Zwaar herstel van novasure, valt me dat even tegen.
zaterdag 9 maart 2013 om 15:35
Ben onlangs geholpen in een academisch ziekenhuis aan mn baarmoeder. De zgn novasure behandeling tegen overmatig bloedverlies tijdens de menstruatie. Ik dokter al jaren, heb een dossier vol pillen en spiralen die niet werkten, en na de kinderen mocht het hele zwikkie er uit. De dokter wilde nog 1 ander dingetje proberen namelijk de novasure. Nooit van gehoord. Ik kreeg een gelikte folder mee en een afspraak.
Vlak voor het zover was nog op het internet informatie proberen in te winnen, maar er is helaas weinig over te vinden. Ik ben vrij onbezorgd de operatie ingegaan, die hier eigenlijk standaard onder narcose wordt uitgevoerd, maar moest onverhoopt toch op worden genomen.
Ik kwam kotsend bij uit de narcose en had een hele lange weeen storm. Ik werd plat gespoten met dipidolor en kreeg tramadol dn hyperhydratie en diclofenac, maar ik bleef op mijn kop staan van de pijn. Ik bleek uitgedroogd (?) te zijn en na een gesprek met de arts bleek ook dat ze de novasure 2 x uit moesten voeren omdat ik een knik in mijn baarmoederhals heb, waardoor het oprekken en het uitvoeren en het vaccuum trekken niet meteen helemaal goed lukte. Ik weet niet of de extra pijn daardoor komt, maar ik ben echt totaal van de wereld geweest. Ik ben na anderhalve dag opgenomen te zijn geweest met een tas vol pillen naar huis gegaan, maar voel me nog extreem groggy. Ik ben suf van de opiaten en narcose, heb buik en rug pijn, heb overal spierpijn, voel me 1 grote wandelende blauwe plek, en ben hondsmoe.
Het gekke is wel dat ik nagenoeg geen bloed verlies heb, helemaal niet eigenlijk.
Ik heb wel een harde buik, voel me alsof ik net bevallen ben, en hou enorm veel vocht vast, overal eigenlijk, vooral in buik en gezicht.
Nu ben ik aan huis gebonden en uit verveling gaan googelen en vind ik het ene horror verhaal na het andere. Maar er is er helaas geen een zoals die van mij. Wie denkt en praat mee?
Vlak voor het zover was nog op het internet informatie proberen in te winnen, maar er is helaas weinig over te vinden. Ik ben vrij onbezorgd de operatie ingegaan, die hier eigenlijk standaard onder narcose wordt uitgevoerd, maar moest onverhoopt toch op worden genomen.
Ik kwam kotsend bij uit de narcose en had een hele lange weeen storm. Ik werd plat gespoten met dipidolor en kreeg tramadol dn hyperhydratie en diclofenac, maar ik bleef op mijn kop staan van de pijn. Ik bleek uitgedroogd (?) te zijn en na een gesprek met de arts bleek ook dat ze de novasure 2 x uit moesten voeren omdat ik een knik in mijn baarmoederhals heb, waardoor het oprekken en het uitvoeren en het vaccuum trekken niet meteen helemaal goed lukte. Ik weet niet of de extra pijn daardoor komt, maar ik ben echt totaal van de wereld geweest. Ik ben na anderhalve dag opgenomen te zijn geweest met een tas vol pillen naar huis gegaan, maar voel me nog extreem groggy. Ik ben suf van de opiaten en narcose, heb buik en rug pijn, heb overal spierpijn, voel me 1 grote wandelende blauwe plek, en ben hondsmoe.
Het gekke is wel dat ik nagenoeg geen bloed verlies heb, helemaal niet eigenlijk.
Ik heb wel een harde buik, voel me alsof ik net bevallen ben, en hou enorm veel vocht vast, overal eigenlijk, vooral in buik en gezicht.
Nu ben ik aan huis gebonden en uit verveling gaan googelen en vind ik het ene horror verhaal na het andere. Maar er is er helaas geen een zoals die van mij. Wie denkt en praat mee?

zaterdag 9 maart 2013 om 15:42
Dat klinkt echt verschrikkelijk. Ik heb er verder geen ervaring mee. Wel met de pijnstillers die je noemt (drinken, drinken en nog eens drinken).
Heeft de arts een indicatie gegeven over het herstel? Op internet vind je helaas meer horrorverhalen dan iets anders. Ik hoop dat er forummers zijn die je misschien gerust kunnen stellen met ervaringsverhalen. Als je het niet vertrouwt, zou ik contact opnemen met het ZH.
Heeft de arts een indicatie gegeven over het herstel? Op internet vind je helaas meer horrorverhalen dan iets anders. Ik hoop dat er forummers zijn die je misschien gerust kunnen stellen met ervaringsverhalen. Als je het niet vertrouwt, zou ik contact opnemen met het ZH.
zaterdag 9 maart 2013 om 15:43
Nooit googelen, al die vrouwen die dezelfde dag weer thuis zijn zonder problemen schrijven dat namelijk niet op het internet. Het is enorm balen dat je een zware procedure hebt gehad en nu flink aan de pillen zit, maar ik denk dat als je hersteld bent je alsnog veel plezier van de de novasure hebt. Ik duim er iig voor want je hebt het wel verdiend!
zaterdag 9 maart 2013 om 15:43
Wanneer is "onlangs"? Ik ben bijna twee weken geleden geopereerd (wel in de buikholte, andere operatie) en ik merk dat het herstel mij ook tegenviel. Nooit eerder onder volledige narcose geweest en ik merk nu welke impact dat heeft. Ik voel me nog steeds 20 jaar ouder dan dat ik ben en heb zeker nog niet m'n conditie terug. Met alle rompslomp die jij er nog extra bij hebt gekregen (incl medicatie) denk ik dat het niet eens zo raar is dat je je zo voelt. Maar ik zou er wel vragen over stellen bij degene bij wie je onder behandeling bent.
Gratis tip: in dit soort gevallen niet zelf gaan google-en. Goede verhalen zijn altijd ver te zoeken en als je de angst in je lichaam hebt komen de slechte verhalen snel boven drijven.
Sterkte!
Gratis tip: in dit soort gevallen niet zelf gaan google-en. Goede verhalen zijn altijd ver te zoeken en als je de angst in je lichaam hebt komen de slechte verhalen snel boven drijven.
Sterkte!
zaterdag 9 maart 2013 om 15:45
Herstel is alles tussen de paar dagen en paar weken, is heel verschillend. Toen ik op de afdeling lag hoorde ik dst dit een niet te onderschatte operatie is en er meer complicaties bij komen kijken, terwijl de dokters het als de hemel op aarde doen overkomen. Je zou daarna nooit meer ongesteld worden en de operatie is een fluitje van een cent. Helaas vind ik het tot op heden enorm tegen vallen. Ik kan nog lang niet aan het werk, en voor mijn kinderen zorgen of het huishouden doen kan ik ook wel vergeten. Ik hang en slaap wat op de bank en dat was het wel. Bah bah bah.
zaterdag 9 maart 2013 om 17:06
zaterdag 9 maart 2013 om 17:17
Ik heb niet zo'n zwaar herstel en nacomplicaties gehad als jij maar ook ik ging na enkele uren alsnog over mijn nek van de narcose. Ik kreeg van arts te horen dat ze me langer onder narcose hebben moeten doen omdat ze bij mij een cerclage (bandje om de baarmoeder,mond) moesten aanleggen. Ik ben desdochter en heb een zwakke baarmoedermond waardoor het bij mij ook niet lukte om de boel vacuum te trekken.
Wat betreft pijn heb ik dat prima onder controle kunnen houden met wat paracetamol en ibuprofen. Volgens mij de dag erna daar al mee kunnen stoppen.
Helaas heeft mijn lichaam een sterk herstellend vermogen en vloei ik inmiddels al weer een stuk meer dan net na de behandeling. Nog wel minder en korter dan ervoor. Maar nee, een wondermiddel is het zeker niet.
Sterkte met het herstel.
Wat betreft pijn heb ik dat prima onder controle kunnen houden met wat paracetamol en ibuprofen. Volgens mij de dag erna daar al mee kunnen stoppen.
Helaas heeft mijn lichaam een sterk herstellend vermogen en vloei ik inmiddels al weer een stuk meer dan net na de behandeling. Nog wel minder en korter dan ervoor. Maar nee, een wondermiddel is het zeker niet.
Sterkte met het herstel.
Poep, wie heeft jou gescheten?
zaterdag 9 maart 2013 om 17:19
Oh ja, van diclofenac (nsaid) kun je erg veel last krijgen van vocht vasthouden. Ik vermijd het gebruik! Het is ook niet zomaar verdwenen. Heb ooit een voltarenkuur gehad en zwol op als een ballon en het rare is, mijn borsten slonken!!!!! Mijn arts geloofde het eerste maar niet het laatste terwijl mijn BH het toch echt aangaf. Niet mijn favoriete medicijn
Poep, wie heeft jou gescheten?
zaterdag 9 maart 2013 om 17:23
zaterdag 9 maart 2013 om 17:40
quote:pimpelmeesje67 schreef op 09 maart 2013 @ 17:22:
Ai... ik 'moet' binnenkort ook... Ga er toch nog ff over nadenken...Balen als je dit dan leest, pimpelmeesje67. Maar ik ben een van die vrouwen die ook een novasurebehandeling heeft ondergaan (onder volledige narcose) en de volgende dag bij wijze van spreken de marathon kon lopen. Na het wakker worden had ik absoluut pijn in mijn buik, 's middags mocht ik al naar huis en heb ik met een pijnstiller (diclofenac) op bed gelegen (en geslapen als een beer). Om zes uur gewoon meegegeten, 's avonds gewoon beneden gezeten. Omdat ik bloedverdunners gebruik ben ik nooit enthousiast over het innemen van andere medicijnen (hoewel de diclofenac wel mocht... er was overleg geweest met de trombosedienst) dus ik het 's avonds gewoon een parcetamolletje ingenomen. En de volgende ochtend had ik nergens meer last van. En de ingreep is wel aangeslagen bij mij want mijn bloedverlies is minimaal... soms heb ik het niet eens door.
Ai... ik 'moet' binnenkort ook... Ga er toch nog ff over nadenken...Balen als je dit dan leest, pimpelmeesje67. Maar ik ben een van die vrouwen die ook een novasurebehandeling heeft ondergaan (onder volledige narcose) en de volgende dag bij wijze van spreken de marathon kon lopen. Na het wakker worden had ik absoluut pijn in mijn buik, 's middags mocht ik al naar huis en heb ik met een pijnstiller (diclofenac) op bed gelegen (en geslapen als een beer). Om zes uur gewoon meegegeten, 's avonds gewoon beneden gezeten. Omdat ik bloedverdunners gebruik ben ik nooit enthousiast over het innemen van andere medicijnen (hoewel de diclofenac wel mocht... er was overleg geweest met de trombosedienst) dus ik het 's avonds gewoon een parcetamolletje ingenomen. En de volgende ochtend had ik nergens meer last van. En de ingreep is wel aangeslagen bij mij want mijn bloedverlies is minimaal... soms heb ik het niet eens door.
zaterdag 9 maart 2013 om 18:26
Barbarientje ik hoop voor je dat je snel opknapt. Mocht de verhoging blijven moet je bellen naar je ziekenhuis, want de koorts kan duiden op een infectie. Sterkte.
Pimpelmees, ik ben vorige week onder zeil geweest voor een curettage en novasure. Het is me heeeeeel erg meegevallen. Ik merk alleen dat ik nog wat wazig ben van de narcose. Geen napijn, de dag erna al niets meer geslikt en het vloeien is zo weinig dat ik afkan met een inlegkruisje.
Pimpelmees, ik ben vorige week onder zeil geweest voor een curettage en novasure. Het is me heeeeeel erg meegevallen. Ik merk alleen dat ik nog wat wazig ben van de narcose. Geen napijn, de dag erna al niets meer geslikt en het vloeien is zo weinig dat ik afkan met een inlegkruisje.
leef, geniet en eet!
zaterdag 9 maart 2013 om 18:35
Net als zij-van-boven ben ik ook erg tevreden over de Novasure behandeling. Ik heb misschien eens per 2 maanden een heel klein beetje bruine afscheiding. Een hele verbetering aangezien ik voorheen ieder half uur mezelf moest verschonen en 's nachts een super plus tampon en 2 grote kraamverbanden niet eens voldoende waren!
De ingreep vond ik enorm meevallen. Ik mocht dezelfde middag al naar huis. Alleen de eerste 24 uur wat last gehad van kramp, alsof ik flink ongesteld was. Maar de volgende dag kon alles weer doen.
Barbabientje10, logisch dat je hier flink van baalt! Wat jij nu meemaakt is zo te lezen niet niks. Was het probleem van de knik in je baarmoederhals tevoren al bekent? En ben je eerder onder narcose geweest?
Ik kan zelf namelijk niet tegen morfine en word altijd heel erg misselijk van narcose, dus dit heb ik toen aangeven. Hier hebben ze toentertijd rekening mee gehouden en heb er inderdaad veel minder last van gehad.
Zou het kunnen dat jij hier ook last van hebt?
In ieder geval wil ik je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat je er snel weer bovenop bent!
De ingreep vond ik enorm meevallen. Ik mocht dezelfde middag al naar huis. Alleen de eerste 24 uur wat last gehad van kramp, alsof ik flink ongesteld was. Maar de volgende dag kon alles weer doen.
Barbabientje10, logisch dat je hier flink van baalt! Wat jij nu meemaakt is zo te lezen niet niks. Was het probleem van de knik in je baarmoederhals tevoren al bekent? En ben je eerder onder narcose geweest?
Ik kan zelf namelijk niet tegen morfine en word altijd heel erg misselijk van narcose, dus dit heb ik toen aangeven. Hier hebben ze toentertijd rekening mee gehouden en heb er inderdaad veel minder last van gehad.
Zou het kunnen dat jij hier ook last van hebt?
In ieder geval wil ik je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat je er snel weer bovenop bent!
zaterdag 9 maart 2013 om 20:21
Ik ben vaker onder narcose geweest, maar had daar nooit zo n last van. En die knik in mijn baarmoederhals, die was mij eerder medegedeeld bij een van mijn bevallingen,maar was ik spontaan vergeten. Ik neem aan dat er wel iets over in mijn dossier had gestaan anders? Ik heb met name momenteel extreem last van mijn darmen die weer op gang aan het komen zijn. En ben super groggy. Verder geen bloed verlies ofzo. Dat is natuurlijk fijn, maar ook vreemd gezien de ingreep, of niet?
Ik ben met name benieuwd naar mijn aankomende menstruatie. Ik moet halverwege vd maand ongeveer ongesteld worden.
Ik ben met name benieuwd naar mijn aankomende menstruatie. Ik moet halverwege vd maand ongeveer ongesteld worden.
zaterdag 9 maart 2013 om 22:19
zondag 10 maart 2013 om 11:49