
14-11-2017 21:45
Correct me if i’m wrong, maar...
NIPT valt voor zover ik weet onder eigen risico. Gaat het om NIPT vanwege medische noodzaak, dan kunnen zorgverzekeringen een deel vergoeden.
Je moet een eigen bijdrage betalen 175,- voor de nipt. Ik kon de combinatietest toen vanuit de aanvullende verzekering doen maar de nipt test volgens mij weer niet. Gaat verder niet van eigen risico af.
Alle reacties Link kopieren
Mmm...
Ik ben alweer in de war.
Tandartsverzekering + mooi aanvullend voor de zwangerschap. Kom je op prijzen.. pfff.


83angel, nou dat aanvullend later aanzetten kan maar bij 2 zorgverzekeringen. En daar betaal je een hoofdprijs voor zag ik. Niet echt aantrekkelijk.
Bam!!!!
Ze adverteren er niet mee. Maar kan bij wel meer verzekeringen. Bij CZ kon het bijvoorbeeld ook. Maar dan moest je wel pakket gezinnen pakken wat erg duur is.
Alle reacties Link kopieren
Stel je moet eigen bijdrage betalen voor de kraamzorg. Over hoeveel praat je gemiddeld over?
Bam!!!!
4,30 euro per uur. En zoals hier eerder genoemd is 49 uur standaard bij borstvoeding en geen verdere bijzonderheden. 24 uur is minimum, kun je bewust voor kiezen. Flesvoeding is paar uur minder.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een top! 12 weken zwanger en ben me aan het oriënteren op de verzekeringen.
Kom tot nu toe uit bij menzis. Vergoeding van kraamzorg en ziekenhuisbevalling..
Mocht je bij Menzis willen, sluit 'm dan af via PMA (pma.info): dat is een collectief waar geen voorwaarden aan zitten, dus iedereen kan meedoen. Scheelt je 7% op je basisverzekering en 10% op je aanvullende verzekering, en aan het eind van het jaar krijg je nog een paar tientjes terug.
Ik kan bij menzis (mobiel) heel slecht vinden wat daar gedekt word ivm zwangerschap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven