Mooie wijken in Den Haag

17-06-2016 12:17 47 berichten
(verkeerde topic groep denk ik)
quote:Robyn89 schreef op 17 juni 2016 @ 13:43:

[...]





Nou je hebt bepaalde delen in Ypenburg waar je niet wil komen na 18u..Overdag ook al niet.
Alle reacties Link kopieren
Alle Vinex-wijken hebben helaas veel sociale huurwoningen en daar woont over het algemeen grote gezinnen in die uit de wijken komen die gesloopt werden in den haag.



Kies zelf of je daar tussen past of niet uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
quote:LisaSimpson schreef op 17 juni 2016 @ 13:45:

[...]





Welke dan?



Rond het centrumpje.

Ik heb in Ypenburg een bijbaantje gehad als tiener en na sluitingstijd (18h) mocht ik niet alleen bij de tramhalte wachten. Ik heb dat wel eens gedaan, en dat was niet fijn. 3 gozers op een scooter die nare dingen gaan roepen bijv. Er is dan niemand op straat, enkel dat soort tuig.

Voor 18u is er niets aan de hand, er lopen veel jonge gezinnen rond, je kan je fiets zowat zonder slot neerzetten. Maar na 18u sterft het in het centrumpje helemaal uit en komt er echt een nare sfeer te hangen.



Volgens mij hebben ze in Ypenburg geprobeerd om verschillende klassen door elkaar te zetten. In 1 flatgebouw had je sociale huurwoning en dure koop. Dat heeft achteraf dus niet zo goed gewerkt. Veel leegstand onder de dure appartementen/huizen, en gefrustreerde sociale huur. Er zat in het centrumpje ook een buurtcentrum voor jongeren, dat gaf veel overlast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robyn89 schreef op 17 juni 2016 @ 13:56:

[...]





Rond het centrumpje.

Ik heb in Ypenburg een bijbaantje gehad als tiener en na sluitingstijd (18h) mocht ik niet alleen bij de tramhalte wachten. Ik heb dat wel eens gedaan, en dat was niet fijn. 3 gozers op een scooter die nare dingen gaan roepen bijv. Er is dan niemand op straat, enkel dat soort tuig.

Voor 18u is er niets aan de hand, er lopen veel jonge gezinnen rond, je kan je fiets zowat zonder slot neerzetten. Maar na 18u sterft het in het centrumpje helemaal uit en komt er echt een nare sfeer te hangen.



Volgens mij hebben ze in Ypenburg geprobeerd om verschillende klassen door elkaar te zetten. In 1 flatgebouw had je sociale huurwoning en dure koop. Dat heeft achteraf dus niet zo goed gewerkt. Veel leegstand onder de dure appartementen/huizen, en gefrustreerde sociale huur. Er zat in het centrumpje ook een buurtcentrum voor jongeren, dat gaf veel overlast.



Precies dit. En dan vonden 'ze' het ook nodig om het grootste psychiatrisch centrum van Nederland in Ypenburg neer te zetten. Er lopen daar 's avonds schreeuwende randgevallen rond die je echt echt echt niet in je buurt wil hebben.



Maar goed, meningen verschillen gelukkig. Er wonen daar vast ook mensen die er nooit meer weg willen. Of kunnen, want de mensen met een koophuis daar raken dat aan de straatstenen niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Vooral dat laatste, Julius



Wellicht is het nu iets verandert hoor. Het is alweer 10 jaar geleden dat ik daar kwam. Maar van wat ik hoor is dat Ypenburg nog steeds haar problemen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ff in Nootdorp.
Alle reacties Link kopieren
Zijn 2 nieuwbouwprojecten in Voorburg. Zit je dichterbij het centrum van DH dan vanuit sommige Haagse wijken. Maar je hebt wel een andere postcode ; )
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel van nieuwbouwwijken is, dat je van tevoren niet weet welke kant het op zal gaan, qua sfeer.

Ik heb twee gezinnen gekend die zijn weggevlucht uit Ypenburg, allebei uit dezelfde straat. (Ze kenden elkaar trouwens niet.) Beiden hadden het huis gekocht voordat de wijk gebouwd was.

Om die reden zou ik dus nooit voor nieuwbouw kiezen, of voor een nieuwe wijk.



Mijn zus heeft gewoond in Scheveningen (Belgisch Park). Mooi wonen, maar zomers vaak een drama om doorheen te komen. Als ze met de auto ergens heen ging, was het vaak onmogelijk om weer thuis te komen, door het strandverkeer. Ook was er overdag meestal geen parkeerruimte in de buurt. (Of is dat inmiddels opgelost door parkeren alleen toe te staan voor vergunninghouders? Ze is er inmiddels al weer een tijdje weg.)



Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je leuk vindt, en wat de samenstelling van je gezin is. Ik houd van rustig en kneuterig. Ik woon dan ook in een rustige wijk in een dorp. Een ander vindt dat saai. Vrienden van ons wonen in het centrum van Den Haag, in een modern appartementencomplex. Ook leuk, maar ik zou het toch te hectisch vinden.



Schilderswijk staat niet goed bekend. Maar ik ken mensen die daar een nieuwbouwhuis hebben, en die er niet meer weg willen. Zelf kom ik graag in kleurrijke buurten zoals Schilderswijk en Transvaal (de Haagse Markt!), maar ik zou er niet willen wonen.



Ik zou niet kiezen voor het Laakkwartier, Moerwijk en Bouwlust. In het Laakkwartier (eigenlijk Spoorwijk) heb ik gewoond, maar daar voelde ik me niet prettig. Niet omdat het onveilig was, maar ik paste niet zo in de cultuur van de straat, zo ervaarde ik het.



Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een van de randgemeenten. Rijswijk, Voorburg, Leidschendam, Wassenaar. Of iets verder weg: Delft, Nootdorp, Pijnacker of Voorschoten.



Tip: ga kijken. Als je overweegt om ergens te gaan wonen, ga er dan op verschillende tijdstippen en verschillende dagen heen. Dus niet alleen in het weekend, maar ook doordeweeks, overdag en 's avonds. Praat met mensen. Je kunt wel iets roepen over een buurt, maar soms is de sfeer in de ene straat al weer heel anders dan in de andere straat.
Ik moet helemaal niks!
Je kunt wel iets roepen over een buurt, maar soms is de sfeer in de ene straat al weer heel anders dan in de andere straat.





Net wat je zegt ja, ik woon in Spoorwijk dus en zou er niet weg willen.

Bij ziekte of wat ook zijn de buren er hier voor elkaar, zie dat maar eens in de 'sjieke' buurten te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:carola1978 schreef op 17 juni 2016 @ 16:34:

Je kunt wel iets roepen over een buurt, maar soms is de sfeer in de ene straat al weer heel anders dan in de andere straat.





Net wat je zegt ja, ik woon in Spoorwijk dus en zou er niet weg willen.

Bij ziekte of wat ook zijn de buren er hier voor elkaar, zie dat maar eens in de 'sjieke' buurten te vinden.O dat gebeurt daar ook hoor! Fijne stad dus gewoon
Als je wil weten welke wijk bij je past moet je denk ik meer wensen en verwachtingen geven dan alleen 'nieuwbouw'. Dan kunnen mensen je ook betere tips geven. Als je per se én nieuwbouw én Den Haag wil heb je niet zo heel veel keuze. Budget is ook iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Robyn89 schreef op 17 juni 2016 @ 13:27:

Nieuwbouw: Ypenburg, Wateringse veld, of meer richting het Westland.

Fijne buurten: Vruchtenbuurt, Bomenbuurt, Bloemenbuurt, Regentessekwartier, Segbroek, Zeeheldenkwartier, Valkenbos enz.

Goede buurten: Delfspark, Statenkwartier, Vogelwijk, Benoordehout, Westbroekpark, (Wassenaar).

Buurten die ik je afraad: Schilderswijk, Spoorwijk, Laakkwartier (hoewel twijfelgeval)



Ik denk dat de tip vanaf Scheveningen tot aan de Laan van Meerdervoort een goeie is.



Wat versta je precies onder veilig?Want???
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Miskotto schreef op 17 juni 2016 @ 18:34:

[...]





Want???Want ik vind dat geen fijne wijken om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Loosduinen is ook heel erg fijn om in te wonen.
Alle reacties Link kopieren
TO, misschien moet je toch wat meer aangeven wat je zoekt.

Nu worden er wijken geroepen waar je moet zijn of juist niet, en dan is er weer iemand anders die het daar niet mee eens is.



Het maakt nogal verschil of je een studio zoekt voor één persoon of een herenhuis voor een samengesteld gezin. Moet het budget of speelt geld geen rol? Binnenstad of buitenwijk? Zit je liever in een volksbuurt of tussen de kouwe kak?



Vragen vragen...
Ik moet helemaal niks!
En hoe belangrijk is de afstand tot centrum, uitvalswegen, strand voor je?
Alle reacties Link kopieren
quote:Robyn89 schreef op 17 juni 2016 @ 13:56:

[...]





Rond het centrumpje.

Ik heb in Ypenburg een bijbaantje gehad als tiener en na sluitingstijd (18h) mocht ik niet alleen bij de tramhalte wachten. Ik heb dat wel eens gedaan, en dat was niet fijn. 3 gozers op een scooter die nare dingen gaan roepen bijv. Er is dan niemand op straat, enkel dat soort tuig.

Voor 18u is er niets aan de hand, er lopen veel jonge gezinnen rond, je kan je fiets zowat zonder slot neerzetten. Maar na 18u sterft het in het centrumpje helemaal uit en komt er echt een nare sfeer te hangen.



Volgens mij hebben ze in Ypenburg geprobeerd om verschillende klassen door elkaar te zetten. In 1 flatgebouw had je sociale huurwoning en dure koop. Dat heeft achteraf dus niet zo goed gewerkt. Veel leegstand onder de dure appartementen/huizen, en gefrustreerde sociale huur. Er zat in het centrumpje ook een buurtcentrum voor jongeren, dat gaf veel overlast.

Wat een klinklare onzin zeg. Woon er al heel lang, heb zelfs in het centrum gewoond. Het is maar net hoe je je zelf voelt en je jezlef opstelt.

Heb in een "rijkeluis" buurt paar maanden gelogeerd waar ik me echt niet veilig voelde, dus sociale huur en koop dior elkaar slaat nergens op. Tuurlijk zijn er 2 of 3 straten waar je niet wilt zitten maar dat heb je in elke wijk wel.

Verder is het maar net wat je wilt en hoe je zelf bent. Als je van volks en gezelligheid houdt moet je naar een hele andere wijk dan als je liever in de anonimiteit wilt wonen
quote:Nicky_L schreef op 17 juni 2016 @ 20:36:

TO, misschien moet je toch wat meer aangeven wat je zoekt.

Nu worden er wijken geroepen waar je moet zijn of juist niet, en dan is er weer iemand anders die het daar niet mee eens is.



Het maakt nogal verschil of je een studio zoekt voor één persoon of een herenhuis voor een samengesteld gezin. Moet het budget of speelt geld geen rol? Binnenstad of buitenwijk? Zit je liever in een volksbuurt of tussen de kouwe kak?



Vragen vragen...Waarom zeg je kouwe kak? Waar is dat op gebaseerd? Gewoon uit interesse.
Alle reacties Link kopieren
quote:iesiesa schreef op 19 juni 2016 @ 12:20:

[...]





Waarom zeg je kouwe kak? Waar is dat op gebaseerd? Gewoon uit interesse.



Hierop. Hier kwam ik vroeger een paar keer per week langs.

(Prinsengracht, halverwege de jaren '80.)
Ik moet helemaal niks!
quote:Nicky_L schreef op 19 juni 2016 @ 14:03:

[...]



[img]http://images.memorix.nl/hga/thumb/660x ... ea2d36.jpg[/img]



Hierop. Hier kwam ik vroeger een paar keer per week langs.

(Prinsengracht, halverwege de jaren '80.)Leuk plaatje . Ik dacht dat je specifiek naar een paar wijken refereerde en was daarom benieuwd naar welke en waarom.
Ja ja, je woont op het zand of op het veen hè?
'Onlangs kreeg ik een discussie met een vriend van mij.

Deze jongen is geboren en getogen in Den Haag, maar hij is geen Hagenees.

Hier begon onze discussie, wanneer ben je een Hagenees en wanneer ben je een Hagenaar?

Na onderzoek op het internet heb ik het volgende geconcludeerd,

Naast Hagenaar kan een inwoner van Den Haag ook Hagenees worden genoemd. Met deze informele term worden personen aangeduid die geboren en getogen zijn in Den Haag en daar bij voorkeur ook nog wonen. Een Hagenaar kan ook iemand zijn die niet geboren en getogen is in Den Haag, maar daar wel woont.

Hoewel het woord Hagenees niet per se een negatieve connotatie heeft, zal lang niet elke inwoner van de stad er prijs op stellen als Hagenees te worden aangeduid. Een andere definitie is dat Hagenezen de mensen zijn die plat Haags praten, terwijl Hagenaars de mensen zijn die voornaam Haags spreken.

Het klassieke verhaal wil dat er een scheiding is tussen Hagenaars die op zand wonen en de Hagenezen die op veen wonen. Den Haag is deels gebouwd op zandduinen, waarvan de grens met de veengebieden ongeveer gelijk loopt met de Laan van Meerdervoort. Wijken zoals Laakkwartier, Schilderswijk en Escamp zijn gebouwd op veengrond. Als je geboren bent op 't zand ben je een Hagenaar, ben je geboren op 't veen dan ben je een Hagenees.

Aangezien ik niet uit Den Haag kom, geen plat Haags spreek en ook nog eens op het zand woon zou ik een Hagenaar moeten zijn, maar kan ik ook een Hagenees zijn ondanks het feit dat ik hier niet geboren ben? Wanneer je liefde voor de Hofstad groot genoeg is zou je in feite geen Hagenees kunnen zijn?'



Bron: http://www.rtvdiscus.nl/c ... 2/column%2021-01-2012.htm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven