Gezondheid alle pijlers

zweten, zweten en nog eens zweten

09-02-2010 16:43 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
staat ie hier goed? of toch bij lijf?

anyway... ik heb last van overmatig zweten... niet in de zomer, maar in de herfst en winter. Bijna meteen nadat ik ben aangekleed begint het, en op school heb ik van die grote natte plekken onde rmijn oksels. Koud zweet. Buiten dat het zeer vies staat, het niet lekker voelt van die klamme oksels, gaat het na een tijdje dus ook ruiken... voel me erg onfris hierdoor.

Ik heb een gewone deo, en gebruik speciale anti transpirant wat je voor het slapen met een watje in je oksel dept. Maar dat werkt ook niet..

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips?

dankje...
rexona extra dry.. ook voor het slapen (wel eerst even wassen van te voren!) en in de ochtend er weer vanaf wassen. Bij mij werkte het prima! Zelfs in de meest vervelende kleuren geen vlekken meer!
Tegen overmatig zweten gebruik Odorex extra dry, maar dat heb jij ook al geprobeerd begrijp ik?

Je kunt ook een soort inlegkruisjes voor je oksels kopen (ben even de naam vergeten), dan worden je kleren niet zo vies.

Ben je al bij de huisarts geweest hiermee?
Vriend van mij laat regelmatig zijn oksels inspuiten met Botox. Werkt erg goed, volgens hem!
Google is je vriend. lees het onderstaande maar even en daarna naar je huisarts zoals Starshine ook al zegt;

Hyperhydrosis is teveel, aanvalsgewijs of continue zweten, vooral van de oksels of van de handpalmen of van voetzolen. De klachten onstaan meestal vanaf 10-20 jarige leeftijd en houden dan meestal tientallen jaren aan. Bij sommige mensen is hyperhidrosis vanaf de geboorte aanwezig.

Soms wordt het zweten verergerd door lichamelijke inspanning, mentale concentratie, nervositeit of een warme temperatuur. Maar ook zonder deze prikkels is er vaak al een constante hinderlijke zweetproduktie. Door concentratie, spanning of rust kan het zweten tijdelijk ook geheel stoppen.

Er is sprake van hyperhydrosis wanneer meer dan 100g vocht wordt geproduceerd in één oksel gedurende een periode van 5 minuten. Het overmatig zweten kan beperkt zijn tot bepaalde lichaamsdelen - meestal de oksels, de voetzolen, de handpalmen en in mindere mate voorhoofd, kruis en benen.

Naar schatting zou 0,5% van de bevolking lijden aan hyperhydrosis.

Overmatig zweten is onaangenaam en brengt vaak ook een onaangename geur mee (doordat bacteriën zich ontwikkelen en een geur afgeven). Ook de vochtigheid is vervelend. Steeds klamme handen of een natte rug. Zweetvoeten zijn bijna continu vochtig. Ook de onaangename geur bij zweetvoeten vormt vaak het grootste probleem. Dit maakt de huid kwetsbaar waardoor er makkelijk schimmelinfecties en infecties met bacteriën kunnen ontstaan.

zie ook artikel : Onvoldoende zweten (an- of hypohidrosis)

Normaal zweten

Er zijn 2 soorten zweetkliertjes:

apocriene zweetklieren die uitmonden op een haarfollikel. Zij bevinden zich niet over het gehele lichaam, maar in bepaalde regios van de huid. Dit zijn de oksels, de huid rond de anus en rond de tepels. Tot het moment dat het olie-achtige zweet uit de klieren aan de oppervlakte van de huid komt is het geurloos. Aan het huidoppervlak wordt het zweet echter door bacterieen omgezet in substanties die de karakteristieke zweetgeur hebben. Apocrien zweet wordt de hele dag door in kleine hoeveelheden geproduceerd en wordt nauwelijks beïnvloed door inspanning of emoties.

De eccriene zweetkliertjes komen direct op de huid uit. Deze kliertjes liggen in de huid en monden via een afvoerbuis direct op de huid uit. De eccriene kliertjes zijn betrokken bij de warmteregeling van het lichaam. Deze scheiden het echte zweetvocht af. De zenuwvoorziening van de eccriene klier vindt plaats door vezels van het sympatische (onwillekeurige) zenuwstelsel. Deze zenuwen geven hun prikkels over op de zweetklier via neurotransmitters, boodschappers, hoofdzakelijk het acetylcholine. Het aantal zweetklieren varieert van 120 per cm2 tot maximaal 620 per cm2 op de voetzool met een totaal van 2 tot 5 miljoen.

Oorzaken van overmatig zweten

De preciese oorzaak is niet bekend, maar het is vrijwel zeker dat het om een lichamelijke aandoening gaat. Vroeger werd wel gedacht dat het een psychische oorzaak zou hebben, maar psychologisch onderzoek laat bij deze mensen geen psychische factoren zien.

Waarschijnlijk ontstaat de prikkel om te gaan zweten in de hersenen, in de hypothalamus, en betreft het een erfelijke bepaalde aanleg. Bij 30-50 % van de patienten komt het inderdaad in de familie voor.

- Men spreekt van primaire hyperhidrosis wanneer geen andere ziekte als oorzaak aan te tonen is, het betreft dus verder gezonde mensen. Deze zg. ideopathische (= geen oorzaak te vinden) hyperhidrosis is meestal gelokaliseerd in de oksels of in de handpalmen of voetzolen of een combinatie van handpalmen en voetzolen. Deze vorm kan ook een gevolg zijn van een beschadiging van de wervelkolom.

- Wanneer alle zweetklieren overmatig actief zijn, ligt de oorzaak meestal bij een onderliggend probleem: overgewicht, menopauze, een (chronische) infectie zoals bv. tuberculose, endocriene ziekten zoals diabetes, overmatige werking van de schildklier, kanker, bepaalde geneesmiddelen, enz.

- Hyperhydrosis is soms ook een gevolg van bepaalde psychiatrische aandoeningen, zoals angststoornissen.

Diagnose

Met de zetmeel-jodiumproef is gemakkelijk de plaats op te sporen. Hierbij wordt de huid goed afgedroogd en ingesmeerd met 20% jodium in alcohol. Na droging wordt zetmeel over de huid aangebracht. Zetmeel reageert met jodium in aanwezigheid van het water uit het zweet en geeft een donkerblauw-zwarte verkleuring op de plaats van de zweetdruppel.

Behandeling

Vroeger werd wel gepoogd enige verlichting te bewerkstelligen met aanbrengen op de huid van bepaalde vloeistoffen zoals alcohol, of smeersels op basis van aluminiumzout. Dit geeft echter nauwelijks effect.

Elektrotherapie

Een mogelijkheid is het elektrisch in laten werken (iontophorese) op de huid van water of bepaalde medicijnen. Aangenomen wordt dat hierdoor de zweetkanaaltjes tijdelijk afgesloten worden. Dit helpt soms, vooral bij lichtere gevallen. Het is een therapie die vaak herhaald moet worden. Recent is er ook apparatuur beschikbaar gekomen die thuis toegepast kan worden. Voor ernstige gevallen is deze therapie echter niet altijd toereikend. Het is vooral geschikt voor handen en voeten.Een zwakke continue stroom (max. 20 mA) passeert een waterbed waarin de hand of voet is gedompeld. De behandeling duurt 20 minuten; De zweetsecretie normaliseert zich tijdens de eerste 10 behandelingen. Nadien volstaat het om het bereikte therapieresultaat te onderhouden door periodieke behandelingen met iontophorese, gemiddeld één behandeling per week.

Operatie

Veel ingrijpender zijn chirurgische technieken zoals thoracale sympathectomie. Hierbij worden enkele zenuwknooppunten (ganglia) vernietigd. De resultaten zijn redelijk met een sterke afname van het zweten bij 60-80% van de patienten. Er is natuurlijk wel een operatief risico er is een kans op post-operatieve zenuwpijn.

Ook wordt soms de huid laag met de zweetklieren uitgesneden; micro liposuctie. Deze operatie kan echter vervelende bijwerkingen hebben. Ook groeien er vaak nieuwe zweetklieren uit na de operatie, zodat het effect matig is.

zie ook artikel : Neuropatische pijn of zenuwpijn

Botuline injecties

Een nieuwe behandelingsmogelijkheid is het blokkeren van de zweetsecretie met behulp van botuline toxine. Dit is een gif dat geproduceerd wordt door de bacterie Clostridium Botulinum. Dit eiwit blokkeert de prikkeloverdracht bij de overgang van zenuw naar spier of bij de overgang zenuw naar zweetklier. Er ontstaat dan een blokkade waardoor de zweetklier geen prikkels meer krijgt en ophoudt met werken.

De blokkade leidt slechts tot een tijdelijk effect. Vanuit de geblokkeerde zenuw gaan nieuwe takjes naar de spier of klier uitgroeien en hierdoor onstaat nieuwe zenuwprikkel overdracht met een herstel van functie. Dit gebeurt meestal enkele maanden na de toediening, zodat de behandeling geregeld moet worden herhaald.

Voor zover bekend zijn er geen risico's of bijwerkingen van huidinjecties. Botuline wordt in de neurologie al 15 jaar gebruikt voor bewegingsstoornissen en spasticiteit.

.
ja die heb ik dus odorex extra dry.. vreemd dat dat bij mij dan niet helpt.

Ik ben nog niet bij de ha geweest. Wilde het eerst hier even vragen, maar zal ik binnenkort toch wel even doen.

Ik heb het alleen als het koud is, in de zomer zweet ik wel wat maar dat is met een gewone deo wel op te vangen.

die inlegkruisjes, dat is misschien wel iets... mijn bloesjes zijn allemaal onherstelbaar verkleurd, echt zonde!
Apart Anjapanja, ik heb het namelijk voornamelijk in de zomer (winter ook wel maar dan val het minder op in truien enzo) en ik gebruik Odorex dry en dat werkt bij mij prima. Maar dan alleen onder mijn oksels, als ik sport dan loopt het zowel in de zomer en de winter overal vanaf, als je dan mijn t-shirts ziet lijk ik wel een volwassen kerel. Rare is dat ik dus nooit zweethanden heb, das dan eigenlijk het enige deel van mijn lijf dat nooit zweet....
Zoals in het artikel van Teigetje staat, werkt aluminiumzout (wat dus in odorex zit, dacht ik) niet bij hyperhydrosis.

Ik denk dat je het meeste baat hebt bij Botoxinjecties, maar ik heb geen idee of dat vergoed wordt en wat het je anders kost (en of je uberhaupt hyperhydrosis hebt).

Zweten is ook een hormonaal iets. Voordat ik kinderen kreeg had ik bijna nooit last van overmatig zweten. Na mijn bevallingen heb ik er een paar jaar last van gehad en nu is het weer vrij normaal. Dus wie weet stopt het gewoon weer door een andere hormoonbalans.

Ik gebruik dus 1 x per week odorex en verder dagelijks Sebamed of Sanex nature (rollers). Die bevallen me echt stukken beter dan die kekke spuitbusjes van Dove.
@Starshine, dat hormonale kun je idd wel eens gelijk in hebben. Mijn moeder had ook altijd last van overmatig zweten en na de overgang was dat over, niet dat je daar op moet gaan zitten wachten...

Ikzelf had juist tijdens mijn zwangerschap geen last van zweten en daarvoor en daarna weer wel. Ik had er nooit over nagedacht maar voor mij klopt het wel.
Hey Anjapanje,

wat vervelend voor je. Ik weet hoe het is, had ook last van overmatig zweten (hyperhydrosis) onder mijn oksels. Als dat soort middeltjes als Odorex dry en Deoleen hadden bij mij geen resultaat. Ik heb toen besloten om botox injecties te nemen, het werd gelukkig vergoed door het ziekenhuis. IDEAAL! Het zetten deed even heel erg pijn maar was een aantal maanden kurkdroog! Nu begint het helaas weer wat uit te werken, na zo'n 4 maanden (best snel dus!) Dus ik ga binnenkort weer even het ziekenhuis bellen voor een nieuwe afspraak!
Odorex werkt bij mij ook niet goed. Wat je zou kunnen proberen is Obadan (kan je alleen via die site kopen) of Syneo 5 en dat kan je bij de drogist kopen. Per flesje kost dat 20 euro.

Ik gebruik de Syneo ook meestal in de winter omdat ik anders met ijskoude oksels rondloop.
Sinds een half jaar stinkt mijn zweet ineens (oksels). Heel vreemd en ook vervelend. Wat zou dat kunnen zijn? Ook iets hormonaals?

Ik heb hier eerder een topic over geopend, en toen had iemand het over een steen (puimsteen ofzo)... Weet iemand wat dat kan zijn?
Ik dnek dat je Aluin bedoeld? http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluin

In de apotheek kunnen ze hier ook een goedje van maken wat gebruikt kan worden bij overmatig transpireren.
odaban - snachts aanbrengen, de rest van de dagen blijf je droog
Oh, Syneo 5 heb ik heel slechte ervaringen mee. Al na een paar keer gebruiken had ik rode, pijnlijke oksels met rode uitslag, bijna korsterig toe. Heel agressief spul en zeker niet geschikt voor een gevoelige huid!

Ik had zelf ook snel last van zweten en geur, maar gebruik nu al weer zo'n twee jaar de anti-transpirant van Vichy. Koop je bij je drogist, kost ongeveer 9 euro. Officieel is hij voor 48 uur, maar ik doe het elke ochtend opnieuw op. Zonder overdreven parfum, want dat vind ik vaak samen met zweet zo sterk gaan ruiken.

...
Oh, vergeet ik dus te zeggen dat het bij mij super werkt! Blijf droge oksels houden en ik stink niet meer, zelfs niet na het sporten! Ik kan tegenwoordig zelfs wel shirtjes de volgende dag weer aan, terwijl ik vroeger nog wel eens op de dag nog wat schoons aandeed.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven